Allmänna fodertråden

Ska hämta hem hunden jag ska ha på prov, om två veckor.
Hon äter idag Royal Canine, vilket jag vill minnas att jag läst att många här är negativa mot dem.

Kommer främst ge torrfoder då jag har dåligt med frysutrymme, men vill gärna ge svenskt och med vettigt innehåll. Hunden är mellanstor, 11 månader gammal och har inga kända foderallergier.

Läste några sidor bak i tråden om Magnussons.. Kan det vara ett bra foder att testa först?

Ge hunden det foder den är van vid under prövotiden. Bättre att låta hunden landa i de förändringar som sker i omgivningen och att du bestämt dig för att behålla hunden innan du funderar på att fasa över på nytt foder.
 
Ge hunden det foder den är van vid under prövotiden. Bättre att låta hunden landa i de förändringar som sker i omgivningen och att du bestämt dig för att behålla hunden innan du funderar på att fasa över på nytt foder.
Ska inte byta under prövotiden, men har fått uppfattningen att ett foderbyte på en frisk, vuxen hund inte behöver vara så dramatiskt (även om jag givetvis kommer blanda i övergången), och så därför inte att det skadade att vara påläst redan nu :)
Går ju bara och väntar i dagsläget, så tyckte det kunde vara bra att få lite tips så länge..
 
Ska inte byta under prövotiden, men har fått uppfattningen att ett foderbyte på en frisk, vuxen hund inte behöver vara så dramatiskt (även om jag givetvis kommer blanda i övergången), och så därför inte att det skadade att vara påläst redan nu :)
Går ju bara och väntar i dagsläget, så tyckte det kunde vara bra att få lite tips så länge..
Om du byter till färskfoder behövs ofta ingen övergång.
 
Ska inte byta under prövotiden, men har fått uppfattningen att ett foderbyte på en frisk, vuxen hund inte behöver vara så dramatiskt (även om jag givetvis kommer blanda i övergången), och så därför inte att det skadade att vara påläst redan nu :)
Går ju bara och väntar i dagsläget, så tyckte det kunde vara bra att få lite tips så länge..

Jag uppfattade från ditt inlägg som att du var ganska ivrig. :D Men nej, det behöver förstås absolut inte vara dramatiskt med foderbyte!

Nu ger jag förvisso färskt, men av de svenska torrfoder som finns föredrar jag absolut Standardt. Magnusson är också trevligt, lätt att få tag på och bra ingredienser, men det verkar inte vara så smakligt för hundarna.
 
Jag uppfattade från ditt inlägg som att du var ganska ivrig. :D Men nej, det behöver förstås absolut inte vara dramatiskt med foderbyte!

Nu ger jag förvisso färskt, men av de svenska torrfoder som finns föredrar jag absolut Standardt. Magnusson är också trevligt, lätt att få tag på och bra ingredienser, men det verkar inte vara så smakligt för hundarna.
haha, jo jag är nog lite ivrig ;)
 
haha, jo jag är nog lite ivrig ;)

Jag föredrar Magnusson och då deras spannmålsfria variant även om de andra fungerar fint dom med. De har nyligen släppt ett helt ekologiskt foder men det innehåller kyckling vilket jag försöker undvika. Dogmans Harmony-serie gillar jag också men jag är inte säker på att det produceras i Sverige men jag tror det.
Gillar att båda fodermärken finns att köpa på mataffären.
 
Jag föredrar Magnusson och då deras spannmålsfria variant även om de andra fungerar fint dom med. De har nyligen släppt ett helt ekologiskt foder men det innehåller kyckling vilket jag försöker undvika. Dogmans Harmony-serie gillar jag också men jag är inte säker på att det produceras i Sverige men jag tror det.
Gillar att båda fodermärken finns att köpa på mataffären.
Vill minnas att det spannmålsfria innehåller mindre fett.
 
Jag föredrar Magnusson och då deras spannmålsfria variant även om de andra fungerar fint dom med. De har nyligen släppt ett helt ekologiskt foder men det innehåller kyckling vilket jag försöker undvika. Dogmans Harmony-serie gillar jag också men jag är inte säker på att det produceras i Sverige men jag tror det.
Gillar att båda fodermärken finns att köpa på mataffären.
Varför undviker du kyckling i fodret? :)
 
Varför undviker du kyckling i fodret? :)

Vill inte stötta industrin mer än vad jag redan gör (äter ägg men inte kött). Funderar också på att överge nöt- och lammkött i hundmat/-godis eftersom det ger avsevärt störst klimatpåverkan av alla köttsorter. I dagsläget när det finns så många foder på marknaden borde det inte vara så svårt :)
 
Jag tycker att det här med foder är så svårt!
I nuläget får vår hund Acana, vilket hon verkar fungera fint på - men egentligen vill jag ge svenskt. Dock helst med mycket kött, och där verkar de svenska fodren inte lika bra - eller?

Är lite inne på färskfoder, men vet inte om jag vill byta helt. Hon har precis börjat få ett av tre mål som färskfoder, vilket hon verkar väldigt nöjd med :)
 
Jag tycker att det här med foder är så svårt!
I nuläget får vår hund Acana, vilket hon verkar fungera fint på - men egentligen vill jag ge svenskt. Dock helst med mycket kött, och där verkar de svenska fodren inte lika bra - eller?

Är lite inne på färskfoder, men vet inte om jag vill byta helt. Hon har precis börjat få ett av tre mål som färskfoder, vilket hon verkar väldigt nöjd med :)
Du kan ju fasa över i din egen takt o sen fortsätta med att ge torrisar som träningsgodis, då har du alltid nödfoder hemma.

Om du har råd (och vill bidra till jordens uppvärmning) kan du testa Ziwi Peak o/e K-9 Naturals.
 
Du kan ju fasa över i din egen takt o sen fortsätta med att ge torrisar som träningsgodis, då har du alltid nödfoder hemma.

Om du har råd (och vill bidra till jordens uppvärmning) kan du testa Ziwi Peak o/e K-9 Naturals.


Eftersom jag helst vill ge svenskt känns det inte som ett alternativ...
 
Vill inte stötta industrin mer än vad jag redan gör (äter ägg men inte kött). Funderar också på att överge nöt- och lammkött i hundmat/-godis eftersom det ger avsevärt störst klimatpåverkan av alla köttsorter. I dagsläget när det finns så många foder på marknaden borde det inte vara så svårt :)
Jag går inte på att hundmat med nöt-och lammkött ger speciellt mycket klimatpåverkan. Djuren föds ju inte upp föd djur, utan för oss och resterna går som hundmat :)

Finns så oerhört mycket mer som ger klimatpåverkan än kossor och får. Fanns inte dessa djur, så får vi nog svårt på andra sätt. Flygresor osv är en mycket större bov än köttuppfödning :)
 
Jag går inte på att hundmat med nöt-och lammkött ger speciellt mycket klimatpåverkan. Djuren föds ju inte upp föd djur, utan för oss och resterna går som hundmat :)

Finns så oerhört mycket mer som ger klimatpåverkan än kossor och får. Fanns inte dessa djur, så får vi nog svårt på andra sätt. Flygresor osv är en mycket större bov än köttuppfödning :)

Men nöt- och lammkött ger absolut stört miljöpåverkan av alla livsmedel. Mycket mer än kyckling till exempel. Det är fakta. Se bara DNs senaste jämförelse om klimatpåverkan i veckan. Självklart är flygresor värre men den diskussionen hör ju inte hit, när det efterfrågas svenska foder i en diskussion om mat.
Jag äter inte kött av den anledningen heller så kan jag välja bort det med värst klimatpåverkan i hundarna foder så gör jag det, förstår inte varför jag skulle låta bli.
 
Lite foderfunderingar såhär en lördag kväll:). Min valp, collie 5,5 månader, har under hela tiden hos både uppfödaren och mig ätit Acana heritage puppy & junior (hos mig också ca 1/3 Mush puppy). Nu verkar det som om de webshopar som jag brukar beställa från tar denna sort ur sitt sortiment alt bara säljer i mindre säckar=mycket dyrare. Jag har nu börjat kolla vad jag skulle kunna byta till.

Hon har funkat bra på detta foder, inga problem med mage eller annat. Jag reagerade dock på fetthalten i fodret nu när jag jämförde olika, 20%. Jag förstår det högre energibehovet hos växande individ men är denna höga procent verkligen skälig också för valp i min valps ålder? Proteinvärdet är 33% och fodret har en kötthalt på 67 %.

Kollade lite på t.ex. Acana Singles grassfed Lamb. Där ligger protein och fett på 31% respektive 15%. Kötthalt på 50%. Enbart lammkött. I övrigt liknande innehåll med vegetabilier som i valpfodret.

Jag har egentligen inget behov av ett foder med bara ett djurprotein men jag försökte hitta ett foder som inte skulle skilja sig för mycket från det hon äter nu. Två av hennes syskon har varit risiga i magen nu ett bra tag. Min har inte visat några sådana tendenser men jag skulle för säkerhets skull inte vilja göra för drastiska förändringar. Å andra sidan är dessa båda kräsna och väldigt begränsade i vad de äter.

Utöver Acana äter hon alltså ca 1/3 av dagsransonen Mush puppy, ca 2-3 ggr/vecka fryst märgben av älg, grisöron och liknande tugg nu och då, träningsgodis (hemmagjort inälvsgodis från gris o nöt, korv, köttbullar o.dyl). Hon får också slicka kastruller och sånt nu och då. Äter gärna typ gurka, morot osv när hon får. Jag är noggrann med att minska dagens fodergiva om hon ätit mycket annat. Är inte överviktig.

Hur ska jag tänka? T.ex. hur högt protein/fett- värde skall jag tänka för en valp i denna ålder? När kan man börja övergå till vuxenfoder? Hon kommer fortsätta äta en tredjedel färskfoder.
 
Förklara för mig hur röda linser kan vara mer naturligt för hundar än spannmål? Jag förstår att det är många hundar reagerar på spannmål men finns det någon forskning som visar att de tål exempelvis linser, men inte spannmål? Jag hamnade i en diskussion i djuraffären, de hävdade att de inte tog in Magnussons hundfoder pga av deras innehåll, men kunde inte redogöra för vad de ansåg var problemet. Nu är det enda stället som säljer pondus och de har bra tugg så jag kommer att fortsätta handla där men de kändes lite dåligt pålästa.
 
Förklara för mig hur röda linser kan vara mer naturligt för hundar än spannmål? Jag förstår att det är många hundar reagerar på spannmål men finns det någon forskning som visar att de tål exempelvis linser, men inte spannmål? Jag hamnade i en diskussion i djuraffären, de hävdade att de inte tog in Magnussons hundfoder pga av deras innehåll, men kunde inte redogöra för vad de ansåg var problemet. Nu är det enda stället som säljer pondus och de har bra tugg så jag kommer att fortsätta handla där men de kändes lite dåligt pålästa.

Men varför inte Magnusson? De har ju också ett spannmålsfritt foder om det nu var det dom snöat in på. Plus ett helsvenskt, ekologiskt foder. Det är inte så lätt att hitta på marknaden.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 197
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 609
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 599
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 411
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp