Allroundsadlar

Lutten

Trådstartare
Hej! Är gammal bukefalisk men länge sedan jag postat en ny tråd...

Hur som helst, har nu sålt 2 hoppsadlar och kan med gott samvete köpa en allroundsadel som jag hellre vill ha.:D Men marknaden för denna typ av sadlar har ju sjunkit markant de senaste 20 åren och jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter för märke. Men jag vet vad jag vill ha och det är ett flackt säte med smal midja men brett säte. Jag vill INTE sitta fast i sadeln (därför är inte dressyrsadel intressant + att jag ska kunna hoppa lite i den). Hästen har rak rygg och mycket manke, byggd i uppförsbacke, ganska välvda revben och kort rygg för att vara halvblod. Vill gärna kunna göra små justeringar på sadeln efterhand som hästen ändrar hull/kontition.

Har ni tips och ideér på vad jag ska leta efter? Kan nog hitta en Thorowgood som passar hästen, men den dressyrsadeln jag har är för djup i sätet för min smak, likadant med allround?
 
Var längesedan jag såg en allround. Kan tyvärr inte tipsa om ngn som stämmer in men har du tittar på typ lippo eller Stübben?
 
@Lutten jag har en Crown Deal som jag använder ute i skogen och för att jogga eller skutta hinder i. Den stämmer bra in på din beskrivning och är helt underbart skön.

Jag köpte min för ca 7 år sedan nu och den kostade 10.000 ny.
 
Vad för typ av allround vill du ha? De jag stött på under de senaste 10 åren har alla varit hemska att rida i, (m&n, leva, stubben, throwgood, olympic.)
Det enda som de har haft gemensamt är obefintliga knästöd eller knästöden så felplacerad att de är för låga för hoppning och inte är i närheten av benet för att ge stöd vid dressyr.

Enda som var bra var Santa Cruz Celine, den var iofs mer en hoppsadeln och sätet var för brett för mig, men den kom man i alla fall till ridning med.

Jag har har också fått bättre sits i hoppningen med min dressyrsadel än ngn av allroundsadlarna jag provat :/, och bättre kontakt med hästen i dressyren med hoppsadeln. (Båda passier och jag älskar mina sadlar ^_^)

Vad vill du få ut av din ridning i sadeln? I många fall tycker jag att 2 sadlar är mycket bättre än en allround så länge man inte "bara" lullar runt i skogen och inte har behov av ngt speciellt stöd från sadeln.
 
@Buck det står väl tydligt vad TS vill få ut av sadeln och ridningen ?

TS illustrerar det ju tydligt och har sålt sina hoppsadlar osv som framgår dessutom 👍
 
Jag är väldigt förtjust i min globus Loke. Tycker att den är utmärkt till skogsturer och små skutt och jag sitter inte fast i den.
Tycker bara att det är synd att jag inte släppte min aversion för allround tidigare.
 
Här du provat Tekna? Jag har en sån nu o trivs bra med den, mycket sadel för lite pengar. Semistoppad, men min sadelmakare har kunnat justera den bra efterhand som ryggen ändrat sig under rehabträning.

Dessutom är ju syntet överlägset att slippa tänka när man häller en hink vatten eller två över den ;)
 
Hej! Är gammal bukefalisk men länge sedan jag postat en ny tråd...

Hur som helst, har nu sålt 2 hoppsadlar och kan med gott samvete köpa en allroundsadel som jag hellre vill ha.:D Men marknaden för denna typ av sadlar har ju sjunkit markant de senaste 20 åren och jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter för märke. Men jag vet vad jag vill ha och det är ett flackt säte med smal midja men brett säte. Jag vill INTE sitta fast i sadeln (därför är inte dressyrsadel intressant + att jag ska kunna hoppa lite i den). Hästen har rak rygg och mycket manke, byggd i uppförsbacke, ganska välvda revben och kort rygg för att vara halvblod. Vill gärna kunna göra små justeringar på sadeln efterhand som hästen ändrar hull/kontition.

Har ni tips och ideér på vad jag ska leta efter? Kan nog hitta en Thorowgood som passar hästen, men den dressyrsadeln jag har är för djup i sätet för min smak, likadant med allround?
Passier optimum stämmer in på din önskelista. Förvisso hoppsadel, men inte extremt framskuren eller jätteflack så den är trevlig även till markarbete, uteritt, dressyr. Finns beg. Ändringsbar, omstoppningsbar.
 
Har inte hunnit prova någon sadel än, men tycker Tekna verkar intressant! Någon som vet vilken typ av ryggar den brukar passa på?
 
Har inte hunnit prova någon sadel än, men tycker Tekna verkar intressant! Någon som vet vilken typ av ryggar den brukar passa på?

Jag har ju bara provat på min häst, rak rygg, mycket manke, ganska kort rygg. Det du ska tänka på är att bommen är olika svängd på Tekla S-line respektive A-line. Dessutom är bommen olika svängd på nyare och äldre S-line, jag tror att skiftet var 2014 men osäker just nu, vilket spelar roll om du söker ny eller begagnad. Min häst har den gamla t ex. Inte heller är allround- och dressyrsadlarna lika.

Alla sadelprovare tycks inte ha koll på detta, därför kan det vara bra att ha i bakhuvudet.
 
Jag har ju bara provat på min häst, rak rygg, mycket manke, ganska kort rygg. Det du ska tänka på är att bommen är olika svängd på Tekla S-line respektive A-line. Dessutom är bommen olika svängd på nyare och äldre S-line, jag tror att skiftet var 2014 men osäker just nu, vilket spelar roll om du söker ny eller begagnad. Min häst har den gamla t ex. Inte heller är allround- och dressyrsadlarna lika.

Alla sadelprovare tycks inte ha koll på detta, därför kan det vara bra att ha i bakhuvudet.

Tack, jättebra att veta!:)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
907
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
848
Senast: caballus
·
Islandshäst Jag undrar precis det som rubriken anger: hur mycket utrymme har en ST Island för hästens manke? Jag har en töltande travare och skulle...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Lella
·
Distans Ofta kommer det frågor om vad man ska ha för sadel till distansridning. Svaret är lika ofta -En skön sadel som passar hästen! Men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 704
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp