Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frågan kanske har kommit upp innan, men ni som säljer saker i vilka medier/sidor lägger ni ut annons? Har en del som jag vill sälja, speciellt skor 🙈har försökt på norska blocket aka finn, men får inte napp. Funderar på Ebay, nån som sålt där? Eller har nått annat tips? ☺
Jag använder numer uteslutande mig av Facebook Marketplace. Gratis och når ut till "alla". Dessutom visas annonsen för de som bor i min närhet så det blir så mycket enklare med Marketplace än med Ebay där man är tvungen att skicka hela tiden.
 
Jag använder numer uteslutande mig av Facebook Marketplace. Gratis och når ut till "alla". Dessutom visas annonsen för de som bor i min närhet så det blir så mycket enklare med Marketplace än med Ebay där man är tvungen att skicka hela tiden.
Marketplace visas dessutom utanför Facebook (ingen aning om hur just den delen funkar dock) så häromdagen plingade det på dörren här. Då var det ett äldre par som ville köpa min ena bok som julklapp till sitt barnbarn men som inte hade Facebook och inte visste hur det funkade och eftersom mitt telefonnummer inte står på nätet så åkte de hit istället. Jag brukar hata när folk kommer oanmälda men detta var lite charmigt tycker jag
 
Fick inte tag i nån på den tilltänkta secondhandbutiken den här veckan, så lämnar det som ska skänkas till ett annat ställe i slutet av kommande vecka istället.

Rensningen fortsätter med ny fart efter en liten paus! Idag for en sadelbock till en ny ägare, och lite läder ska skickas iväg. Nästa helg ska jag lämna av ett gäng vattenhinkar och lite annat hos köparen (hen har köpt en hel del av mig och jag passerar precis utanför hen nästan varje helg..). Imorgon är tanken att ytterligare lite läder och ett gäng lådor ska hämtas.
 
Frågan kanske har kommit upp innan, men ni som säljer saker i vilka medier/sidor lägger ni ut annons? Har en del som jag vill sälja, speciellt skor 🙈har försökt på norska blocket aka finn, men får inte napp. Funderar på Ebay, nån som sålt där? Eller har nått annat tips? ☺️

Jag säljer mest på Facebook. Hästgrejer lägger jag upp i en del lokala grupper och en del större och en del nischade grupper (beroende på vad det är, om jag vill/kan skicka osv), möbler/smycken/kläder och annat icke hästrelaterat lägger jag upp i ett par lokala grupper. Jag är också med i en grupp som är specifikt för skor, där lägger jag upp sådant.

Det jag lägger upp på Blocket är möbler och bilrelaterat (tex däck och fälgar). Jag har försökt med kläder men inte lyckats sälja sånt där, vilket kan bero delvis på var jag bor (de som inte bor här är sällan pigga på att åka hit för en begagnad tröja eller klänning, liksom. Kanske om jag bott i en stad, ingen aning.).
 
Haha! Jag är så ambivalent i mitt köpstopps-beslut... ena sekunden känns det plättlätt och andra inte alls... men jag tänker att jag får väl utforma mina egna regler så att det känns görbart, roligt och att jag vinner på det. Så jag inte avstår pga nån idé om att jag måste följa nån regel typ.

Jag tänker som sagt ha köpstopp nästa år med några undantag;

Jag får köpa:
- jobbskor om de jag har "tar slut"
- joggingskor om de jag har "tar slut"
- beställa medalj om jag är med på nåt lopp där man inte får medalj
- andra idrottskläder/utrustning jag behöver för mina lopp t ex neopren-strumpor, vantar, mössa och väst till Vansbrosimningen. Men kollar såklart efter begagnat eller om jag kan låna i första hand! Eller önskar mig i julklapp/present.
- Jag gör en fotobok varje år och den får jag beställa, samt andra foton om jag vill framkalla nåt.
- En eller två bh:ar får jag köpa

Så... det är väl inte så många undantag ändå? Kommer ni på nåt mer undantag man kan behöva ha?

Min främsta anledning till att ha köpstopp är att jag vill minska på saker och kläder som bara blir liggande och dräller här hemma. Så främsta anledningen är inte att spara pengar, men det ser jag som en kul sidoeffekt, köper jag mindre skit, får jag mer pengar att lägga på upplevelser och lite lyx ibland typ. :).

Plus att miljön ju mår bättre om jag istället för att köpa en grej jag bara kommer använda nån gång istället lånar/får beg eller byter till mig.

:)

Jag har ännu inte kommit på några fler nyårsmål heller, så detta blir kanske mitt enda...(brukar ha några stycken).

Vi var ju några fler som skulle ha köpstopp, skulle vi gjort en lista kanske? Så kan man heja på varann :).
 
Haha! Jag är så ambivalent i mitt köpstopps-beslut... ena sekunden känns det plättlätt och andra inte alls... men jag tänker att jag får väl utforma mina egna regler så att det känns görbart, roligt och att jag vinner på det. Så jag inte avstår pga nån idé om att jag måste följa nån regel typ.

Jag tänker som sagt ha köpstopp nästa år med några undantag;

Jag får köpa:
- jobbskor om de jag har "tar slut"
- joggingskor om de jag har "tar slut"
- beställa medalj om jag är med på nåt lopp där man inte får medalj
- andra idrottskläder/utrustning jag behöver för mina lopp t ex neopren-strumpor, vantar, mössa och väst till Vansbrosimningen. Men kollar såklart efter begagnat eller om jag kan låna i första hand! Eller önskar mig i julklapp/present.
- Jag gör en fotobok varje år och den får jag beställa, samt andra foton om jag vill framkalla nåt.
- En eller två bh:ar får jag köpa

Så... det är väl inte så många undantag ändå? Kommer ni på nåt mer undantag man kan behöva ha?

Min främsta anledning till att ha köpstopp är att jag vill minska på saker och kläder som bara blir liggande och dräller här hemma. Så främsta anledningen är inte att spara pengar, men det ser jag som en kul sidoeffekt, köper jag mindre skit, får jag mer pengar att lägga på upplevelser och lite lyx ibland typ. :).

Plus att miljön ju mår bättre om jag istället för att köpa en grej jag bara kommer använda nån gång istället lånar/får beg eller byter till mig.

:)

Jag har ännu inte kommit på några fler nyårsmål heller, så detta blir kanske mitt enda...(brukar ha några stycken).

Vi var ju några fler som skulle ha köpstopp, skulle vi gjort en lista kanske? Så kan man heja på varann :).
Jag tycker att du satt ribban på en lämplig nivå!
Jag var riktigt duktig en period, sen sålde jag hästarna och belönade mig med lite prylar istället. Sen är vi mitt i en köksrenovering, vilket har bidragit till en hel del köp också. Ska försöka ta nya tag igen!
 
Jag tycker att du satt ribban på en lämplig nivå!
Jag var riktigt duktig en period, sen sålde jag hästarna och belönade mig med lite prylar istället. Sen är vi mitt i en köksrenovering, vilket har bidragit till en hel del köp också. Ska försöka ta nya tag igen!

Toppen, tack!
Jo, det är ju en balansgång helt klart! Man ska ju må bra också och inte bli dumsnål!

Och just det - ett undantag till har jag :p. Ska beställa en mugg att ha på jobbet med en teckning av mitt brorsbarn. Det är ett planerat och övervägt köp :).
 
Toppen, tack!
Jo, det är ju en balansgång helt klart! Man ska ju må bra också och inte bli dumsnål!

Och just det - ett undantag till har jag :p. Ska beställa en mugg att ha på jobbet med en teckning av mitt brorsbarn. Det är ett planerat och övervägt köp :).
Jag "får köpa" allt som är planerat och väl övervägt, det är impulsshopping som måste upphöra! För har jag verkligen tänkt igenom att jag behöver en ny jacka så ska den vara perfekt. Och det spelar ingen roll om den kostar 200 eller 2000kr, är den perfekt så kommer jag ändå ha den massor med år!

Såg en annons, det genomsnittliga plagget börs bara sju gånger! Om det stämmer så är det ju helt sjukt.
 
Jag "får köpa" allt som är planerat och väl övervägt, det är impulsshopping som måste upphöra! För har jag verkligen tänkt igenom att jag behöver en ny jacka så ska den vara perfekt. Och det spelar ingen roll om den kostar 200 eller 2000kr, är den perfekt så kommer jag ändå ha den massor med år!

Såg en annons, det genomsnittliga plagget börs bara sju gånger! Om det stämmer så är det ju helt sjukt.

Precis, sådär tänker jag också! Har verkligen märkt att jag börjat tänka annorlunda på sistone, förr tänkte jag "jamen, TRE plagg på 2nd hand för sammanlagt 75 kronor är ju ett fynd jämfört med ETT nytt plagg för 200 kronor"... men NÄHÄJJ det blir inte alls nåt fynd om jag sen inte använder grejerna! Då är det bättre att köpa ETT dyrare plagg som används...

Shit! Ja, det är sjukt! Och det är ju de där plaggen som man använder tretusen miljoner gånger man vill hitta!
 
Angående kläder så tror jag det vore nyttigt för många att strypa sin budget rätt rejält, eller helt.

De som haft dåligt med pengar eller av annan anledning haft väldigt svårt att hitta kläder är väl erfarna med tänket "det passar" och saker som mode/stil/färg åker ut genom fönstret rätt fort.

Många har en garderob där de rimligtvis inte skulle behöva köpa nya kläder på ibland nästan en livstid. Lösningen? Sluta köp. Punkt. Du får använda det du har och du får lära dig improvisera. Självklart ska du inte behöva gå barfota typ men det är ofta ganska långt till det stadiet för de flesta.

För vissa kan ett riktigt köpstopp vara nyttigt beroende på hur stora "problem" man haft med sin konsumtion. Det är lätt att tänka att "jag får bara köpa det jag VERKLIGEN behöver" men ärligt talat är det inte alltid så lätt att avgöra det behovet om det så att säga aldrig varit blodigt allvar. När du står där med pengar som bara räcker för antingen en vinterjacka eller ett par vinterskor. Dubbla sockar eller dubbla tröjor, vad blir lösningen?

Jag säger inte att man ska lida med flit, det är onödigt. Men det kan vara bra för många att liksom få uppleva att behovet faktiskt är där på riktigt, och att man inte förbereder inför ett behov man tror kommer finnas, typ.
 
Angående kläder så tror jag det vore nyttigt för många att strypa sin budget rätt rejält, eller helt.

De som haft dåligt med pengar eller av annan anledning haft väldigt svårt att hitta kläder är väl erfarna med tänket "det passar" och saker som mode/stil/färg åker ut genom fönstret rätt fort.

Många har en garderob där de rimligtvis inte skulle behöva köpa nya kläder på ibland nästan en livstid. Lösningen? Sluta köp. Punkt. Du får använda det du har och du får lära dig improvisera. Självklart ska du inte behöva gå barfota typ men det är ofta ganska långt till det stadiet för de flesta.

För vissa kan ett riktigt köpstopp vara nyttigt beroende på hur stora "problem" man haft med sin konsumtion. Det är lätt att tänka att "jag får bara köpa det jag VERKLIGEN behöver" men ärligt talat är det inte alltid så lätt att avgöra det behovet om det så att säga aldrig varit blodigt allvar. När du står där med pengar som bara räcker för antingen en vinterjacka eller ett par vinterskor. Dubbla sockar eller dubbla tröjor, vad blir lösningen?

Jag säger inte att man ska lida med flit, det är onödigt. Men det kan vara bra för många att liksom få uppleva att behovet faktiskt är där på riktigt, och att man inte förbereder inför ett behov man tror kommer finnas, typ.

Kloka ord. Och skulle man vara helt utan så finns det ju som sagt många andra med överfulla garderober som man kanske kan låna eller få av.
 
Gick igenom min garderob och provade sånt jag inte använt på länge och inte trott jag kommer använda... tre plagg blir bortskänkes, ett hamnar i förrådet till i sommar och fyra som jag trodde skulle bli bortskänkes får faktiskt stanna! Ska se till att använda dem snart!
 
Här minskar det sakta men säkert men trots det så känns det som att det bara dyker upp mer och mer som ska bort 😫

Ska iallafall skicka två böcker och åtta koppel idag. Två tavlor är också hämtade. Har ett par intressenter på peruker men har inte fått betalt ännu. Hon som köpte spegeln har ännu inte hämtat den och jag vill bli av med den! Min syster har hundoverallerna hos sig för att de ska hämtas men det blir aldrig gjort det heller 😑

En marsvinstransport till såld i lördags. Att sälja transporterna har tagit emot rejält men jag behöver inte transporter med plats för 15-23st marsvin när jag bara har nio 😂 Dock är sådana transporter jättesvåra att få tag på så om jag vill ha nya så kommer jag antingen få betala skjortan för nya med kass kvalité eller slåss med alla andra för de få i bra kvalité som kommer ut begagnade. Jaja, det är ett problem inför framtiden!

Jag har även fyra flexi, två reflexselar och fyra set med koppel + sele bokade och betalas och skickas den 19:e.

Kläderna har jag fortfarande inte fått ut på annons men ska fortsätta med dem nu.

Får köra ”sakta men säkert, sakta men säkert” som ett mantra i huvudet för att inte bli helt hysterisk på allt som ligger överallt.



Angående köpstopp så hade jag verkligen behövt det jag också! Jag har kläder jag inte ens har använt som hänger i garderoberna som jag har köpt för att de har varit fina och billiga, men som ni säger, vad spelar det för roll om de ändå inte blir använda? Jag använder ändå bara favoritkläderna med några undantag. Nu när det är kallt så har jag heller ingen lust att klä upp mig utan jag bor i princip i jeans och myströja. Tyvärr är jag helt hopplös på att hålla ett köpstopp oavsett hur pank jag än är 😞 Ska verkligen försöka för dels kostar ju djuren multum och dels hade jag behövt en ny säng och de pengarna är inget jag bara drar fram under den gamla sängen.
 
Angående köpstopp så hade jag verkligen behövt det jag också! Jag har kläder jag inte ens har använt som hänger i garderoberna som jag har köpt för att de har varit fina och billiga, men som ni säger, vad spelar det för roll om de ändå inte blir använda? Jag använder ändå bara favoritkläderna med några undantag. Nu när det är kallt så har jag heller ingen lust att klä upp mig utan jag bor i princip i jeans och myströja. Tyvärr är jag helt hopplös på att hålla ett köpstopp oavsett hur pank jag än är 😞 Ska verkligen försöka för dels kostar ju djuren multum och dels hade jag behövt en ny säng och de pengarna är inget jag bara drar fram under den gamla sängen.

Heja heja!

Tänker du köpstopp med start nästa år (som jag) eller från och med nu?
 
Heja heja!

Tänker du köpstopp med start nästa år (som jag) eller från och med nu?
Jag borde köra från och med nu för ena hunden behöver tandsanering :down: Så jag ska verkligen försöka att hålla ett köpstopp för just nu tullar jag hela tiden på sparkontot och eftersom hundarna varit sjuka då krymper det extremt fort. Fick hjälp med veterinärkostnaderna för ena hunden eftersom hon kom till mig lite hipp som happ och var både sjuk, oförsäkrad och äldre än jag fått veta och jag har fått sålt mycket och även om jag bara har köpt småsaker sedan Pärla var sjuk så är det ändå säkert en hel del om jag skulle sätta mig och räkna ihop det. Det är liksom ingenting jag kan komma på att jag behöver utom en säng. Allt annat är villhöver.

Men jag var duktig nyss och beställde inte flerfärgade pistolhakar till hundarnas koppel (syr i princip allt själv) för helt vanliga pistolhakar funkar precis lika bra och de har precis fått reflexkoppel så de behöver verkligen inte fler koppel!
 
Ett litet tips för den som har svårt att låta bli att handla som jag själv tycker fungerat:

Avregistrera dig från alla nyhetsbrev!!! Du behöver inte veta vad som är på rea just nu för du ska ändå inte köpa. Det är behovet som ska få dig att söka upp produkten, inte produktens nedsatta pris som ska skapa ditt behov.

Samt ni som fortfarande har wish, avinstallera den appen. Det är till 99% bara skitgrejer som säljs där och det är dessutom dåligt för miljön.
 
Ett litet tips för den som har svårt att låta bli att handla som jag själv tycker fungerat:

Avregistrera dig från alla nyhetsbrev!!! Du behöver inte veta vad som är på rea just nu för du ska ändå inte köpa. Det är behovet som ska få dig att söka upp produkten, inte produktens nedsatta pris som ska skapa ditt behov.

Samt ni som fortfarande har wish, avinstallera den appen. Det är till 99% bara skitgrejer som säljs där och det är dessutom dåligt för miljön.

Håller med och har gjort! Usch, hatar alla dessa mail och sms om rea hit och rea dit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 101
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
20
· Visningar
906
Senast: Glimra
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 993
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp