Allmänna fodertråden

Hur ofta inträffar detta hos hund? Jag vet att det är ett "problem" hos katt men har aldrig hört om det hos hund..
Då delas ändå typ allt man kan komma över angående dcm i mina rasgrupper.
Vi har haft flera fall av taurinbrist på min arbetsplats senaste åren. Det har alltid varit hundar som ätit spannmålsfritt typ lamm- eller viltbaserade foder. De har haft låga taurinvärden och blivit bättre på taurintillskott. Det har inte varit klassiska DCM-raser. Så nog förekommer det och kardiologen hos oss tycker att det ökar men det kan ju vara en personlig uppfattning hos henne bara. Hos katt otroligt ovanligt nu för tiden. Aldrig stött på ett fall eller hört om en kollega som haft sådant fall då det i princip alla kattfoder tillsätts taurin. Det var nog vanligare förr i tiden hos katt.
 
Men taurinbrist kan ge DCM, och en del foder är taurinfattiga.
Jag är med på att hundar kan få DCM av taurinbrist, vet själv många hundar i min ras som har DCM men symptomfria på taurintillskott. MEN; Ska inte hundar kunna ”tillverka” taurin själva? Jag har lärt mig att hundar kan det, inte katter. Därför det livsviktigt för katter att det finns taurintillskott i fodret men inte för hundar?

Hur kommer det sig att bara vissa hundar får DCM men långt ifrån alla som äter samma taurinfattiga kost?
Hur ska man ställa sig till avel på hundar som haft DCM pga taurinbrist men är återställda/symptomfria på taurintillskott? Ska man anse att sjukdomen är miljöbetingad och inte ärftlig?
 
Jag är med på att hundar kan få DCM av taurinbrist, vet själv många hundar i min ras som har DCM men symptomfria på taurintillskott. MEN; Ska inte hundar kunna ”tillverka” taurin själva? Jag har lärt mig att hundar kan det, inte katter. Därför det livsviktigt för katter att det finns taurintillskott i fodret men inte för hundar?

Hur kommer det sig att bara vissa hundar får DCM men långt ifrån alla som äter samma taurinfattiga kost?
Hur ska man ställa sig till avel på hundar som haft DCM pga taurinbrist men är återställda/symptomfria på taurintillskott? Ska man anse att sjukdomen är miljöbetingad och inte ärftlig?

Jag kan inte svara på frågorna, det överlåter jag till en expert. vad jag vet är detta något relativt nytt som uppmärksammats på senare år och det forskas på. Uppenbarligen räcker den egna produktionen inte till hos en del hundar som äter taurinfattig mat.
Oavsett orsak hade jag varit tveksam till att använda en drabbad hund i avel innan man vet mer.
 
@Malibu_Stacy Tack ändå för det svar du gav :)

——————————

Min tik visade sig ha blåsljud när vi var hos veterinären i fredags. På måndag ska vi ta stygnen, har hon kvar blåsljudet då kommer vi att göra UL.. Det är ett jäkla skit det här med DCM. Hon äter lamm och ris-foder och DCM börjar bli allt mer vanligt i rasen så.. Lamm och ris-foder är väldigt vanligt att fodra våra dalmatiner med pga låg purinhalt.

Vilket foder skulle ni rekommendera att vi byter till om det visar sig att hon har DCM? Vi ska isf alltså ha ett foder MED spannmål, utan massa ärtor, linser, bönor etc. Inte baserat på lamm eller vilt. Hög taurinhalt men låg purinhalt. Gärna ganska magert då hunden är kastrerad och lägger på sig hyfsat lätt. Helst fritt från vete så även den andra hunden i hushållet kan äta det. Priset får gärna vara relativt lågt, men är det minst viktiga.

Hon äter idag Halla Lamm och Ris och funkar bra på det så det får gärna vara något liknande. Jag har funderat på Hallas andra sorter, tex Kyckling och ris, eller Carrier.. Har även tittat på RC, Hill’s, ProPlan, Specific, Eukanuba.. Just nu lutar det dock mycket åt Robur Lax och Ris. Vad tror ni?
 
Hej allihop. Jag har nyligen fått en spontant intresse för foder och dess innehåll. Vad är bra? Vad är mindre bra?
Nu pratar jag torrfoder till en vuxen hund med vanlig aktivitet. Något känslig mage.

Jämför jag innehåll på tex ett veterinärfoder Hills I/d som kostar en halv förmögenhet med tex Doggy Proffessional Grain free, så kommer inte köttprodukten först i hills foder? Medans kyckling först i doggys som dessutom är betydligt billigare?
Och vad jag har förstått så är de väl de man är ute efter i ett bra foder? Hög kötthalt och helst inga spannmål?
Upplys mig gärna om vad man ska titta efter och varför det ser ut såhär i dyra jämfört med billigare foder?

Hills Prescription Diet Canine i/d Digestive Care
Innehåller
Mald Majs
Malt ris
Torkade hela ägg
Kyckling och kalkonmjöl
Majsglutenmjöl
Smakbuljong
Torkad Betmassa
Animaliskt fett
Vegetabilisk olja
Kalciumkarbonat
Linfrö
Kaliumcitrat
Salt
Kaliumklorid
Dikalciumfosfat
Taurin
L-tryptofan
Vitaminer
Spårämnen
Näringsdeklaration
Protein23,5 %
Fett13 %
Kolhydrat47,7 %
Fiber1,5 %
Vatten8 %
Kalcium1,04 %
Fosfor0,73 %
Natrium0,42 %
Kalium0,89 %
Magnesium0,08 %
Omega 30,34 %
Omega 63,06 %
Vitamin A18 000 IE/kg
Vitamin D900 IE/kg
Vitamin E600 mg/kg
Vitamin C70 mg/kg
Betakaroten1,5 mg/kg


Doggy Professional Grain free:
Innehåll

Sammansättning:
Kött och animaliska biprodukter (varav torkad kyckling 23%
Färsk svensk kyckling 15%), ärtstärkelse
Torkad potatis
Animaliskt fett
Torkad betmassa
Mineralämnen
Lignocellulosa
Linfrö
Nyponmjöl (0,25%)
Jäst.

Tillsatser (per kg): (Näringstillsatser:)
Vitamin A 12000IE
Vitamin D3 1270IE
Vitamin C (l-askorbylfosfat) 440mg
Vitamin E (all-rac-a-tokoferylacetat) 330mg
Koppar(II)sulfat, pentahydrat 25mg
Mangan(II)oxid/mangan(III)oxid 10,5mg
Zinksulfat, monohydrat 111mg
Kalciumjodat, anhydrat 2mg
Tekniska tillsatser: Antioxidanter (naturliga)

Näringsdeklaration: (Analytiska beståndsdelar:)
Protein 25%
Fettinnehåll 15%
Kolhydrater (NFE) 40%
Växttråd 3%
Råaska (mineraler) 7% (kalcium 1,1% och fosfor 1%)
Vatten 10%
Omsättbar energi 1485kJ/100g
 
Hund som gått från vanligt torrfoder till spannmålsfritt torrfoder bajsar dubbelt så mycket?

Låter det "normalt"?
Första bajset är ok på morgonen men sedan är det lösare även om det fortfarande är "korvar".

Men från att ha bajsat 2-3 ggr per dag är det nu 2-3 ggr per promenad 3 ggr om dagen...
 
Hund som gått från vanligt torrfoder till spannmålsfritt torrfoder bajsar dubbelt så mycket?

Låter det "normalt"?
Första bajset är ok på morgonen men sedan är det lösare även om det fortfarande är "korvar".

Men från att ha bajsat 2-3 ggr per dag är det nu 2-3 ggr per promenad 3 ggr om dagen...
Låter som att tarmen inte riktigt mår bra på det fodret. Jag hade bytt tillbaka till ett hunden fungerade bra på tills magen stabiliserat sig och sedan kanske testat ett annat spannmålsfritt om nu det är viktigt.
 
Hill’s Biome :heart
Vi har ÄNTLIGEN hittat ett foder som hanen funkar på. För första gången i sitt 10 mån liv så har han inte diarré på ett ”vanligt” foder :bow:

Hörde så mycket gott om Biome men jag trodde verkligen inte att det kunde vara SÅ fantastiskt. Han har ätit Hill’s I/D och RC gastro-foder utan någon som helst förbättring. Men jag testade Hill’s Biome efter flera rekommendationer, och hallelujah!:banana: Han har ätit det i 2 veckor nu, jag bytte rakt av och sen första dagen har han funkat klockrent. Han kan äta ben och godis också utan att få diarré. Jag trodde att det var omöjligt!
 
Hill’s Biome :heart
Vi har ÄNTLIGEN hittat ett foder som hanen funkar på. För första gången i sitt 10 mån liv så har han inte diarré på ett ”vanligt” foder :bow:

Hörde så mycket gott om Biome men jag trodde verkligen inte att det kunde vara SÅ fantastiskt. Han har ätit Hill’s I/D och RC gastro-foder utan någon som helst förbättring. Men jag testade Hill’s Biome efter flera rekommendationer, och hallelujah!:banana: Han har ätit det i 2 veckor nu, jag bytte rakt av och sen första dagen har han funkat klockrent. Han kan äta ben och godis också utan att få diarré. Jag trodde att det var omöjligt!

Huvudingredientsen verkar vara vete. Plus något som heter markpecanhylla. Vad är det?

Innehåll:
  • Vete
  • Kyckling (9%)
  • Kalkonmjöl
  • Risdrav
  • Majs
  • Majsglutenmjöl
  • Markpecanhylla
  • Korn
  • Havre
  • Smakbuljong
  • Ärtermjölmjöl
  • Animaliskt fett
  • Linfrö
  • Torkad betmassa
  • Sojabönolja
  • Torkad citrusmassa
  • Fiskolja
  • Torkad tranbärspomace
  • Torkad pumpa
  • Torkad ingefära
  • Vitaminer
  • Spårämnen
  • Betakaroten
  • Med en naturlig antioxidant (blandade tokoferoler)
 
Huvudingredientsen verkar vara vete. Plus något som heter markpecanhylla. Vad är det?

Innehåll:
  • Vete
  • Kyckling (9%)
  • Kalkonmjöl
  • Risdrav
  • Majs
  • Majsglutenmjöl
  • Markpecanhylla
  • Korn
  • Havre
  • Smakbuljong
  • Ärtermjölmjöl
  • Animaliskt fett
  • Linfrö
  • Torkad betmassa
  • Sojabönolja
  • Torkad citrusmassa
  • Fiskolja
  • Torkad tranbärspomace
  • Torkad pumpa
  • Torkad ingefära
  • Vitaminer
  • Spårämnen
  • Betakaroten
  • Med en naturlig antioxidant (blandade tokoferoler)
Ingen aning och ärligt talat kunde jag inte bry mig mindre. Hunden mår för första gången på 10 mån bra och det är poängen.
 
Hill’s Biome :heart
Vi har ÄNTLIGEN hittat ett foder som hanen funkar på. För första gången i sitt 10 mån liv så har han inte diarré på ett ”vanligt” foder :bow:

Hörde så mycket gott om Biome men jag trodde verkligen inte att det kunde vara SÅ fantastiskt. Han har ätit Hill’s I/D och RC gastro-foder utan någon som helst förbättring. Men jag testade Hill’s Biome efter flera rekommendationer, och hallelujah!:banana: Han har ätit det i 2 veckor nu, jag bytte rakt av och sen första dagen har han funkat klockrent. Han kan äta ben och godis också utan att få diarré. Jag trodde att det var omöjligt!
Det är så himla bra! Satt över flera patienter (både hundar och katter) på det med mycket goda resultat. Enda nackdelen är att det är rätt dyrt jämfört med andra foder men det är verkligen ett foder som fungerar för många 😊 Skönt att det verkar göra det även för er!
 
Huvudingredientsen verkar vara vete. Plus något som heter markpecanhylla. Vad är det?

Innehåll:
  • Vete
  • Kyckling (9%)
  • Kalkonmjöl
  • Risdrav
  • Majs
  • Majsglutenmjöl
  • Markpecanhylla
  • Korn
  • Havre
  • Smakbuljong
  • Ärtermjölmjöl
  • Animaliskt fett
  • Linfrö
  • Torkad betmassa
  • Sojabönolja
  • Torkad citrusmassa
  • Fiskolja
  • Torkad tranbärspomace
  • Torkad pumpa
  • Torkad ingefära
  • Vitaminer
  • Spårämnen
  • Betakaroten
  • Med en naturlig antioxidant (blandade tokoferoler)
Google translate verkar ha varit i farten. Ground pecan shells är det som menas.
 
Det är så himla bra! Satt över flera patienter (både hundar och katter) på det med mycket goda resultat. Enda nackdelen är att det är rätt dyrt jämfört med andra foder men det är verkligen ett foder som fungerar för många 😊 Skönt att det verkar göra det även för er!
Ja, jag hörde så himla mycket bra om det men jag vågade inte ens hoppas att det skulle funka såhär bra :love: tänkte att om varken I/D eller RCs gastro-foder gör minsta skillnad så varför skulle Biome göra det? Men är verkligen SÅÅÅ himla glad att jag gav det en chans! Ja, det är svindyrt men så värt det med tanke på resultatet! Jag har tur att den andra hunden funkar bäst på ett billigt foder så det jämnar ut sig :D
 
Hund som gått från vanligt torrfoder till spannmålsfritt torrfoder bajsar dubbelt så mycket?

Låter det "normalt"?
Första bajset är ok på morgonen men sedan är det lösare även om det fortfarande är "korvar".

Men från att ha bajsat 2-3 ggr per dag är det nu 2-3 ggr per promenad 3 ggr om dagen...
Inte alla hundar klarar spannmålsfritt foder när det gäller torrfoder. Vissa fungerar mycket bättre på lite vanligt spannmål i käket :)
 
Vi ville testa färskfoder och valde att testa Pondus NGK pga lättillgängligt och så gott som lokaltillverkat. I vårt fall ledde till en viktuppgång på kring 1,5-2 kg på ca 2 månader ett 25 kilos Skrälle :crazy: Det var på en giva motsvarande 2% av kroppsvikt. Vi drog ner till 1,5% vilket gav stabil vikt, men han behöver ju gå ner det han gick upp också. Så, frågan är kan vi gå ner till 1% eller är det risk att han får brist på mineraler/vitaminer då? Enl säljaren ok, men ville dubbelkolla här också. I annat fall får vi gå tillbaka till RC Sensitivity Control som är enda torrfodret han någonsin fungerat på. Han äter både med lika god aptit, men har faktiskt kräkts mindre ofta på Pondus.
 
Vi ville testa färskfoder och valde att testa Pondus NGK pga lättillgängligt och så gott som lokaltillverkat. I vårt fall ledde till en viktuppgång på kring 1,5-2 kg på ca 2 månader ett 25 kilos Skrälle :crazy: Det var på en giva motsvarande 2% av kroppsvikt. Vi drog ner till 1,5% vilket gav stabil vikt, men han behöver ju gå ner det han gick upp också. Så, frågan är kan vi gå ner till 1% eller är det risk att han får brist på mineraler/vitaminer då? Enl säljaren ok, men ville dubbelkolla här också. I annat fall får vi gå tillbaka till RC Sensitivity Control som är enda torrfodret han någonsin fungerat på. Han äter både med lika god aptit, men har faktiskt kräkts mindre ofta på Pondus.
Jag hade inte haft några problem med att dra ner, det är väl bara för att han ska gå ner? Så kan han ligga på 1,5% sen?
Blir han hungrigare kan ni bara dryga ut maten med lite grönsaker.
 
Vi ville testa färskfoder och valde att testa Pondus NGK pga lättillgängligt och så gott som lokaltillverkat. I vårt fall ledde till en viktuppgång på kring 1,5-2 kg på ca 2 månader ett 25 kilos Skrälle :crazy: Det var på en giva motsvarande 2% av kroppsvikt. Vi drog ner till 1,5% vilket gav stabil vikt, men han behöver ju gå ner det han gick upp också. Så, frågan är kan vi gå ner till 1% eller är det risk att han får brist på mineraler/vitaminer då? Enl säljaren ok, men ville dubbelkolla här också. I annat fall får vi gå tillbaka till RC Sensitivity Control som är enda torrfodret han någonsin fungerat på. Han äter både med lika god aptit, men har faktiskt kräkts mindre ofta på Pondus.
För en kort period skulle jag kunna ge 1% av idealvikten men inte längre än så just pga av oron att det inte blir tillräckligt näringsmässigt. Ett alternativ annars är att ge ett färskfoder med lägre fetthalt, det finns några få på marknaden (dock innehåller tyvärr samtliga någon utfyllnad såsom potatisfibrer eller grönsaker)

Tyvärr har de flesta färskfodrerna på marknaden en hög fetthalt, enligt mig onödigt hög för de allra flesta hundarna (undantag finns såklart). Har inte testat pondus men Ascot kan inte äta en vettig mängd på varken VoH eller mush. Sen ca 2 år tillbaka ger vi därför Emmzo (helfoder), vilket har en fetthalt på ca 8% (jmf med 15% eller mer sett till VoH, mush och de flesta andra märkena). På Emmzo kan han äta 2% och håller sin vikt bra. Dock innehåller emmzo helfoder potatis- och betfibrer, vilket jag helst hade skippat men Ascot funkar bra på fodret så.
 
Vi ville testa färskfoder och valde att testa Pondus NGK pga lättillgängligt och så gott som lokaltillverkat. I vårt fall ledde till en viktuppgång på kring 1,5-2 kg på ca 2 månader ett 25 kilos Skrälle :crazy: Det var på en giva motsvarande 2% av kroppsvikt. Vi drog ner till 1,5% vilket gav stabil vikt, men han behöver ju gå ner det han gick upp också. Så, frågan är kan vi gå ner till 1% eller är det risk att han får brist på mineraler/vitaminer då? Enl säljaren ok, men ville dubbelkolla här också. I annat fall får vi gå tillbaka till RC Sensitivity Control som är enda torrfodret han någonsin fungerat på. Han äter både med lika god aptit, men har faktiskt kräkts mindre ofta på Pondus.

Pondus har precis släppt en magrare sort, Mild, med lamm och nöt. Den ligger på 12% fett i stället för 17% som NGK - det kanske kan vara värt att testa? :)
 
Jag hade inte haft några problem med att dra ner, det är väl bara för att han ska gå ner? Så kan han ligga på 1,5% sen?
Blir han hungrigare kan ni bara dryga ut maten med lite grönsaker.
För en kort period skulle jag kunna ge 1% av idealvikten men inte längre än så just pga av oron att det inte blir tillräckligt näringsmässigt. Ett alternativ annars är att ge ett färskfoder med lägre fetthalt, det finns några få på marknaden (dock innehåller tyvärr samtliga någon utfyllnad såsom potatisfibrer eller grönsaker)

Tyvärr har de flesta färskfodrerna på marknaden en hög fetthalt, enligt mig onödigt hög för de allra flesta hundarna (undantag finns såklart). Har inte testat pondus men Ascot kan inte äta en vettig mängd på varken VoH eller mush. Sen ca 2 år tillbaka ger vi därför Emmzo (helfoder), vilket har en fetthalt på ca 8% (jmf med 15% eller mer sett till VoH, mush och de flesta andra märkena). På Emmzo kan han äta 2% och håller sin vikt bra. Dock innehåller emmzo helfoder potatis- och betfibrer, vilket jag helst hade skippat men Ascot funkar bra på fodret så.
Pondus har precis släppt en magrare sort, Mild, med lamm och nöt. Den ligger på 12% fett i stället för 17% som NGK - det kanske kan vara värt att testa? :)
@Wingates Yes, det är tillfälligt för att få ner honom i vikt, då testar vi nog det en månad och sen invägning för att utvärdera. Intressant med Emmzo fodret också @Acto, ser att det är vilt som protein :up: Betor och potatis har jag inga problem med i hans fall, det fungerar han bra på. Kanske får överväga längre fram om vi inte får ordning på det.
Och jag hoppades lite på svar från dig @AraSlei. Var på väg att skriva på insta, men tänkte att jag kanske skulle ha lite gränser :D Då kommer vi testa byta när den här laddningen NGK är slut. Lamm och nöt borde bara passa hans mage bättre, teoretiskt sett åtminstone. Fick höra att det var på gång när vi bytte i maj men inte när det skulle komma.

Gud jag älskar Buke ❤️ Hamnade ofta här när jag läste inför hundköp, och skapade konto när Skrällets hälsoproblem började visa sig. Har gett så himla mycket :bow: Skrälle hälsar och tackar er alla (eller, kanske inte tackar om han visste om rekommendationerna kring minskad giva! )
DSC_0863.JPG
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 271
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 665
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 513
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 645
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp