Allmänna fodertråden

Båda mina har ätit Algguttens medium i snart ett år och jag är supernöjd! 😍 Fina magar, bra päls, de håller vikten och de älskar det! Säger inte såå mkt iofs. De äter det mesta 😂
Och deras senior har du inte prövat? Det var väldigt låg fetthalt i den, har inte hittat ett helfoder med så låg fetthalt innan :)
 
Hej på er! Önskar få tips på torrfoder som passar mina två kastrerade och överviktiga sällskapshundar. Har några tips? Ger i dagsläget royal canin mini light foder och även VOM eller MUSH köttbullar. Vill fortsätta ge köttbullarna men behöver torrfoder också som de kan äta sig mätta på. Upplever att de blir tomma fort i magen på enbart färskfoder och behöver torrfoder för bekvämlighetens skull! Tacksam för svar!
 
Hej på er! Önskar få tips på torrfoder som passar mina två kastrerade och överviktiga sällskapshundar. Har några tips? Ger i dagsläget royal canin mini light foder och även VOM eller MUSH köttbullar. Vill fortsätta ge köttbullarna men behöver torrfoder också som de kan äta sig mätta på. Upplever att de blir tomma fort i magen på enbart färskfoder och behöver torrfoder för bekvämlighetens skull! Tacksam för svar!
Royal canin sateity support är det enda fodret mina faktiskt gått ner i vikt med. Emzoo vilt korvar (dock inte helfoder) innehåller låg fetthalt också om du vill fortsätta kunna ge färskfoder..
 
Royal canin sateity support är det enda fodret mina faktiskt gått ner i vikt med. Emzoo vilt korvar (dock inte helfoder) innehåller låg fetthalt också om du vill fortsätta kunna ge färskfoder..
Emmzos helfoder har också låg fetthalt jmf med många andra färskfoder. (Sen har Bravo färskfoder med grönsaker som har än lägre fetthalt, innehåller dock då mindre kött och mer kolhydrater).
 
Hej på er! Önskar få tips på torrfoder som passar mina två kastrerade och överviktiga sällskapshundar. Har några tips? Ger i dagsläget royal canin mini light foder och även VOM eller MUSH köttbullar. Vill fortsätta ge köttbullarna men behöver torrfoder också som de kan äta sig mätta på. Upplever att de blir tomma fort i magen på enbart färskfoder och behöver torrfoder för bekvämlighetens skull! Tacksam för svar!
Jag har läst ett flertal positiva omdömen på hundforum om Acana Light & Fit. "Det enda som funkat", skriver några. Ett annat torrfoder som mättar utan att ge så mycket energi är Magnussons Light.
 
Någon som har gett/ger Magnussons Aktiv? Hur funkade/funkar er hund på det?
Min förra hund fick det under jaktsäsong och fungerade utmärkt på det. Än så länge räcker Magussons grain Free och pondus 3xp till Ville. Men jag funderar på att byta om det skulle behövas.
 
Skulle behöva hjälp att reda ut lite foderfunderingar... Har en allergihund som senaste tiden ätit Acana Free-Run Duck. Har funkat bra - ingen kåda alls och bra i magen. Vill ge ett spannmålsfritt foder med endast en proteinkälla, som inte består av kyckling, gris eller nöt. Acanas ankfoder har en kötthalt på 50% och eftersom att jag tidigare gett färskfoder eller BARF tycker jag att det är lite lite, och bajsarna är onödigt lösa och stora... Acana är inte direkt det snällaste för en studentplånbok heller.

Så nu har jag hittat ett annat mono-proteinfoder med endast anka, 65% animalier och till halva priset av Acana. Ett märke jag inte känner igen dock - och mycket innehåll jag är osäker på. Vad tror ni? Några konstigheter?

Acana Free-Run Duck - protein 31%, fett 15%
Färskt ankkött (18 %), torkat ankkött (17 %), gröna ärtor, röda linser, färskt ankinkråm (lever, hjärta, njure) (7 %), ankfett (6 %), färska Bartlettpäron (4 %), kikärtor, gröna linser, gula ärtor, torkat ankbrosk (2 %), linsfiber, havsalger (1,2 %) (ren och hållbar källa till DHA och EPA), färsk butternutsquash, färsk pumpa, torkad brun kelp, frystorkad anklever (0,1 %), salt, färska tranbär, färska blåbär, cikoriarot, gurkmeja, mjölktistel, kardborrerot, lavendel (0,0024 %), läkemalva, nypon.

Purizon Single Meat Duck and Apple - protein 33%, fett 18%
31 % ankprotein delvis torkat och hydrolyserat), 25 % färskt ankkött, potatisflingor, 5 % ägg (torkade), 4 % fjäderfäfett, ärtmjöl, betmassa (avsockrad), 2 % äppeltärningar, lignocellulosa, öljäst (torkad), laxolja, natriumklorid, solrosolja, örtblandning (torkad: rosmarin, maskrosblad, persilja, kamomill, nässlor, groblad, johannesört), 0,2 % jästextrakt (källa till mannanoligosackarider och betaglukan), aronia (torkade), björnbär (torkade), tranbär (torkade)


Någon fördel/nackdel med potatis och betmassa jämfört med ärtor/linser/kikärtor? Och fjäderfäfett? :confused:
 
Skulle behöva hjälp att reda ut lite foderfunderingar... Har en allergihund som senaste tiden ätit Acana Free-Run Duck. Har funkat bra - ingen kåda alls och bra i magen. Vill ge ett spannmålsfritt foder med endast en proteinkälla, som inte består av kyckling, gris eller nöt. Acanas ankfoder har en kötthalt på 50% och eftersom att jag tidigare gett färskfoder eller BARF tycker jag att det är lite lite, och bajsarna är onödigt lösa och stora... Acana är inte direkt det snällaste för en studentplånbok heller.

Så nu har jag hittat ett annat mono-proteinfoder med endast anka, 65% animalier och till halva priset av Acana. Ett märke jag inte känner igen dock - och mycket innehåll jag är osäker på. Vad tror ni? Några konstigheter?

Acana Free-Run Duck - protein 31%, fett 15%
Färskt ankkött (18 %), torkat ankkött (17 %), gröna ärtor, röda linser, färskt ankinkråm (lever, hjärta, njure) (7 %), ankfett (6 %), färska Bartlettpäron (4 %), kikärtor, gröna linser, gula ärtor, torkat ankbrosk (2 %), linsfiber, havsalger (1,2 %) (ren och hållbar källa till DHA och EPA), färsk butternutsquash, färsk pumpa, torkad brun kelp, frystorkad anklever (0,1 %), salt, färska tranbär, färska blåbär, cikoriarot, gurkmeja, mjölktistel, kardborrerot, lavendel (0,0024 %), läkemalva, nypon.

Purizon Single Meat Duck and Apple - protein 33%, fett 18%
31 % ankprotein delvis torkat och hydrolyserat), 25 % färskt ankkött, potatisflingor, 5 % ägg (torkade), 4 % fjäderfäfett, ärtmjöl, betmassa (avsockrad), 2 % äppeltärningar, lignocellulosa, öljäst (torkad), laxolja, natriumklorid, solrosolja, örtblandning (torkad: rosmarin, maskrosblad, persilja, kamomill, nässlor, groblad, johannesört), 0,2 % jästextrakt (källa till mannanoligosackarider och betaglukan), aronia (torkade), björnbär (torkade), tranbär (torkade)


Någon fördel/nackdel med potatis och betmassa jämfört med ärtor/linser/kikärtor? Och fjäderfäfett? :confused:

Jag har gett Purizon tidigare och varit nöjd. Tycker det fodret du valt kan vara värt att testa, men om du har en mycket känslig allergihund kan det vara så att hunden får problem ändå då det sannolikt inte görs på separata produktionslinjer som deras andra foder dvs stor risk för kontaminering av annat protein än enbart anka (det finns flera studier på detta, nästan alla kommersiella foder som påstår sig endast innehålla en proteinkälla har efter DNA-analys visat sig innehålla flera olika). Plus att anka korsreagerar med kyckling så har du en kycklingallergiker är anka inte rätt val.
 
Simpsons Premium är billigare än Acana. Det finns olika sorter med endast en animalisk proteinkälla t ex en med lax, en med lamm och en med anka.
 
Skulle behöva hjälp att reda ut lite foderfunderingar... Har en allergihund som senaste tiden ätit Acana Free-Run Duck. Har funkat bra - ingen kåda alls och bra i magen. Vill ge ett spannmålsfritt foder med endast en proteinkälla, som inte består av kyckling, gris eller nöt. Acanas ankfoder har en kötthalt på 50% och eftersom att jag tidigare gett färskfoder eller BARF tycker jag att det är lite lite, och bajsarna är onödigt lösa och stora... Acana är inte direkt det snällaste för en studentplånbok heller.

Så nu har jag hittat ett annat mono-proteinfoder med endast anka, 65% animalier och till halva priset av Acana. Ett märke jag inte känner igen dock - och mycket innehåll jag är osäker på. Vad tror ni? Några konstigheter?

Acana Free-Run Duck - protein 31%, fett 15%
Färskt ankkött (18 %), torkat ankkött (17 %), gröna ärtor, röda linser, färskt ankinkråm (lever, hjärta, njure) (7 %), ankfett (6 %), färska Bartlettpäron (4 %), kikärtor, gröna linser, gula ärtor, torkat ankbrosk (2 %), linsfiber, havsalger (1,2 %) (ren och hållbar källa till DHA och EPA), färsk butternutsquash, färsk pumpa, torkad brun kelp, frystorkad anklever (0,1 %), salt, färska tranbär, färska blåbär, cikoriarot, gurkmeja, mjölktistel, kardborrerot, lavendel (0,0024 %), läkemalva, nypon.

Purizon Single Meat Duck and Apple - protein 33%, fett 18%
31 % ankprotein delvis torkat och hydrolyserat), 25 % färskt ankkött, potatisflingor, 5 % ägg (torkade), 4 % fjäderfäfett, ärtmjöl, betmassa (avsockrad), 2 % äppeltärningar, lignocellulosa, öljäst (torkad), laxolja, natriumklorid, solrosolja, örtblandning (torkad: rosmarin, maskrosblad, persilja, kamomill, nässlor, groblad, johannesört), 0,2 % jästextrakt (källa till mannanoligosackarider och betaglukan), aronia (torkade), björnbär (torkade), tranbär (torkade)


Någon fördel/nackdel med potatis och betmassa jämfört med ärtor/linser/kikärtor? Och fjäderfäfett? :confused:

Jag har tidigare gett Purizon och var väldigt nöjd med det :)
 
Vilket spannmålsfritt torrfoder rekommenderar ni?
Standardt mild har min hund ätit kanske 6 mån nu, inser precis i skrivande stund att du frågar efter spannmålsfritt. Det är ris i detta foder, inget annat spannmål så det är glutenfritt. Fodret kostar strax över 500 för en stor däck och det är det enda fodret min kräsna golden (såna finns tydligen :p) faktiskt äter utan krusiduller. Kanske inte svar på frågan men tycker du ris är ok kolla på det fodret.
 
Valpfodret har inte mindre bitar då? Har för mig att det inte var så stor skillnad på näringsinnehållet där? Kan minnas fel dock :angel:
Fast valpfodret är typ bara kyckling som animalisk källa - vill hellre ha dom andra (anka, lamm osv) :D fast okej, två av mina som kan käka Purizon bryr sig inte om storleken på bitarna men dom sväljer allt helt så därför känns mindre bitar bättre för mig :p Dom perioder dom får, mestadels käkar dom ju färskt
 
Fast valpfodret är typ bara kyckling som animalisk källa - vill hellre ha dom andra (anka, lamm osv) :D fast okej, två av mina som kan käka Purizon bryr sig inte om storleken på bitarna men dom sväljer allt helt så därför känns mindre bitar bättre för mig :p Dom perioder dom får, mestadels käkar dom ju färskt

Ja juste det så är det ju! Jag gillar också de andra köttkällorna :D
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 331
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 738
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 756
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp