Allmänna fodertråden

Min valp (11 veckor) har sedan ca 1 vecka gått över helt på färskfoder (plus pyttesmå smakprover från vår mat). Det funkar fint, men ikväll har han varit hård i magen. Finns det något bra man kan tillsätta i maten för att hjälpa till att få lite fart på magen?
 
Min valp (11 veckor) har sedan ca 1 vecka gått över helt på färskfoder (plus pyttesmå smakprover från vår mat). Det funkar fint, men ikväll har han varit hård i magen. Finns det något bra man kan tillsätta i maten för att hjälpa till att få lite fart på magen?
Lite fiberhusk (beroende på storlek på valp så allt från ett kryddmått till en halv tesked) och mycket extra vatten i maten :)
 
Min valp (11 veckor) har sedan ca 1 vecka gått över helt på färskfoder (plus pyttesmå smakprover från vår mat). Det funkar fint, men ikväll har han varit hård i magen. Finns det något bra man kan tillsätta i maten för att hjälpa till att få lite fart på magen?
Fiberhusk rekommenderar jag också samt uppblötta morotspellets eller liknande :)
 
Någon här som köper VoH i 20 kg's block? Funderar på hur jag rent praktiskt ska få det delbart i lagom stora bitar? Slipa sågen? Tips mottages tacksamt :)
 
Någon här som köper VoH i 20 kg's block? Funderar på hur jag rent praktiskt ska få det delbart i lagom stora bitar? Slipa sågen? Tips mottages tacksamt :)
Fruset kött delas enkelt med vanlig fogsvans.
På gården hade vi en speciell fogsvans som bara användes till kött (vi slaktade hemma).
 
Hej. Vi har en American akita på 7 månader som just nu äter Eukanuba puppy torrfoder, dock verkar hon inte överförtjust i det och jag tror hon får i sig lite för lite för sin
storlek. Hon väger dryga 30 kg. Dessutom bajsar hon 4-5 Stora högar om dagen... Vi testade färskfoder på våran eurasier som vi hade förut med det föll inte honom i smaken, vilket iof inget gjorde. Jag gillade dock idén i jämförelse med torrfoder.
Jag skulle gärna vilja ge det till vår AA nu, som jag tror skulle älska det. men vilket rekommenderar ni? Vilket är bäst för hunden och mest prisvärt, även om det kommer i andra hand. Och gärna nåt som är lite smidigt. Sist hade vi jättekorvar som man fick såga isär. Grisigt och osmidigt. Men vill ju helst köpa storpack då hon ska äta rätt rejäla mängder. Bor i norrköping om det har någon betydelse för vad man kan köpa och var.
 
Hej. Vi har en American akita på 7 månader som just nu äter Eukanuba puppy torrfoder, dock verkar hon inte överförtjust i det och jag tror hon får i sig lite för lite för sin
storlek. Hon väger dryga 30 kg. Dessutom bajsar hon 4-5 Stora högar om dagen... Vi testade färskfoder på våran eurasier som vi hade förut med det föll inte honom i smaken, vilket iof inget gjorde. Jag gillade dock idén i jämförelse med torrfoder.
Jag skulle gärna vilja ge det till vår AA nu, som jag tror skulle älska det. men vilket rekommenderar ni? Vilket är bäst för hunden och mest prisvärt, även om det kommer i andra hand. Och gärna nåt som är lite smidigt. Sist hade vi jättekorvar som man fick såga isär. Grisigt och osmidigt. Men vill ju helst köpa storpack då hon ska äta rätt rejäla mängder. Bor i norrköping om det har någon betydelse för vad man kan köpa och var.
Jag gillar Nordic, som enbart är nöt. Det är inte det billigaste fodret på marknaden dock, jag köper 2kgs korvar vilket är 2 dagars mat för min hund. Lagom att hantera alltså.
Har även gett priima som är ett billigt foder, men som funkade suveränt på min förre dobermann - att nuvarande inte får det är av den enkla anledningen att han är kräsen med mat i skålen ;)
Men ärligt talat tycker jag typ alla färskfoder är bra, det är väl lite vad hunden gillar bara och vad man själv har för krav (om man inte vill ge kyckling eller fisk tex eller vill ha nära tillverkat tex).
 
Jag gillar Nordic, som enbart är nöt. Det är inte det billigaste fodret på marknaden dock, jag köper 2kgs korvar vilket är 2 dagars mat för min hund. Lagom att hantera alltså.
Har även gett priima som är ett billigt foder, men som funkade suveränt på min förre dobermann - att nuvarande inte får det är av den enkla anledningen att han är kräsen med mat i skålen ;)
Men ärligt talat tycker jag typ alla färskfoder är bra, det är väl lite vad hunden gillar bara och vad man själv har för krav (om man inte vill ge kyckling eller fisk tex eller vill ha nära tillverkat tex).

Okej tack för ditt svar. Jag får kanske köpa några olika å se vad hon gillar då.
Varför vill man inte ge kyckling eller fisk?
 
Okej tack för ditt svar. Jag får kanske köpa några olika å se vad hon gillar då.
Varför vill man inte ge kyckling eller fisk?
Det är mitt tips att göra iaf. Skulle nog säga att inget färskfoder kommer vara "sämre" än det du ger idag iaf oavsett märke/prisklass/innehåll.

Foder med kyckling har mycket högre risk för resistenta bakterier. Jag är personligen inte så orolig för det, men jag förstår om man är det.
Fisk gillar inte vissa hundar, och vissa föredrar att inte ge det bara.
 
Tittar in i tråden igen :). Är inte hundra på att frågan hör hemma här men jag tycker att den passar okej.

Om man som människa till exempel får magsjuka och kräks upp den mat man senast ätit då verkar det inte helt ovanligt att man sedan inte klarar av att äta den maträtten på mycket länge.

Kan detsamma ske för hundar?


Jag undrar eftersom min hund plötsligt ogillar sitt nya foder, men äter det förra samt "godisfodret".

Först trodde jag att han skadat någon tand eftersom det nya fodret är mycket hårdare och har större bitar än de andra. Borstade tänderna och tittade och kände men allt verkade okej där.
 
Har inte läst hela tråden men ställer en fråga om torrfoder. Vår förra hund åt Tello och Carrier, och det fungerade bra. Vår nya hund , snart 6 månader äter bl a Magnussons, men har nu en fundering på "Furry friends". Har inte mycket kunskap om dessa foder så vill höra vad andra tycker.
 
Har inte läst hela tråden men ställer en fråga om torrfoder. Vår förra hund åt Tello och Carrier, och det fungerade bra. Vår nya hund , snart 6 månader äter bl a Magnussons, men har nu en fundering på "Furry friends". Har inte mycket kunskap om dessa foder så vill höra vad andra tycker.
Kollade snabbt på Furry Friends Original och personligen hade jag inte givit det, speciellt inte till en växande hund. Främst för kalcium/fosforkvoten som blir för hög samt nästan dubbelt så hög fetthalt jämfört med Magnussons. Hade fortsatt att ge Magnussons om det fungerar bra :)
 
Har inte läst hela tråden men ställer en fråga om torrfoder. Vår förra hund åt Tello och Carrier, och det fungerade bra. Vår nya hund , snart 6 månader äter bl a Magnussons, men har nu en fundering på "Furry friends". Har inte mycket kunskap om dessa foder så vill höra vad andra tycker.

Om hunden fungerar bra på Magnussons så ser jag ingen anledning att mixtra med andra sorter. Jag tittade på FF Original lite snabbt och spontant tänker jag att det är för lite kött och för mycket baljväxter. Det finns misstankar om att regelbundet intag av baljväxter kan öka risken för DCM hos hund, så jag drar öronen åt mig när jag ser dem i foder.
 
Om hunden fungerar bra på Magnussons så ser jag ingen anledning att mixtra med andra sorter. Jag tittade på FF Original lite snabbt och spontant tänker jag att det är för lite kött och för mycket baljväxter. Det finns misstankar om att regelbundet intag av baljväxter kan öka risken för DCM hos hund, så jag drar öronen åt mig när jag ser dem i foder.
Det stämmer inte, efter att ha gått igenom en massa studier angående foder och dcm så är det debunked.
(Inte av mig, av forskare alltså).
 
Det stämmer inte, efter att ha gått igenom en massa studier angående foder och dcm så är det debunked.
(Inte av mig, av forskare alltså).

Vad jag hade förstått var det ännu inte helt utrett, men okej. Oavsett så tycker jag att det är onödigt att ge foder med mycket vegetabilier så länge man har andra alternativ.
 
Vad jag hade förstått var det ännu inte helt utrett, men okej. Oavsett så tycker jag att det är onödigt att ge foder med mycket vegetabilier så länge man har andra alternativ.
Ja, det sistnämda håller jag med om. Jag ville bara kommentera dcm grejen, där kvittar foder.
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 589
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 259
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp