Allmänna fodertråden

Men varför inte Magnusson? De har ju också ett spannmålsfritt foder om det nu var det dom snöat in på. Plus ett helsvenskt, ekologiskt foder. Det är inte så lätt att hitta på marknaden.
Hen började förklara att Magnussons var så dåligt och försökte pracka på mig deras foder, när jag började ifrågasätta varför Magnussons skulle vara så dåligt så hade hen svårt att förklara. När jag så att de hade en spannmålsfri variant sa hen att den innehöll havre. O_o När jag frågade vad deras förslag innehöll så talade hen om att det var linser och det var helt naturligt för hundar att äta. :crazy: Jag fann mig inte riktigt men har i efterhand funderat på varför linser skulle vara mer naturligt än spannmål.
 
Hen började förklara att Magnussons var så dåligt och försökte pracka på mig deras foder, när jag började ifrågasätta varför Magnussons skulle vara så dåligt så hade hen svårt att förklara. När jag så att de hade en spannmålsfri variant sa hen att den innehöll havre. O_o När jag frågade vad deras förslag innehöll så talade hen om att det var linser och det var helt naturligt för hundar att äta. :crazy: Jag fann mig inte riktigt men har i efterhand funderat på varför linser skulle vara mer naturligt än spannmål.

Det innehåller ju inte ens havre? O_o Personen verkar ju ha noll koll. Och nej, ser inte heller direkt varför linser skulle vara mer naturligt...
 
Det innehåller ju inte ens havre? O_o Personen verkar ju ha noll koll. Och nej, ser inte heller direkt varför linser skulle vara mer naturligt...
Det är tyvärr det jag känner också, synd eftersom de har en hel del bra grejer att sälja men verkar inte riktigt tänka själva hela vägen utan bara köper vad de får information om. :cautious: nåja jag får fortsätta handla mitt färsk foder hos dem, och tugg och sen undvika att hamna i samtal helt enkelt. :angel:
 
Någon som ger Four Friends köttkorvar? Vad tycker ni om fodret?
Vår Granngården har extra pris på korvarna, 20kr för 800g istället för 29kr. Tänkte om jag skulle bunkra på mig. :angel:
Ger Pedigree’s korvar i vanliga torrfodret för att locka hunden till att äta.. Four Friends kanske är ett bättre alternativ?
 
Bet
Någon som ger Four Friends köttkorvar? Vad tycker ni om fodret?
Vår Granngården har extra pris på korvarna, 20kr för 800g istället för 29kr. Tänkte om jag skulle bunkra på mig. :angel:
Ger Pedigree’s korvar i vanliga torrfodret för att locka hunden till att äta.. Four Friends kanske är ett bättre alternativ?

Betydligt bättre innehåll än Pedigree som innehåller hälften spannmål. Har gett deras korvar någon gång som topping och hundarna har gillat det och varit bra i magen. Nu är dom bra i magen även på riktigt skitfoder men då kan de börja fisa istället, vilket de aldrig gör annars.
Så jag skulle skippa pedigree i ditt fall och ta four friends, brit care eller prima dogs korvar
 
Bet


Betydligt bättre innehåll än Pedigree som innehåller hälften spannmål. Har gett deras korvar någon gång som topping och hundarna har gillat det och varit bra i magen. Nu är dom bra i magen även på riktigt skitfoder men då kan de börja fisa istället, vilket de aldrig gör annars.
Så jag skulle skippa pedigree i ditt fall och ta four friends, brit care eller prima dogs korvar
Har du testat Bozitas hundfoder?
Har nämligen köpt det som snällmat för magen hunden behöver det, eller dom extra mat om jag skulle vara disträ och glömt att köpa hundfoder/ tina.
 
Någon som ger Four Friends köttkorvar? Vad tycker ni om fodret?
Vår Granngården har extra pris på korvarna, 20kr för 800g istället för 29kr. Tänkte om jag skulle bunkra på mig. :angel:
Ger Pedigree’s korvar i vanliga torrfodret för att locka hunden till att äta.. Four Friends kanske är ett bättre alternativ?

Jag gav det till min förra hund, som generellt tålde det mesta men han va konsekvent dålig i magen minst en gång i månaden när han fick FF. När jag sen bytte till färskfoder upphörde det helt, men ja bättre än pedigree är det garanterat
 
Har du testat Bozitas hundfoder?
Har nämligen köpt det som snällmat för magen hunden behöver det, eller dom extra mat om jag skulle vara disträ och glömt att köpa hundfoder/ tina.

Bara torrfodret (som heter något med naturals typ). Skulle inte ge det som skonkost om det är det du menar dock eftersom det inte är anpassat för det :)
 
Vad skulle ni rekommendera för foder till en valp av stor ras (30 kg ish)? Äter idag Eukanuba från uppfödaren som jag tänkt fortsätta med tills hon ska gå över på vuxenfoder men hon bajsar ju MÄNGDER!! :eek: Ska helst hålla sig runt max 55 kr/kg men är inte omöjlig på den fronten. Bör vara relativt lätt att få tag på (online eller hos de större kedjorna). Högt köttinnehåll men inte nödvändigtvis helt spannmålsfritt.

Funderar på FourFriends vilket jag har goda erfarenheter ifrån. Även tittat åt Brit Care även om jag har sämre erfarenheter av det men den hunden var känslig över lag så känns inte rättvist att totalt rata fodret. Sams Field, någon som har erfarenhet? Magnussons önskar jag funkade men ingen av mina hundar har funkat på det, tyvärr.. :(

Försöker introducera färskfoder med magen kraschar varje gång hon får testa det.. Har testat olika märken.. Planen är att hon ska äta ett mål torrt och ett mål färskt när hon blir äldre.
 
Jag har god erfarenhet av Simpsons vuxenfoder med lamm (torrfoder) De har också ett valpfoder Simpsons Premium Puppy Sensitive Salmon & Potato. Det kostar 45,75 kr/kg eller billigare om du köper två säckar hos zooplus. Simpsons är ett brittiskt foder. Goda omdömen om fodret finns på allaboutdogfood.co.uk

Jag har ej testat valpfodret. Vuxenfodret var iaf väldigt bra och mycket prisvärt. Passade dock ej den kräsna vovven. Den andra åt lammfodret med god aptit och var bra i magen, fin päls och har inget att anmärka på.
 
Jag bryter ihop snart... :cry: Varning för lång text! Vi har kämpat och kämpat för att hitta ett hundfoder som passar vår schäferhane på 9 månader. Han bajsar mellan 3-5 gånger/dagen, väldigt löst och STORA högar som luktar fruktansvärt. Vi har testat 4 olika foder sedan han kom till oss och inget blir egentligen bättre eller sämre skulle jag säga. Så vi har alltså testat varje foder i ca 2 månader för att ändå försöka ge det tid. Jag var fundersam om det berodde på att han fick ben, men han blir inte sämre i magen efter att han har ätit ben.
De fodren vi har gett honom är:
Robur XXL mother and puppy (https://vetzoo.se/robur-mother-pupp...hx4eQF9VzAIsLDKoG6hoCSisQAvD_BwE#!child=10697 )
Efter det bytte vi till Simpsons premium puppy sensitive salmon and potato (https://www.zooplus.se/shop/hund/hu...JOyM549UrGV5AEMF24jltwfXghJ6q0EhoCfGkQAvD_BwE) då jag hade läst väldigt goda recensioner om hundar med problem mage.
Då det inte funkade bytte vi till ett foder som heter Markus-Muhle black angus junior (https://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/markus_muehle/black_angus/379594) som då är ett kallpressat foder, vilket jag förstod ibland kunde vara mildare än varmpressade som de flesta hundfoder är.
Då det inte heller blev bättre har vi nu sist testat Brit Care Junior large lamb and rice (https://vetzoo.se/brit-care-junior-large-lamb-rice ) vilket inte heller fungerar och jag tycker nästan att han har gått ned i vikt med detta foder fastän vi har gett han mer mat än vad fodergivan säger.

Bör vi uppsöka veterinär eller ska vi fortsätta leta foder? Ska man ge varje foder mer än ca 2 månader? Kan ni se något samband med dessa foder som han skulle kunna vara känslig mot?
Sen har jag läst mycket om att valp/junior-foder ibland innehåller mycket protein och fett vilket kan vara lite svårt för magen att hantera. Tror ni att jag skulle kunna testa med ett vuxenfoder nu då han är 9 månader eller behöver han det som finns i valpfodret?
 
Jag bryter ihop snart... :cry: Varning för lång text! Vi har kämpat och kämpat för att hitta ett hundfoder som passar vår schäferhane på 9 månader. Han bajsar mellan 3-5 gånger/dagen, väldigt löst och STORA högar som luktar fruktansvärt. Vi har testat 4 olika foder sedan han kom till oss och inget blir egentligen bättre eller sämre skulle jag säga. Så vi har alltså testat varje foder i ca 2 månader för att ändå försöka ge det tid. Jag var fundersam om det berodde på att han fick ben, men han blir inte sämre i magen efter att han har ätit ben.
De fodren vi har gett honom är:
Robur XXL mother and puppy (https://vetzoo.se/robur-mother-pupp...hx4eQF9VzAIsLDKoG6hoCSisQAvD_BwE#!child=10697 )
Efter det bytte vi till Simpsons premium puppy sensitive salmon and potato (https://www.zooplus.se/shop/hund/hu...JOyM549UrGV5AEMF24jltwfXghJ6q0EhoCfGkQAvD_BwE) då jag hade läst väldigt goda recensioner om hundar med problem mage.
Då det inte funkade bytte vi till ett foder som heter Markus-Muhle black angus junior (https://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/markus_muehle/black_angus/379594) som då är ett kallpressat foder, vilket jag förstod ibland kunde vara mildare än varmpressade som de flesta hundfoder är.
Då det inte heller blev bättre har vi nu sist testat Brit Care Junior large lamb and rice (https://vetzoo.se/brit-care-junior-large-lamb-rice ) vilket inte heller fungerar och jag tycker nästan att han har gått ned i vikt med detta foder fastän vi har gett han mer mat än vad fodergivan säger.

Bör vi uppsöka veterinär eller ska vi fortsätta leta foder? Ska man ge varje foder mer än ca 2 månader? Kan ni se något samband med dessa foder som han skulle kunna vara känslig mot?
Sen har jag läst mycket om att valp/junior-foder ibland innehåller mycket protein och fett vilket kan vara lite svårt för magen att hantera. Tror ni att jag skulle kunna testa med ett vuxenfoder nu då han är 9 månader eller behöver han det som finns i valpfodret?

Definitivt uppsöka en veterinär. Att hunden bajsar löst och så ofta och dessutom under längre tid/alltid gjort är inte normalt och tyder på sjukdom. Vänd er gärna till en mag-tarm inriktad veterinär direkt.
 
Definitivt uppsöka en veterinär. Att hunden bajsar löst och så ofta och dessutom under längre tid/alltid gjort är inte normalt och tyder på sjukdom. Vänd er gärna till en mag-tarm inriktad veterinär direkt.

Ja vi får nog göra det.. Om inte annat för att kunna utesluta något (förhoppningsvis).
Han har aldrig haft diarré, utan han bajsar som korvar men det är väldigt löst då man ska plocka upp det.
 
Såg precis en snapshot på FB, någon på tv4 som de bjudit in att prata om hundmatens klimatpåverkan och en textremsa under som säger "kan din hund bli vegetarian?"

Snälla säg att detta är Photoshoppat??


Edit: hittade hela videoklippet och sett det nu. Pustar ut. Det är vettiga saker som sägs! False alarm :rofl:
 
Senast ändrad:
Såg precis en snapshot på FB, någon på tv4 som de bjudit in att prata om hundmatens klimatpåverkan och en textremsa under som säger "kan din hund bli vegetarian?"

Snälla säg att detta är Photoshoppat??


Edit: hittade hela videoklippet och sett det nu. Pustar ut. Det är vettiga saker som sägs! False alarm :rofl:
Det finns vegetariskt foder att köpa.
 
Greenwoods, någon som vet något om det fodret?
Behöver ett snällt foder till min magkänsliga chihuahua.
Gärna med ris och utan kyckling/kycklingfett.
Lågt fett öht önskas.
Och så måste bitarna vara lätta att tugga, annars ger hon upp. Brit care är t ex för hårda bitar.
Gott ska det tydligen vara också. 😑
 
Greenwoods, någon som vet något om det fodret?
Behöver ett snällt foder till min magkänsliga chihuahua.
Gärna med ris och utan kyckling/kycklingfett.
Lågt fett öht önskas.
Och så måste bitarna vara lätta att tugga, annars ger hon upp. Brit care är t ex för hårda bitar.
Gott ska det tydligen vara också. 😑
Standardt? Milden brukar funka bra till hundar med känsliga magar :) De har iaf lite mer porösa bitar än andra torrfoder jag provat.
 
Greenwoods, någon som vet något om det fodret?
Behöver ett snällt foder till min magkänsliga chihuahua.
Gärna med ris och utan kyckling/kycklingfett.
Lågt fett öht önskas.
Och så måste bitarna vara lätta att tugga, annars ger hon upp. Brit care är t ex för hårda bitar.
Gott ska det tydligen vara också. 😑
Arion kanske? Dock inte låg fetthalt.
 
Såå.. Jag köpte Purizon till valpen. Magen kraschade totalt, trots väldigt långsam och försiktig invänjning. Nu går hon på skonkost och vi måste börja fundera över ett annat foder. Hon verkar rätt känslig så vill hålla det så milt som möjligt. Tanken är nu lamm och ris-baserat foder men det är inte hugget i sten. Kan man ge standardt mild till en valp? Eller vad har ni för förslag på foder till en känslig valp?
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 346
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 754
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 769
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp