Allmänna Fordons-tråden

Seabaz

Trådstartare
Jag saknade en fordonstråd för jag har en specifik bilfråga. Tänkte att jag kan väl inte vara den enda som har frågor ibland, så feel free att ställa dina egna frågor här och dela med av erfarenheter :)


När jag kör min bil, Toyota Camry -94 så har den sedan några månader börjat låta märkligt. Det är som en bjällra. Kommer från vänster sida under motorhuven/hjulhus (ratten sitter på höger sida här :D)
Jag har försökt googla men inte kommit i närheten. Utslitna breakpads, bearrings eller fläktrem har kommit upp men beskrivningen av ljudet har inte stämt riktigt.
Min bil låter inget på tomgång eller rev. Bara när jag kör. Låter även vid inbromsning men inget extra utöver det andra...

Såklart jag önskar ta bilen till en verkstad men pengabrist är varför det inte skett. Bilen går ändå bra och nya breakpads på bilen för 3 år sedan nu. Jag kör sammanlagt kanske 8-10 mil i veckan, alltså runt 1500 mil senaste 3 åren totalt.
Iofs bor vi i hög luftfuktigt klimat, "salty air" och jag kör upp och ner över ett berg 2 gånger dagligen = bromsar mycket mer än det normala kanske?

Ska ringa mek på måndag

Men någon som hört om liknande ljud från en bil?
 

Så heter det på svenska ja. Hjullager och kullager!!
Har sett youtube film nu och tänker att snälla bil håll idag sen behöver jag den inte på 3 dagar, hoppas mekanikern har tid.
Å andra sidan tror jag inte detta gör det bjällerliknande ljudet men det kanske han kan hitta....
 
När jag kom tillbaka från lunchen idag så hade min chef en äldre rörmokare/allt-i-allo där samt sin "man-friend" som är en sån som är uppväxt på farm och "kan allt". Så jag fråga om dom kunde komma med på en liten biltur och lyssna och se om de hört ljudet förut.

Dom är säkra på att det är fjädring/stötdämpare som är utslitet.

Hoppas mekanikern har tid att ta en titt nån gång nästa vecka och sen lär det väl ta nån extra dag eller mer att beställa hem vad-som-det-då-är
 
Letade upp denna gamla tråd....
Drivknutarna var det. Behöver bytas. Kostar skjortan.

Beslutade att inte fixa dom. Mekanikern sa att de fortf är säkra och säkert att köra bilen i minst ett år till trodde han :o:devil:
 
Nu till andra bilen. Vad kan detta gå loss på?

Behöver

ny drivaxel (4x4)
Nya motorfästen
Ny tuta
Byta till en normal avgas-ljud-dämpare (sitter en sport muffler på idag. Låter förjävligt)
Montera reservdäcket på bagage-dörren...

Och kolla varför motorlampan lyser, jag gissar att det är för att bilen släpper ut för mycket avgaser men 🤷‍♀️
 
ny drivaxel (4x4)
Om drivaxeln är av byts den förslagsvis till begagnad från skroten, 300-1500 kr

Nya motorfästen
Beror helt på bilmodell och specifikt fäste, ca 200 - 1500 kr / st

Ny tuta
100-200 kr

Byta till en normal avgas-ljud-dämpare (sitter en sport muffler på idag. Låter förjävligt)
500-700 kr för en enkel standardburk

Montera reservdäcket på bagage-dörren...

Saknas fäste så kan det väl gå på några hundra från skroten, upp till ett par tusen nytt.

Och kolla varför motorlampan lyser, jag gissar att det är för att bilen släpper ut för mycket avgaser men 🤷‍♀️
Kan vara precis vad som helst från 500 till 50 000 kr
 
ny drivaxel (4x4)
Om drivaxeln är av byts den förslagsvis till begagnad från skroten, 300-1500 kr

Nya motorfästen
Beror helt på bilmodell och specifikt fäste, ca 200 - 1500 kr / st

Ny tuta
100-200 kr

Byta till en normal avgas-ljud-dämpare (sitter en sport muffler på idag. Låter förjävligt)
500-700 kr för en enkel standardburk

Montera reservdäcket på bagage-dörren...
Saknas fäste så kan det väl gå på några hundra från skroten, upp till ett par tusen nytt.

Och kolla varför motorlampan lyser, jag gissar att det är för att bilen släpper ut för mycket avgaser men 🤷‍♀️
Kan vara precis vad som helst från 500 till 50 000 kr

Tack!
Det är bra att ha lite hum om vad man kan förvänta sig...
Samtidigt som det du säger, det kan ju dra iväg precis hur långt som helst iom motorlampan och ev andra saker dom kanske hittar 😅
 
Jag har ett litet dilemma med min VW Passat.... I helgen började en varningslampa lysa för bromsbelägg, eftersom bilen ändå skulle bes snart så körde jag till besiktningen idag och den gick igenom utan anmärkning. Enligt besiktningsmannen godkänner dom belägg över 2mm och bilen varnar uppenbart tidigare.
Så hur vet jag nu när jag måste byta beläggen? Åker jag till verkstaden så säger dom såklart att jag måste byta direkt så dom kan ta betalt😝
Hur snabbt slits bromsbelägg?
 
Hur snabbt slits bromsbelägg?
Det är tyvärr en sån där hur-långt-är-ett-snöre fråga... ;) Livslängden, både på belägg och på skivor, beror helt på körstil. Det går att köra slut på en uppsättning belägg på 1000 mil, och det går säkert att få dem att hålla det tiodubbla i extremfall. Jag kör övervägande landsväg och motorbromsar i huvudsak, och får nog ut 6000-7000 mil (typ två år) på min Passat.

Med det sagt så är 2 mm läge att byta, imho. Inte akut, men läge att byta. Skall du krama ut det allra sista ur beläggen så behöver du kolla frekvent så att inte något enskilt belägg tar helt slut med åtföljande sämre bromsverkan och slitage på skivan - och det är svårt att se innerbeläggen utan att ta av hjulen eller lyfta upp bilen.
 
Det är tyvärr en sån där hur-långt-är-ett-snöre fråga... ;) Livslängden, både på belägg och på skivor, beror helt på körstil. Det går att köra slut på en uppsättning belägg på 1000 mil, och det går säkert att få dem att hålla det tiodubbla i extremfall. Jag kör övervägande landsväg och motorbromsar i huvudsak, och får nog ut 6000-7000 mil (typ två år) på min Passat.

Med det sagt så är 2 mm läge att byta, imho. Inte akut, men läge att byta. Skall du krama ut det allra sista ur beläggen så behöver du kolla frekvent så att inte något enskilt belägg tar helt slut med åtföljande sämre bromsverkan och slitage på skivan - och det är svårt att se innerbeläggen utan att ta av hjulen eller lyfta upp bilen.
Ja grejen är ju att jag inte vet hur mkt belägg jag har kvar.... Mer än 2mm tydligen men vet inte hur mkt mer. Har ingen möjlighet att kolla själv heller utan måste isf lämna in den
 
Jag har en dieselbil. Jag har också huvudet under armen. Så det första jag gjorde när jag fått bilen var att skaffa ett solodiesel-tanklock, så att jag inte skulle kunna tanka fel. Problemet är bara att det alltför ofta inte går att tanka diesel heller, pumpen bara slår ifrån. Så jag har skruvat ur skiten och tankat. Och givetvis hände det som inte skulle hända, jag tankade bensin :arghh:
Frågan är två:
- är det nån som har erfarenhet av såna här tanklock? Är det nåt fel på mitt eller varför slår pumpen ifrån hela tiden?
- om jag nu inte får tanklocksgrejen att funka, hur ska jag komma ihåg att tanka diesel för alltid framöver? Tror jag ska lyckas några månader, det kostade en del, men risken ökar när tiden går, och jag vill helst inte göra om det.
 
Jag har en dieselbil. Jag har också huvudet under armen. Så det första jag gjorde när jag fått bilen var att skaffa ett solodiesel-tanklock, så att jag inte skulle kunna tanka fel. Problemet är bara att det alltför ofta inte går att tanka diesel heller, pumpen bara slår ifrån. Så jag har skruvat ur skiten och tankat. Och givetvis hände det som inte skulle hända, jag tankade bensin :arghh:
Frågan är två:
- är det nån som har erfarenhet av såna här tanklock? Är det nåt fel på mitt eller varför slår pumpen ifrån hela tiden?
- om jag nu inte får tanklocksgrejen att funka, hur ska jag komma ihåg att tanka diesel för alltid framöver? Tror jag ska lyckas några månader, det kostade en del, men risken ökar när tiden går, och jag vill helst inte göra om det.
Vet inte om du har möjlighet men jag gör det enkelt för mig och tankar på ett ställe där det bara finns diesel!
 
Jag har en dieselbil. Jag har också huvudet under armen. Så det första jag gjorde när jag fått bilen var att skaffa ett solodiesel-tanklock, så att jag inte skulle kunna tanka fel. Problemet är bara att det alltför ofta inte går att tanka diesel heller, pumpen bara slår ifrån. Så jag har skruvat ur skiten och tankat. Och givetvis hände det som inte skulle hända, jag tankade bensin :arghh:
Frågan är två:
- är det nån som har erfarenhet av såna här tanklock? Är det nåt fel på mitt eller varför slår pumpen ifrån hela tiden?
- om jag nu inte får tanklocksgrejen att funka, hur ska jag komma ihåg att tanka diesel för alltid framöver? Tror jag ska lyckas några månader, det kostade en del, men risken ökar när tiden går, och jag vill helst inte göra om det.

jag är nojig så jag står under hela tankningen (nästan) och dubbelkollar märkningen på insida tanklock mot märkningen på handtaget... har funkat hittills :D
 
När beläggen är slut hörs ett skrapande ljud när du bromsar 🙄
Det svaret behövde jag! :bow: Eftersom besiktningsmannen vänligt meddelade att det ena bromsbelägget har dagar kvar i livet, och jag inte vågade fråga hur man vet när de dagarna passserat...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp