Allmänna fodertråden

Skruttan, aktiv sällskapshund som just nu förhoppningsvis är dräktig får ca 2½% av kroppsvikten av fodax neutral + ca 2 dl torrfoder (27/18). Fint hull, fin päls, bygger muskler och skiter knappt något alls i förhållande till vad hon trycker i sig per dag.
Att det är just neutral beror på att jag fick en sån säck av en vän och tanken är att köra på vilt när allt är uppätet.
 
Ni som her färskfoder, ger ni ungefär 2% av kroppsvikten?

Vår tik äter dubbla givan av Vom Active men ändå kurrar hennes mage och hon verkar må illa om det går långt mellan målen? Hon får mat morgon, middag och kväll. Vi har försökt dryga ut med grönsaker och potatis för att ge mer mättnadskänsla.

Är det någon vits att byta märke eller är hon bara inte lämpad för färskfoder. Hon verkar ha en jäkla ämnesomsättning iaf, plus att hon jagar 1 ggr/vecka.
Min förra blev så av Vom med, bytte färskfoder ( Pondus och nu Emmzo) och det försvann. annars hade jag gjort som någon annan föreslog, byt ut ett av målen till torrfoder :)
 
Pedigree är inte färskfoder alls utan det är ett våtfoder. Våtfoder är tillagat och klarar därför att förvaras i rumstemperatur.
Färskfoder består av råa ingredienser.

Det finns ju många sorters färskfoder, så bara för att han inte gillar en sort så kanske han gillar en annan. Vad har du testat för något?
Där lärde jag mig något nytt!
Jag trodde att det var konsistensen han inte gillade men var kanske smaken då?
Gav honom Priima förut.

Har ni något tips på märke som jag kan pröva?
Han väger 36 kg om det hat någon påverkan.
 
Där lärde jag mig något nytt!
Jag trodde att det var konsistensen han inte gillade men var kanske smaken då?
Gav honom Priima förut.

Har ni något tips på märke som jag kan pröva?
Han väger 36 kg om det hat någon påverkan.
Kan ha varit, min är lite kräsen så han gillar bara Priima Special av deras sorter.
jag ger numera Nordic bas till Ammo eftersom det är han överlägsna favorit plus att jag gillar innehållet.

Om du har möjlighet hade jag köpt olika korvar styck och sett om någon av dem passade herrn. Det är så jag har mixtrat fram Ammos favorit eftersom han är bestämd med vad som passar.
 
Efter Stockholmsmässan fick vi hem massor av provsmaker på färskfoder som jag nu gett under en tid.

Kommer att fortsätta att ge torrfoder också, men skulle vilja börja ge färskfoder på riktigt nu. Funderat på pondus som jag gillade, men har för mig att @AraSlei tidigare sagt att valpfodret inte var så bra eller så. Kommer inte ihåg, påminn mig någon? Har ni gett det? :D
 
Efter Stockholmsmässan fick vi hem massor av provsmaker på färskfoder som jag nu gett under en tid.

Kommer att fortsätta att ge torrfoder också, men skulle vilja börja ge färskfoder på riktigt nu. Funderat på pondus som jag gillade, men har för mig att @AraSlei tidigare sagt att valpfodret inte var så bra eller så. Kommer inte ihåg, påminn mig någon? Har ni gett det? :D

Ivy är äcklad av Pondus junior och tja, du vet ju hur hon är. Hon äter ALLT. Men får hon Pondus Junior äter hon oerhört plågat - pillar, skakar runt över golvet och ja. De övriga sorterna slukar hon på tre röda (3XP och NGK går bra) samt mush och VoH också! Dessutom luktar junioren :turd::turd:
 
Efter Stockholmsmässan fick vi hem massor av provsmaker på färskfoder som jag nu gett under en tid.

Kommer att fortsätta att ge torrfoder också, men skulle vilja börja ge färskfoder på riktigt nu. Funderat på pondus som jag gillade, men har för mig att @AraSlei tidigare sagt att valpfodret inte var så bra eller så. Kommer inte ihåg, påminn mig någon? Har ni gett det? :D

Jag tycker att den ligger onödigt högt i ca/p-kvot, men ska du ge torrfoder också bör det inte vara några problem :)

Ivy är äcklad av Pondus junior och tja, du vet ju hur hon är. Hon äter ALLT. Men får hon Pondus Junior äter hon oerhört plågat - pillar, skakar runt över golvet och ja. De övriga sorterna slukar hon på tre röda (3XP och NGK går bra) samt mush och VoH också! Dessutom luktar junioren :turd::turd:

Junior är baserad på 3XP, men med mer ben och allmänt mer välmalt :)
 
Jag tycker att den ligger onödigt högt i ca/p-kvot, men ska du ge torrfoder också bör det inte vara några problem :)



Junior är baserad på 3XP, men med mer ben och allmänt mer välmalt :)

Vad är det som gör att Junior luktar så fruktansvärt mycket mer illa än 3XP då? Stank verkligen. Oavsett så är jag inte nöjd med Junior, då jag inte tycker hon funkade på det i övrigt heller (inte bara pga att hon var äcklad av den) :)
 
Vad är det som gör att Junior luktar så fruktansvärt mycket mer illa än 3XP då? Stank verkligen. Oavsett så är jag inte nöjd med Junior, då jag inte tycker hon funkade på det i övrigt heller (inte bara pga att hon var äcklad av den) :)

Provade du flera korvar? Var alla från samma låda i så fall?
Jag tycker inte att Junioren luktar annorlunda mot de andra sorterna, den som luktar mest är Original. Det är den sorten med mest vom i, så det beror nog på det, men jag tycker inte att den luktar särskilt mycket ändå :p
I
 
Provade du flera korvar? Var alla från samma låda i så fall?
Jag tycker inte att Junioren luktar annorlunda mot de andra sorterna, den som luktar mest är Original. Det är den sorten med mest vom i, så det beror nog på det, men jag tycker inte att den luktar särskilt mycket ändå :p
I

Ja, flera olika korvar. Både från att ha köpt löst till 10-kilos låda.
 
Ja, flera olika korvar. Både från att ha köpt löst till 10-kilos låda.

Vad märkligt! Jag tänkte om det var från en låda som typ tinat och frusits om eller så.
Jag tycker inte att de luktar mer än t ex 3XP, men vi kanske uppfattar olika lukter :)
Junioren baserades på 3XP just för att många hundar gillar den.
 
Ivy är äcklad av Pondus junior och tja, du vet ju hur hon är. Hon äter ALLT. Men får hon Pondus Junior äter hon oerhört plågat - pillar, skakar runt över golvet och ja. De övriga sorterna slukar hon på tre röda (3XP och NGK går bra) samt mush och VoH också! Dessutom luktar junioren :turd::turd:

Jag har ju redan gett en hel korv så vet att hon slukade den utan problem. Jag gillade den dessutom för att jag tyckte att den var så luktlös och inte så sölig som typ Klass var. Jävlar vad de stank, fy :rofl:
 
Jag tycker att den ligger onödigt högt i ca/p-kvot, men ska du ge torrfoder också bör det inte vara några problem :)



Junior är baserad på 3XP, men med mer ben och allmänt mer välmalt :)

Okej, men då kommer jag nog köra på den ändå. Tyckte bäst om den av alla de jag provade, så får vi se hur hon går på det när vi kör mer kontinuerligt med det. :D
 
Jag har ju redan gett en hel korv så vet att hon slukade den utan problem. Jag gillade den dessutom för att jag tyckte att den var så luktlös och inte så sölig som typ Klass var. Jävlar vad de stank, fy :rofl:

Ja Klass är ingen höjdare. Inte Fodax heller. Vill heller inte ge Real. Jag gillar Pondus (ja inte junior då) men tycker det är dåligt med återförsäljare här omkring där man kan köpa i butik. Hade det sålts här på ön hade jag givit Pondus istället för Mush :)
 
Såg nu att det faktiskt finns en återförsäljare hyfsat nära, inte på ön, men i grannkommunen, som måste vara relativt nytillkommen. Då blir det nog Pondus när Mushen är slut här hemma! :) Tidigare har jag åkt till andra sidan Stockholm för att köpa Pondus, inte riktigt hållbart haha!
 
Ja Klass är ingen höjdare. Inte Fodax heller. Vill heller inte ge Real. Jag gillar Pondus (ja inte junior då) men tycker det är dåligt med återförsäljare här omkring där man kan köpa i butik. Hade det sålts här på ön hade jag givit Pondus istället för Mush :)
Jobbar extra i en zoo-affär och vi tog in en hel frys med pondus i somras. Problemet var bara att vi hade ungefär 2 kunder som ville ha det så vi var tvungna att sluta med det för det tog upp för mycket plats (liten lokal) och för dålig efterfrågan:down: Tror tyvärr att det är så på många platser runt om i Sverige och att det är därför man ser pondus så sällan jämfört med typ mush och VOM:down::(
 
Jobbar extra i en zoo-affär och vi tog in en hel frys med pondus i somras. Problemet var bara att vi hade ungefär 2 kunder som ville ha det så vi var tvungna att sluta med det för det tog upp för mycket plats (liten lokal) och för dålig efterfrågan:down: Tror tyvärr att det är så på många platser runt om i Sverige och att det är därför man ser pondus så sällan jämfört med typ mush och VOM:down::(

Jag tycker sällan det är djuraffärer som säljer Pondus. Oftast är det hunddagis eller andra typer av företag, iallafall här. Men så kan det absolut vara! :)
 
Finns det "låtsasben" som är goda? Eller kan man lära hunden att gilla till exempel hudben?

Frej får, på gott och ont, äta råfrysta ben, cirka ett i veckan. Det finns dock tillfällen då jag skulle vilja ge honom något mindre kladdigt ben, till exempel när han är hos hundvakt. De mindre riktiga benen tar slut på någon timme och om jag ger ett större ben väcker han mig på natten för att han vill gå ut och bajsa. Han blir inte dålig i magen, bara skitnödig. Jag skulle alltså vilja att han hade bättre möjligheter att gnaga mer utan att få min nattsömn avbruten :idea:

Det är i och för sig möjligt att han redan gnager så mycket han vill för det finns alltid något äckligt gammalt ben framme :D. Förutom hos hundvakt då :). Men ändå - finns det tips på goda ben.

Han ratar sådana där tuggknutar och annat som är gjort av detsamma, RAUH har han ett ben från sedan snart ett år tillbaka och det har han aldrig tuggat på. Ett litet plastben med smak har han haft men det tog jag bort då det lossnade plastflisor från det.

Är väl egentligen ett icke-problem men igen - ändå! :laugh:
 
Finns det "låtsasben" som är goda? Eller kan man lära hunden att gilla till exempel hudben?

Frej får, på gott och ont, äta råfrysta ben, cirka ett i veckan. Det finns dock tillfällen då jag skulle vilja ge honom något mindre kladdigt ben, till exempel när han är hos hundvakt. De mindre riktiga benen tar slut på någon timme och om jag ger ett större ben väcker han mig på natten för att han vill gå ut och bajsa. Han blir inte dålig i magen, bara skitnödig. Jag skulle alltså vilja att han hade bättre möjligheter att gnaga mer utan att få min nattsömn avbruten :idea:

Det är i och för sig möjligt att han redan gnager så mycket han vill för det finns alltid något äckligt gammalt ben framme :D. Förutom hos hundvakt då :). Men ändå - finns det tips på goda ben.

Han ratar sådana där tuggknutar och annat som är gjort av detsamma, RAUH har han ett ben från sedan snart ett år tillbaka och det har han aldrig tuggat på. Ett litet plastben med smak har han haft men det tog jag bort då det lossnade plastflisor från det.

Är väl egentligen ett icke-problem men igen - ändå! :laugh:
Har du provat horn av något slag? Älg, hjort eller nått sånt?
 
Ska hämta hem hunden jag ska ha på prov, om två veckor.
Hon äter idag Royal Canine, vilket jag vill minnas att jag läst att många här är negativa mot dem.

Kommer främst ge torrfoder då jag har dåligt med frysutrymme, men vill gärna ge svenskt och med vettigt innehåll. Hunden är mellanstor, 11 månader gammal och har inga kända foderallergier.

Läste några sidor bak i tråden om Magnussons.. Kan det vara ett bra foder att testa först?
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 339
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 748
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 767
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp