Allmänna fodertråden

Efter mina efterforskningar om foder med svenskt kött har jag också siktet inställt på att ge Bozita till kommande valp. Du får gärna återkomma med hundarnas recension :D
Gav de några bitar som ”godis” precis. Valpen svalde bitarna hela och hanen, ja.. Han tuggade de med mindre entusiasm :rofl: Men hoppet är det sista som överger en!
 
Ni med flera hundar, ger ni dem samma foder?

Jag blir tokig på det här med olika foder. Det är så krångligt när man ska iväg med husvagnen och liknande. Hundarnas packning är ”värre” än barnens :rofl: Det är inga små mängder hundfoder som går åt heller åt två mastiffer.

I dagsläget äter hanen TRE (!) olika foder. Ett som han får när han matvägrar. Ett dyrt och smakrikt foder, alldeles för dyrt för att enbart ge det. Ett annat torrfoder som blandas med blötfoder för att han ens ska äta det. Valpen äter ett tredje torrfoder.

Nu börjar det dock bli dax att gå från valpfodret på valpen så har nu köpt en säck av märket Bozita. Mitt mål är att de ska äta det båda två, men återstår att se om jag lyckas :angel:
Jag hade försökt hitta ett gemensamt basfoder och sedan toppat ut efter det.
 
Gav de några bitar som ”godis” precis. Valpen svalde bitarna hela och hanen, ja.. Han tuggade de med mindre entusiasm :rofl: Men hoppet är det sista som överger en!
Men det känns som att om han gillar det, kommer ALLA gilla det! Äter han det med mindre entusiasm så är det kanske ändå bra nog för en glupsk spaniel, tänker jag :D
 
Ni med flera hundar, ger ni dem samma foder?

Jag blir tokig på det här med olika foder. Det är så krångligt när man ska iväg med husvagnen och liknande. Hundarnas packning är ”värre” än barnens :rofl: Det är inga små mängder hundfoder som går åt heller åt två mastiffer.

I dagsläget äter hanen TRE (!) olika foder. Ett som han får när han matvägrar. Ett dyrt och smakrikt foder, alldeles för dyrt för att enbart ge det. Ett annat torrfoder som blandas med blötfoder för att han ens ska äta det. Valpen äter ett tredje torrfoder.

Nu börjar det dock bli dax att gå från valpfodret på valpen så har nu köpt en säck av märket Bozita. Mitt mål är att de ska äta det båda två, men återstår att se om jag lyckas :angel:
Humla (min vuxna) behöver jag blanda lite olika sorter (och även variera de jag blandar med) för att hon inte ska tappa aptiten :) Sparven har hittills god matlust, så jag hoppas att han kan få ett av hennes basfoder (Magnusson vuxen) när jag växlar över från valpfoder. Han äter dessutom valpfoder från Magnussons just nu och mår väldigt bra på det :)
 
Våra hundar får nu både torrfoder och våtfoder från Magnussons, vi har precis gått över från Mush färskfoder till Magnussons ångkokta för de stora hundarna (de små kommer fortsätta få Mushbollar pga praktiskt).

De stora har fått Magnussons ångkokta (uppblandat med sista Mushfärskfodret vi hade i frysen) i en dryg vecka så kan inte ge någon långtidsrecension, från idag så får de bara Magnussons.

Men hundarna har iaf älskat det från första start, så det bådar gott :). Och även om jag själv älskar Mushformatet med block, så är Magnussons köttkorvar enkla att ha att göra med, kladdar inte och luktar riktigt gott :up:.
 
Jag funderar kasta mig ut i foderdjungeln igen.

Både Ivar och Doris äter idag Acana Grassfed lamb men dels bajsar de fyra gånger per dag och nu har Ivar dessutom börjat bli lös i magen då och då. Att fodret dessutom åker halva jorden runt känns inte heller helt sunt.

Funderar på att prova Magnussons ekologiska som är baserat på kyckling. Någon som provat det?
Eller har någon andra förslag på ett milt Europatillverkat torrfoder utan nötkött?

Hundarna väger 15 och 27 kg och är normalaktiva.
 
Jag har bytt över till nordic 75g burgare till min vavva. Hon är jättefin i magen men hon bajsar typ 3 gånger om dagen/samma mängd precis som på torrfoder. Är det vanligt eller skiljer det sig mellan färskfoder?
 
Jag har bytt över till nordic 75g burgare till min vavva. Hon är jättefin i magen men hon bajsar typ 3 gånger om dagen/samma mängd precis som på torrfoder. Är det vanligt eller skiljer det sig mellan färskfoder?
Jag upplever att nästan alla som går över till färskfoder bajsar mindre(i mängd och antal ggr) och har fastare avföring. Finns ju alltid undantag, vår blandras är ett, men oftast brukar avföringen minska i mängd.
 
Jag funderar kasta mig ut i foderdjungeln igen.

Både Ivar och Doris äter idag Acana Grassfed lamb men dels bajsar de fyra gånger per dag och nu har Ivar dessutom börjat bli lös i magen då och då. Att fodret dessutom åker halva jorden runt känns inte heller helt sunt.

Funderar på att prova Magnussons ekologiska som är baserat på kyckling. Någon som provat det?
Eller har någon andra förslag på ett milt Europatillverkat torrfoder utan nötkött?

Hundarna väger 15 och 27 kg och är normalaktiva.
Jag ville också ha Magunssons, just för att det är svensktillverkat, men det verkar väldigt oaptitligt. Förra hunden ratade allt från MAgnussons konsekvent, och de nuvarande åt det under protest (då är det ändå labbar!!), jag vet flera som haft just detta problem med, så jag skulle säga att det beror på hur kräsna/lättfödda dina hundar är..

JAg rekommenderat nästan alltid Standardt som torrfoder till andra, tycker det är toppen. De är bra i magen, håller hullet, svenskt, fina i pälsen etc. (Standardt original Extra har dock nötköttmjöl i).
 
Om en hund bajsar ”fin” avföring i början av en promenad och sedan bajsar löst senare under promenaden. Skulle man kunna tolka det som att hunden får för mycket foder? Att magen inte processar maten?
Hunden har fått tre olika foder under en längre period och samma sak sker. Det följer samma mönster med alla fodren, att det sista som ”pressas” ut är löst.
 
Om en hund bajsar ”fin” avföring i början av en promenad och sedan bajsar löst senare under promenaden. Skulle man kunna tolka det som att hunden får för mycket foder? Att magen inte processar maten?
Hunden har fått tre olika foder under en längre period och samma sak sker. Det följer samma mönster med alla fodren, att det sista som ”pressas” ut är löst.
Spontant tänker jag att olika foder är lite olika sammansatt för att vara just ett komplett helfoder. Blandar man tre olika, blir det kanske för mycket av något? Min ena kan bajsa så om hon fått typ rester eller annat som inte tillhör det normala.
 
Spontant tänker jag att olika foder är lite olika sammansatt för att vara just ett komplett helfoder. Blandar man tre olika, blir det kanske för mycket av något? Min ena kan bajsa så om hon fått typ rester eller annat som inte tillhör det normala.
Jag formulerade mig tokigt! Jag har alltså testat tre olika foder var för sig under en längre period. Ett par månader på varje foder innan jag har konstaterat att han fortfarande pressar ut den sista ”lösa” avföringen.
 
Om en hund bajsar ”fin” avföring i början av en promenad och sedan bajsar löst senare under promenaden. Skulle man kunna tolka det som att hunden får för mycket foder? Att magen inte processar maten?
Hunden har fått tre olika foder under en längre period och samma sak sker. Det följer samma mönster med alla fodren, att det sista som ”pressas” ut är löst.
Det tyder på att något inte stämmer i tarmen. Med tanke på det du skrivit tidigare på forumet om att din hund ofta blir lös i magen exempelvis efter olika tuggben, har känslig mage, äter dåligt etc rek jag dig att utreda detta vidare med hjälp av veterinär.
Tack och lov svarar de flesta hundar, särskilt de med mildare symtom, på foderbyte till hydroliserat foder eller monoproteinfoder (som inte innehåller något hunden ätit tidigare).
 
Det tyder på att något inte stämmer i tarmen. Med tanke på det du skrivit tidigare på forumet om att din hund ofta blir lös i magen exempelvis efter olika tuggben, har känslig mage, äter dåligt etc rek jag dig att utreda detta vidare med hjälp av veterinär.
Tack och lov svarar de flesta hundar, särskilt de med mildare symtom, på foderbyte till hydroliserat foder eller monoproteinfoder (som inte innehåller något hunden ätit tidigare).
Det fodret du tidigare har rekommenderat (RC) när valpen var dålig är det enda fodret som hanen fungerar riktigt bra på. Det gör underverk för magen om han har ätit för mycket tuggben eller liknande. Ofta räcker det bara att blanda i lite grann.
 
Nästa vecka kommer valpen. Vad ska man ha för valpfoder åt en mellanstor hund på 15 veckor tro? Har dålig koll på just valpfoder.
Har tittat på Magnusson och Algguttens.. Vad säger ni om det?
 
Min uppfödare är jättenöjd med Magnusson Junior sedan många år. Lola åt det första veckan men sen bytte jag till RC Pediatric.
Förra valpen åt Magnusson :)
Alg-guttens har jag ingen erfarenhet av mer än att jag har för mig att deras foder lågt väldigt högt i jod, åtminstone förut.
 
Nästa vecka kommer valpen. Vad ska man ha för valpfoder åt en mellanstor hund på 15 veckor tro? Har dålig koll på just valpfoder.
Har tittat på Magnusson och Algguttens.. Vad säger ni om det?
Uppfödaren gav RC, jag bytte först till Halla (men då fes han så hemskt) och sen till Magnussons. På Magnussons har han mått toppen 👍
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 586
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp