Allmänna fodertråden

Hill's Adult 1-6 Small & Mini up to 10 kg.
Innehållsförteckningen säger att det är kyckling och fjäderfä, med vete som andra ingrediens. Känns sådär när det inte är svensk kyckling.

Ville mest veta om någon har bra erfarenhet av Bozita Robur Adult Maintenance Mini - eftersom det är svenskt

Jag har för mig att det funkade okej. Köpte dock bara en påse då min hund släppte illaluktande fisar av det fodret.
 
På facebook rekommenderar flera Core. Det är spannmålsfritt, innehåller lamm och ris.
Någon med erfarenhet?

Core och Acana tas in av samma distributör och påminner väl en del om varandra. Jag har testat båda märkena men tyvärr har inget av dem fungerat optimalt för min hund men det betyder ju inte att Core inte skulle funka för Torsten.
 
Hill's Adult 1-6 Small & Mini up to 10 kg.
Innehållsförteckningen säger att det är kyckling och fjäderfä, med vete som andra ingrediens. Känns sådär när det inte är svensk kyckling.

Ville mest veta om någon har bra erfarenhet av Bozita Robur Adult Maintenance Mini - eftersom det är svenskt

Kolla så just det fodret är svenskt bara, de använder nämligen inte bara svenskt kött på Bozita. Om det är viktigt för dig tänker jag 😊
 
Kolla så just det fodret är svenskt bara, de använder nämligen inte bara svenskt kött på Bozita. Om det är viktigt för dig tänker jag 😊
Och @tanten
Jag skrev till Bozita och frågade om ursprunget på de animaliska produkterna och de svarade så här:

Den färska kycklingen kommer alltid ifrån Sverige.

I övrigt strävar vi också efter att 100% av köttet vi använder ska komma från Sverige. Dock är det säsong på vissa köttråvaror - exempelvis lamm, vilket gör att vi i undantagsfall måste köpa utanför landets gränser för att hålla igång produktionen och tillgodose efterfrågan i dagsläget från Norge och Finland. Hur mycket vi behöver importera beror helt och hållet på hur den svenska tillgången ser ut och kan variera från år till år och säsong till säsong. Därför går det inte att säga exakt hur fördelningen ser ut.

Jag kommer själv att gå över till Bozitas valpfoder från Doggy Professional, som han ätit hos uppfödaren och den första tiden här. Det är ett prisvärt alternativ i förhållande till ingredienserna, så jag hoppas att han gillar det och mår bra på det :)
 
Och @tanten
Jag skrev till Bozita och frågade om ursprunget på de animaliska produkterna och de svarade så här:



Jag kommer själv att gå över till Bozitas valpfoder från Doggy Professional, som han ätit hos uppfödaren och den första tiden här. Det är ett prisvärt alternativ i förhållande till ingredienserna, så jag hoppas att han gillar det och mår bra på det :)

Så bra 👍
 
Hill's Adult 1-6 Small & Mini up to 10 kg.
Innehållsförteckningen säger att det är kyckling och fjäderfä, med vete som andra ingrediens. Känns sådär när det inte är svensk kyckling.

Ville mest veta om någon har bra erfarenhet av Bozita Robur Adult Maintenance Mini - eftersom det är svenskt
Ok, det var som sagt bara svårt att säga något om fodret innan man visste vilka sorter det handlade om.
Innehållsmässigt verkar de ju snarlika så det funkar säkert.
 
@Takire + andra

Är väldigt nyfiken på erfarenheter av Magnussons ångkokta foder!

Har tidigare givit hälften torrt och hälften färskt. Nu har det enbart blivit torrt senaste halvåret eller så men jag vill börja med färskt(eller kanske blött då) igen. Förut gav jag Pondus Original, men nu lutar det åt Pondus Mild(ena hunden har minskat energibehov) eller Magnussons ångkokta Nöt. Energimässigt är de någorlunda likvärdiga och inget av dem innehåller kyckling, som jag vill undvika att ge av djurskyddsskäl. Även prismässigt ligger de på ungefär samma nivå.

Eftersom det hade varit bekvämt med ett foder som inte behöver förvaras fryst vore det intressant att veta om någon här testat Magnussons och få en liten recension. :)
 
@Takire + andra

Är väldigt nyfiken på erfarenheter av Magnussons ångkokta foder!

Har tidigare givit hälften torrt och hälften färskt. Nu har det enbart blivit torrt senaste halvåret eller så men jag vill börja med färskt(eller kanske blött då) igen. Förut gav jag Pondus Original, men nu lutar det åt Pondus Mild(ena hunden har minskat energibehov) eller Magnussons ångkokta Nöt. Energimässigt är de någorlunda likvärdiga och inget av dem innehåller kyckling, som jag vill undvika att ge av djurskyddsskäl. Även prismässigt ligger de på ungefär samma nivå.

Eftersom det hade varit bekvämt med ett foder som inte behöver förvaras fryst vore det intressant att veta om någon här testat Magnussons och få en liten recension. :)
Har kört Jakt och Sport-varianten till Whippeten och är väldigt nöjd. Alla hundar älskar det och det är lätt att stapla i skafferiet och sen ha öppnad korv i kylen med en påsklämma.
Det kan rinna ut lite oljig vätska när man öppnar och kladda ned förpackningen och maten kan kännas lite hård efter att ha legat i kylen, men funkar ändå bra att mosa med gaffel (whippeten föredrar mosat blandat med torrfoder än stora bitar blötmat) men fastheten gör att det går att skiva upp med kniv också. Fördelen när det inte är så blött är att det inte fastnar i skägget på mina dvärgschnauzrar :p
Så har inget att anmärka, vi är nöjda!

@Miao har också börjat med Magnussons korvar, hon har ju många hundar och kan säkert också ge en recension.
 
@Takire + andra

Är väldigt nyfiken på erfarenheter av Magnussons ångkokta foder!

Har tidigare givit hälften torrt och hälften färskt. Nu har det enbart blivit torrt senaste halvåret eller så men jag vill börja med färskt(eller kanske blött då) igen. Förut gav jag Pondus Original, men nu lutar det åt Pondus Mild(ena hunden har minskat energibehov) eller Magnussons ångkokta Nöt. Energimässigt är de någorlunda likvärdiga och inget av dem innehåller kyckling, som jag vill undvika att ge av djurskyddsskäl. Även prismässigt ligger de på ungefär samma nivå.

Eftersom det hade varit bekvämt med ett foder som inte behöver förvaras fryst vore det intressant att veta om någon här testat Magnussons och få en liten recension. :)

Våra hundar började käka Magnussons ångkokta för lite drygt 1 månad sen tror jag det är nu (tidsuppfattning är inte min bästa grej, inte minnet heller :D ). Jag har nog inget dåligt alls att säga om det, hundarna älskar det och de ser fina ut i päls/muskler/avföring osv :) . Älskar att det är svenskproducerat med svenska råvaror!

Som @Malibu_Stacy nämner ovan så har Jakt&Sport en lite oljig yta, den ytan finns inte på Nötvarianten :) .

Älskar också att den går att ha i rumstemperatur, perfekt att inte behöva komma ihåg att ta upp foder på tining, och supersmidigt när man är på resande fot. Våra korvar förvaras i vinhyllan i skafferiet :D !

67866A11-9DF6-4572-BA71-DE1284A03679.jpeg
 
@Takire + andra

Är väldigt nyfiken på erfarenheter av Magnussons ångkokta foder!

Har tidigare givit hälften torrt och hälften färskt. Nu har det enbart blivit torrt senaste halvåret eller så men jag vill börja med färskt(eller kanske blött då) igen. Förut gav jag Pondus Original, men nu lutar det åt Pondus Mild(ena hunden har minskat energibehov) eller Magnussons ångkokta Nöt. Energimässigt är de någorlunda likvärdiga och inget av dem innehåller kyckling, som jag vill undvika att ge av djurskyddsskäl. Även prismässigt ligger de på ungefär samma nivå.

Eftersom det hade varit bekvämt med ett foder som inte behöver förvaras fryst vore det intressant att veta om någon här testat Magnussons och få en liten recension. :)

Frej har fått prova både lätt och mild samt nöt.

Bägge sorterna får högsta betyg i smak. Nöt är lättare att få ut allting ur korven. Lätt och mild var lite väl fiberrik för min hund - blev lite kletigt bajs. Inget som märktes av annars på hunden dock :).

Jag tycker han verkar må bra av det även om jag fått för mig att det kanske är lite för mycket lever i om han får det ångkokta som enda foder!
 
Okej, nu behöver jag råd. Vad skulle ni ge en växande valp (5 månader) av medelstor ras men som kommer bli stor (långhårig collie) som helst använder svensk köttråvara och helst inte är spannmålsbaserat? Han äter just nu Simpsons Premium Sensitive Puppy med lax och potatis och avföringen är okej men åt det "mjuka" hållet, och framför allt är högarna helt enorma (min vuxna 30-kiloscolliehane bajsar betydligt mindre...). Tips mottas med glädje!
 
Okej, nu behöver jag råd. Vad skulle ni ge en växande valp (5 månader) av medelstor ras men som kommer bli stor (långhårig collie) som helst använder svensk köttråvara och helst inte är spannmålsbaserat? Han äter just nu Simpsons Premium Sensitive Puppy med lax och potatis och avföringen är okej men åt det "mjuka" hållet, och framför allt är högarna helt enorma (min vuxna 30-kiloscolliehane bajsar betydligt mindre...). Tips mottas med glädje!
vi bytte till Standardt för ett tag sen till våra hundar, och jag är SÅ positivt överraskad, SÅ fin päls de fått, bajsar bra, små högar, ena hundens ögon slutade rinna, samt verkar vara väldigt smakligt. Så vill man ha torrfoder hade jag definitivt rekommenderat det, det är svenskt men innehåller dock ris.
 
Jag funderar på att ta med frystorkat foder på vandring om någon vecka. Men kom plötsligt på att det är väl samma problem med antibiotikaresistenta bakterier i frystorkat som i färskt. Det är ju inte värmebehandlat.


Vad tänker ni om frystorkat rent kött (som man ger som godis), är det samma problem då med?
 
Jag tycker det fungerar bra, men föredrar Grain-free (den är okej att ge till valpar).
Skulle variera det med deras våtfoder :)
Ah, så smidigt! Då ska jag prova den, förhoppningsvis funkar den även för min vuxna så jag kan ha samma till båda. Jag brukar variera med VoH färskfoder på min vuxna.
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 605
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp