Allmänna fodertråden

Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på valpfoder och foder för "aktiva hundar"? Jag tycker att fett/protein är högre i båda än ett vanligt vuxenfoder, men i övrigt är jag inte helt införstådd med vad som skiljer. Spelar det någon roll om jag ger Aktiv-foder eller valpfoder till en valp? Någon som kan bringa lite klarhet i frågan?
 
Vet att det diskuterades förut att Fodax bytte ingredienser lite hipp som happ. Nu ska tydligen Mush byta ut älg till nöt istället i sin mörkgröna Wild. Bara tillfälligt dock, och de informerar iallafall om det :)
 
Behöver torrfodertips, är helt lost då mina har ätit färskfoder sen typ 7 år tillbaka.
Terriergubben äter mest Mush men har fått några torrisar från den andra hundens påse som både mat och belöning. Kruxet är att den andra hunden är en greyhound på 3 år som behövde gå upp i vikt, medan gubben är 13 och bör hållas tunn :angel:
Söker mindre energitätt foder, kanske till och med diet/seniorfoder för när färskfodret är slut eller för sök där kladdiga inälvor inte är praktiskt. Gärna små kulor för portionsuppdelning/träning och godisregn på gräsmattan. Hunden är inte kräsen utan äter precis allt så huruvida det brukar vara populärt är mindre viktigt, han har heller inga kända hälsoproblem eller allergier. Greyhounden äter något från Buddy Pet Foods, det finns någon seniorvariant där men jag kan inte riktigt hitta produktionsland? Det är mina föräldrar som äger och bor med hunden så något lättillgängligt är ett jättestort plus.

Vet inte om man ska tänka att innehållet ska vara så likt färskfodret som möjligt? Går det?
 
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på valpfoder och foder för "aktiva hundar"? Jag tycker att fett/protein är högre i båda än ett vanligt vuxenfoder, men i övrigt är jag inte helt införstådd med vad som skiljer. Spelar det någon roll om jag ger Aktiv-foder eller valpfoder till en valp? Någon som kan bringa lite klarhet i frågan?
Det finns ju vissa som till och med ger vuxenfoder till sina valpar och det verkar gå lika bra. Jag tror inte det är så känsligt. Själv håller jag på och fasar över från valpfoder till aktivfoder vid 9,5 månaders ålder och jag hade nog kunnat göra det mycket tidigare. Men priset är ju nästan samma ändå...
 
Jag ger min papillon halva givan Mush blå och hälften Acana small breed adult.

Senast jag köpte fanns inte småpåsar Mush så jag fick köpa en stor förpackning. Och precis som förra gången jag köpte storpack vill han inte äta det utan pock och lockande.
Normalt skäller han och hoppar när jag tar fram det. Det är ett himla oväsen :D Så även denna gång. Men sedan var han mindre entusiastisk.

Han brukar i stort ett inhalera sin mush. Nu smakade han och gick sedan undan. Jag fick mata honom för att han skulle äta upp. Varför händer det när jag köper stor påse och inte när jag fodrar ur den mindre?
 
Hej på er! Önskar tips på seniorfoder med låg fetthalt till två något överviktiga hundar. Dom är små i storleken och ej så aktiva. Dom går just nu på bantningsfoder från Royal Canin. det funkar bra! Har bara ett kilo kvar Enligt veterinären som undersökte. Men vill helst kunna byta till något mindre dyrt och ska kunna blötläggas. Har kollat på magnussons lightfoder. Plus deras nyhet köttkorvar mild. Är det bra foder? Tacksam för svar!
 
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på valpfoder och foder för "aktiva hundar"? Jag tycker att fett/protein är högre i båda än ett vanligt vuxenfoder, men i övrigt är jag inte helt införstådd med vad som skiljer. Spelar det någon roll om jag ger Aktiv-foder eller valpfoder till en valp? Någon som kan bringa lite klarhet i frågan?

Skillnaden ligger oftast på mikronivå dvs i mineraler, spårämnen och vitaminer.

Men det finns vuxenfoder som uppnår ”valpnivåer”, men väljer man vuxenfoder till valp är det viktigt att man har koll så att det innehåller tillräckligt av allt.
 
Hej på er! Önskar tips på seniorfoder med låg fetthalt till två något överviktiga hundar. Dom är små i storleken och ej så aktiva. Dom går just nu på bantningsfoder från Royal Canin. det funkar bra! Har bara ett kilo kvar Enligt veterinären som undersökte. Men vill helst kunna byta till något mindre dyrt och ska kunna blötläggas. Har kollat på magnussons lightfoder. Plus deras nyhet köttkorvar mild. Är det bra foder? Tacksam för svar!
Magnusson har funkat bra till mina väldigt lättfödda tikar, skulle testa deras Light-variant och se hur den fungerar ☺️
Fördelen med Magnusson är att det går att blöta upp på nolltid, betydligt snabbare än annat torrfoder.
 
Hej på er! Önskar tips på seniorfoder med låg fetthalt till två något överviktiga hundar. Dom är små i storleken och ej så aktiva. Dom går just nu på bantningsfoder från Royal Canin. det funkar bra! Har bara ett kilo kvar Enligt veterinären som undersökte. Men vill helst kunna byta till något mindre dyrt och ska kunna blötläggas. Har kollat på magnussons lightfoder. Plus deras nyhet köttkorvar mild. Är det bra foder? Tacksam för svar!
Jag ger Magnussons lightfoder till min kastrat som lätt lägger på sig. Billigt, Svenskt och utan lullull.
 
Magnusson har funkat bra till mina väldigt lättfödda tikar, skulle testa deras Light-variant och se hur den fungerar ☺️
Fördelen med Magnusson är att det går att blöta upp på nolltid, betydligt snabbare än annat torrfoder.
Hej och tack för ditt svar! Det låter ju jättebra! Mina är lättfödda plus kasterade, så dom behöver något lätt!
 
På tal om hundfoder, vet ni något färskfoder som är light och inte innehåller kyckling? Vill inte hålla på med kyckling pga. smittorisken. Brukar fylla mina kongar med färskfoder och frysa in. Sedan ge som mataktivering till hundarna. Någon som ger fodax? El real färskfode exklusiv? vad tycker ni?
 
På tal om hundfoder, vet ni något färskfoder som är light och inte innehåller kyckling? Vill inte hålla på med kyckling pga. smittorisken. Brukar fylla mina kongar med färskfoder och frysa in. Sedan ge som mataktivering till hundarna. Någon som ger fodax? El real färskfode exklusiv? vad tycker ni?
Nordic har lightfoder, alla deras innehåller enbart nöt.
 
Tack för ditt svar! Ok, det ska se om jag kan få tag i! Är det kakor? El korvar? Smakligt? Dyrt?
Finns som burgare (75 lr 200g) och som korvar (500g,1kg,2kg). Övriga sorter finns även i 4kgs korv och 15kg klump.
Är väl en av de dyrare sorterna iom att nöt inte är det billigaste köttslaget. Jag betalar 688kr för 16kg SP+ (43kr/kg) och 755kr för 16kg (47kr/kg) spannmålsfri (båda i 2kgs korvar). Vet inte vad light kostar däremot men den är knappast dyrare iaf. Bas kostar 30kr/kg i 2kgs korvar, så nånstans där i mellan antar jag att det landar på.

Ska ju dock sägas att precis som hos övriga märken så kostar det mer ju mindre storlek på förpackningen, dvs 75g burgare lär vara betydligt dyrare än 2kgs korv.

Tillägg: Jag har nog inte varit med om nån hund som ratat nordic faktiskt och det är det foder min kräsna äter bäst av. Det enda problemet kan vara att alla inte tål att äta enbart nöt iom att det är ett rejälare protein än andra sas. (Att de blir dåliga i magen etc)
 
Hej och tack för ditt svar! Det låter ju jättebra! Mina är lättfödda plus kasterade, så dom behöver något lätt!
Kollade på de nya köttkorvarna från magnusson nu, det såg ju jättebra ut! Bra innehåll och bara svenska råvaror. Kommer absolut köpa dom istället för burkar från Tyskland (zooplus) nästa gång jag handlar.
 
Kollade på de nya köttkorvarna från magnusson nu, det såg ju jättebra ut! Bra innehåll och bara svenska råvaror. Kommer absolut köpa dom istället för burkar från Tyskland (zooplus) nästa gång jag handlar.
Jag ska testa dom också 😃 hoppas min feta flatte tål det.. Skulle vilja testa deras magra variant och hoppas hon 1. tål det och 2. går ner i vikt :angel:
 
Ni med flera hundar, ger ni dem samma foder?

Jag blir tokig på det här med olika foder. Det är så krångligt när man ska iväg med husvagnen och liknande. Hundarnas packning är ”värre” än barnens :rofl: Det är inga små mängder hundfoder som går åt heller åt två mastiffer.

I dagsläget äter hanen TRE (!) olika foder. Ett som han får när han matvägrar. Ett dyrt och smakrikt foder, alldeles för dyrt för att enbart ge det. Ett annat torrfoder som blandas med blötfoder för att han ens ska äta det. Valpen äter ett tredje torrfoder.

Nu börjar det dock bli dax att gå från valpfodret på valpen så har nu köpt en säck av märket Bozita. Mitt mål är att de ska äta det båda två, men återstår att se om jag lyckas :angel:
 
Ni med flera hundar, ger ni dem samma foder?

Jag blir tokig på det här med olika foder. Det är så krångligt när man ska iväg med husvagnen och liknande. Hundarnas packning är ”värre” än barnens :rofl: Det är inga små mängder hundfoder som går åt heller åt två mastiffer.

I dagsläget äter hanen TRE (!) olika foder. Ett som han får när han matvägrar. Ett dyrt och smakrikt foder, alldeles för dyrt för att enbart ge det. Ett annat torrfoder som blandas med blötfoder för att han ens ska äta det. Valpen äter ett tredje torrfoder.

Nu börjar det dock bli dax att gå från valpfodret på valpen så har nu köpt en säck av märket Bozita. Mitt mål är att de ska äta det båda två, men återstår att se om jag lyckas :angel:
Efter mina efterforskningar om foder med svenskt kött har jag också siktet inställt på att ge Bozita till kommande valp. Du får gärna återkomma med hundarnas recension :D
 
Ni med flera hundar, ger ni dem samma foder?

Jag blir tokig på det här med olika foder. Det är så krångligt när man ska iväg med husvagnen och liknande. Hundarnas packning är ”värre” än barnens :rofl: Det är inga små mängder hundfoder som går åt heller åt två mastiffer.

I dagsläget äter hanen TRE (!) olika foder. Ett som han får när han matvägrar. Ett dyrt och smakrikt foder, alldeles för dyrt för att enbart ge det. Ett annat torrfoder som blandas med blötfoder för att han ens ska äta det. Valpen äter ett tredje torrfoder.

Nu börjar det dock bli dax att gå från valpfodret på valpen så har nu köpt en säck av märket Bozita. Mitt mål är att de ska äta det båda två, men återstår att se om jag lyckas :angel:
Nej, av mina nuvarande fyra så äter de tre olika foder :) mina hundar har så olika behov så det skulle inte vara rimligt att ge dem samma.
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 582
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 493
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 255
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp