Allmänna fodertråden

Inspirerad i av @Miao i en annan tråd köpte jag en låda med Magnussons ångkokta foder.

Jag förstår ju att det är mycket vattenvikt i blötfoder men blev ändå fundersam på om jag verkligen kan ge min hund på knappa sex kilo 370 gram per dag. Det låter så mycket 😅. Han skulle säkert utan problem smaska i sig det dock :laugh:.

Utfodringstabeller är väl ofta väl tilltagna när det gäller portionsstorlek i alla fall på torrfoder. Kanske gäller detsamma blötfoder?
 
Inspirerad i av @Miao i en annan tråd köpte jag en låda med Magnussons ångkokta foder.

Jag förstår ju att det är mycket vattenvikt i blötfoder men blev ändå fundersam på om jag verkligen kan ge min hund på knappa sex kilo 370 gram per dag. Det låter så mycket 😅. Han skulle säkert utan problem smaska i sig det dock :laugh:.

Utfodringstabeller är väl ofta väl tilltagna när det gäller portionsstorlek i alla fall på torrfoder. Kanske gäller detsamma blötfoder?
Det låter rimligt för utfodring med enbart blötmat 😊 Sen är det alltid individuellt såklart.
 
Inspirerad i av @Miao i en annan tråd köpte jag en låda med Magnussons ångkokta foder.

Jag förstår ju att det är mycket vattenvikt i blötfoder men blev ändå fundersam på om jag verkligen kan ge min hund på knappa sex kilo 370 gram per dag. Det låter så mycket 😅. Han skulle säkert utan problem smaska i sig det dock :laugh:.

Utfodringstabeller är väl ofta väl tilltagna när det gäller portionsstorlek i alla fall på torrfoder. Kanske gäller detsamma blötfoder?

När det gäller färskfoder brukar man utgår från att hunden ska äta 2% av sin egen optimala vikt. Jag brukar räkna ungefär likadant med blötmat. 2% av 6 kg är 120 gram. Små hundar kan dock behöva äta 4-5% av sin vikt.
 
Tack @Malibu_Stacy :)

@snorp Min hund har fått ungefär 120 gram när han fått färskfoder så det här behöver han nog få lite mer av då det är ganska magert. Men man kan ju räkna på lite högre procent som du sa :).
 
Jag har provat Fodax färskfoder sedan ett par veckor och det funkar väldigt bra. Hunden får en 400g-platta per dag plus några deciliter torrfoder för att det skall bli lagom. Jag tyckte det verkade lite först, men smetar man isär det lite så blir det ganska mycket. Några av de beryktade hönsklorna har jag inte sett, det verkar ganska väl malt. Leveransen med Fodax-lastbilen var smidig och chauffören supertrevlig. Skall man klaga på något så är fodret väldigt kletigt. Det går inte att spola av resterna från tallriken med varmt vatten som vanlig människomat, man måste dit med diskborsten också.
 
Jag har provat Fodax färskfoder sedan ett par veckor och det funkar väldigt bra. Hunden får en 400g-platta per dag plus några deciliter torrfoder för att det skall bli lagom. Jag tyckte det verkade lite först, men smetar man isär det lite så blir det ganska mycket. Några av de beryktade hönsklorna har jag inte sett, det verkar ganska väl malt. Leveransen med Fodax-lastbilen var smidig och chauffören supertrevlig. Skall man klaga på något så är fodret väldigt kletigt. Det går inte att spola av resterna från tallriken med varmt vatten som vanlig människomat, man måste dit med diskborsten också.
Vilken sort ger du? Jag tycker Premium är fet på det sättet du nämner, men Vilt kan jag utan problem skölja av med varmvatten.
 
Vilken sort ger du? Jag tycker Premium är fet på det sättet du nämner, men Vilt kan jag utan problem skölja av med varmvatten.
Neutral, så snål är jag. Men det är egentligen för att det var ännu mer energi i Premium och då blir det ännu mindre att fylla magen med för hunden. Men Vilt kanske är det man skall satsa på.
 
Jag har provat Fodax färskfoder sedan ett par veckor och det funkar väldigt bra. Hunden får en 400g-platta per dag plus några deciliter torrfoder för att det skall bli lagom. Jag tyckte det verkade lite först, men smetar man isär det lite så blir det ganska mycket. Några av de beryktade hönsklorna har jag inte sett, det verkar ganska väl malt. Leveransen med Fodax-lastbilen var smidig och chauffören supertrevlig. Skall man klaga på något så är fodret väldigt kletigt. Det går inte att spola av resterna från tallriken med varmt vatten som vanlig människomat, man måste dit med diskborsten också.

Hönsklorna var vanliga förr. De har gjort om recepten och maten sen dess. Förr var maten typ brungrå numera är den ju rosa. Jag har gett Fodax till och från under en del år och sen maten gjordes om och blev rosa har jag inte sett nån klo.
 
Hönsklorna var vanliga förr. De har gjort om recepten och maten sen dess. Förr var maten typ brungrå numera är den ju rosa. Jag har gett Fodax till och från under en del år och sen maten gjordes om och blev rosa har jag inte sett nån klo.
Lite tråkigt, jag tror det är bra för hundens mage med även såna bitar.
 
Ja kanske det men jag tror det nya utseendet tilltalar fler hundägare, alla vill ju inte tänka på vad maten innehåller. Jag tycker tvärtom att det är kul att se innehållet men alla är ju inte som jag 😁🙈
Räcker nog att läsa innehållsförteckningen för att vissa inte skall våga röra maten utan handskar längre :D
 
Neutral, så snål är jag. Men det är egentligen för att det var ännu mer energi i Premium och då blir det ännu mindre att fylla magen med för hunden. Men Vilt kanske är det man skall satsa på.
För min del får man vara hur snål man vill bara hunden mår bra, och det tvivlar jag inte på att din gör ”trots” att den får neutral ;) jag har gett neutral förr, till en annan hund. Den jag har idag har jag gett främst vilt, men tyvärr är hon så sjukt lättfödd så nu äter hon Bravo istället med 3,2% fett :o men annars har jag varit nöjd med alla varianterna.
 
Är det någon som har testat Granngårdens egna hundfoder? (Tänker då främst på valpfodret samt det spannmålsfria fodret :) )
Jag har tidigare tittat på det spannmålsfria att ha som extra foder, men blev inte särskilt imponerad av vare sig innehåll eller priset.
Nu står det inte utskrivet procent, men potatisflingor, ärtstärkelse, betfiber osv är fortfarande bara utfyllnad.
Ett plus är såklart att det är svenska ingredienser!
Det är däremot mer protein och mindre kolhydrater i det 'spannmålsfria'. 🙂 (Jämför med deras Orginal.)
 
Affären hade inte tvåkilos påsar med Acana hemma,så jag fick köpa 5 kg. Som plåster på såren fick jag en rejäl påse Hill's Adult 1-6 på köpet. Ingen erfarenhet alls av att ge Hill's men det är inte lika fett? Han fick smaka och åt glatt.
Visst kan jag blanda fodren?
Han får 50 g blå Mush och resten torrfoder. Det blir tre olika foder.
 
Han har kliat sig. Så eftersom jag nu hade en påse Hill's testade jag att ge enbart det. Han slutade klia sig. Testade att ge Acana igen och han började direkt gnaga på sig själv och klia sig

Inser att Acana inte passar honom. Surt när jag har en rejäl säck oanvändbart foder nu.:meh:

Har funderat på Bozita. Hur står de sig jämfört med Hill's?
Pappishane ca 5 kg.
 
Han har kliat sig. Så eftersom jag nu hade en påse Hill's testade jag att ge enbart det. Han slutade klia sig. Testade att ge Acana igen och han började direkt gnaga på sig själv och klia sig

Inser att Acana inte passar honom. Surt när jag har en rejäl säck oanvändbart foder nu.:meh:

Har funderat på Bozita. Hur står de sig jämfört med Hill's?
Pappishane ca 5 kg.

Acana har smakgaranti så är det mesta kvar i påsen och du har kvittot kvar så kan du lämna tillbaka påsen och få igen pengarna.
 
Han har kliat sig. Så eftersom jag nu hade en påse Hill's testade jag att ge enbart det. Han slutade klia sig. Testade att ge Acana igen och han började direkt gnaga på sig själv och klia sig

Inser att Acana inte passar honom. Surt när jag har en rejäl säck oanvändbart foder nu.:meh:

Har funderat på Bozita. Hur står de sig jämfört med Hill's?
Pappishane ca 5 kg.
Beror ju helt på vilken hills du kör och vilken Bozita du tänktet gå över till.

Men ska du byta foder måste du ju lista ut vad det är med Acana som får honom att klia sig, annars lär det ju bli samma sak igen.
 
Beror ju helt på vilken hills du kör och vilken Bozita du tänktet gå över till.

Men ska du byta foder måste du ju lista ut vad det är med Acana som får honom att klia sig, annars lär det ju bli samma sak igen.
Hill's Adult 1-6 Small & Mini up to 10 kg.
Innehållsförteckningen säger att det är kyckling och fjäderfä, med vete som andra ingrediens. Känns sådär när det inte är svensk kyckling.

Ville mest veta om någon har bra erfarenhet av Bozita Robur Adult Maintenance Mini - eftersom det är svenskt
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 605
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp