Allmänna fodertråden

@Wingates Yes, det är tillfälligt för att få ner honom i vikt, då testar vi nog det en månad och sen invägning för att utvärdera. Intressant med Emmzo fodret också @Acto, ser att det är vilt som protein :up: Betor och potatis har jag inga problem med i hans fall, det fungerar han bra på. Kanske får överväga längre fram om vi inte får ordning på det.
Och jag hoppades lite på svar från dig @AraSlei. Var på väg att skriva på insta, men tänkte att jag kanske skulle ha lite gränser :D Då kommer vi testa byta när den här laddningen NGK är slut. Lamm och nöt borde bara passa hans mage bättre, teoretiskt sett åtminstone. Fick höra att det var på gång när vi bytte i maj men inte när det skulle komma.

Gud jag älskar Buke ❤ Hamnade ofta här när jag läste inför hundköp, och skapade konto när Skrällets hälsoproblem började visa sig. Har gett så himla mycket :bow: Skrälle hälsar och tackar er alla (eller, kanske inte tackar om han visste om rekommendationerna kring minskad giva! )
Visa bifogad fil 58447

Den började tillverkas igår, så det är inte konstigt att du inte hört att den kommit ut ännu - den har nog inte hunnit ut i butik än :D
Och som svar på din andra fråga hade jag inte varit orolig att ge honom en mindre mängd så att han går ner i vikt igen :)

och du hade gärna fått skriva på insta också, helt okej! :love:
 
Kul att fler märken kommer med sorter med lite lägre fetthalt :)

Verkligen! :)
Många av fodren med lägre fetthalt innehåller ju någon form av spannmål, men Mild är helt animalisk. Tror Emmzos vilt är det också, väl?

Mina äter Priima ST som standardfoder, den innehåller bara 7% fett, men innehåller då även kokt ris och havregryn. Upplever att dem fetthalten räcker mer än väl, även om jag får ge en lite större giva :) när de gått väldigt hårt får de några givor av någon Pondus eller Priima NK special, som ligger på typ 17% i fetthalt.
De får lite AlgGuttens Lamm också, lite olika giva.
 
Verkligen! :)
Många av fodren med lägre fetthalt innehåller ju någon form av spannmål, men Mild är helt animalisk. Tror Emmzos vilt är det också, väl?

Mina äter Priima ST som standardfoder, den innehåller bara 7% fett, men innehåller då även kokt ris och havregryn. Upplever att dem fetthalten räcker mer än väl, även om jag får ge en lite större giva :) när de gått väldigt hårt får de några givor av någon Pondus eller Priima NK special, som ligger på typ 17% i fetthalt.
De får lite AlgGuttens Lamm också, lite olika giva.
Emmzo barf, samtliga sorter, är helt animalisk medan deras helfoder, samtliga sorter, har en kötthalt på 66 % och innehåller potatis- och betfibrer. Vi ger helfodret (främst vilt men även nöt och lam) och jag hade önskat att kötthalten låg på 85-90% men Ascot funkar bra på fodret. Fetthalten är som sagt 8 % och det passar Ascot bra.

Jag trodde att tex dina hundar tillhörde de hundar som behövde/stod sig bra på färskfoder på 15% eller högre (som enda/huvudfoder) med tanke på hur aktiva ni är :). Dock när jag tänker efter vet jag flera ägare med jakthundar samt draghundar som ger magrare färskfoder under lågsäsong och sen mer mat/fett under högsäsong.
 
Emmzo barf, samtliga sorter, är helt animalisk medan deras helfoder, samtliga sorter, har en kötthalt på 66 % och innehåller potatis- och betfibrer. Vi ger helfodret (främst vilt men även nöt och lam) och jag hade önskat att kötthalten låg på 85-90% men Ascot funkar bra på fodret. Fetthalten är som sagt 8 % och det passar Ascot bra.

Jag trodde att tex dina hundar tillhörde de hundar som behövde/stod sig bra på färskfoder på 15% eller högre (som enda/huvudfoder) med tanke på hur aktiva ni är :). Dock när jag tänker efter vet jag flera ägare med jakthundar samt draghundar som ger magrare färskfoder under lågsäsong och sen mer mat/fett under högsäsong.

Jag tror att folk generellt har en övertro på hur hårt deras hundar jobbar ;) Mina skulle säkert fungera fint att stå på 17% fett också, men jag upplever att t ex Floyd håller hullet bättre när han får ett magrare färskfoder och lite mer kolhydrater, i kombination med en större giva. Han är fantastiskt fin i formen nu och har sedan i slutet av augusti haft 15 jaktdagar där han gått fulla dagar, plus träningspass i veckorna.

Jag säljer jättemycket av just Priima ST till folk med jakthundar. En del går över till Priima High Energy eller NK under jaktsäsong, men de flesta ökar bara givna av ST.
 
Några frågor om priima, jag har en 9-årig golden med känslig mage (oklart vad som triggar det) och som har svårt att hålla hull. Finns det någon av sorterna som är att rekommendera? :) varför jag undrar över just priima är för att mitt dagis är återförsäljare så det vore ju himla smidigt att även köpa foder där också :D
 
Några frågor om priima, jag har en 9-årig golden med känslig mage (oklart vad som triggar det) och som har svårt att hålla hull. Finns det någon av sorterna som är att rekommendera? :) varför jag undrar över just priima är för att mitt dagis är återförsäljare så det vore ju himla smidigt att även köpa foder där också :D
Priima NK! Har fodrat min flat med extremt känslig mage på det. Tyvärr blev hon alldeles för tjock på det, hon är väldigt lättgödd, men väldigt fin och fungerade bra i övrigt. Bytte till Priima ST eftersom det är fettsnålare men var inte lika nöjd med det. HE-varianten har jag inte testat.
 
Priima NK! Har fodrat min flat med extremt känslig mage på det. Tyvärr blev hon alldeles för tjock på det, hon är väldigt lättgödd, men väldigt fin och fungerade bra i övrigt. Bytte till Priima ST eftersom det är fettsnålare men var inte lika nöjd med det. HE-varianten har jag inte testat.
En mycket dum fråga 😯 det går alltså att använda som ensamt foder? Jag blev fundersam på varför det står kompletteringsfoder🤔
 
En mycket dum fråga 😯 det går alltså att använda som ensamt foder? Jag blev fundersam på varför det står kompletteringsfoder🤔
Ja, det har tillsatta vitaminer och mineraler för att fungera som helfoder. Står enligt nedan på Priimas hemsida :)
”Kompletteringsfoder som kan blandas med vegetabiliskt kosttillskott eller ges som enskilt mål.”
 
Några frågor om priima, jag har en 9-årig golden med känslig mage (oklart vad som triggar det) och som har svårt att hålla hull. Finns det någon av sorterna som är att rekommendera? :) varför jag undrar över just priima är för att mitt dagis är återförsäljare så det vore ju himla smidigt att även köpa foder där också :D

Jag hade börjat med ST och sedan gått över på HE om hon behöver högre fetthalt :)
Hög fetthalt kan reta känsliga magar, därför brukar jag rekommendera ST först.
 
Väcker denna tråden för att få svar från alla foderkunniga på buke :)

Valpen fick när han kom valpfoder från total Canin. Bytte ganska snabbt (men givetvis stegvis) över till valpfoder från Halla. Han äter det med god aptit (och växer och frodas :) ) dock är han lite för lös i avföringen och fiser väldigt mycket, så överväger att byta igen.

Någon som har tips? Vill ge svenskt och med vettigt innehåll. Endast torrfoder är aktuellt.
 
Väcker denna tråden för att få svar från alla foderkunniga på buke :)

Valpen fick när han kom valpfoder från total Canin. Bytte ganska snabbt (men givetvis stegvis) över till valpfoder från Halla. Han äter det med god aptit (och växer och frodas :) ) dock är han lite för lös i avföringen och fiser väldigt mycket, så överväger att byta igen.

Någon som har tips? Vill ge svenskt och med vettigt innehåll. Endast torrfoder är aktuellt.
Då skulle jag välja ett med få ingredienser, och undvika baljväxter som kan ge ökad gasbildning, exempelvis Magnusson Junior.
Evtl även Algguttens Junior Balans (ingen personlig erfarenhet) eller Robur Mother and Puppy (har bra erfarenhet men innehåller lite fler ingredienser).
Alla dessa är svensktillverkade.
 
Då skulle jag välja ett med få ingredienser, och undvika baljväxter som kan ge ökad gasbildning, exempelvis Magnusson Junior.
Evtl även Algguttens Junior Balans (ingen personlig erfarenhet) eller Robur Mother and Puppy (har bra erfarenhet men innehåller lite fler ingredienser).
Alla dessa är svensktillverkade.

Svensktillverkade - men inte svenska råvaror. 🙈
Algguttens lamm (kanske inte gäller allt kött?) kommer från Storbritannien. Och köttet i Robur kommer från Holland och & Finland.
 
Då skulle jag välja ett med få ingredienser, och undvika baljväxter som kan ge ökad gasbildning, exempelvis Magnusson Junior.
Evtl även Algguttens Junior Balans (ingen personlig erfarenhet) eller Robur Mother and Puppy (har bra erfarenhet men innehåller lite fler ingredienser).
Alla dessa är svensktillverkade.
Tack :bow: då ska jag nog testa Magnussons, det är enkelt att få tag på dessutom :D

tack @Sleepan för tillägget om ursprung, vill så klart gärna ha svenskt kött :)
 
Svensktillverkade - men inte svenska råvaror. 🙈
Algguttens lamm (kanske inte gäller allt kött?) kommer från Storbritannien. Och köttet i Robur kommer från Holland och & Finland.
I robur stod det bara svensk kyckling. Lamm kommer i princip alltid från andra länder än Sverige, har inte sett något svenskt foder med svenskt lamm. Jag brukar undvika lammfoder av flera skäl (bland annat att de kan vara taurinfattiga).
 
I robur stod det bara svensk kyckling. Lamm kommer i princip alltid från andra länder än Sverige, har inte sett något svenskt foder med svenskt lamm. Jag brukar undvika lammfoder av flera skäl (bland annat att de kan vara taurinfattiga).

Det är ju super att de har helt svenska foder också. 👍

Tycker det är så jävla fult när typ Alggutten har en fet svensk flagga på sin förpackning och sen bara "Ah, nä. Det är tillverkat i Sverige"
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 586
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp