Allmänna råd, krav?

MissFideli

Trådstartare
Det sägs så mycket olika nu om rekommendationer och allmänna råd. Huruvuda det är just råd, eller bindande. Inte ens media håller isär. Så; är allmänna råd = krav? Som munskydd i kollektivtrafiken, är det frivilligt eller krav? Jag hittar inget förtydligande någonstans.
 
Tror just munskydd i lokaltrafiken är rekommendation, dvs ska följas men finns inget straff om man inte gör det.
 
Vad jag kan se är det en rekommendation från Folkhälsomyndigheten och inte en lag. Rekommendationerna ska tolkas som att det är något man ska rätta sig efter, däremot finns det inte lagstöd för påföljd för den som bryter mot dem.
 
Funderade faktiskt på att starta en tråd i liknande ämne, så kanske kan låna denna.

Man ska ju undvika onödiga besök för saker och ting. Frisör är ju en sån sak som i mina ögon räknas som onödig i de allra flesta fall. Men samtidigt kommer ju frisörer gå under om de inte får kunder. Hur resonerar ni?
 
Funderade faktiskt på att starta en tråd i liknande ämne, så kanske kan låna denna.

Man ska ju undvika onödiga besök för saker och ting. Frisör är ju en sån sak som i mina ögon räknas som onödig i de allra flesta fall. Men samtidigt kommer ju frisörer gå under om de inte får kunder. Hur resonerar ni?

Jag går och klipper mig. Det är en liten lokal salong och frissan är noga med skydd osv. Så länge det inte blir förbjudet (dvs tvingande enligt lag) att inte göra dylikt är jag ok med att gå dit under de förhållanden som råder här. Hade det varit en stor salong mitt i stan hade jag inte gått.

Jag går och får behandling hos naprapat också. Gör jag inte det kan jag inte röra på mig så att låta bli är inte riktigt ett val för mig. Samma där, liten klinik med försiktig behandlare.
 
Det sägs så mycket olika nu om rekommendationer och allmänna råd. Huruvuda det är just råd, eller bindande. Inte ens media håller isär. Så; är allmänna råd = krav? Som munskydd i kollektivtrafiken, är det frivilligt eller krav? Jag hittar inget förtydligande någonstans.
De födda 2004 eller tidigare rekommenderas att bära munskydd i kollektivtrafiken under rusningstid.
Dvs inget krav men en rekommendation.
 
Funderade faktiskt på att starta en tråd i liknande ämne, så kanske kan låna denna.

Man ska ju undvika onödiga besök för saker och ting. Frisör är ju en sån sak som i mina ögon räknas som onödig i de allra flesta fall. Men samtidigt kommer ju frisörer gå under om de inte får kunder. Hur resonerar ni?

Jag klipper mig. Min frissa har en kund i salongen osv. Däremot så går jag lite mer sällan än annars och jag tar bilen dit (Sthlm innerstad), i vanliga fall åker jag alltid kollektivt. Jag var där en gång förra året och planerar en tur dit nu under våren tror jag.
 
Funderade faktiskt på att starta en tråd i liknande ämne, så kanske kan låna denna.

Man ska ju undvika onödiga besök för saker och ting. Frisör är ju en sån sak som i mina ögon räknas som onödig i de allra flesta fall. Men samtidigt kommer ju frisörer gå under om de inte får kunder. Hur resonerar ni?
Jag har tänkt gå och klippa mig sen i höstas men det har inte blivit av. Min frisör använde munskydd senast jag var där i maj. Det är en liten salong och hon är ensam frisör där. Känns hyfsat säkert.
Iofs kan det ju finnas smittorisk ändå.
 
Funderade faktiskt på att starta en tråd i liknande ämne, så kanske kan låna denna.

Man ska ju undvika onödiga besök för saker och ting. Frisör är ju en sån sak som i mina ögon räknas som onödig i de allra flesta fall. Men samtidigt kommer ju frisörer gå under om de inte får kunder. Hur resonerar ni?
Jag har alltid klippt mig själv så det är väldigt smidigt. De som inte kan klippa av någon anledning själv får väl ta sig till sin frisör när kalufsen är utom kontroll :D
 
Jag har ju under hösten varit på ett socialtjänstkontor. Där har man bytt många möten till digitala (främst tjänstemannamöten där de flesta ändå känner varandra sedan tidigare och det verkligen är onödigt att åka långt för att ha möte kortare tid än vad man reste...) men när det gäller barnsamtal, möten där man ska reda ut besvärliga situationer i familjer och liknande har man valt att ha, för det känns inte görbart över nätet. Så många umgängen som möjligt mellan placerade barn och föräldrar är också förlagda till typ Skype. Men det är en svår balansgång och det görs väldigt olika i olika kommuner.

"Skall-krav" med påföljd kräver ju också någon form av organisation som kan följa upp och dela ut påföljderna, annars är det meningslöst och risken är nog stor att folk i stället struntar i det (lite som att gå mot röd gubbe, det är olagligt men det finns inte längre någon påföljd).
 
Som denna. Har han rätt?

Screenshot_20210116-104827_Facebook.jpg
 
Funderade faktiskt på att starta en tråd i liknande ämne, så kanske kan låna denna.

Man ska ju undvika onödiga besök för saker och ting. Frisör är ju en sån sak som i mina ögon räknas som onödig i de allra flesta fall. Men samtidigt kommer ju frisörer gå under om de inte får kunder. Hur resonerar ni?
Jag har gått till frisören, men inte lika ofta, samt tagit cykeln eller bilen istället för t-banan som jag annars gör.
Jag vet att det bästa vore om jag inte gick alls, men det är ett medvetet val jag gjort. Jag har även gått på gym, men varit noga med avstånd och hygien.
 
I vilket sammanhang?

Hade han en hemmafest för 40 personer?

Gick han till affären och handlade fast det var knökfullt?

Åkte han till sin stuga i fjällen (i samma region som han annars bor permanent i)?

Min poäng är alltså att många av rekommendationerna är i stil med "undvik onödiga resor". Vem avgör vad som är en nödvändig resa?
 
I vilket sammanhang?

Hade han en hemmafest för 40 personer?

Gick han till affären och handlade fast det var knökfullt?

Åkte han till sin stuga i fjällen (i samma region som han annars bor permanent i)?

Spelar det nån roll?
Det gäller munskydd i kollektivtrafiken i just detta fall.
 

Beror på hur man ser på det. En rekommendation från en myndighet är ett "ska". Men det finns ingen möjlighet att tvinga någon som obstruerar i det här fallet.

Rent praktiskt brukar åtminstone min myndighet skriva rekommendation när det kan finnas fler sätt att lösa problemet, eftersom "ska" ofta tvingar in den lösning vi beskriver och hindrar utveckling av bättre metoder. (Och att lagstifta med påföljd är ett dyrt, långsamt och trögrörligt sätt att hantera situationen. Helt omöjligt att ha en snabb anpassning efter läget då.)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 928
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 478
Senast: fejko
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 631
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp