Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte rensat ut något annat än papper i helgen utan det blir nu till veckan. Mäklaren och fotografen kommer idag och ska ta bilder på lägenheten så jag har mest mulat in en massa grejer där det helt enkelt får plats. En garderob i hallen går inte att öppna utan att det rasar ut grejer.

Jag har ju rensat under en längre tid så trodde inte jag hade så mycket kvar, men visst det kliade i fingrarna när jag märkte hur stökigt det blev där det inte syntes. Ska verkligen bli skönt med bättre förvaringsmöjligheter!
 
Jag börjar äntligen se ett slut på rensandet :banana: har gått igenom badrummet, källaren, hallen och bilen. Två stora säckar med kläder och skor ska lämnas till second hand imorgon. På onsdag ska jag lämna tillbaka ett par pjäxor. Kvar utöver det är att lägga ut en annons med lite skidgrejer och gå igenom virke som har blivit över. Sista januari ska allt vara klart!
 
Jag ser inte ett slut på rensandet....
Boden, stugorna, sadelkammaren, kattvinden är fortfarande orensade.. 😫

Men allt rensade har gjort resultat i resten av huset. Det är inte lika fullt överallt, det finns plats över i hyllor och skåp, hela huset känns mer luftigt och mindre trångt :banana:

Och inte minst så har det förändrat mitt köpbeteende, jag är numera medveten om mina fallgropar och undviker dem.

Med med alla prylar vi fortfarande har kvar så kommer jag tyvärr kommer jag hänga kvar i tråden lääänge till.. 😁
 
Vi har nästan rensat ut kontoret. Dvs det som började som en kontor men slutade som "vi ställer det här så länge"-rummet. Det ska bli barnets rum. Vi har slängt massor. Massor. Och det som är kvar är faktiskt nästan bara företagsrelaterat och ska flytta till lokalen företaget hyr i samhället. Allt som rör företaget får flytta dit (bortsett från lagret med material som ockuperar min gård) vilket innebär att jag kommer sluta att göra arbetsrelaterade saker hemma och i stället ha en dag i veckan där jag åker till lokalen och arbetar där.
 
Jag ser inte ett slut på rensandet....
Boden, stugorna, sadelkammaren, kattvinden är fortfarande orensade.. 😫

Men allt rensade har gjort resultat i resten av huset. Det är inte lika fullt överallt, det finns plats över i hyllor och skåp, hela huset känns mer luftigt och mindre trångt :banana:

Och inte minst så har det förändrat mitt köpbeteende, jag är numera medveten om mina fallgropar och undviker dem.

Med med alla prylar vi fortfarande har kvar så kommer jag tyvärr kommer jag hänga kvar i tråden lääänge till.. 😁
Jag har rensat till och från under flera år 😄 Anledningen till att en aldrig blir klar är nog att en får andra perspektiv efter ett tag. Förra gången var det otänkbart för mig att rensa vissa ärvda saker och en del böcker. Nu har jag rensat en del böcker och kommer skicka en hel del ärvda saker till second hand 👍
Men vissa böcker rör jag inte ännu, men en vet aldrig vad som händer längre fram 😄

Och som du, jag tänker efter mer vad/hur jag köper när jag är i en rensningsperiod. Tyvärr faller det tänket lite bort när jag inte rensar aktivt... Ska försöka komma ihåg det för resten av livet nu 😂😂
 
Jag har rensat till och från under flera år 😄 Anledningen till att en aldrig blir klar är nog att en får andra perspektiv efter ett tag. Förra gången var det otänkbart för mig att rensa vissa ärvda saker och en del böcker. Nu har jag rensat en del böcker och kommer skicka en hel del ärvda saker till second hand 👍
Men vissa böcker rör jag inte ännu, men en vet aldrig vad som händer längre fram 😄

Och som du, jag tänker efter mer vad/hur jag köper när jag är i en rensningsperiod. Tyvärr faller det tänket lite bort när jag inte rensar aktivt... Ska försöka komma ihåg det för resten av livet nu 😂😂
Väldigt sant det där om ändrade perspektiv. Jag ser som sagt fram emot att få gå igenom vissa lådor i mitt förråd igen och göra mig av med sådant jag tidigare tyckte skulle sparas.

Målet är att det i nya förrådet bara ska finnas max två flyttlådor med "förvaring" som inte är säsongsrelaterad som julgrejer t.ex.
 
Jag har rensat till och från under flera år 😄 Anledningen till att en aldrig blir klar är nog att en får andra perspektiv efter ett tag. Förra gången var det otänkbart för mig att rensa vissa ärvda saker och en del böcker. Nu har jag rensat en del böcker och kommer skicka en hel del ärvda saker till second hand 👍
Men vissa böcker rör jag inte ännu, men en vet aldrig vad som händer längre fram 😄

Och som du, jag tänker efter mer vad/hur jag köper när jag är i en rensningsperiod. Tyvärr faller det tänket lite bort när jag inte rensar aktivt... Ska försöka komma ihåg det för resten av livet nu 😂😂
Ja så är det för mig också.
Jag har rensat till och från under flera år 😄 Anledningen till att en aldrig blir klar är nog att en får andra perspektiv efter ett tag. Förra gången var det otänkbart för mig att rensa vissa ärvda saker och en del böcker. Nu har jag rensat en del böcker och kommer skicka en hel del ärvda saker till second hand 👍
Men vissa böcker rör jag inte ännu, men en vet aldrig vad som händer längre fram 😄

Och som du, jag tänker efter mer vad/hur jag köper när jag är i en rensningsperiod. Tyvärr faller det tänket lite bort när jag inte rensar aktivt... Ska försöka komma ihåg det för resten av livet nu 😂😂
Håller med dig, när det gått ett tag är den där prylen inte lika viktig att behålla längre.

Men det blir ju att man får rensa varje ställe i omgångar, så det blir väldans utdraget alltihopa..
Men jag upplever också att det blir lättare och lättare att rensa bort sånt direkt ju mer jag rensar. Som en utvecklingsprocess.

Uppenbarligen har jag ju inte varit så duktig på sånt tidigare, så det har tagit tid att lära sig 🙈
 
Sålde 1 kg barnkläder i strl 68 på Tradera. Fick bud på 2 kr så jag får alltså betala en krona för annonsen. Sådär bra försäljning :D Aja, jag blev av med 12 plagg i alla fall, hoppas de kommer att komma till nytta i en annan familj.

Jag tror jag kommer få gå igenom allt igen sedan som ni skriver, och kunna rensa ut mycket mer, men skönt att ha en första omgång gjord snart. :)
 
Jag verkligen STORRENSADE för en hög år sedan när jag fick in ringorm på marsvinen. Slängde, sålde, skänkte nästan allt och levde riktigt minimalistiskt några år. Sedan fick jag upp intresset för naglar, kläder och sy så då ökade allting stadigt och sedan öppnade en superbillig second hand runt hörnan, började med en medicin med biverkning ”okontrollerbart överdrivet köpbeteende” (ja, det står så :crazy:), jag hittade wish och skaffade två hundar till och då det spårade ur rejält. Jag skulle väl säga att jag har kommit halvvägs i mitt nuvarande röjande. Jag har kunnat göra av med två byrås och en kista för att de inte behövdes längre! Djurrummet är fortfarande rätt minimalistiskt och jag har hållit igen på sparandet av alla braatthagrejer i verkstaden så där är också okej och även förrådet är relativt tomt. Så det är bara lägenheten som ska fortsätta rensas. Jag vet inte vad målet är mer än att jag inte vill leva i kaos, vilket är en rejäl utmaning då mitt ordningssinne kan jämföras med en tornado :crazy: Just nu ligger det hundprojekt överallt! Till och med i sängen:meh: Men så fort de är klara så hoppas jag att jag ska orka ta tag i det sista också! Jag tror inte att det är så jättemycket kvar egentligen, det är bara det att det ligger utspritt överallt vilket gör att det känns oöverkomligt
 
Så här ser det ut på hyllan som står i trappen ner i källaren .. *lägger dit en sak nu, tar med den nästa gång*

Mm tjena...
 

Bifogade filer

  • DSC_1391.JPG
    DSC_1391.JPG
    167 KB · Visningar: 41
Vissa saker är verkligen svåra att göra sig av med.
För några år sedan köpte jag ett par fina sandaler från Scholl, men de är egentligen för små... 😫 Så jag har använt dem max en handfull gånger.

Försökte sälja dem en vända på Tradera utan framgång.
Det tar emot att kasta, de kostade ju en del.

Visst är det okej att lägga dem i katthemsloppis-lådan?
 
Vissa saker är verkligen svåra att göra sig av med.
För några år sedan köpte jag ett par fina sandaler från Scholl, men de är egentligen för små... 😫 Så jag har använt dem max en handfull gånger.

Försökte sälja dem en vända på Tradera utan framgång.
Det tar emot att kasta, de kostade ju en del.

Visst är det okej att lägga dem i katthemsloppis-lådan?
Ja det är bättre att skänka än slänga!
Men du kan också vänta till närmare våren/sommaren och starta om din auktion på Tradera, lär vara fler som tittar efter sandaler ju varmare det blir. Om du ids? (Är ids dialekt förresten?)
 
Här har det lossnat lite igen. Två koppel och en sminklåda precis skickade och kistan tömd så syrran kan hämta den i veckan 😊

Hittade lite hästböcker och cd-skivor i kistan som jag ska försöka sälja när jag orkar
 
Jag rensar i köksskåpen och har lagt upp lite random skålar, matlådor/plastburkar och oanvända engångsartiklar i en lokal fb-grupp. Både burkarna och engångsartiklarna är paxade av köpare :)

Lite störigt att jag får sålt såna prylar, medan tex ett dyrt vintertäcke (till häst) av välkänt kvalitetsmärke fortfarande ligger kvar hemma, trots ett bra pris... Men men, rätt håll iaf!
 
Frågan kanske passar här, jag är inne i period då jag försöker rensa ut grejer.
Vad får man rensa bort och inte?
Jag har t. ex Kosta boda glas jag fått av någon i familjen, men jag använder de inte och tycker inte de är fina.
Hur tänker ni, är det okej att rensa ut sånt?
 
Frågan kanske passar här, jag är inne i period då jag försöker rensa ut grejer.
Vad får man rensa bort och inte?
Jag har t. ex Kosta boda glas jag fått av någon i familjen, men jag använder de inte och tycker inte de är fina.
Hur tänker ni, är det okej att rensa ut sånt?

Jag skulle nog frågat den jag fått dem av om hen ville ha tbx dem först isf tror jag.
Hade känts bättre än att sälja dem utan att fråga det först.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 330
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 393
Senast: Ajda
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 027
Senast: Glimra
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 695
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var ska vi resa? Eller göra?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ulvlek

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp