Allmänt intryck

majola

Trådstartare
Jag har några frågor om hur poängen sätts under allmänt intryck.

Tävlade i helgen och fick till min förvåning en femma på vägarna. Jag upplevde inte att hästen drog åt något håll eller att vi kom bort från linjerna. Fattningar och avbrott var vid bokstäverna etc. (Man kan förstås känna fel!)

Dock fick jag i programmet flera positiva kommentarer (ex. rak inridning, bra väg, 2 * rund volt) och inga negativa kommentarer på vägarna. Femman på allmänt intryck var omkommenterad.

Det finns ju såväl domare som domaraspiranter här - kan ni spekulera i frågan?
 
Hade du någon felridning? Sen kan det hända att skrivaren inte hinner få med alla kommentarer... Serpentinbågar och hörn kan ofta vara felställda utan att ryttaren är medveten och rumpan kan "sladda" - osv. Kan vara en skillnad mellan en stark femma och en svag sexa också, där ngn mindre detalj fäller avgörandet. :) T_B
 
Hörnpasseringar spelar också ganska stor roll. Hörnpasseringen skall motsvaras av en del av en cirkel med 6 m diameter, dvs hörnpasseringen skall börja respektive sluta bara 3 m från själva hörnan (långsidesbokstäverna är 6 m från hörnet som en jämförelse). Det är väldigt vanligt, speciellt i LC och i viss mån även LB att hörnpasseringarna görs på 'för stor volt'. Serpentinbågarna i LB:1 blir gärna fyrkantiga, speciellt den första och sista då det är lockande att rida ut i hörnen som vanligt, men även mittenbågen glir ofta fyrkantig (man går för länge på spåret istället för att rida en mjukt rundad båge)
 
Svarar båda:

Jag hade ingen felridning, och inga serpentiner ingick (LB:2). Som Ylva skriver så var det säkert hörnpasseringarna (borde jag väl ha förstått själv!). De kan mycket väl ha blivit för "stora" då han tenderar att tappa balansen lite grann. Jag vet ju att de ska vara på en 6-metersvolt, men jag har nog fått tankefel och ridit 6 meter från hörnet istället för 3 meter.

Tack för tipsen! Jag ska tänka extra på det på nästa tävling. Det är ju så totalt onödigt att få underkänt på vägarna!
 
Det är ju inte bara de specifika rörelserna som bedöms utan även ridningen mellan dessa. Kanske var det något där som drog ner?

M.
 
Jo, det måste ju ha varit så! ;)

Jag blev lite förundrad eftersom jag inte fått några negativa kommentarer på vägarna, utan bara "beröm" och sedan trots det en okommenterad femma. Det kändes lite bakvänt. Men som jag skrev ovan, hörnpasseringarna var förmodligen inte jättebra.

Synd att domaren inte skrev någon kommentar bara, det är ju mycket lättare att veta vad man ska tänka på nästa gång då.
 
När jag tävlade senast fick jag en massa kommentarer om att jag red taskiga vägar.. men sen i slutet stod det "prydlig uppvisning" och jag fick en sjua på vägarna/korrektheten under "allmänt intryck!" Ehh?? :confused: :confused: :crazy:

Nirak
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 669
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 204
Senast: Rebeckafalk
·
Hästhantering Ursäkta det bibellånga inlägget, men jag känner att jag behöver beskriva det här i detalj för att undvika missförstånd. Var tidigare i...
Svar
14
· Visningar
2 188
Senast: havstomat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp