Allmänna råd, krav?

Ja men detta låter jättebra! Här hör regeringen dig inte tyvärr. Ta det med dom som sitter där och gjort restruktionerna istället. Dom är nog tacksamma för lite folk som vill redovisa läget. Dom har nog iiiingen aning om nått.

Jag fattar väl också att samhället kommer rasa. Det fattar alla. Nu är läget såpass akut att vi måste prioritera LIV. Här och NU. Har detta ungått dig???

Jag är tämligen säker på att regeringen och finansministern är väl medvetna om hur samhälls- och nationalekonomi fungerar (och i stora drag håller med mig angående hur ekonomi fungerar, det jag skrev är inte direkt någon jättenyhet om man läst lite ekonomi). Något som absolut verkar flyga förbi dig.
 
Nej den funkar väl aldrig riktigt bra. Men det blir nog fler bortfall i corona än självmord... om du förstår vad jag menar

Men du, det har aldrig varit fråga om något nollsummespel angående covid-19. Man vill rädda så många som möjligt, ja, men att rädda alla har aldrig varit ett rimligt scenario. Precis som att det går inte att rädda alla när det kommer till den vanliga säsongsinfluensan heller. Eller vinterkräksjukan för den delen. Det vi gör är att hålla igång sjukvården så gott det går. Men rädda alla till varje pris? Inte realistiskt.

Plus att det är extremt oklädsamt att uttrycka sig som du gör om självmord. Riktigt otrevligt.
 
Hur vanligt är det att man är symptomfri smittbärare?
Minns inte vilken blodgrupp men det finns en blodgrupp som är mer resistent mot smittan. Dessa tex kan ju sprida smittan utan att dom oftast ens vet att dom tillhör denna blodgrupp.

Sen är ju viruset lite lurigt för vissa som testas possitivt har inte känt att dom är sjuka... (oftast sjukhus personal som testas utan syntom)

Sen finns det dom som haft covid 19 och blivit resistenta. Dom sprider ju runt viruset.

Så det är mer än vi nog tänker på tyvärr
 
Jag är tämligen säker på att regeringen och finansministern är väl medvetna om hur samhälls- och nationalekonomi fungerar (och i stora drag håller med mig angående hur ekonomi fungerar, det jag skrev är inte direkt någon jättenyhet om man läst lite ekonomi). Något som absolut verkar flyga förbi dig.
Men du, det har aldrig varit fråga om något nollsummespel angående covid-19. Man vill rädda så många som möjligt, ja, men att rädda alla har aldrig varit ett rimligt scenario. Precis som att det går inte att rädda alla när det kommer till den vanliga säsongsinfluensan heller. Eller vinterkräksjukan för den delen. Det vi gör är att hålla igång sjukvården så gott
Har jag sagt att det går att rädda livet på alla som har corona?
Har jag uttryckt mig oklädsamt så ber jag om ursäkt givetvis. Inte ok.
 
Jag är tämligen säker på att regeringen och finansministern är väl medvetna om hur samhälls- och nationalekonomi fungerar (och i stora drag håller med mig angående hur ekonomi fungerar, det jag skrev är inte direkt någon jättenyhet om man läst lite ekonomi). Något som absolut verkar flyga förbi dig.
Jo men just nu verkar ju ändå regeringen vara såpass humana att dom lägger ekonomin åt sidan... dom prioriterar nog människoliv före... det är min tolkning och därför följer jag restriktionerna iaf.
 
Minns inte vilken blodgrupp men det finns en blodgrupp som är mer resistent mot smittan. Dessa tex kan ju sprida smittan utan att dom oftast ens vet att dom tillhör denna blodgrupp.

Sen är ju viruset lite lurigt för vissa som testas possitivt har inte känt att dom är sjuka... (oftast sjukhus personal som testas utan syntom)

Sen finns det dom som haft covid 19 och blivit resistenta. Dom sprider ju runt viruset.

Så det är mer än vi nog tänker på tyvärr

Hur menar du att sprider en smitta man är resistent mot?
 
Givetvis är det
Det är sant.

Det är därför jag tvättar händerna och spritar så de är snustorra.

Men den sortens spridning är väl rätt marginell, speciellt när man håller sig hemma och inte reser kollektivt. Sprit innan jag öppnar bildörren gör ju att det jag tar med hem inte lär vara något större problem.
Ja det är ju inte där den stora spridningen ligger. Såklart 😉 den är som du skriver marginell 👍
 
Nej, flera forskare räknar med betydligt större antal döda som följd av restriktionerna än av covid-19. Nu är det inte framförallt i västländer som de dödstalen tar fart.
Nej och det är svergie och våra restruktioner vi disskuterar. Övriga länder har ju betydligt hårdare restruktioner. (I många fall)
 
Nej det får vi absolut inte glömma. Man får ju verkligen hoppas de som drabbas och börjar må såpass dåligt söker o får hjälp. Det är ju betydligt fler som dör i corona som följd. Så detta är ett mkt långsökt resonemang. Vi kan ju också nu anta att många mår dåligt psykiskt av att sitta i karantär mm.
Att tänka att man ska strunta i restriktionerna för att man vill hjälpa företagare är en större risk för ALLA.
Var ska de söka? Till psyk som redan tidigare var hårt överbelastade? Till vc där psykologerna redan tidigare hade fullt upp med patienter redan?
 
Var ska de söka? Till psyk som redan tidigare var hårt överbelastade? Till vc där psykologerna redan tidigare hade fullt upp med patienter redan?
Alltså shit vad alla verkar förespråka att man inte ska hålla sig till restruktionerna...
Eftersom jag jobbar som ssk på kava så ser jag rätt rött. Förlåt men jag har hjärtklappningar och ångest över min arbetssituation och det är p.g.a trycket vi har nu i covid tider. Jag känner att jag drar mig ur tråden och ber till gud att människor följer det vi fått till oss. Det får bli mitt avslut här.
Trevlig kväll till alla. 🌻
 
Alla som väljer att tänka att dom ska strunta i att följa restriktionerna för att hjälpa företagare sprider smittan och fler dör i corona.

Jag tror sverige kommer klara efterföljderna av denna kris utan extra skattemedel (om jag tolkat allt rätt). Det lustiga är att sjukvården är så belastad nu att det inte är hållbart att tänka på företagare just nu.
Sjukvården är inte belastad för att någon går till frisören på ett säkert sätt utan för att det finns folk som har symptom och går omkring och inte tar det på allvar "äsch en förkylning", för att det finns folk som festar, för att det finns folk som anordnar kalas, för att det finns folk som inte håller avstånd till sin nästa- den yngre generationen är jävligt duktiga på att heja på varandra med kramar occh ryggdunkande och ta i hand på grabbigt vis, och trots att gymnasierna är stängda är det fritt fram att träffas enligt vissa ungdomar. Detta är några exempel som jag tror är betydligt mer avgörande än ett frisörbesök.

Jag köpte mig ett par nya skor i går och bröt alltså mot restriktionerna. Jag träffade min kompis som körde mig dit och hjälpte mig att läsa namn och skonummer och leta ut det par jag ville ha. Hon visste att just det skomärket fanns just där och så hjälpte hon mig tillrätta. Ett snabbt och lätt besök faktiskt, men jag bröt mot två restriktioner- att inte gå i affärer och jag träffade min kompis- en person utanför familjen.....
 
På ett sätt är det en himla tur att det var just 2020 den bröt ut här. Hade det hänt 20 år tidigare tänk er vilket kaos det hade blivit!
Det har hänt mycket både med den tekniska fronten med möten via zoom, teams och allt vad det är. Vaccin kunde även komma fram snabbare än någonsin tidigare då det redan funnits liknande innan.
Så på ett sätt har samhället ändå kunnat utvecklats trots pandemin och en annan positiv sak är att många företag och länder mer går åt en grönare omställning vilket verkligen är på tiden.

Lite OT kanske utifrån trådens ämne men det är så lätt att man glömmer bort att allt faktiskt inte bara är elände :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 926
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 473
Senast: fejko
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 628
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp