Allmänna fodertråden

Orkar inte läsa trådendå den är så lång .Min lilla hund är svår att få att äta hundmat .Vi har haft torrfoder till honom men måste nästan mata honom med den .Har testat en rad olika sorter och inget duger .Var till vet för några dagar sedan och fick Hills Digestive care i/d stress av dom som ett prov och hunden äter det som han aldrig sett mat förut så det föll honom på läppen så att säga. Någon som har något att säga om det fodret förutom att det kostar multum
 
Orkar inte läsa trådendå den är så lång .Min lilla hund är svår att få att äta hundmat .Vi har haft torrfoder till honom men måste nästan mata honom med den .Har testat en rad olika sorter och inget duger .Var till vet för några dagar sedan och fick Hills Digestive care i/d stress av dom som ett prov och hunden äter det som han aldrig sett mat förut så det föll honom på läppen så att säga. Någon som har något att säga om det fodret förutom att det kostar multum

Hittade du något bra foder som hunden vill äta? Min hund äter de flesta foder men av de torrfoder han smakat har han mest gillat Doggy professionen grainfree, och jag har hört att flera hundar tycker om det fodret.

Fast jag hoppas ni redan har hittat foder så inte hund gått hungrig sedan april :).
 
Är det någon som vet var man hittar information om fetthalten i färskfoder? Jag tänker främst på Nordic och halla. Jag hittar inte den informationen på fodrens webbplatser, i alla fall inte när det gäller halla.
 
Hittade du något bra foder som hunden vill äta? Min hund äter de flesta foder men av de torrfoder han smakat har han mest gillat Doggy professionen grainfree, och jag har hört att flera hundar tycker om det fodret.

Fast jag hoppas ni redan har hittat foder så inte hund gått hungrig sedan april :).
Har inte hittat något .Han äter av det nya vi testar några gånger sedan är det kört .Han har fått problem med levern och vi köpte mat av vet .Blötmaten åt han en burk med god aptit men nu är det kört och lika så med torrfodret men det kan gå att lura i honom lite olika foder hela tiden .Det är väl troligen därför som levern krånglade att han inte åt och använde sig av fetterna i kroppen och dom täppte till levern .Nu äter han piller och blev bra på två dagar och vi ska iväg och ta ett nytt blodprov i veckan och se hur det fungerar
 
Hur reagerar era hundar på ris i fodret? Båda mina blir helt speedade. Testade att ge Viktor Standard men har nu bytt igen. Han har svårt att komma till ro, varit skitjobbig på kvällarna mot både Minn och oss människor. Bytte foder till ett utan ris och på 2 dygn är han sig själv igen, fortfarande full av energi och busig men inte jobbig.

När Minn får foder med ris i så sover hon dåligt, hon kan vandra på nätterna annars också men inte så som hon gör när hon äter foder med ris i. Hon får svårt att komma till ro ordentligt.
 
Orkar inte läsa trådendå den är så lång .Min lilla hund är svår att få att äta hundmat .Vi har haft torrfoder till honom men måste nästan mata honom med den .Har testat en rad olika sorter och inget duger .Var till vet för några dagar sedan och fick Hills Digestive care i/d stress av dom som ett prov och hunden äter det som han aldrig sett mat förut så det föll honom på läppen så att säga. Någon som har något att säga om det fodret förutom att det kostar multum
Funkar jättebra på många som äter dåligt.
 
Hur reagerar era hundar på ris i fodret? Båda mina blir helt speedade. Testade att ge Viktor Standard men har nu bytt igen. Han har svårt att komma till ro, varit skitjobbig på kvällarna mot både Minn och oss människor. Bytte foder till ett utan ris och på 2 dygn är han sig själv igen, fortfarande full av energi och busig men inte jobbig.

När Minn får foder med ris i så sover hon dåligt, hon kan vandra på nätterna annars också men inte så som hon gör när hon äter foder med ris i. Hon får svårt att komma till ro ordentligt.

Aldrig märkt något när mina hundar fått foder med ris i :)
 
Hur reagerar era hundar på ris i fodret? Båda mina blir helt speedade. Testade att ge Viktor Standard men har nu bytt igen. Han har svårt att komma till ro, varit skitjobbig på kvällarna mot både Minn och oss människor. Bytte foder till ett utan ris och på 2 dygn är han sig själv igen, fortfarande full av energi och busig men inte jobbig.

När Minn får foder med ris i så sover hon dåligt, hon kan vandra på nätterna annars också men inte så som hon gör när hon äter foder med ris i. Hon får svårt att komma till ro ordentligt.
Mina hundar funkar bäst på foder med stor del ris. På helt spannmålsfria foder kraschar magarna. Det är som att det blir ”för starkt” typ.. Ris känns milt.

Däremot har jag hört att majs kan ge stressade hundar, så det undviker jag. :p
 
Vilket torrfoder ska man välja om man inte vill ha ris, baljväxter eller sötpotatis i. Vill gärna ha nått som inte transporterats så långt och kommer från djur som haft det bra utan massa antiotika.

Gärna baserat på nått annat kött än kyckling.
 
Vilket torrfoder ska man välja om man inte vill ha ris, baljväxter eller sötpotatis i. Vill gärna ha nått som inte transporterats så långt och kommer från djur som haft det bra utan massa antiotika.

Gärna baserat på nått annat kött än kyckling.
Magnussons vuxen. Det enda torrfodret med enbart svenska råvaror och det enda torrfodret i Sverige som ugnsbakas, vilket ska vara en mildare tillverkningsprocess. Inget ris, inga baljväxter, sötpotatis eller kyckling. Längst ner står potatispressmassa som ingrediens. För att ge fibrer? Mycket kan det inte vara av det eftersom det står sist. Min tik äter det fodret tillsammans med ett annat (Acana). Hon är kräsen och dessa två torrfoder är de enda hon gillar.
 
Hur reagerar era hundar på ris i fodret? Båda mina blir helt speedade. Testade att ge Viktor Standard men har nu bytt igen. Han har svårt att komma till ro, varit skitjobbig på kvällarna mot både Minn och oss människor. Bytte foder till ett utan ris och på 2 dygn är han sig själv igen, fortfarande full av energi och busig men inte jobbig.

När Minn får foder med ris i så sover hon dåligt, hon kan vandra på nätterna annars också men inte så som hon gör när hon äter foder med ris i. Hon får svårt att komma till ro ordentligt.
Varit med om det också med en hund som blivit speedad av foder med ris. Jag gav det innan man visste om att arsenik finns i allt ris. Nu skulle jag aldrig ge ris av den anledningen.
 
Magnussons vuxen. Det enda torrfodret med enbart svenska råvaror och det enda torrfodret i Sverige som ugnsbakas, vilket ska vara en mildare tillverkningsprocess. Inget ris, inga baljväxter, sötpotatis eller kyckling. Längst ner står potatispressmassa som ingrediens. För att ge fibrer? Mycket kan det inte vara av det eftersom det står sist. Min tik äter det fodret tillsammans med ett annat (Acana). Hon är kräsen och dessa två torrfoder är de enda hon gillar.

Han har fått Magnusson junior tidigare och funkade väl hyfsat på det men bajsar som en häst och jag tycker bajset är för mjukt. Skulle vilja ha nått som funkar bättre.
 
Han har fått Magnusson junior tidigare och funkade väl hyfsat på det men bajsar som en häst och jag tycker bajset är för mjukt. Skulle vilja ha nått som funkar bättre.
Simpsons Premium har olika foder; med lamm, anka eller lax om du inte vill ha kyckling. Fodret är brittiskt och har brittiska råvaror tror jag. Det finns potatis i det men inte sötpotatis. Lammfodret gav fast avföring hos hunden som åt det. Min kräsna tik ville inte äta av det. Simpsons finns hos zooplus och hos bitiba.

Ingredienser:
Lamm (minst 45% - torkat lamm, urbenat lamm, lammfett) potatis (minst 26%) betmassa, bryggerijäst, lammsky, torkade ägg, laxolja, mineraler, linfrön, vitaminer, yuccaextrakt, tranbär, nukleotider, mannanoligosackarider (MOS), fruktooligosackarider (FOS), glukosamin, MSM, kondroitin.
Analytiska beståndsdelar:
Protein 25%, olja 14%, fibrer 3,5%, aska 11%, kalcium 2,09%, fosfor 1,14%, omega 6 2,95% och omega 3 1,72%.
 
Vilket torrfoder ska man välja om man inte vill ha ris, baljväxter eller sötpotatis i. Vill gärna ha nått som inte transporterats så långt och kommer från djur som haft det bra utan massa antiotika.

Gärna baserat på nått annat kött än kyckling.
Du har tex
Happy Dog Sensible Adult Montana
Potatis
Hästprotein
Potatisprotein
Betmassa
Hydrolyserad lever
Rapsolja
Äpple
Natriumklorid

Happy Dog Sensible Adult Karibik,Sensible Adult Africa, Sensible Adult Irland innehåller inte heller något av det du inte vill ha tror jag. Tillverkas i Tyskland.
Jag ger färskfoder själv men brukar köpa deras torrisar som tränings och spårgodis - och Ammo har fått det som middag ibland när jag ahft slut på färskfoder. Han fungerar bra på flera sorter iaf.
Tror alla sorterna finns i små kulor med om du har liten hund.
 
Vilket torrfoder ska man välja om man inte vill ha ris, baljväxter eller sötpotatis i. Vill gärna ha nått som inte transporterats så långt och kommer från djur som haft det bra utan massa antiotika.

Gärna baserat på nått annat kött än kyckling.

Känner samma lite här. Min äter Magnussons spannmålsfria, känns bra att köpa närproducerat foder och "sjyst" kött. Tidigare åt hon Magnusson junior som valp. En period åt hon Magnussons adult pga att spannmålsfria ej gick att få tag på. Hon är liten i maten men kan tillägga att alla nya fodersorter äter hon med god aprit, lite nyhetens behag och sen tröttnar hon oavsett det varit Gastro intestinal (gav en period som valp), Magnusson junior, Magnusson spannmålsfria resp vanlig adult.
Dock tycker jag att hon luktar lite illa ur munnen, typ "magkatarrslukt" av mildare grad. Borstar och skrapar tänder regelbundet så är ej pga det så jag misstänker magen. Hon är liten i maten och äter ibland knappt ens hälften av en normal dagsranson, varken på uppdelade mål eller tillgång alltid. Minns att min förra hund fick magkatarr i samband med kräsenhet.
Funderade därför lite om jag kan hitta ett foder som är så pass gott att hon äter mer regelbundet, och om det kan göra magen mer nöjd. Var in på butiken idag och blev rekommenderad Acana Yorkshire Pork, för kräsna hundar. Köpt en provpåse, men ja... kanadensiskt. Hur kul känns det?
 
Känner samma lite här. Min äter Magnussons spannmålsfria, känns bra att köpa närproducerat foder och "sjyst" kött. Tidigare åt hon Magnusson junior som valp. En period åt hon Magnussons adult pga att spannmålsfria ej gick att få tag på. Hon är liten i maten men kan tillägga att alla nya fodersorter äter hon med god aprit, lite nyhetens behag och sen tröttnar hon oavsett det varit Gastro intestinal (gav en period som valp), Magnusson junior, Magnusson spannmålsfria resp vanlig adult.
Dock tycker jag att hon luktar lite illa ur munnen, typ "magkatarrslukt" av mildare grad. Borstar och skrapar tänder regelbundet så är ej pga det så jag misstänker magen. Hon är liten i maten och äter ibland knappt ens hälften av en normal dagsranson, varken på uppdelade mål eller tillgång alltid. Minns att min förra hund fick magkatarr i samband med kräsenhet.
Funderade därför lite om jag kan hitta ett foder som är så pass gott att hon äter mer regelbundet, och om det kan göra magen mer nöjd. Var in på butiken idag och blev rekommenderad Acana Yorkshire Pork, för kräsna hundar. Köpt en provpåse, men ja... kanadensiskt. Hur kul känns det?

Säg till om du hittar nått. Viktor har också fått Magnusson, just nu testar vi ett annat foder då vi fick en provpåsen.
 
Har gett Magnusson Vuxen en hyfsat kort tid till min tollartik på 16 månader. Upplever att pälsen tappat i kvalité, hon är inte alltid helt bra i magen, bajset är ofta för mjukt och andedräkten är konstig ibland. Så för mig blir det att byta ifrån det. Tidigare har hon haft valpfoder som hon funkat på, så funderar på att gå till samma tillverkare fast ta vuxenfodret med samma smak istället.

Även funderat på att testa något med aningen högre energi- och fetthalt såsom Acana Sport&Agility. Det är en djungel men det är tur man har en hund som funkar på det mesta och som inte är kräsen 😅
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 322
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 735
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 756
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp