Allmänna fodertråden

Är det någon här som ger eller har gett Reals färskfoder? Vad tycker ni?:)
Jag har faktiskt gett det hela vintern - lite mer ekonomi jämfört med Mush som jag annars ger :)
Det har fungerat väldigt bra och hundarna mår toppen på det. Jag tycker det är blaskigare och ser tråkigare ut (är ju mer finmalt), men doggsen bryr sig inte - dom käkar glatt :D
Tjocktanten har fått senior/light-varianten (men på henne fungerar Emmzo vilt bäst) och övriga har fått exclusive och complete. Jag undviker den med lax.
Jag köper ju exclusive och complete i 4-kilos korvarna så det blir klart ekonomiskt i jämförelse med Mush. Dock kommer jag åter varva lite med både Mush och olika Emzo barf-foder jag brukar köpa, men grunden för tillfället kommer fortsätta vara real pga det ekonomiska.
 
Inser att jag nog behöver byta foder till min papillon 5 månader.

Han får nu Royal Canin Puppy mini. Skiter som en elefant. Många många gånger per dag. Dessutom får man truga i honom maten.
Det enda han verkligen tigger är finncrisp knäcke (!) och han äter om jag ger honom smakprov av köttfärs.

En aspekt jag inte tänkt på tidigare är ju att han måste få ett foder som är i små bitar. Han klarar inte "normalstora" bitar. Det problemet har jag aldrig tidigare haft :D

Så - vad ska jag testa?
 
Inser att jag nog behöver byta foder till min papillon 5 månader.

Han får nu Royal Canin Puppy mini. Skiter som en elefant. Många många gånger per dag. Dessutom får man truga i honom maten.
Det enda han verkligen tigger är finncrisp knäcke (!) och han äter om jag ger honom smakprov av köttfärs.

En aspekt jag inte tänkt på tidigare är ju att han måste få ett foder som är i små bitar. Han klarar inte "normalstora" bitar. Det problemet har jag aldrig tidigare haft :D

Så - vad ska jag testa?

Jag hade testat ge honom Mush. Han är så lite så det tar inte stor plats i frysen heller. Eftersom han är lite kinkig med maten så kanske färskfoder/barf funkar bättre. Mush är färdig barf och finns små köttbullar som väger 25 gram styck. Finns två puppy varianter.
 
Inser att jag nog behöver byta foder till min papillon 5 månader.

Han får nu Royal Canin Puppy mini. Skiter som en elefant. Många många gånger per dag. Dessutom får man truga i honom maten.
Det enda han verkligen tigger är finncrisp knäcke (!) och han äter om jag ger honom smakprov av köttfärs.

En aspekt jag inte tänkt på tidigare är ju att han måste få ett foder som är i små bitar. Han klarar inte "normalstora" bitar. Det problemet har jag aldrig tidigare haft :D

Så - vad ska jag testa?
Mitt förslag är Acana Puppy small breed. Jag har god erfarenhet av Acanas foder. (Dock ej just detta). Acana får mycket goda omdömen på siter där man jämför foder och jag har aldrig sett att Acana haft någon återkallning av foder, vilket många andra kända fodermärken har haft. Tänk på att införa det nya fodret långsamt och speciellt om du väljer ett så olikt foder som Acana jämfört med RC. (Acana innehåller mycket mer animaliskt protein än RC)
 
Behöver hjälp!

Bytte nyligen från Eukanuba grain free Nature plus till Four Friends sensi dog High calorie, bland annat efter tips här, eftersom Nora inte vill lägga på sig hur mycket jag än matade. Nu skiter hon dock mer än innan, 4-5 stoora högar om dagen. Luktar dessutom apa.

Vad ska jag testa nu?

Färskfoder funkar tyvärr inte. Det gör bajset till tegelstenar, så det går bort. Överlag har hon närmare till för hård än för lös avföring.
 
Behöver hjälp!

Bytte nyligen från Eukanuba grain free Nature plus till Four Friends sensi dog High calorie, bland annat efter tips här, eftersom Nora inte vill lägga på sig hur mycket jag än matade. Nu skiter hon dock mer än innan, 4-5 stoora högar om dagen. Luktar dessutom apa.

Vad ska jag testa nu?

Färskfoder funkar tyvärr inte. Det gör bajset till tegelstenar, så det går bort. Överlag har hon närmare till för hård än för lös avföring.
Acana Sport & Agility (fett 22 % och råprotein 35 %) Om du byter så gör det mycket försiktigt eftersom detta foder innehåller betydligt mer fett och protein än det från Four Friends. Det är möjligt att Sport & Agility blir för energirikt. Prova isf något annat vuxenfoder från Acana. Simpsons Premium har också bra foder. Simpsons är billigare än Acana.
 
Inser att jag nog behöver byta foder till min papillon 5 månader.

Han får nu Royal Canin Puppy mini. Skiter som en elefant. Många många gånger per dag. Dessutom får man truga i honom maten.
Det enda han verkligen tigger är finncrisp knäcke (!) och han äter om jag ger honom smakprov av köttfärs.

En aspekt jag inte tänkt på tidigare är ju att han måste få ett foder som är i små bitar. Han klarar inte "normalstora" bitar. Det problemet har jag aldrig tidigare haft :D

Så - vad ska jag testa?

Min pappi på 2,5 kg, dvs liten och liten trut, äter Acana Small Breed. Det är små nog bitar. Hon är ju dock matglad och inte kinkig så som din.
 
Behöver hjälp!

Bytte nyligen från Eukanuba grain free Nature plus till Four Friends sensi dog High calorie, bland annat efter tips här, eftersom Nora inte vill lägga på sig hur mycket jag än matade. Nu skiter hon dock mer än innan, 4-5 stoora högar om dagen. Luktar dessutom apa.

Vad ska jag testa nu?

Färskfoder funkar tyvärr inte. Det gör bajset till tegelstenar, så det går bort. Överlag har hon närmare till för hård än för lös avföring.
Ge det tid, det har gått 2 veckor. Ett foderbyte tar tid innan magen vänjer sig till 100 och fungerar perfekt.
 
Min pappi på 2,5 kg, dvs liten och liten trut, äter Acana Small Breed. Det är små nog bitar. Hon är ju dock matglad och inte kinkig så som din.
Värt att testa.

Han äter ju det mesta som inte är hundfoder :D Inklusive sitt eget bajs om det är några dagar gammalt.

Så kanske det helt enkelt är fodret som han inte gillar.
 
Tänkte att detta kunde vara intressant.
Under en tid gav jag av bekvämlighet bara torrfoder till rävarna, och det funkade väl bra. Sen när jag skulle byta tillbaka till färskfoder passade jag på att dokumentera hur deras tassar såg ut.

Översta två är Tinja och Asnis tassar när de går på torrfoder (Magnussons i det här fallet) och de understa togs nu när de gått på Mush färskfoder igen i en månad.
68499EDD-45E4-4F09-A36F-F42296D4BA8E.jpeg
 
Tänkte att detta kunde vara intressant.
Under en tid gav jag av bekvämlighet bara torrfoder till rävarna, och det funkade väl bra. Sen när jag skulle byta tillbaka till färskfoder passade jag på att dokumentera hur deras tassar såg ut.

Översta två är Tinja och Asnis tassar när de går på torrfoder (Magnussons i det här fallet) och de understa togs nu när de gått på Mush färskfoder igen i en månad.
Visa bifogad fil 51573

Jag tror det där har mer med årstiden än fodret att göra. Mina hundar äter samma mat året runt och ser alltid finare ut på våren och sommaren när det inte är lika kallt.
 
Jag funderar över det här med foder.
Utifrån populärvetenskapen får jag intrycket att det inte råder något konsensus om vilken föda som är den bästa för människor.

Är det lättare för forskare att bena ut vad som är bra mat för hundar?

Spontant tänker jag att råa animalier borde vara bäst. Men om det bidrar till antiobiotikaresistens vill jag kanske inte ge färskfoder.

Vad är då bäst? Hemlagad mat med stor andel kokt kött eller torrfoder? Torrfoder känns så sterilt....

Det bästa med torrfoder är att det är så lätt att justera mängden - till en liten hund kan man ju t.o.m. räkna antal kulor samt att det kan användas som okladdigt godis i fickan.
 
Jag funderar över det här med foder.
Utifrån populärvetenskapen får jag intrycket att det inte råder något konsensus om vilken föda som är den bästa för människor.

Är det lättare för forskare att bena ut vad som är bra mat för hundar?

Spontant tänker jag att råa animalier borde vara bäst. Men om det bidrar till antiobiotikaresistens vill jag kanske inte ge färskfoder.

Vad är då bäst? Hemlagad mat med stor andel kokt kött eller torrfoder? Torrfoder känns så sterilt....

Det bästa med torrfoder är att det är så lätt att justera mängden - till en liten hund kan man ju t.o.m. räkna antal kulor samt att det kan användas som okladdigt godis i fickan.

Det är väl inte riktigt klarlagt vad som är bäst, det är det väl inte för människa heller med tanke på alla dieter osv. Däremot vet man vad som inte är bra (stora mängder socker och snabba kolhydrater till exempel) och det är väl lite samma på hund.
Det finns för- och nackdelar med all typ av utfodring som finns för hund. I slutändan är det nog högst individuellt vad som fungerar bäst för dig och din hund.
 
Köpte en påse Mush idag för att se om min kräsna herre skulle gilla det.

Han sa nja... och jag fick truga i honom. Iofs så blandade jag med hans torrfoder, som han brukar äta om än med rejält trugande.
Köpte en burk med Granngårdens hundgodis i burk också. Även de fick trugas in.

Däremot var den kokta lever jag bjudit i små bitar helt ok.
Suck.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 224
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 612
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 599
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 411
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp