Allmänna fodertråden

Hörrni, det här med att inte ge valpfoder till en valp, hur resonerar ni?

Jag har en sjumånaders valp och vill ha kyckling- och nötfritt, samt fritt från ris och spannmål, allra helst också utan potatis men där är jag lite mer flexibel. Jag hittar inga bra alternativ. Har kollat på Carniloves Salmon & Turkey men backar för att det är en femtedel ärtor i det...
Så jag har funderat på att kolla vuxensortimentet istället. Har ni tips? Vad tycker ni att man ska komplettera med för tillskott för att göra det fullvärdigt för valpar?
Hunden är mer eller mindre färdigvuxen på höjden. Hon kommer bli kanske 1-2 cm högre (är av mindre vallhundsras) och bredda sig lite grann. Hon väger runt 10-11 kg nu.

(Anledningen till önskemål om kyckling och nötfritt är att hon troligtvis är allergisk. Vi kan inte göra en fullständig eliminationsdiet av olika anledningar just nu. Flera veterinärer är konsulterade och de håller med om att se hur hon fungerar på kyckling- och nötfritt foder är det bästa alternativet just nu).
 
Hörrni, det här med att inte ge valpfoder till en valp, hur resonerar ni?

Jag har en sjumånaders valp och vill ha kyckling- och nötfritt, samt fritt från ris och spannmål, allra helst också utan potatis men där är jag lite mer flexibel. Jag hittar inga bra alternativ. Har kollat på Carniloves Salmon & Turkey men backar för att det är en femtedel ärtor i det...
Så jag har funderat på att kolla vuxensortimentet istället. Har ni tips? Vad tycker ni att man ska komplettera med för tillskott för att göra det fullvärdigt för valpar?
Hunden är mer eller mindre färdigvuxen på höjden. Hon kommer bli kanske 1-2 cm högre (är av mindre vallhundsras) och bredda sig lite grann. Hon väger runt 10-11 kg nu.

(Anledningen till önskemål om kyckling och nötfritt är att hon troligtvis är allergisk. Vi kan inte göra en fullständig eliminationsdiet av olika anledningar just nu. Flera veterinärer är konsulterade och de håller med om att se hur hon fungerar på kyckling- och nötfritt foder är det bästa alternativet just nu).

Det viktigaste är ca/p-kvoten, den bör ligga runt 1,2-1,5 😊
 
Hörrni, det här med att inte ge valpfoder till en valp, hur resonerar ni?

Jag har en sjumånaders valp och vill ha kyckling- och nötfritt, samt fritt från ris och spannmål, allra helst också utan potatis men där är jag lite mer flexibel. Jag hittar inga bra alternativ. Har kollat på Carniloves Salmon & Turkey men backar för att det är en femtedel ärtor i det...
Så jag har funderat på att kolla vuxensortimentet istället. Har ni tips? Vad tycker ni att man ska komplettera med för tillskott för att göra det fullvärdigt för valpar?
Hunden är mer eller mindre färdigvuxen på höjden. Hon kommer bli kanske 1-2 cm högre (är av mindre vallhundsras) och bredda sig lite grann. Hon väger runt 10-11 kg nu.

(Anledningen till önskemål om kyckling och nötfritt är att hon troligtvis är allergisk. Vi kan inte göra en fullständig eliminationsdiet av olika anledningar just nu. Flera veterinärer är konsulterade och de håller med om att se hur hon fungerar på kyckling- och nötfritt foder är det bästa alternativet just nu).

Det låter som om sin hund är av en liten ras? Då kan man absolut byta till vuxenfoder vid 7 månader. Många av de vuxenfoder som finns går jättebra att ge även till växande valpar då de innehåller rätt mängd näringsämnen :) Vilket vuxenfoder är det du är intresserad av?
 
Det låter som om sin hund är av en liten ras? Då kan man absolut byta till vuxenfoder vid 7 månader. Många av de vuxenfoder som finns går jättebra att ge även till växande valpar då de innehåller rätt mängd näringsämnen :) Vilket vuxenfoder är det du är intresserad av?

Hon är en MAS, det får väl räknas som en mindre ras, ja (kommer landa på ca 40 cm hög) :D Härligt, det var det jag misstänkte.

Hon äter Orijen puppy idag och jag har framför allt tittat på Orijens vuxenfoder Six Fish eller Tundra, men också Essentials Nautical Living.
 
Hon är en MAS, det får väl räknas som en mindre ras, ja (kommer landa på ca 40 cm hög) :D Härligt, det var det jag misstänkte.

Hon äter Orijen puppy idag och jag har framför allt tittat på Orijens vuxenfoder Six Fish eller Tundra, men också Essentials Nautical Living.

Kollade på Six Fish och det står till och med att det är för alla livsstadier. Har en bra kalcium/fosfor-kvot också :)
 
Funderingar färskfoder...
Hunden har utretts för foderallergi men verkar inte ha det. Veterinären tror bara att han har en väldigt känslig mage. Vi har tidigare testat en massa olika torrfoder och ingenting har varit riktigt bra, då han lätt blir lös i magen. Nu äter han Royal Canin Hypoallergenic under och efter utredningen och det är det foder han har funkat bäst på hittills. Men jag gillar inte riktigt innehållet i fodret och han lägger inte på sig någonting...
Så jag har funderat på om vi skulle ha testat något färskfoder. Har ni något tips på ett färskfoder som kan vara lämpligt till en känslig mage? Jag läste någonstans att man kanske skulle ge ett lite magrare foder som är lättare att smälta. Men samtidigt skulle jag vilja ha upp honom i vikt då han är ganska smal.
Ett plus är även om det kanske inte kostar skjortan då han är en stor hund på 45 kilo.

Så jag står och velar om det kan vara värt att byta foder för att se om han kan bli ännu bättre i magen, få bättre aptit och går upp i vikt.
Dock är jag rädd att man byter till färskfoder och han älskar det, sen visar det sig att hans mage inte klarar av det och vi måste byta tillbaka till Royal Canin, så finns risken att han inte kommer vilja äta torrfodret igen.
Något vi har kommit på som han uppenbart verkar vara känslig mot är kyckling.
 
Ni som ger både färskfoder och torrfoder, hur mycket ger ni av varje? Kör ni 50/50 mot rekommenderad mängd eller går ni mer på känsla? :)
 
Ni som ger både färskfoder och torrfoder, hur mycket ger ni av varje? Kör ni 50/50 mot rekommenderad mängd eller går ni mer på känsla? :)
Jag ger mush så jag ger en burgare på kvällen och sedan räknade jag ut ungefär hur mycket torrfoder han skulle få. Jag gör så för att jag inte orkar dela på burgarna. Det blir inte riktigt 50/50 utan lite mer som 40/60.
 
Ni som ger både färskfoder och torrfoder, hur mycket ger ni av varje? Kör ni 50/50 mot rekommenderad mängd eller går ni mer på känsla? :)
Hon får 1% av sin vikt i färskfoder på kvällen. På morgonen slevar jag upp så mycket torrfoder som jag tror behövs beroende på dagsformen. Så ja, 50% av rek mängd på färskfoder. Torrfoder har jag noll koll på vad rek mängd är, spelar mig ingen roll då min hund är en individ och inte en siffra på en säck.
 
Ni som ger både färskfoder och torrfoder, hur mycket ger ni av varje? Kör ni 50/50 mot rekommenderad mängd eller går ni mer på känsla? :)

Jag ger 50/50 ungefär. Hon äter sin Mush ur ”äta långsamt”-skål och får torrfodret utspritt på golvet, annars är maten slut på en sekund. Hon får spannmålsfritt torrfoder.
 
Min 6 mån valp äter idag Mera Pure Sensitive junior-foder. Han är en väldigt aktiv valp av storvuxen ras och jag upplever att han dels behöver äta mängder för att hålla hullet och dels skiter det dubbla mot vad han äter. Han behöver gå ut mitt o natten och bajsa trots att han bajsat 2 ggr sedan sista målet och senast på sista kvällsrastningen.

Funderar på om foderbyte skulle göra saken bättre. Vad tror ni? Vad rekommenderar ni då? Jag vill helst undvika spannmålsfria foder samt skyhöga proteinhalter pga rasen. Är rädd för att ett kraftigare foder bara får honom att växa på höjden, eller? :confused: Han växer i övrigt väldigt jämnt och fint på fodret han äter idag.
 
Känner mig totalt lost. Den nya hunden kommer få fortsätta äta torrisar när han anländer, dock ska jag byta foder med tiden mot något annat än det han äter idag (Royal). Men nu är frågan vilket foder man bör välja? Torrfoderdjungeln är inte min grej eftersom jag barfar och ger färskfoder till Fenna, valpis kommer gå på det också senare i livet när jag får till en större frys hemma.
 
Behöver lite hjälp. Jag behöver få upp hullet på Nora men vet inte hur jag ska gå tillväga.

Hon får ett spannmålsfritt torrfoder med lax, som uppfödaren har valt ut. Tror inte uppfödaren skulle sätta sig på tvären om jag vill byta foder dock. Enligt tabellen ska hon ha knappa två deciliter morgon och kväll, men hon får tre deciliter morgon och kväll. Tidigare fick hon två deciliter plus färskfoder, men hon blir så himla hård i magen av det.

Hon är avmaskad enligt konstens alla regler.
Kan man ge hundar olja som man gör till hästar? Hur mycket isf och vilken sort? Finns det något annat? Ska jag öka mängden torrfoder ännu mer? Känns som jag kan trycka i henne hur mycket mat som helst men det blir bara en marginell skillnad.

Jag går och skrämmer upp mig själv och tänker att den växande knölen på skinkan är cancer och att cancern äter upp henne inifrån.
(Det är såklart inte så, men ni vet ju själva hur enkelt det är att skrämma upp dig själv..)
Hon ska till vet. nästa vecka för att kontrollera knölen.
 
Min 6 mån valp äter idag Mera Pure Sensitive junior-foder. Han är en väldigt aktiv valp av storvuxen ras och jag upplever att han dels behöver äta mängder för att hålla hullet och dels skiter det dubbla mot vad han äter. Han behöver gå ut mitt o natten och bajsa trots att han bajsat 2 ggr sedan sista målet och senast på sista kvällsrastningen.

Funderar på om foderbyte skulle göra saken bättre. Vad tror ni? Vad rekommenderar ni då? Jag vill helst undvika spannmålsfria foder samt skyhöga proteinhalter pga rasen. Är rädd för att ett kraftigare foder bara får honom att växa på höjden, eller? :confused: Han växer i övrigt väldigt jämnt och fint på fodret han äter idag.

Stora mängder mat och stora skithögar är klassiska tecken på att man bör byta foder. :) Vad rekommenderar din uppfödare? Vad är det för ras?
 
Behöver lite hjälp. Jag behöver få upp hullet på Nora men vet inte hur jag ska gå tillväga.

Hon får ett spannmålsfritt torrfoder med lax, som uppfödaren har valt ut. Tror inte uppfödaren skulle sätta sig på tvären om jag vill byta foder dock. Enligt tabellen ska hon ha knappa två deciliter morgon och kväll, men hon får tre deciliter morgon och kväll. Tidigare fick hon två deciliter plus färskfoder, men hon blir så himla hård i magen av det.

Hon är avmaskad enligt konstens alla regler.
Kan man ge hundar olja som man gör till hästar? Hur mycket isf och vilken sort? Finns det något annat? Ska jag öka mängden torrfoder ännu mer? Känns som jag kan trycka i henne hur mycket mat som helst men det blir bara en marginell skillnad.

Jag går och skrämmer upp mig själv och tänker att den växande knölen på skinkan är cancer och att cancern äter upp henne inifrån.
(Det är såklart inte så, men ni vet ju själva hur enkelt det är att skrämma upp dig själv..)
Hon ska till vet. nästa vecka för att kontrollera knölen.

Ja, man kan ge hundar olja! Finns lite olika på marknaden. Hur ser nuvarande foder ut vad gäller fett, protein etc? Tycker det blir lättare att tipsa då. Avmaska inte hunden om hon inte har konstaterad mask.
 
Ja, man kan ge hundar olja! Finns lite olika på marknaden. Hur ser nuvarande foder ut vad gäller fett, protein etc? Tycker det blir lättare att tipsa då. Avmaska inte hunden om hon inte har konstaterad mask.

33C62447-AA40-4CA3-BE3E-93E440F3B00F.jpeg
 
Hur ser hon ut i kroppen?
Tycker det är vanligt att folk vill ha upp hundarna i hull utan att det eg behövs..
Man blir ju gärna lite blind för det där, särskilt om hundarna i ens omgivning är rundare.
Exakt, när jag går till den allmänna rastgården med mina hundar säger vissa personer att dom är smala och behöver lägga på sig lite, nej dom ska inte väga ett gram mer dom är i perfekt form. Men jämfört med många tunnor där så ser dom säkert undernärda ut.
 
Hur ser hon ut i kroppen?
Tycker det är vanligt att folk vill ha upp hundarna i hull utan att det eg behövs..
Man blir ju gärna lite blind för det där, särskilt om hundarna i ens omgivning är rundare.

C53D9D8A-FA5A-4114-9D2B-F4551134B67C.jpeg

Uppfödaren är på mig om att hon måste lägga på sig, och jag har även fått kommentarer här på forumet några gånger när jag lagt ut bilder. Hon är smal, revbenen är synliga alltid och hon har en väldigt tydlig getingmidja (mer getingmidja än en staffe ska ha).
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 605
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp