Allmänna fodertråden

Vad tycker bukepanelen om Kingsmoor? Nya valpens uppfödare ger det till sina och gillar det skarpt, men jag har ingen uppfattning alls om fodret.
 
En fråga till ang vom. Hur ser komage ut när man köper från slakteri? Är det som en fjälsterliknande påse som man strimlar eller är det mer "köttigt"?
(Tydliga menyer hos kurant, tack igen @vallhund man får en hum i alla fall)

Organen tas ut och separeras från köttet under slaktprocessen så det är inget köttigt med på våmmen. Ser ut ungefär som en stor magsäck fast med papiller i slemhinnan. Fjälster tror jag är behandlat på något sätt så att tarmen ska bli lite tunnare än den ursprungligen är, plus att tarm generellt är tunnare än magarna så våmmen har absolut lite tjockare vägg :).

Mer allmänt kan jag inte hålla mig längre (:devil:) utan jag måste kommentera att det heter våm, med å. De flesta färskfoderföretag stavar med o har jag märkt, antagligen p.g.a. norska Vom og hundemat.

Mvh lättstörd :o
 
@FrauleinLeo Vore kanon, är ju specialpris på grain free nu så funderar på att ta hem 2 säckar direkt men det måste ju hålla ett tag då... :)

Jag beställde hem ett grtis smakprov på Grain-Free från Magnussons, för att kolla. Själv kör jag Magnusson M&B Light till alla våra. Alla tre godkände GF, och gratisprovet var snabbt hemma i brevlådan. Perfekt.

Har fått mycket beröm för pälsstatus sedan vi bytte för två år sedan (till Magnussons), t o m veterinären (ÅF för RC) tycker de är väldigt fina både hull och hår.
 
Organen tas ut och separeras från köttet under slaktprocessen så det är inget köttigt med på våmmen. Ser ut ungefär som en stor magsäck fast med papiller i slemhinnan. Fjälster tror jag är behandlat på något sätt så att tarmen ska bli lite tunnare än den ursprungligen är, plus att tarm generellt är tunnare än magarna så våmmen har absolut lite tjockare vägg :).

Mer allmänt kan jag inte hålla mig längre (:devil:) utan jag måste kommentera att det heter våm, med å. De flesta färskfoderföretag stavar med o har jag märkt, antagligen p.g.a. norska Vom og hundemat.

Mvh lättstörd :o

Tack för att du inte höll dig! Helt meningslöst att stava fel :)
Men foderföretagen verkar ha köpt något för google ändrar våm till vom:meh:

Tack för allmän info om våm också såklart! Om den luktar så illa som jag hört måste jag nog försöka få tag i någon behandlad variant (om det går). Jag har redan tjatat mig till att få sluta med torrfoder.
 
Våmmen man köper hos t ex Kurant o Jipotimas är tvättad o luktar ingenting, till skillnad mot den som kommer i korv från Klass.
 
Tänk på att en del hundar som är känsliga också kan reagera på vom. Dessa hundar brukar tåla vanligt rått kött ändå.
 
Tack för att du inte höll dig! Helt meningslöst att stava fel :)
Men foderföretagen verkar ha köpt något för google ändrar våm till vom:meh:

Tack för allmän info om våm också såklart! Om den luktar så illa som jag hört måste jag nog försöka få tag i någon behandlad variant (om det går). Jag har redan tjatat mig till att få sluta med torrfoder.
Vom och Våm är ju samma sak, bara olika stavning :)
 
När jag googlar runt lite förekommer faktiskt vom som alternativ stavning enligt wiktionary, även om våm är vanligare. Det är dock mest foderrelaterade sidor som stavar "vom", men det finns andra. Har dock endast sett "våm" med å i anatomisammanhang, aldrig med o. Jag tror ändå att VoH har inspirerat många till att stava med o, men ska kanske vara lite mer förlåtande mot "vom" hädanefter då :o:angel:.

Edit: finns även med som alternativ i SAOL. Jag ger mig, @fejt din stavning är lika rätt :)

(Kryper tillbaka in under min sten :p)
 
Senast ändrad:
Vom och Våm är ju samma sak, bara olika stavning :)
Men jag tänker att stavningen våm gör att det borde vara lättare att hitta de mindre producenterna? Som det är nu kommer täcker de större i princip hela första söksidan. Det är också svårt att skilja ren våm/vom från deras korvar med helfoder. För en nybörjare vill säga...
 
När jag googlar runt lite förekommer faktiskt vom som alternativ stavning enligt wiktionary, även om våm är vanligare. Det är dock mest foderrelaterade sidor som stavar "vom", men det finns andra. Har dock endast sett "våm" med å i anatomisammanhang, aldrig med o. Jag tror ändå att VoH har inspirerat många till att stava med o, men ska kanske vara lite mer förlåtande mot "vom" hädanefter då :o:angel:.

Edit: finns även med som alternativ i SAOL. Jag ger mig, @fejt din stavning duger visst lika bra :)

Jag hejar ändå på våm. Vom är köpt av kapitalisterna ;)
 
Sitter och funderar....
Hur lång tid brukar ni ge ett foderbyte för att se om det fungerar? Bytte foder på valpen för kanske två månader sedan, från Eukanuba som hon fick hos uppfödaren, till Acanas valpfoder. På tidigare fodret så var hon lite lös i magen och hade väldigt illaluktande fisar, nu är fisarna borta men hon är fortfarande lite lös i magen. Inte jättelös men jag är ändå inte helt nöjd. I övrig fin i päls osv.
Funderar nu på om jag ska byta foder en gång till, om hon kanske ska få prova Tuggmästarens foder som de vuxna hundarna äter... Men inom några månader så kommer jag och valpen flytta hemifrån och då ska hon få gå över till rått foder istället. Är det dumt med så många foderbyten på kort tid? Kanske bättre att hon får äta Acana tills vi går över på färskfoder, och jag får stå ut med det äckliga :turd:? :yuck:
 
När jag googlar runt lite förekommer faktiskt vom som alternativ stavning enligt wiktionary, även om våm är vanligare. Det är dock mest foderrelaterade sidor som stavar "vom", men det finns andra. Har dock endast sett "våm" med å i anatomisammanhang, aldrig med o. Jag tror ändå att VoH har inspirerat många till att stava med o, men ska kanske vara lite mer förlåtande mot "vom" hädanefter då :o:angel:.

Edit: finns även med som alternativ i SAOL. Jag ger mig, @fejt din stavning är lika rätt :)

(Kryper tillbaka in under min sten :p)
Jag har alltid stavat vom sen jag var tonåring och vi hade nötkreatur, får och getter. Så stavade den gamla boken vi hade om fåruppfödning också.
 
Jag tycker att det ser bra ut på pappret, men har inte någon erfarenhet själv av hur det fungerar. Jag tycker att det är för dyrt!

Ja, det kanske är dyrt? Jag har inte gett torrfoder på 5 år, så jag har lite dålig koll.. :D

Tycker Pure Lamm ser helt ok ut, med 25% råprotein och 16% råfett. Det blir ju rätt mycket mer kolhydrater än med Nordics som de äter på heltid nu, men å andra sidan ligger det högre i protein också.

Innehållsförteckning:
Lamm, potatis, ärtor, bondbönor, rapsolja, fisk, linfrö, betfiber, morötter, cikoriarot, foderjäst, ägg, mineralämnen, örtblandning (alger, nypon, äpple, rabarber, nässla, pepparmynta, lakritsrot, snärjmåra, lucern, pepparrot, maskrosblomma och -rot, kamomill, hagtorn och anis)
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 271
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 665
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 513
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 645
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp