Allmänna råd, krav?

Alla som väljer att tänka att dom ska strunta i att följa restriktionerna för att hjälpa företagare sprider smittan och fler dör i corona.

Jag tror sverige kommer klara efterföljderna av denna kris utan extra skattemedel (om jag tolkat allt rätt). Det lustiga är att sjukvården är så belastad nu att det inte är hållbart att tänka på företagare just nu.

Nej man sprider inte per automatik smitta för att man besöker sin frisör.

Jag tror inte att vi kommer klara det på ett bra sätt utan skattehöjningar med tanke på alla sparkrav kommunerna lägger på sina förvaltningar och hur äldreomsorgen har sett ut -> det kommer kosta mycket att bygga upp en bättre social omsorg och dessutom försörja alla de som blivit av med jobb osv.
 
Klart detta inte kommer sluta toppen. Men det är ju prio 1 att sjukvården klarar läget och att bromsa smittan nu. Jag tror inte restriktionerna kom till eller vädjas om att följas från regering o sjukvård för att dom inte verkligen tycker det ska följas.

En anledning till att man inte har stängt ner all ”icke essentiell” verksamhet är ju just för att hålla igång ekonomin.
 
Jag avskyr det här megalånga håret jag alltid trodde att jag ville ha, men när det är möjligt

Nej man sprider inte per automatik smitta för att man besöker sin frisör.

Jag tror inte att vi kommer klara det på ett bra sätt utan skattehöjningar med tanke på alla sparkrav kommunerna lägger på sina förvaltningar och hur äldreomsorgen har sett ut -> det kommer kosta mycket att bygga upp en bättre social omsorg och dessutom försörja alla de som blivit av med jobb osv.
Ävrn om du är frisk när du besöker din frisör så kan du sprida smitta jo. Handsprit o skyddsutrustning hjälper men ett virus är svårt att helt gradera sig ifrån. Tyvärr.

Behöver skatter höjas så är det ju så. Bara att betala. Vi får ta den smällen och vara glada att vi äntligen kan börja leva normalt igen (om vi inte blivit smittade hos frissan o ligger på intensiven)
 
Ja
En anledning till att man inte har stängt ner all ”icke essentiell” verksamhet är ju just för att hålla igång ekonomin.
Men jag säger inte att alla ska lägga ner sina verksamheter? Jag fattar väl att dom har öppet o vill att folk ska komma. Det är ju regeringen o sjukvården som ber oss på sina bara knän att inte gå dit. Så då går jag inte dit.
 
Ävrn om du är frisk när du besöker din frisör så kan du sprida smitta jo. Handsprit o skyddsutrustning hjälper men ett virus är svårt att helt gradera sig ifrån. Tyvärr.

Behöver skatter höjas så är det ju så. Bara att betala. Vi får ta den smällen och vara glada att vi äntligen kan börja leva normalt igen (om vi inte blivit smittade hos frissan o ligger på intensiven)

Jag studerar hemifrån, så jag kan utan vidare isolera mig efter ett besök hos frissan. Eller före.
 
Alla som väljer att tänka att dom ska strunta i att följa restriktionerna för att hjälpa företagare sprider smittan och fler dör i corona.

Jag tror sverige kommer klara efterföljderna av denna kris utan extra skattemedel (om jag tolkat allt rätt). Det lustiga är att sjukvården är så belastad nu att det inte är hållbart att tänka på företagare just nu.

Din samhällsanalys är mer än lovligt naiv. För att kunna betala skatt behövs det att vi har tillväxt (eller i dagens läge återhämtning). Företagare är de som håller igång ekonomin (och genererar skatt, både för egen del och att deras anställda betalar skatt). Blir för många arbetslösa får vi ett ordentligt tapp i skatteintäkterna plus att de arbetslösa kommer att behöva arbetsmarknadsåtgärder (som i sin tur kostar skattepengar).

Får vi en tillräckligt stor arbetslöshet kommer sjukvården att märka det i form av akut brist på pengar (vi är inte där ännu och det är givetvis en bra bit kvar).

Vi kan inte öka vår statsskuld hur mycket som helst heller, det skulle också bita oss i häcken till slut.

Dvs vi behöver en balans för att hålla igång samhället kombinerat med så låg smittspridning som möjligt. Jag är helt emot en total lockdown, de länder som gjort det kommer att få en fruktansvärd rekyl i sin ekonomi. Jag har förståelse för att lockdown i vissa länder varit enda sättet att stävja smittspridningen pga trångboddhet men vi har ju inte det på samma sätt i Sverige.
 
Hur vanligt är det att man är symptomfri smittbärare?
Jag vet inte men med tanke på hur smittspridningen ser ut så känns det som att det borde vara rätt vanligt. Alternativt att många går runt och tror att dom är symptomfria fast dom inte är det. Hade det bara varit personer med uppenbara symptom som feber eller rejäl hosta som smittade så känns det märkligt att det sprids så mycket. Andelen som går runt med lite lätt "spänningshuvudvärk", rinnsnuva eller småtorrhostar men inte har en tanke på att dom skulle kunna vara sjuka är nog desto högre. Det är min gissning.

Har t ex folk på mina sociala medier som beklagar sig över att träningen inte går bra för dom "har någonting i kroppen" men till vardags verkar dom betrakta sig som fullt friska för dom träffar då fortfarande människor. Eller så har det gått minst 7 dagar så dom har dragit slutsatsen att dom är smittfria ifall det skulle vara corona, vad vet jag.
 
Nej det får vi absolut inte glömma. Man får ju verkligen hoppas de som drabbas och börjar må såpass dåligt söker o får hjälp. Det är ju betydligt fler som dör i corona som följd. Så detta är ett mkt långsökt resonemang. Vi kan ju också nu anta att många mår dåligt psykiskt av att sitta i karantär mm.
Att tänka att man ska strunta i restriktionerna för att man vill hjälpa företagare är en större risk för ALLA.
Söka hjälp? Var?
Psykiatrin fungerar inte så bra nu under coronan.
 
Din samhällsanalys är mer än lovligt naiv. För att kunna betala skatt behövs det att vi har tillväxt (eller i dagens läge återhämtning). Företagare är de som håller igång ekonomin (och genererar skatt, både för egen del och att deras anställda betalar skatt). Blir för många arbetslösa får vi ett ordentligt tapp i skatteintäkterna plus att de arbetslösa kommer att behöva arbetsmarknadsåtgärder (som i sin tur kostar skattepengar).

Får vi en tillräckligt stor arbetslöshet kommer sjukvården att märka det i form av akut brist på pengar (vi är inte där ännu och det är givetvis en bra bit kvar).

Vi kan inte öka vår statsskuld hur mycket som helst heller, det skulle också bita oss i häcken till slut.

Dvs vi behöver en balans för att hålla igång samhället kombinerat med så låg smittspridning som möjligt. Jag är helt emot en total lockdown, de länder som gjort det kommer att få en fruktansvärd rekyl i sin ekonomi. Jag har förståelse för att lockdown i vissa länder varit enda sättet att stävja smittspridningen pga trångboddhet men vi har ju inte det på samma sätt i Sverige.
Ja men detta låter jättebra! Här hör regeringen dig inte tyvärr. Ta det med dom som sitter där och gjort restruktionerna istället. Dom är nog tacksamma för lite folk som vill redovisa läget. Dom har nog iiiingen aning om nått.

Jag fattar väl också att samhället kommer rasa. Det fattar alla. Nu är läget såpass akut att vi måste prioritera LIV. Här och NU. Har detta ungått dig???
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 593
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp