Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det "värt" att försöka sig på att sälja eller är det bättre och lämna iväg det i insamling eller köra direkt till någon second hand istället?
Marketplace är ju schysst att sälja på eftersom det inte kostar någonting. Jag tycker dessutom att jag får en större marknad på Marketplace än tex Tradera.

Sen är det alltid svårt att veta vad som säljer. Ibland är det HM-kläderna som säljs först och ibland är det märkeskläderna som går på en gång. Det beror helt på. Men tänk på att lägga ut kläder som är säsong. Ingen köper en vinterjacka just nu, utan det är sommarkläder och eventuellt lite mer höstiga kläder som gäller.
 
Jag har tänkt gå igenom och rensa ur garderoben (igen) även se vad som hamnade och blev kvar i förrådet förra rensningen:angel:.

Det hänger mycket som jag inte har använt på länge och som jag inte gillar eller passar heller och som nu bara tar plats.
Sist sparade jag en hel del (i förrådet) då jag bl.a. tänkt använda det som material till och göra mattor mm av. Tyvärr inte skett ännu då jag tappat motivationen. Kanske ska ta tag i de nu igenunder Corona tider...
Även "finare" kläder blev nedpackat med tanken att jag skulle lämna bort det till second hand eller liknande. Eller sparat för att det är "bra att ha" :cautious:.

Senaste tiden har jag kollat en del på Facebook market och börjat fundera på om det kan vara något att prova.
"Bästa" för mig hade varit och bara lämna över en kasse till någon annan och: "Här ta det. Passar det så är de toppen annars gör vad du vill med det." Problem Solved. Samtidigt så kan jag få in någon småsumma här och där vore det trevligt också.

Är det "värt" att försöka sig på att sälja eller är det bättre och lämna iväg det i insamling eller köra direkt till någon second hand istället?

Har också tänkt kika igenom min garderob igen, fast tror inte det är så mycket mer jag kan göra mig av med faktiskt.
Däremot tänkte jag försöka skriva en lista över vilka plagg det är jag faktiskt använder. Inte vilka jag (tror att jag) tycker om, utan som faktiskt också används. Kunde bli intressant.

Personligen tycker jag inte att det är värt att försöka sälja längre, jag har tröttnat. Vill bara bli av med det. Och bra för min del att inte närvara vid loppisar heller, då jag ju ändå inte vill ha några nya prylar.
Men min mamma gillar det fortfarande, så hon får gärna försöka sälja mina grejer.
 
Det är värt ett försök skulle jag säga 🙂 Vissa saker man aldrig trodde skulle säljas går direkt och sådant som brukar/borde vara lättsålt kan ta en evighet 😅 Alternativa kläder är lättare att sälja än tex H&M men som sagt, alltid värt ett försök! Sätter du låga priser så går det såklart lättare också

Kanske ska ge det ett försök. 😃 Är en salig blandning med kläder. Mestadels typ HM skulle jag tro eller i den prisklassen.
Vad skulle du säga är ett bra pris?

Det viktiga för mig är inte pengarna in utan att kläderna kommer till användning. Vill samtidigt inte heller sätta för lågt/gratis, då jag fått för mig att jag "förstör" marknadsvärdet för andra säljare då?
 
En stor påse iväg till sellpy idag. Det är verkligen inte ett ekonomiskt val att sälja via dem, men enormt bekvämt... påsen packas av mig, sedan hämtas, fotas, och säljs alla plagg via dem. Om inte annat så får jag gratis upphämtning och måste inte åka iväg till Myrorna som tidigare.
 
Har också tänkt kika igenom min garderob igen, fast tror inte det är så mycket mer jag kan göra mig av med faktiskt.
Däremot tänkte jag försöka skriva en lista över vilka plagg det är jag faktiskt använder. Inte vilka jag (tror att jag) tycker om, utan som faktiskt också används. Kunde bli intressant.

Personligen tycker jag inte att det är värt att försöka sälja längre, jag har tröttnat. Vill bara bli av med det. Och bra för min del att inte närvara vid loppisar heller, då jag ju ändå inte vill ha några nya prylar.
Men min mamma gillar det fortfarande, så hon får gärna försöka sälja mina grejer.

Jag gillar idén om att göra en lista över vad jag verkligen använder. Som det är nu plockar jag mer ifrån min nytvättat hög än vad jag rotar i garderoben så har mer än vad som används helt klart.

Har tänkt att jag ska börja med och plocka ut det jag brukar använda och lägga i en hög och sen kolla resten om det är något jag ska komplettera med som tex finare klänning till festligheter osv. Eller något annat jag kan börja använda mer som glömts bort.

Resten får nog bli en fin hög som jag antingen försöker sälja eller ge bort och sen en "skräphög" på det.
 
@Avalbane Jag ger oftast bort kläder, känner inte att det påverkar marknaden så mycket och det brukar vara många som vill ha /behöver kläder här när jag lägger ut i lokal bortskänkesgrupp. Har själv fått kläder därifrån och det var väldigt uppskattat när jag inte hade råd. Smidigt att någon hämtar upp det också :) Sälja billigt är också bra om man vill få samma köpare att ta fler plagg, många ligger alldeles för högt för sina HM/liknande-plagg :)
 
Jag gillar idén om att göra en lista över vad jag verkligen använder. Som det är nu plockar jag mer ifrån min nytvättat hög än vad jag rotar i garderoben så har mer än vad som används helt klart.

Har tänkt att jag ska börja med och plocka ut det jag brukar använda och lägga i en hög och sen kolla resten om det är något jag ska komplettera med som tex finare klänning till festligheter osv. Eller något annat jag kan börja använda mer som glömts bort.

Resten får nog bli en fin hög som jag antingen försöker sälja eller ge bort och sen en "skräphög" på det.

Men precis.

Jag minns inte vem det var men det var nån jag läste nåt av eller lyssnade på som sa att de kläder vi använder är de som antingen ligger i tvättkorgen, på en stol eller så har vi dem på oss. Det vi använder hinner aldrig hängas in i garderoben.

Med undantag självklart, men ungefär så och att de flesta bara använder en liten procent av sina kläder.
Sen självklart gör man sig inte av med sin favoritklänning för att man använder den bara 2 ggr/år, men ni fattar grejen. 😊
 
Det gick sådär med rensningen i förrådet, men lade åtminstone upp ett gäng böcker på annons innan de får åka till secondhand. Har fått sålt Paolo Robertos träningsbok iaf, woop woop! 10 spänn närmre miljonen! :rofl:
 
Semester och regn, så idag städar och rensar vi huset :)

Ett trädgårdsbord som sett bättre dagar bor nu på tippen och jag har frågat en vän om kyrk-kontakt som tar emot kläder :)

Håller på och samlar ihop diverse - grejer i lådor för att lämna till den där kattloppisen på torsdag.
 
@Avalbane Jag provar ju att sälja det mesta innan jag skickar till secondhand eller dumpar på återbruket. "Vanliga" kläder har jag ibland fått sålt enstaka plagg (väääääldigt olika där.. Säljer sånt i lokala grupper på fb mest.). När jag storrensade garderoben så sålde jag ett par välfyllda bags från Ikea för ett par hundralappar (byxor, toppar, klänningar, några oanvända bh med lapp kvar osv.. Extremt blandat som var för litet för mig. En tjej som nyligen gjort en stor viktförändring köpte, hon blev glad!). Lite mer "speciella"/alternativa kläder säljer jag i en sån grupp på fb, där har jag sålt en del skor också.
 
Måste ta tag i min linne samling, sedan min vitaligo spred ut sig så använder jag dom typ aldrig för det är svårt å smörja in sig på vissa ställen som linnen inte täcker å det är något jag i princip enbart använder på sommaren. Suger å vill inte då jag älskar dom, men tar bara en massa plats å används ju aldrig.
 
Måste ta tag i min linne samling, sedan min vitaligo spred ut sig så använder jag dom typ aldrig för det är svårt å smörja in sig på vissa ställen som linnen inte täcker å det är något jag i princip enbart använder på sommaren. Suger å vill inte då jag älskar dom, men tar bara en massa plats å används ju aldrig.
Du får ta ett foto av dem som du kan titta på, i stället för de riktiga.
 
116053665_604662200433840_5271730351526849272_n.jpg

Vart en högg. Lyckades bättre än jag trodde iaf.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 335
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 502
Senast: Ajda
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 034
Senast: Glimra
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 723
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp