Allmänna fodertråden

Har gett Magnusson Vuxen en hyfsat kort tid till min tollartik på 16 månader. Upplever att pälsen tappat i kvalité, hon är inte alltid helt bra i magen, bajset är ofta för mjukt och andedräkten är konstig ibland. Så för mig blir det att byta ifrån det. Tidigare har hon haft valpfoder som hon funkat på, så funderar på att gå till samma tillverkare fast ta vuxenfodret med samma smak istället.

Även funderat på att testa något med aningen högre energi- och fetthalt såsom Acana Sport&Agility. Det är en djungel men det är tur man har en hund som funkar på det mesta och som inte är kräsen 😅

Vi har precis gått från Acana Sport & Agility, till Magnusson Work, pga att jag helst vill ge svenskt.
Men vi får se hur det går, om vi fortsätter med Magnusson eller byter tillbaka till Acana. Har varit väldigt nöjd med det iaf. 👌
 
Har gett Magnusson Vuxen en hyfsat kort tid till min tollartik på 16 månader. Upplever att pälsen tappat i kvalité, hon är inte alltid helt bra i magen, bajset är ofta för mjukt och andedräkten är konstig ibland. Så för mig blir det att byta ifrån det. Tidigare har hon haft valpfoder som hon funkat på, så funderar på att gå till samma tillverkare fast ta vuxenfodret med samma smak istället.

Även funderat på att testa något med aningen högre energi- och fetthalt såsom Acana Sport&Agility. Det är en djungel men det är tur man har en hund som funkar på det mesta och som inte är kräsen 😅

Testa deras grain-free eller work istället?
Jag gillar grain-free då det är ett väldigt ”rent” foder med få ingredienser samt att jag tycker att de bajsar mindre och mer sällan på det än på Magnussons andra foder som innehåller grahamsmjöl.
Acanas agilityfoder tycker jag är alldeles för högt i energiinnehåll samt protein, ytterst få hundar som behöver det. Plus att det är dyrt och kommer långt bortifrån.
 
Testa deras grain-free eller work istället?
Jag gillar grain-free då det är ett väldigt ”rent” foder med få ingredienser samt att jag tycker att de bajsar mindre och mer sällan på det än på Magnussons andra foder som innehåller grahamsmjöl.
Acanas agilityfoder tycker jag är alldeles för högt i energiinnehåll samt protein, ytterst få hundar som behöver det. Plus att det är dyrt och kommer långt bortifrån.

Ja det är just delvis grahamsmjölet jag vill bort från och det finns ju i deras ”Aktiv”-foder. Sen tycker jag grain-free ligger för lågt i protein/fetthalt eftersom jag redan nu tycker att hon måste äta ganska mycket för att hålla hull. Hon är ju otroligt aktiv den här hunden och det lär inte bli sämre nu när vi kan ta tag i fysträningen ordentligt. Har i alla fall beställt hem en påse Acana nu så får vi se om det funkar eller blir för mycket :)
 
Ja det är just delvis grahamsmjölet jag vill bort från och det finns ju i deras ”Aktiv”-foder. Sen tycker jag grain-free ligger för lågt i protein/fetthalt eftersom jag redan nu tycker att hon måste äta ganska mycket för att hålla hull. Hon är ju otroligt aktiv den här hunden och det lär inte bli sämre nu när vi kan ta tag i fysträningen ordentligt. Har i alla fall beställt hem en påse Acana nu så får vi se om det funkar eller blir för mycket :)
Om det funkar sådär med svenskt foder och man gärna vill ge torrfoder så är jag väldigt nöjd med Essential Foods. Jag ger den gröna påsen, lite mycket floskler på hemsidan (om hur fantastiskt fodret är) men jag har testa några olika torrfoder och detta är ett bra komplement när det är för klabbigt med rått.
Går dock endast att beställa via nätet, men har aldrig varit några problem.
Godiset som de säljer är väldigt bra det med.

De säljer 1 hg "smakprov" för 15 kr/ st.
 
Om det funkar sådär med svenskt foder och man gärna vill ge torrfoder så är jag väldigt nöjd med Essential Foods. Jag ger den gröna påsen, lite mycket floskler på hemsidan (om hur fantastiskt fodret är) men jag har testa några olika torrfoder och detta är ett bra komplement när det är för klabbigt med rått.
Går dock endast att beställa via nätet, men har aldrig varit några problem.
Godiset som de säljer är väldigt bra det med.

De säljer 1 hg "smakprov" för 15 kr/ st.
Jag ger Essentials som komplement till färskmaten - lite torrisar och lite mer färskt. Ett av få torrfoder jag tycker är bra och som flera valpköpare använder :) Jag köper oftast lila påse (lamm, anka, kyckling) men alla sorter är bra tycker jag.
 
Sedan jag skrev i tråden fick min hund nån sorts nytändning på sitt vanliga Magnussons spannmålsfria. Hon äter nu duktigt och hyfsat utspritt över dygnet. Dvs magen går sällan tom på så vis att jag kan tänka att hon skulle få dålig andedräkt pga det. Men jag tycker ändå att hon luktar illa ur munnen, möjligen är jag känslig men jag tänker ändå på detta...:o
Hon är bra i magen, nån gång emellanåt lite årdare/lösare men vafasen det är ju en hund. Ibland tuggar hon i sig saker som förmodligen påverkar magen mer än fodret jag ger henne...:meh:

Jag har även fått för mig att jag tycker att hon kliar sig en del, har dock ingen annan hund att jämföra med. Ffa kliar hon sig på ut- och insida av låren, ja bakdelen helt enkelt. Men pälsen är blank och fin, hon har inga synliga irritationer i huden som mjäll, rodnad etc. Så frågan är om jag gör höna av en fjäder.

Mina funderingar nu är prova nåt annat foder för att se om andedräkten blir bättre... Samt att se om det jag upplever som att hon kliar sig, skulle bli bättre. Kanske nåt fiskbaserat som verkar bra för just päls och hud? Men jag har så svårt att på riktigt motivera att köpa ett utländskt foder om det liksom inte är helt nödvändigt :o
 
Är det någon som har tips på magrare färskfoder (helfoder)? Jag vet att Bravo har några varianter men finns det fler?
Vi ger emmzo helfoder vilt till Ascot, vilket har en fetthalt på 8%. De har även ett helfoder med lam och ett med nött. Tror dessa ligger på 7 % fetthalt. Är mkt nöjd med fodret. Vet dock att vissa inte gillar att emmzos helfoder innehåller potatis- och betfibrer men Ascot funkar riktigt bra på det: han ser bra ut i kroppen, mkt finn päls (trots kortison), fina tassar etc. Det enda är väl att han bajsar mer på detta foder än när han fick enbart VoH men han kan inte äta en rimlig mängd av VoH utan att gå upp i vikt. Nu med emmzo kan han äta 2 % av sin vikt.
 
Hur magert? Min hund äter just nu ett med 11 procent fett (halla vom). Tror att Nordic har något foder under 10 procent, men miss inte säkert.
Allra helst ett där fetthalten ligger på ungefär hälften av proteinhalten, så det är mest balansen mellan dessa jag är ute efter. De flesta färskfoder jag tittat på innehåller mer fett än protein eller lika delar av dessa🤔
Vi ger emmzo helfoder vilt till Ascot, vilket har en fetthalt på 8%. De har även ett helfoder med lam och ett med nött. Tror dessa ligger på 7 % fetthalt. Är mkt nöjd med fodret. Vet dock att vissa inte gillar att emmzos helfoder innehåller potatis- och betfibrer men Ascot funkar riktigt bra på det: han ser bra ut i kroppen, mkt finn päls (trots kortison), fina tassar etc. Det enda är väl att han bajsar mer på detta foder än när han fick enbart VoH men han kan inte äta en rimlig mängd av VoH utan att gå upp i vikt. Nu med emmzo kan han äta 2 % av sin vikt.
Jag har barfat med Emmzos korvar och älskar dem! Visste inte ens att de hade helfoder:). En av mina hundar är känslig för överskott så försöker hitta ett helfoder som inte är så kraftigt och som gärna redan innehåller bulk så jag slipper laga eget och tillsätta hela tiden.
 
Allra helst ett där fetthalten ligger på ungefär hälften av proteinhalten, så det är mest balansen mellan dessa jag är ute efter. De flesta färskfoder jag tittat på innehåller mer fett än protein eller lika delar av dessa🤔

Jag har barfat med Emmzos korvar och älskar dem! Visste inte ens att de hade helfoder:). En av mina hundar är känslig för överskott så försöker hitta ett helfoder som inte är så kraftigt och som gärna redan innehåller bulk så jag slipper laga eget och tillsätta hela tiden.

Har du kollat på Priima ST, om du kan tänka dig att ge ett färskfoder med spannmål? :)
7,1gr fett och 13,6gr protein/100gr foder.
Har flera kunder som har hundar med magar känsliga för fett, som fungerar fint på detta.
 
Allra helst ett där fetthalten ligger på ungefär hälften av proteinhalten, så det är mest balansen mellan dessa jag är ute efter. De flesta färskfoder jag tittat på innehåller mer fett än protein eller lika delar av dessa🤔

Jag har barfat med Emmzos korvar och älskar dem! Visste inte ens att de hade helfoder:). En av mina hundar är känslig för överskott så försöker hitta ett helfoder som inte är så kraftigt och som gärna redan innehåller bulk så jag slipper laga eget och tillsätta hela tiden.
Vet inte hur länge de har haft helfoder men vi har gett det i drygt ett år. Gällande balansen mellan protein och fett så innehåller emmzos helfoder vilt: Protein 14,4%, (Smältbar protein 12,35%,) och Fett 8,6%.
 
Finns det något foder som liknar Acana men som är något billigare?
Eftersom Corinne bor delvis hos mina föräldrar nu har hon fått gått över till torrisar. Under denna tid har hon ätit Acana men päronen tycker det är lite dyrt.
Hon tål inte majs eller foder med betfiber, gärna ett foder som ligger lite lägre % i fett.
Bara släng fram förslag. :p
 
Allra helst ett där fetthalten ligger på ungefär hälften av proteinhalten, så det är mest balansen mellan dessa jag är ute efter. De flesta färskfoder jag tittat på innehåller

Jäklar, det där har jag inte tänkt på. Nu när jag räknar på energimängden i fodret så är det nästan 70 procent fett. Jag menar att 70 procent av energiinnehållet kommer från fett. Det kanske inte spelar någon roll i och för sig (men jag undrar om det var det som fick min hund att gå upp två hekto på två veckor...).
 
Finns det något foder som liknar Acana men som är något billigare?
Eftersom Corinne bor delvis hos mina föräldrar nu har hon fått gått över till torrisar. Under denna tid har hon ätit Acana men päronen tycker det är lite dyrt.
Hon tål inte majs eller foder med betfiber, gärna ett foder som ligger lite lägre % i fett.
Bara släng fram förslag. :p
Kollat på Purizon? Billigare men typ samma sorts foder. Vet dock inte hur det ser ut med betfiber men majs är det inte i alla fall.
 
Jäklar, det där har jag inte tänkt på. Nu när jag räknar på energimängden i fodret så är det nästan 70 procent fett. Jag menar att 70 procent av energiinnehållet kommer från fett. Det kanske inte spelar någon roll i och för sig (men jag undrar om det var det som fick min hund att gå upp två hekto på två veckor...).
575C1623-E002-4E00-A390-DBD5B36AA955.jpeg
Hittade denna tabell om dagligt rekommenderat intag (beräknat på torrsubstans). För skojs skull räknade jag ut torrsubstansen på Vom active och Mush grön och fick fram följande:

Vom active = ca 41% protein och 52% fett

Mush grön = ca 43% protein och 43% fett

Utgår en från detta är det inte så konstigt att din hund gick upp i vikt😅
 
Visa bifogad fil 38184
Hittade denna tabell om dagligt rekommenderat intag (beräknat på torrsubstans). För skojs skull räknade jag ut torrsubstansen på Vom active och Mush grön och fick fram följande:

Vom active = ca 41% protein och 52% fett

Mush grön = ca 43% protein och 43% fett

Utgår en från detta är det inte så konstigt att din hund gick upp i vikt😅

Nästan alla färskfoder ligger extremt högt i fett (vilket märks när man räknar på torrsubstans). En av många anledningar som gör att jag väljer bort färskfoder.
 
Nästan alla färskfoder ligger extremt högt i fett (vilket märks när man räknar på torrsubstans). En av många anledningar som gör att jag väljer bort färskfoder.
Ja, det är extremt kraftigt och ligger högt både i protein och fett. Även många torrfoder är fettrika även om dessa sällan kommer upp i färskfodrens nivåer.
Min minsta fick kraftiga hudbesvär med svamp, utslag och klåda och blev diagnostiserad med allergi innan vi kom underfund med orsaken. Trist:(
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 582
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 495
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp