Allmänna fodertråden

Det varierar ju men normalt är de flesta torrfoder däromkring (80-90 alltså 😊). Om det inte är angivet räknar jag på 80% TS för att vara på säkra sidan helt enkelt. För en frisk hund spelar det dock ingen roll om det är 7 eller 10% i fett :p
Optimalt är ju om foderföretaget anger andelen vätska/fukt eller torrsubstans, stör mig så mycket när de inte gör det 😒
Där ser man! Alltid lär man sig något nytt. Just foder tycker jag är sååå intressant 😃 men ja, det är sjukt irriterande när företagen inte anger allt man vill veta. Jag letade förut efter ett foder med relativt hög fiberhalt, och det var verkligen inte alla foder som angav fibermängd heller 😒

Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på valpfoder och foder för "aktiva hundar"? Jag tycker att fett/protein är högre i båda än ett vanligt vuxenfoder, men i övrigt är jag inte helt införstådd med vad som skiljer. Spelar det någon roll om jag ger Aktiv-foder eller valpfoder till en valp? Någon som kan bringa lite klarhet i frågan?

Vet att det diskuterades förut att Fodax bytte ingredienser lite hipp som happ. Nu ska tydligen Mush byta ut älg till nöt istället i sin mörkgröna Wild. Bara tillfälligt dock, och de informerar iallafall om det :)

Behöver torrfodertips, är helt lost då mina har ätit färskfoder sen typ 7 år tillbaka.
Terriergubben äter mest Mush men har fått några torrisar från den andra hundens påse som både mat och belöning. Kruxet är att den andra hunden är en greyhound på 3 år som behövde gå upp i vikt, medan gubben är 13 och bör hållas tunn :angel:
Söker mindre energitätt foder, kanske till och med diet/seniorfoder för när färskfodret är slut eller för sök där kladdiga inälvor inte är praktiskt. Gärna små kulor för portionsuppdelning/träning och godisregn på gräsmattan. Hunden är inte kräsen utan äter precis allt så huruvida det brukar vara populärt är mindre viktigt, han har heller inga kända hälsoproblem eller allergier. Greyhounden äter något från Buddy Pet Foods, det finns någon seniorvariant där men jag kan inte riktigt hitta produktionsland? Det är mina föräldrar som äger och bor med hunden så något lättillgängligt är ett jättestort plus.

Vet inte om man ska tänka att innehållet ska vara så likt färskfodret som möjligt? Går det?

Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på valpfoder och foder för "aktiva hundar"? Jag tycker att fett/protein är högre i båda än ett vanligt vuxenfoder, men i övrigt är jag inte helt införstådd med vad som skiljer. Spelar det någon roll om jag ger Aktiv-foder eller valpfoder till en valp? Någon som kan bringa lite klarhet i frågan?
Det finns ju vissa som till och med ger vuxenfoder till sina valpar och det verkar gå lika bra. Jag tror inte det är så känsligt. Själv håller jag på och fasar över från valpfoder till aktivfoder vid 9,5 månaders ålder och jag hade nog kunnat göra det mycket tidigare. Men priset är ju nästan samma ändå...

Jag ger min papillon halva givan Mush blå och hälften Acana small breed adult.

Senast jag köpte fanns inte småpåsar Mush så jag fick köpa en stor förpackning. Och precis som förra gången jag köpte storpack vill han inte äta det utan pock och lockande.
Normalt skäller han och hoppar när jag tar fram det. Det är ett himla oväsen :D Så även denna gång. Men sedan var han mindre entusiastisk.

Han brukar i stort ett inhalera sin mush. Nu smakade han och gick sedan undan. Jag fick mata honom för att han skulle äta upp. Varför händer det när jag köper stor påse och inte när jag fodrar ur den mindre?

Liknande trådar

Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
843
Övr.Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
943
Samhälle Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
7 765
Hundavel&Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Färgtråd III
  • Hingstfunderingar 2021