Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, tajming är ju en del när en säljer grejer. Det blev uppenbart idag. Jag har en grej som stått i förrådet ett tag och bokstavligen samlat damm, som jag först annonserade ut på Facebook - ingen napp. Ut på Blocket för ungefär en månad sen - nån ville ha den levererad "om jag skulle ditåt", sen ingen mer trots halvering av det redan låga priset. Ny annons på Facebook, i samma grupper som innan, igår kväll - en var snabb som ögat med att boka hämtning, imorse var det flera som hade skrivit på den. Jeez. Oh well, nu är den hämtad isf och köparen var väldigt glad! :)
 
Jag får just nu sitta på händerna för att inte beställa t-shirts att göra marsvinstryck på för att sälja. Jag har SÅ MÅNGA projekt redan som ska tillverkas för att säljas så det känns bara jättekorkat att lägga till mera innan det andra är färdigt och borta. Jag har också fortfarande en massa kläder som jag ska lyckas sälja plus röja ännu mer hemma och i djurrummet efter saker som ska fixas/säljas/slängas
 
Jag får just nu sitta på händerna för att inte beställa t-shirts att göra marsvinstryck på för att sälja. Jag har SÅ MÅNGA projekt redan som ska tillverkas för att säljas så det känns bara jättekorkat att lägga till mera innan det andra är färdigt och borta. Jag har också fortfarande en massa kläder som jag ska lyckas sälja plus röja ännu mer hemma och i djurrummet efter saker som ska fixas/säljas/slängas
Bra jobbat att hålla dig borta från att starta nytt! Det blir lättare och lättare att stävja impulsen med tiden, och jag tror nog att du snart blir lika glad i kicken av att göra färdigt grejer också:D
 
Bra jobbat att hålla dig borta från att starta nytt! Det blir lättare och lättare att stävja impulsen med tiden, och jag tror nog att du snart blir lika glad i kicken av att göra färdigt grejer också:D
Varje gång jag får något färdigt så känner jag en sådan härlig känsla av lättnad! Och varje gång säger jag till mig själv att detta ska jag aldrig göra om i så stor omfattning! Ja, vad gör jag en månad senare 😑 Jag kan aldrig hålla något måttligt
 
Varje gång jag får något färdigt så känner jag en sådan härlig känsla av lättnad! Och varje gång säger jag till mig själv att detta ska jag aldrig göra om i så stor omfattning! Ja, vad gör jag en månad senare 😑 Jag kan aldrig hålla något måttligt
Känner igen mig. Något jag jobbat jättemycket på är att sålla bland mina idéer och inte hoppa på varje gång. Det är lättare när jag kommer ihåg att det alltid kommer fler idéer. Jag kommer liksom aldrig få slut på idéer så vad gör det om jag inte genomför precis alla? Kommer ju ändå inte hinna innan jag dör:)
 
Jag har 2 st pappåsar med kläder som är för små, men som det är meningen att jag ska ha när jag blir smalare igen. Hur länge tillåts de där kassarna stå där och samla damm innan man rensar ut och säljer det som ska säljas? För jag har bara sparat typ kläder jag verkligen vill ha kvar.....men jag måste ju komma i dem också.

Och vilken tid på året säljer man dykgrejer? Eller spelar det ingen roll?
 
Jag har 2 st pappåsar med kläder som är för små, men som det är meningen att jag ska ha när jag blir smalare igen. Hur länge tillåts de där kassarna stå där och samla damm innan man rensar ut och säljer det som ska säljas? För jag har bara sparat typ kläder jag verkligen vill ha kvar.....men jag måste ju komma i dem också.

Och vilken tid på året säljer man dykgrejer? Eller spelar det ingen roll?
Hur snabbt går du ner i vikt, och hur mycket har du kvar att gå ner? Räkna ut hur långt tid det bör ta, +- ett par månader eller veckor beroende på hur mycket. Var realistisk, både i uträkningen och kring att om du faktiskt kommer gå ner i vikt tillräckligt (och om du vill det).

Sen är det ju så att en del kläder kommer en inte i igen om en inte totalt svälter sig. Kroppen förändras ju även om den inte är överviktig. Men ta mina rekommendationer med en smula salt, jag vet inget om din situation eller så :)
 
Hur snabbt går du ner i vikt, och hur mycket har du kvar att gå ner? Räkna ut hur långt tid det bör ta, +- ett par månader eller veckor beroende på hur mycket. Var realistisk, både i uträkningen och kring att om du faktiskt kommer gå ner i vikt tillräckligt (och om du vill det).
Jag har väl 5-7 kg kvar. Man tror att det ska gå lätt att gå ner de där kilona, men det har ju visat sig att det inte är det eftersom de där påsarna stått där i typ ett år nu. :/

Kanske dags att inse att jag inte kommer att komma i de där igen och om jag mot förmodan skulle göra det kan jag ju alltid köpa nya kläder....eller man kanske vill unna sig lite nya kläder då för att fira lite.
 
Har tre sadlar jag inte använder som jag ska få tummen ur att lägga upp på hästnet... men så ska man putsa dem o ta bilder och åååh vad jobbigt. Får försöka tänka på kosingen som eventuellt trillar in efter .... 😂
 
Hur tänker ni om kläder ni inte tycker om eller som är trasiga eller har fläckar?

Jag tänker att dom kan man ju ha typ i skogen/när man diskar/målar/meckar bil/whatever.... men samtidigt känner jag nånstans att jag vill ju ändå trivas i det jag har på mig o inte känna mig ful/sunkig då heller?

Men, om jag kastar nåt för de e fläckigt/har ett hål o köper nåt nytt som får en fläck/hål kan jag ju inte kasta den nya direkt? 🤦‍♀️ o jag kan ju inte va rädd för o bli lortig heller, det funkar inte! Bättre tvättmedel? Tips?
Dagens I-landsproblem, men hur tänker ni?

Kanske bry mig mig mest om själva plagget o så skaffa bättre tvättmedel, men chilla lite med ev fläckar o laga hål?
E nog mest "trivs inte i" jag vill bort ifrån kanske...? Hmmm
 
Hur tänker ni om kläder ni inte tycker om eller som är trasiga eller har fläckar?

Jag tänker att dom kan man ju ha typ i skogen/när man diskar/målar/meckar bil/whatever.... men samtidigt känner jag nånstans att jag vill ju ändå trivas i det jag har på mig o inte känna mig ful/sunkig då heller?

Men, om jag kastar nåt för de e fläckigt/har ett hål o köper nåt nytt som får en fläck/hål kan jag ju inte kasta den nya direkt? 🤦‍♀️ o jag kan ju inte va rädd för o bli lortig heller, det funkar inte! Bättre tvättmedel? Tips?
Dagens I-landsproblem, men hur tänker ni?

Kanske bry mig mig mest om själva plagget o så skaffa bättre tvättmedel, men chilla lite med ev fläckar o laga hål?
E nog mest "trivs inte i" jag vill bort ifrån kanske...? Hmmm
Sådär tänkte jag förut när jag bodde hos mitt ex på gård.
Då sparade jag det mesta för "bra att ha" och hemmakläder. Kändes onödigt att ha nytt om jag ändå skulle hålla på med djuren eller olika projekt där det kunde blir hål/fläckar osv.

"Tyvärr" kom mycket ändå inte till användning utan blev bara liggande. För oftast kom man hem med "fin"kläder och innan jag hann byta om, var det något som behövdes göras där och nu, vips blev det nya hål och fläckar.
När jag flyttade rensade jag ut en hel del "gammalt och slitet" som jag samlat på mig då det tog onödig plats i garderoben och som jag ändå inte trivts med.

Idag försöker jag se om jag använder kläderna eller inte, oavsett småhål/fläckar eller inte. Något lite hål eller så gör inget, är dom bekväma eller favoriter försöker jag behålla, som hemmakläder eller om det går att "gömma", tex en fläck på ett linne om jag ändå har tröja över osv.

Jag planerar för att försöka laga hål osv där det går. Tyvärr rimmar det dåligt då jag inte kommer överens med symaskin tex, men tanken finns där.
 
Hur tänker ni om kläder ni inte tycker om eller som är trasiga eller har fläckar?

Jag tänker att dom kan man ju ha typ i skogen/när man diskar/målar/meckar bil/whatever.... men samtidigt känner jag nånstans att jag vill ju ändå trivas i det jag har på mig o inte känna mig ful/sunkig då heller?

Men, om jag kastar nåt för de e fläckigt/har ett hål o köper nåt nytt som får en fläck/hål kan jag ju inte kasta den nya direkt? 🤦‍♀️ o jag kan ju inte va rädd för o bli lortig heller, det funkar inte! Bättre tvättmedel? Tips?
Dagens I-landsproblem, men hur tänker ni?

Kanske bry mig mig mest om själva plagget o så skaffa bättre tvättmedel, men chilla lite med ev fläckar o laga hål?
E nog mest "trivs inte i" jag vill bort ifrån kanske...? Hmmm
Jag har ett system där jag sorterar kläderna så att de jag tycker minst om används först, åtminstone kring huset/i skogen/stallet/grovgöra. Jag lagar dem också om det går, men är inte kinkig med att slänga om lagningen tar för lång tid eller så. (slänga=det blir trasor av dem).

Sen har jag mina "fina" kläder till när jag ska vara bland folk, eller dagar när jag bara ska vara inne och kan ha på mig vad jag vill. De kläderna tar jag också väldigt bra hand om; vädrar istället för tvättar om det går, ser till att inte spilla på dem, lagar ordentligt om det mot förmodan skulle gå hål - och när de är riktigt slitna blir de arbetskläder.

Trixet med det här systemet är att absolut inte köpa nya kläder om det inte behövs. Och då menar jag verkligen behövs. Jag köper ungefär 1-3 nya plagg om året, inklusive underkläder. Mer behövs inte. Har några kläder som ligger och "väntar" på att användas när gamla slits ut, så skulle aldrig slänga något som passar och fyller en funktion. Lite trist kanske att inte ha snygga kläder så ofta, men jag är inte mina kläder och på ett sätt ser jag det som en utmaning att kunna följa mina värderingar av minimalism och miljövänlighet genom att verkligen använda mina kläder så länge det går, och inte köpa nytt. Jag mår bra och det fungerar fint för mig.

EDIT: Kan ju tillägga att jag bor mitt i skogen och gör grovgöra minst 5 dagar i veckan. Hade kanske tänkt lite annorlunda om jag bodde i stan och aldrig höll på med slitsamma aktiviteter.
 
Jag skickade en fråga angående att förmedla min sadel. Fick ett svar innehållande "skriv din adress så skickar vi en fraktsedel". Så det verkar bli så att min älskade sadel kommer ut till försäljning. Det är ju över ett år sen jag blev hästlös, så det är kanske dags..
 
Hur tänker ni om kläder ni inte tycker om eller som är trasiga eller har fläckar?

Jag tänker att dom kan man ju ha typ i skogen/när man diskar/målar/meckar bil/whatever.... men samtidigt känner jag nånstans att jag vill ju ändå trivas i det jag har på mig o inte känna mig ful/sunkig då heller?

Men, om jag kastar nåt för de e fläckigt/har ett hål o köper nåt nytt som får en fläck/hål kan jag ju inte kasta den nya direkt? 🤦‍♀️ o jag kan ju inte va rädd för o bli lortig heller, det funkar inte! Bättre tvättmedel? Tips?
Dagens I-landsproblem, men hur tänker ni?

Kanske bry mig mig mest om själva plagget o så skaffa bättre tvättmedel, men chilla lite med ev fläckar o laga hål?
E nog mest "trivs inte i" jag vill bort ifrån kanske...? Hmmm
Hur ofta har du användning för den typen av kläder? Bor du I lägenhet kanske ett par byxor och 2 T-shirt /tröjor kan sparas, bor du i hus som @Nahar så kanske tre fyra uppsättningar är mer lagom?
Jag bor själv i hus, (dock inte med skog) och har ett par målarbyxor/arbetsbyxor (hela mitt hus renoverades innan jag flyttade in så de behövdes, köpte nya) för den typen av jobb, annars har jag ett par joggingbyxor för pyssel i trädgård, klippa gräs och sånt. Har två gamla jobbtröjor sparade också, men de används bara om jag behöver måla. Jag gör inte mer grovjobb än så, så jag kan använda vanliga linnen/tröjor (föredrar att använda funktionströjor som eg är till för träning) om jag gör nått.


Så var realistisk, hur ofta behöver du verkligen ha den typen av kläder :)
 
Hur tänker ni om kläder ni inte tycker om eller som är trasiga eller har fläckar?
Jag slänger sånt med hål i eller som har fläckar som inte går bort. Så illa ställt är det inte att jag behöver gå omkring i smutsiga och trasiga kläder.

Jag sparar ingenting för att det är bra att ha när man målar eller går i skogen. Behöver inte ha sunkiga kläder på mig i skogen, för jag har bra kläder för det ändamålet ändå.
 
Jag slänger sånt med hål i eller som har fläckar som inte går bort. Så illa ställt är det inte att jag behöver gå omkring i smutsiga och trasiga kläder.

Jag sparar ingenting för att det är bra att ha när man målar eller går i skogen. Behöver inte ha sunkiga kläder på mig i skogen, för jag har bra kläder för det ändamålet ändå.
Varför tänker du att en måste ha det illa ställt för att använda kläder som är fläckiga eller trasiga? Personligen skulle jag aldrig köpa något om jag inte skulle tycka om det tillräckligt för att ha det tills det är lappat och lagat och använt tills det bara inte går mer, men det har ju inget att göra med hur gott ställt jag har det. Jag vill bara inte vara en del av konsumtionshets och fast fashion.
 
Varför tänker du att en måste ha det illa ställt för att använda kläder som är fläckiga eller trasiga?
Jag dömer ingen annan. Vill du lappa och laga får du jättegärna göra det, jag lägger ingen värdering i det. Men för mig är det helt enkelt inte värt det att lappa och laga. Det blir liksom inte av och det ökar bara stress- och ångestnivån att jag har ännu ett ofärdigt projekt som ligger. Jag vill inte ha det jobbet med att lappa och laga. Jag vill ha så lite som möjligt som hänger över mig.
 
Varför tänker du att en måste ha det illa ställt för att använda kläder som är fläckiga eller trasiga? Personligen skulle jag aldrig köpa något om jag inte skulle tycka om det tillräckligt för att ha det tills det är lappat och lagat och använt tills det bara inte går mer, men det har ju inget att göra med hur gott ställt jag har det. Jag vill bara inte vara en del av konsumtionshets och fast fashion.
Jag känner mig lite som en hemlös ibland när jag är hemma. 😅 Jag har rejält slitna kläder ibland, med färgfläckar osv. Sambon är dock värre, vissa plagg har betydligt mer än ett hål. Men då gör vi grejer som förstör kläderna också, bygger och målar osv. Jag lagar dock inget själv, men går något sönder så skickar jag det över halva landet till mamma, om det är värt att rädda.
 
Hur tänker ni om kläder ni inte tycker om eller som är trasiga eller har fläckar?

Jag tänker att dom kan man ju ha typ i skogen/när man diskar/målar/meckar bil/whatever.... men samtidigt känner jag nånstans att jag vill ju ändå trivas i det jag har på mig o inte känna mig ful/sunkig då heller?

Men, om jag kastar nåt för de e fläckigt/har ett hål o köper nåt nytt som får en fläck/hål kan jag ju inte kasta den nya direkt? 🤦‍♀️ o jag kan ju inte va rädd för o bli lortig heller, det funkar inte! Bättre tvättmedel? Tips?
Dagens I-landsproblem, men hur tänker ni?

Kanske bry mig mig mest om själva plagget o så skaffa bättre tvättmedel, men chilla lite med ev fläckar o laga hål?
E nog mest "trivs inte i" jag vill bort ifrån kanske...? Hmmm
Om du inte tycker om att ha det på dig, dvs att det sitter dåligt eller är obekvämt så hade jag sålt/skänkt om det var i okej skick, annars slängt.

Tröjor som är sköna men som av olika anledningar inte går att ha bland folk längre pga fläck som inte går bort eller trasig där det inte går att laga på ett snyggt sätt brukar jag ha som hemmakläder istället.

Sen beror det ju på vilken typ av personlighet man är på det planet. Vissa har ju samma kläder på jobbet som hemma och trivs med det! Jag är en sån som klär av mig sekunden efter jag klivit innanför dörren typ. Hemma är det myskläder som gäller.

En gång om året eller senare/tidigare efter behov brukar jag rensa lite bland mina hemmakläder. Kasta något plagg om det helt enkelt aldrig används eller om något är för trasigt.

Men ja det är ju jätteindividuellt. Om du känner dig ful och sunkig i en trasig tröja och inte mår bra av det så ser jag inte varför du skulle behålla den utan då kan du ju kasta den :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 380
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 990
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp