Allt är surt, även mjölken.

Inglorion

Trådstartare
Jag är så trött att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det blir ju bättre av att jag har värsta jobb pressen på mig just nu. Självklart ska allt annat krångla på samma gång!

Flyttade in i ny lägenhet i helgen, men inte tusan går det att få ACn på rummet att funka :rage: trots att jag laddat skiten med pengar så händer ingenting när jag trycker på knapparna! Börjar ju kännas surt att betala extra för en icke fungerande AC, i vanliga fall hade det varit ok! Men det har varit så varmt på rummet att jag lyckades sova totalt 30min i natt :crazy:

Vid fem på morgonen gav jag upp och promenerade in till labbet, här är det i alla fall svalt.

Mensen har också anlänt, med sedvanliga svullna leder för att få en att känna sig ännu mer skit för det är helt omöjligt att sitta still för att det är så obekvämt och på samma gång är det tungt att röra på sig :banghead:

Tillika har jag en misstanke om att jag blivit mjölkallergiker, är det någon som vet vad man får för symptom? Tyvärr är det precis i termins start här så min vårdcentral är knökfull med en massa studenter som måste klara av sin hälsokontroll så jag får vänta tills efter den 11:e innan jag kan gå och fråga dem. Magen har liksom bara blivit värre och värre dem senaste månaderna med kramper och diarré flera gånger i veckan. Har jag tur är det bara lite löst, ofta är det dock vatten med lite brun färg i :wtf: Förra veckan var jag helt ok, och det är möjligt att det är kopplat till att jag var på en ö på fältkurs och inte hade tillgång till mjölk till kaffet. Magen körde ihop sig på en gång igen när jag kom tillbaka och drack latte två dagar i rad. Har nu skippat mjölk i två dagar och nu är det bättre igen. Visst finns det två olika sorters mjölkrelaterade allergier?

Förutom det så är hela mitt skrivbord på jobbet fullt av myror :mad:

Sur dag!

Det är helt ok att fylla på med egna sur dags klagomål, eller tips gällande allergi misstankar :angel:
 
Jag är bara sur och grinig på mina grannar som lägger allting på mig.
Det var ju inte jag sim vände ryggen till efter påsk när jag kom hem från syrran, det var dom.
Man vill verkligen umgås med nån som går ifrån en när man kommer.
 
@Inglorion
Men är det inte vattnet som är dåligt då. I en kaffebryggare blir det inte uppvärmt tillräckligt så baskeluskerna dör. För visst är du utomlands?
 
Visst finns det två olika sorters mjölkrelaterade allergier?
Det vanligaste orsaken till att man är känslig för mjölk är inte allergi utan laktosintolerans. Allergi förekommer framför allt hos små barn.

Bästa sättet att kolla om man är laktosintolerant är helt enkelt att utesluta laktos helt 2 veckor. Känner man sig osäker kan man efter det provocera genom att drick två glas mjölk. Det finns ett gentest som talar om ifall man har den genuppsättning som oftast blir laktosintolerant, men att prova enligt ovan är bättre.
 
Jag är så trött att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det blir ju bättre av att jag har värsta jobb pressen på mig just nu. Självklart ska allt annat krångla på samma gång!

Flyttade in i ny lägenhet i helgen, men inte tusan går det att få ACn på rummet att funka :rage: trots att jag laddat skiten med pengar så händer ingenting när jag trycker på knapparna! Börjar ju kännas surt att betala extra för en icke fungerande AC, i vanliga fall hade det varit ok! Men det har varit så varmt på rummet att jag lyckades sova totalt 30min i natt :crazy:

Vid fem på morgonen gav jag upp och promenerade in till labbet, här är det i alla fall svalt.

Mensen har också anlänt, med sedvanliga svullna leder för att få en att känna sig ännu mer skit för det är helt omöjligt att sitta still för att det är så obekvämt och på samma gång är det tungt att röra på sig :banghead:

Tillika har jag en misstanke om att jag blivit mjölkallergiker, är det någon som vet vad man får för symptom? Tyvärr är det precis i termins start här så min vårdcentral är knökfull med en massa studenter som måste klara av sin hälsokontroll så jag får vänta tills efter den 11:e innan jag kan gå och fråga dem. Magen har liksom bara blivit värre och värre dem senaste månaderna med kramper och diarré flera gånger i veckan. Har jag tur är det bara lite löst, ofta är det dock vatten med lite brun färg i :wtf: Förra veckan var jag helt ok, och det är möjligt att det är kopplat till att jag var på en ö på fältkurs och inte hade tillgång till mjölk till kaffet. Magen körde ihop sig på en gång igen när jag kom tillbaka och drack latte två dagar i rad. Har nu skippat mjölk i två dagar och nu är det bättre igen. Visst finns det två olika sorters mjölkrelaterade allergier?

Förutom det så är hela mitt skrivbord på jobbet fullt av myror :mad:

Sur dag!

Det är helt ok att fylla på med egna sur dags klagomål, eller tips gällande allergi misstankar :angel:
Det kan vara antingen mjölkprotein eller mjölksocker som du inte tål, vilket av det måste testas om du vill veta.
 
Ska jag gnälla över något så är det väl att nya brunnen trycker in sand och därför kräver extraordinära lösningar för att inte slamma igen och att vattnet innehåller metangas,,,,,,,,,men annars är det bra. Dessutom läcker taket på huset lite överallt,,,,,,men bara när det regnar. :p
 
@Luff dem har superduper rent vatten här så det är inte troligt. Det mesta vatten jag dricker kommer från vattenfontäner med filter också :) sen torde ju typ alla andra bli dåliga också.

Sen dricker jag mest snabbkaffe, så vattnet kokas ordentligt :)
 
Ibland är livet så där surt irriterande. Ringde och klagade, ACn fixad, åkte hem och lyckades somna. Väcks efter typ en timme av att någon knackar på och när jag öppnar är hela lägenheten full av karlar :eek: som har kommit för att serva ACn. Ironiskt.

@MacGyver jag hoppas på minimalt med regn för dig resten av året ;)
 
Magen har liksom bara blivit värre och värre dem senaste månaderna med kramper och diarré flera gånger i veckan. Har jag tur är det bara lite löst, ofta är det dock vatten med lite brun färg i :wtf:

Åh vad jobbigt, sånt problem har jag med. Vet dock inte vad det beror på, då jag äter mjölkfritt/laktosfritt hela tiden. Nu har jag dock varit bra i någon vecka, så jag hoppas att det bara var tillfälligt.


Vill även gnälla på mina grannar. Igår kl. 06.15 stod det någon j#¤%&l och bankade så hårt på deras dörr att det lät extremt mycket in i min lägenhet, självklart vaknade jag och kunde inte somna om. I samband med det började även deras 4-5 hundar skälla. Det var min "sovmorgon" det.. Dessutom kan de inte stänga dörren som normalt folk utan måste slå igen den så mina väggar skakar extremt mycket. De brukar även föra väldigt högljudda konversationer utanför min dörr oavsett vilken tid på dygnet det är.

Letar annat boende, men hittar inget. Helst skulle jag vilja ha en liten året-runt stuga/torp att bo i men jag har inte råd för tillfället.
 
Åh vad jobbigt, sånt problem har jag med. Vet dock inte vad det beror på, då jag äter mjölkfritt/laktosfritt hela tiden. Nu har jag dock varit bra i någon vecka, så jag hoppas att det bara var tillfälligt.


Vill även gnälla på mina grannar. Igår kl. 06.15 stod det någon j#¤%&l och bankade så hårt på deras dörr att det lät extremt mycket in i min lägenhet, självklart vaknade jag och kunde inte somna om. I samband med det började även deras 4-5 hundar skälla. Det var min "sovmorgon" det.. Dessutom kan de inte stänga dörren som normalt folk utan måste slå igen den så mina väggar skakar extremt mycket. De brukar även föra väldigt högljudda konversationer utanför min dörr oavsett vilken tid på dygnet det är.

Letar annat boende, men hittar inget. Helst skulle jag vilja ha en liten året-runt stuga/torp att bo i men jag har inte råd för tillfället.

Testa gå över på helt mjölkfritt? Jag blir också dålig av laktosfria produkter!
Kolla innehållsförteckningen också, finns massor där det gömmer sig skummjölkspulver i..
 
Testa gå över på helt mjölkfritt? Jag blir också dålig av laktosfria produkter!
Kolla innehållsförteckningen också, finns massor där det gömmer sig skummjölkspulver i..

Jag testade under några veckor med bara mjölkfritt, samma sak då. :( Tror det är något annat än mjölken som är problemet för mig, men vad det kan vara vet jag inte.
 
Jag är så trött att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det blir ju bättre av att jag har värsta jobb pressen på mig just nu. Självklart ska allt annat krångla på samma gång!

Flyttade in i ny lägenhet i helgen, men inte tusan går det att få ACn på rummet att funka :rage: trots att jag laddat skiten med pengar så händer ingenting när jag trycker på knapparna! Börjar ju kännas surt att betala extra för en icke fungerande AC, i vanliga fall hade det varit ok! Men det har varit så varmt på rummet att jag lyckades sova totalt 30min i natt :crazy:

Vid fem på morgonen gav jag upp och promenerade in till labbet, här är det i alla fall svalt.

Mensen har också anlänt, med sedvanliga svullna leder för att få en att känna sig ännu mer skit för det är helt omöjligt att sitta still för att det är så obekvämt och på samma gång är det tungt att röra på sig :banghead:

Tillika har jag en misstanke om att jag blivit mjölkallergiker, är det någon som vet vad man får för symptom? Tyvärr är det precis i termins start här så min vårdcentral är knökfull med en massa studenter som måste klara av sin hälsokontroll så jag får vänta tills efter den 11:e innan jag kan gå och fråga dem. Magen har liksom bara blivit värre och värre dem senaste månaderna med kramper och diarré flera gånger i veckan. Har jag tur är det bara lite löst, ofta är det dock vatten med lite brun färg i :wtf: Förra veckan var jag helt ok, och det är möjligt att det är kopplat till att jag var på en ö på fältkurs och inte hade tillgång till mjölk till kaffet. Magen körde ihop sig på en gång igen när jag kom tillbaka och drack latte två dagar i rad. Har nu skippat mjölk i två dagar och nu är det bättre igen. Visst finns det två olika sorters mjölkrelaterade allergier?

Förutom det så är hela mitt skrivbord på jobbet fullt av myror :mad:

Sur dag!

Det är helt ok att fylla på med egna sur dags klagomål, eller tips gällande allergi misstankar :angel:
Sura på du :D

Sömnen i värmen:
Fick tips här på buke om frysklampar man kan ha i sängen (fördelaktigt i en påse om inte läcker kanske) i fotändan kan kyla lite. Jag har sängen vid ett element (avslaget och kallt) och vid ett öppet fönster så när jag NYLIGEN kom på att det svalkar att sätta fötterna mot elementet så blev jag själaglad och kunde sova lite mer! Kall kudde är också guld!

Magen och mjölk:
Använd laktosfria produkter, undvik inte mjölk helt utan byt bara ut mot laktosfritt. Blir du inte bättre i magen så ta bort mjölk helt istället då, men stå ut två veckor eller så. Sedan dricker du mycket riktigt två glas mjölk eller liknande och ser hur magen reagerar.....förslagsvis en dag då du bara kan vara hemma i lugn och ro... och med en hel rulle toapapper extra....

Jag är laktosintolerant och kramperna är inte roliga. Jag kan inte stå upprätt, jag kan inte sitta eller ligga stilla utan vandrar runt så gott jag kan dubbelvikt nästan. rörelse hjälper. Jag kallsvettas, det gör ont att andas normalt så det blir korta andetag och jag måste tänka på att andas lugnt. Kramperna sitter i som minst 20 minuter och då är jag riktigt förvånad, men som längst 2 timmar, vanligt vis en. Sista halvtimmen av de två timmarna gav jag upp och låg i en boll på golvet och skrek till slut.

Jag trotsar dock min mage lite... björnbär med fil äter jag några gånger i veckan, alltså mest björnbär och lite fil samlat i en mugg, som inte är laktosfri för laktosfri god fil har jag inte hittat. Kan också ibland dricka ett glas oboy, men aldrig mjölk "ensamt" så att säga. Gräddsås är bara att glömma och grädde på tårta är ingen höjdare...

Mensen:
Ipren och panodil ihop innan du får ont. Hjälper inte det så svär ;) Det kan kännas bättre för ilskan åtminstone ;) Jag är rätt duktig på att både svära och stoppa i mig massor med värktabletter dagar när jag har mens, för att ha så lite ont som möjligt. Mens och mensvärk tycker jag att karlar ska ta över varannan månad. Så där jämställt och nyttigt!

Myror:
RADAR!! Eller kanel. Jag föredrar Radar....

Mitt gnäll:
Det har jag glömt, efter det här evighetslånga inlägget! effektivt!
Nej, men min syster.... Hon fick min ved i dag. Knappt en kubik var det nog. Efter 5 minuter gnällde hon över vilket slitgöra det är! :eek: Hon bor i hus nu och ska elda med ved hela vintern. Att bära en kubik ved till ett släp med två och en halv andra personer till hjälp är inget slitgöra när man har hus och eldar med ved. Det är SEMESTER!!! :sneaky:
Varför frågar hon mig om råd när hon inte är redo att lyssna på mina svar...? :arghh:

Och så ignorerar jag att jag har ont i en tand. Inte jätteont, bara när jag tuggar på den sidan. Och det måste man ju inte göra. :sneaky:
 
@Enya

ACn funkar nu, jag ringde och klagade och det var effektivt! Skönt att kunna få ner rummet till 28 grader :D

Jag kör på Panadol i vanliga fall (kombinations variant med Paracetamol och Pamabrom speciellt för mens smärtor). Dem är typ neonrosa så att alla som ser en ta dem förstår att man har mens O_o däremot slutade skiten funka igår eftermiddag :banghead: men en kylskåpskall dricka flaska mot magen funkade ok så jag kunde somna i all fall.

Sov 16 timmar igår/i natt.

Åt frusen yoghurt igår av misstag (glömde ju bort att jag skulle hålla mig borta), kramper och körd mage igen nu på morgonen. Jag som ska gå på en massa presentationer av forskningsprojekten våra elever utförde förra veckan :( och middag i kväll med utbyteseleverna. Hoppas på att Panadolen funkar igen så kramperna försvinner i alla fall.

Myrorna försvann nästan helt när grannlabbet tömde sin papperskorg (som var fylld av pizza kartonger och klubb pinnar.....). Här är det enklare att fixa anledningen till att dem kommer in än att slänga på myrmedel, dem flyttar in på 10 sekunder blankt om man ställt fram fel saker eller inte städat ordentligt. En gång flyttade dem in i min fruktskål ungefär 10min efter att jag gjort rent den och fyllt på den med ny fräsch frukt. Blomkrukor brukar dem tycka om.

hahaha maken han blir exalterad över ved nu för tiden! Hans mamma skickade mig ett jättefint email i morse där hon var väldigt stolt över att han varit så glad över att ha fixat en gräsklippare :love:

bleurgh för krångliga tänder! Mina har hållit sig i ordning nu sedan slutet av April. Innan dess hade jag konstant ont eller inflammationer från November och framåt :crazy: Tror jag hade sju tandläkarbesök i November. Men det ska ju tydligen göra ont innan det blir bra igen.
 
@elfi jag undrar också om det är något annat än själva mjölken som egentligen är problemet. Dem producerar ju inte mjölk/mjölkprodukter själva här utan det mesta importeras från Australien så det är ju en massa skit i för att det ska hålla länge.
 
doktorn har gett mig en hel drös med tabletter. Hon trodde på en bakterie infektion från Kambodja resan i Mars.

*håller tummarna att det blir bra nu, helt slut efter att ha haft diarré sen i Torsdags*

Det positiva är att jag därmed har en ursäkt att jobba hemifrån så slipper jag dem av kollegorna som jag är superirriterad på just nu (humöret är inte på topp)
 

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 687
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är...
Svar
13
· Visningar
3 534
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp