Allmänna fodertråden

Orkar inte riktigt läsa hela tråden :p

Jag tänkte se om jag kunde hitta ett bra och vettigt foder till mina föräldrars hund. Jag kan inget om foderlära för hund, och inte de heller för den delen. Hunden får både människoföda och torrfoder, nu Taste of the Wild och Orijen, som fått bra betyg i något test. Minns inte vilken sort på någon av dem. Är dessa generellt vettiga foder?

Hunden är en cockerspanien på ca 1,5 år. Vardagsaktiv.

De vill absolut inte ha färskfoder. Jag har försökt inviga dem, men de tycker det är alldeles för osmidigt. Diverse färska mjukmatskorvar är inte heller ett alternativ.
 
Orkar inte riktigt läsa hela tråden :p

Jag tänkte se om jag kunde hitta ett bra och vettigt foder till mina föräldrars hund. Jag kan inget om foderlära för hund, och inte de heller för den delen. Hunden får både människoföda och torrfoder, nu Taste of the Wild och Orijen, som fått bra betyg i något test. Minns inte vilken sort på någon av dem. Är dessa generellt vettiga foder?

Hunden är en cockerspanien på ca 1,5 år. Vardagsaktiv.

De vill absolut inte ha färskfoder. Jag har försökt inviga dem, men de tycker det är alldeles för osmidigt. Diverse färska mjukmatskorvar är inte heller ett alternativ.

Båda är vettiga foder dock produceras dom långt bort, så vad gäller klimataspekten kanske ett svenskt eller europeiskt foder är att föredra?
 
Båda är vettiga foder dock produceras dom långt bort, så vad gäller klimataspekten kanske ett svenskt eller europeiskt foder är att föredra?
Ja, jag tycker ju att det är att föredra. Vet du vad det finns för vettiga foder som produceras i Sverige alt. Europa? Har fått för mig att Magnussons är svenskt, hur är det sett till innehåll?
 
Ja, jag tycker ju att det är att föredra. Vet du vad det finns för vettiga foder som produceras i Sverige alt. Europa? Har fått för mig att Magnussons är svenskt, hur är det sett till innehåll?
Jag gillar verkligen Magnusson, speciellt deras spannmålsfria. Bozita Robur Sensitive-serien gillar jag också, även den helt svensk.

Purizon är väldigt likt dom foder dina föräldrars hund äter nu men produceras i Tyskland. Finns via bitiba eller zooplus.
Sen finns det väl en uppsjö liknande. Brit Care och Four Friends tror jag tillverkas främst i Tjeckien även om lammköttet ofta kommer från Nya Zeeland vilket känns hemskt onödigt. Men finns ju flera sorter utan lamm :)
 
Så en ny fråga, hur bra/dåligt är köttmjöl av olika typer? Standardt verkar använda det, medan Magnussons inte gör det.

Bör man ha spannmålsfritt eller inte?
 
Så en ny fråga, hur bra/dåligt är köttmjöl av olika typer? Standardt verkar använda det, medan Magnussons inte gör det.

Bör man ha spannmålsfritt eller inte?

Många märken använder köttmjöl. Om hunden inte har problem med spannmål så ser jag det inte som ett måste att fodret är spannmålsfritt.
 
Bör man ha spannmålsfritt eller inte?
Om hunden inte har problem med spannmål finns det ingen anledning att nitiskt hålla sig till spannmålsfritt. Sen finns det ju olika typer av spannmål och hunden kan reagera olika på dem. Min förra hund sket som en ko av vete, men foder med korn var det inga som helst problem med. Så innan man utesluter allt spannmål kan man testa lite olika varianter.
 
Om hunden inte har problem med spannmål finns det ingen anledning att nitiskt hålla sig till spannmålsfritt. Sen finns det ju olika typer av spannmål och hunden kan reagera olika på dem. Min förra hund sket som en ko av vete, men foder med korn var det inga som helst problem med. Så innan man utesluter allt spannmål kan man testa lite olika varianter.
Testa sig fram tror jag dessvärre inte de kommer göra. De vill ha det så enkelt som möjligt. Helst vill de ha spannmålsfritt, men jag gissar att det är för att de tror att spannmål är onödigt för hunden. Jag får se vad de kan tänka sig, tack för tips!
 
Får kasta mig in i den här tråden.. Cliff är en två årig rottispojke som idag äter Core Adult Large breed, sol innehåller Kalkon och kyckling.
Han är fin i päls, hull och muskler, men hundstackaren är ofta lite halvmjuk i avföringen och är vi ute på längre turer så kan han bajsa flera gånger och ofta väldigt löst i slutet..

Jag behöver alltså tips på foder jag kan prova honom på.. Jag tänker att det bör vara kycklingfritt och gärna utan lax också, då han åt ett laxfoder tidigare med ungefär samma resultat.

Vilka fodermärken kan ni rekommendera?
 
Får kasta mig in i den här tråden.. Cliff är en två årig rottispojke som idag äter Core Adult Large breed, sol innehåller Kalkon och kyckling.
Han är fin i päls, hull och muskler, men hundstackaren är ofta lite halvmjuk i avföringen och är vi ute på längre turer så kan han bajsa flera gånger och ofta väldigt löst i slutet..

Jag behöver alltså tips på foder jag kan prova honom på.. Jag tänker att det bör vara kycklingfritt och gärna utan lax också, då han åt ett laxfoder tidigare med ungefär samma resultat.

Vilka fodermärken kan ni rekommendera?
En hund so ofta är lite för mjuk i magen, brukar jag prova ett foder med lite lägre fiberinnehåll. Börja med att kolla fiberinnehållet i nuvarande foder :)
 
Idag fick vi hem vårt nya foder som jag hoppas ska bättra på Noras hull och göra henne lite mindre hård i magen. Skulle det även göra huden/pälsen mindre mjällig hade det varit en fin bonus.
 
En hund so ofta är lite för mjuk i magen, brukar jag prova ett foder med lite lägre fiberinnehåll. Börja med att kolla fiberinnehållet i nuvarande foder :)
Andra har jag hört rekommendera foder med högt fiberinnehåll vid dåliga magar. Personligen tycker jag att det låter ”rätt” att mycket fibrer = lösare magar, men till min förvåning blev min unghund mycket bättre i magen när jag tillsatte mer fiber till hans ordinarie foder. Är det individuellt tro? Eller hur fungerar det med fibrer?
 
Orkar inte riktigt läsa hela tråden :p

Jag tänkte se om jag kunde hitta ett bra och vettigt foder till mina föräldrars hund. Jag kan inget om foderlära för hund, och inte de heller för den delen. Hunden får både människoföda och torrfoder, nu Taste of the Wild och Orijen, som fått bra betyg i något test. Minns inte vilken sort på någon av dem. Är dessa generellt vettiga foder?

Hunden är en cockerspanien på ca 1,5 år. Vardagsaktiv.

De vill absolut inte ha färskfoder. Jag har försökt inviga dem, men de tycker det är alldeles för osmidigt. Diverse färska mjukmatskorvar är inte heller ett alternativ.
Ger båda mina standardt :) den äldre med känslig mage får mild (blå) och valpen röd. För mig är svenskt foder viktigt och den äldre har fått prova många foder genom åren men detta är det han tyckt bäst om.
 
Ger båda mina standardt :) den äldre med känslig mage får mild (blå) och valpen röd. För mig är svenskt foder viktigt och den äldre har fått prova många foder genom åren men detta är det han tyckt bäst om.
Hur blir dina hundars tänder av standardt? Nu ge jag färskfoder men när vi vandrar blir det torrfoder och förra sommaren testade jag standart mild men min hund fick ordentligt med beläggningar på tänderna av fodret trots att han bara åt det under vår 4-dagars vandring.
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 582
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 493
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp