Allt åker bak

Kan du prova en wintec cair gjord så är de väldigt trevliga :), elastisk igenom hela gjorden och lätt svängd, nu var det iofs mest vanliga gjordar som kasade bak på min fux och enstaka sadlar, men wintec gjorden låg alltid still och hade sällan problem att sadlarna kasade bak så länge som de inte låg riktigt dåligt från första början, och jag spände sällan gjorden så mycket då fuxen var väldigt känslig i sadelgjordsläget.
 
På slanka galopphästar utan mage använde vi syntetiska sämskinn ( till bilar) närmast hästen, det var väldigt effektivt mot glidande sadlar. En dressyrsadel väger såklart mer men samtidigt borde den också ligga mer fast än en galopperade med massa passar under. Kostar ju inte så mycket så kan ju vara värt att prova. ;)
 
Jag har också haft en sån häst som är bred i fronten och rör sig mycket i ryggen så att allting har glidit åt alla möjliga håll. Där var lösningen att hitta så korta sadlar som möjligt eftersom ryggen rör sig mest ju närmare länden man kommer. Albion och Frank Baines är det som legat bäst på hästen men jag har bara kunnat sitta bra i Albion. Försökte med en måttbeställd WOW men den fungerade aldrig riktigt varken för mig eller hästen. Gjordmässigt är den gamla modellen av Wintec Cair det som fungerat bäst.
 
Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna någorlunda på plats. Jag har haft en Equipe Emporio som faktiskt på slutet funkade att rida i utan att den gled. Men då hade den blivit på gränsen till för smal samt att jag fick problem med galoppfattningarna vilket jag tror berodde på sadeln. Skickade iväg Emporion på breddning, men vette sjutton vad de gjort för bredare är den inte. Den ligger lika dåligt nu och jag märker skillnad på honom att han surar när jag sadlat med Emporion men inte med hoppsadeln.

Köpte en Prestige X Helen, den åkte också bak samt rörde sig baktill (vilket provsadeln inte gjorde...). Den är således såld och ikväll har jag provat en gammal Childeric DAC. Den är ordentligt vid och jag gillar hur den ligger på honom. Paddade upp med fårskinn och red ut en sväng. Han kändes så himla nöjd och fin i början av turen, bra i formen osv. Efter galoppen gled den iväg bakåt och då blev den naturligtvis svår att sitta i också. Den skjuter mig upp och ur, vilket ungefär alla sadlar jag ridit honom i gör (Equipe Olympia, Prestige D1, Amerigo Cervia). Att sadlarna skjuter mig upp och ur hänger förstås ihop med att de glider bak och dippar ner. Har provat smalare vidder, men naturligtvis klämmer de och glider ännu mer. Olympian tex som var en 0 gjorde att jag satt i flanken och red.

Så frågan är hur jag ska hålla sadlarna på plats? Förbygel kan jag självklart ha. Men funderar på vilken sadelgjord som är bäst för ändamålet? Under alla mina år med häst har problemet varit att sadlarna åker fram så detta är ju nytt. Nu går han med en Amerigokopia från Börjes och den är inte riktigt bra känner jag. Den blir för smal i sidorna. Funderar på en Mattes med ludd-men vilken form är bäst? Eller skulle ELT vara bättre? Det är en rätt känslig häst och hoppgjorden är en billig, väldigt elastisk luddgjord som jag uppfattar att han är väldigt nöjd med.

Tips på gjordar och eventuellt sadlar mottages tacksamt! Har haft möjlighet att testa Equipe Viktoria och Glamour samt Prestige D2 men sadlar i den prisklassen är inte aktuellt. Fått tips om Prestige Roma som nog hade kunnat passa, men jag fixar inte det lädret :o.

Ryggen, han blir mycket rakare i rörelse och rör sig MYCKET i ryggen, sadlarna rör sig ca 5-6 cm när de gungar med i skritten. Har aldrig sett detta på någon annan häst. Han har fyllt ut mycket manke på ett halvår, men det finns än mer att fylla ut.
51615213_10216205373198934_7013609971493371904_n.jpg


Childericen utan gjord (mitt stall är pyttelitet så är skitsvårt att få till bilder haha)
51927942_10216205231355388_1269417063672184832_n.jpg


Med pad och fastspänd
51577608_10216205231075381_885834505129033728_n.jpg


Efter ridning...
51130342_10216205231035380_85025732392124416_n.jpg


Emporion efter ridning
51692462_10216205380239110_8326685085671620608_n.jpg

Han ser ut att ha väldigt stora bogblad, om de rör sig mycket med så kan det vara de som puttar bak sadlarna. En stallkompis hade liknande problem (tillsammans med extremt bred precis vid mankbasen). Lösningen var en sadel som hade korta ortspetsar som dessutom var vinklade bakåt, så bogbladen går helt fria. I hennes fall var det en erreplus (dock hoppsadel, så jag vet inte vilka dressyrmodeller som har samma uppbyggnad). Kanske kan vara värt att forska lite mer i.
 
Angående hans rörelsemönster har jag aldrig mött en häst som har hans rörlighet uppepå. Med det menar jag inte att han är en extraordinär supermover, det är han verkligen inte :D. Han har inte så himla enorma bogblad, om jag jämför med Burb som också puttade bak sadlarna, så hade hon verkligen stora bogar! Har jag tömkörningsgjorden på Koop så guppar den runt hejdlöst när den följer hans rörelse. Det ser ganska kul ut och ska försöka filma det nån dag :D. Hela hans rörelsmönster är lite uppåt-bakåt och när jag rider barbacka är det som att försöka hålla sig kvar högst upp på en rutschkana utan att åka bakåt-det finns liksom inget stopp bakom en.
 
Men hur ligger hans tyngdpunkt? och i förhållande till sadelns? svårt att se på kort o du har säkert koll på det men nämner det ändå.
 
Angående hans rörelsemönster har jag aldrig mött en häst som har hans rörlighet uppepå. Med det menar jag inte att han är en extraordinär supermover, det är han verkligen inte :D. Han har inte så himla enorma bogblad, om jag jämför med Burb som också puttade bak sadlarna, så hade hon verkligen stora bogar! Har jag tömkörningsgjorden på Koop så guppar den runt hejdlöst när den följer hans rörelse. Det ser ganska kul ut och ska försöka filma det nån dag :D. Hela hans rörelsmönster är lite uppåt-bakåt och när jag rider barbacka är det som att försöka hålla sig kvar högst upp på en rutschkana utan att åka bakåt-det finns liksom inget stopp bakom en.
Ha ha, jaa känner igen det där. Och min häst har inte alls särskilt stor gång. Han är dessutom en quarter. Men upplever det mer som att man sitter på en "boll" och guppar.:D

Det jag tänker på när jag ser bilderna på dina sadlar, att det "sticker ut" på sidorna på sadeln (vid/framför knästöden). Min sadel är mycket rakare där och ligger inte an mot rörelsemuskulaturen där (om jag sadlar tillräckligt långt bak). Även om du inte upplever det som att bogbladen är så enorma så kan muskulaturen vara stark och skapa mycket rörelseenergi och kräva mer "frihet" där.
 
Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna någorlunda på plats. Jag har haft en Equipe Emporio som faktiskt på slutet funkade att rida i utan att den gled. Men då hade den blivit på gränsen till för smal samt att jag fick problem med galoppfattningarna vilket jag tror berodde på sadeln. Skickade iväg Emporion på breddning, men vette sjutton vad de gjort för bredare är den inte. Den ligger lika dåligt nu och jag märker skillnad på honom att han surar när jag sadlat med Emporion men inte med hoppsadeln.

Köpte en Prestige X Helen, den åkte också bak samt rörde sig baktill (vilket provsadeln inte gjorde...). Den är således såld och ikväll har jag provat en gammal Childeric DAC. Den är ordentligt vid och jag gillar hur den ligger på honom. Paddade upp med fårskinn och red ut en sväng. Han kändes så himla nöjd och fin i början av turen, bra i formen osv. Efter galoppen gled den iväg bakåt och då blev den naturligtvis svår att sitta i också. Den skjuter mig upp och ur, vilket ungefär alla sadlar jag ridit honom i gör (Equipe Olympia, Prestige D1, Amerigo Cervia). Att sadlarna skjuter mig upp och ur hänger förstås ihop med att de glider bak och dippar ner. Har provat smalare vidder, men naturligtvis klämmer de och glider ännu mer. Olympian tex som var en 0 gjorde att jag satt i flanken och red.

Så frågan är hur jag ska hålla sadlarna på plats? Förbygel kan jag självklart ha. Men funderar på vilken sadelgjord som är bäst för ändamålet? Under alla mina år med häst har problemet varit att sadlarna åker fram så detta är ju nytt. Nu går han med en Amerigokopia från Börjes och den är inte riktigt bra känner jag. Den blir för smal i sidorna. Funderar på en Mattes med ludd-men vilken form är bäst? Eller skulle ELT vara bättre? Det är en rätt känslig häst och hoppgjorden är en billig, väldigt elastisk luddgjord som jag uppfattar att han är väldigt nöjd med.

Tips på gjordar och eventuellt sadlar mottages tacksamt! Har haft möjlighet att testa Equipe Viktoria och Glamour samt Prestige D2 men sadlar i den prisklassen är inte aktuellt. Fått tips om Prestige Roma som nog hade kunnat passa, men jag fixar inte det lädret :o.

Ryggen, han blir mycket rakare i rörelse och rör sig MYCKET i ryggen, sadlarna rör sig ca 5-6 cm när de gungar med i skritten. Har aldrig sett detta på någon annan häst. Han har fyllt ut mycket manke på ett halvår, men det finns än mer att fylla ut.
51615213_10216205373198934_7013609971493371904_n.jpg


Childericen utan gjord (mitt stall är pyttelitet så är skitsvårt att få till bilder haha)
51927942_10216205231355388_1269417063672184832_n.jpg


Med pad och fastspänd
51577608_10216205231075381_885834505129033728_n.jpg


Efter ridning...
51130342_10216205231035380_85025732392124416_n.jpg


Emporion efter ridning
51692462_10216205380239110_8326685085671620608_n.jpg

Ser att hästen har hög manke men behöver fylla ut musklerna nedanför manken. Glömt vad de musklerna heter..
Är sadeln för smal så får varken manke eller muskler plats. Och när hästen rördig dom du märkt händer mycket med rygg och musklatur.
Hästen blir bredare bla.

Jag undrar varför har du fårskins padd under? Är sadeln för bred? Paden gör att det blir mindre plats kvar under sadeln. Och då blir det mindre plats kvar för manken. Och som tidigare inläg en sadel med cutbac så manken får mer plats.

Sen kan schabraket dra sadeln ur läge. Stropparna på sidan av schabraket stänmer inte alltid helt överens med den man drar sadelgjorden igenom och det kan hjälpa till att ändra läget på sadeln. Tänk på att schabraket ska ha plats för manken så de inte trycker.
Så det har ordentligt med plats för manken.

Tänker på de sadlar som provade efter hästen och efter dig som Stall Rustorp gör. Det hade kanske varit ett alternativ för dig och din häst? Då ingår kontroll av sadeln efter viss använding och man har väldigt bra suport och hjälp med ordentlig inprovning så att det verkligen passar.

Hoppas sadelproblemet löser sig.
 
@Fiador Den sadeln jag provat nu senast är en Childeric och de är lite speciellt byggda med sina paneler i framkanten. Just denna sadeln är så vid även i panelen att han har gott om plats för bogarna :).

@ginnies
Han har sittpunkten ganska långt bakom manken, sittpunkten rimma intet med var sadelgjorden bör ligga. Så här ser han ut i helfigur:
49381616_10215966818955227_7355363083331567616_n.jpg


@Pudlan När jag köpte den här hästen i juli så var han väldigt tunn. Tror han gått upp närmare 100 kg nu på ett halvår :). Så han har gått från att gå med Emporion med fårskinn plus pad över manken till att växa ur den helt. Den här Childericen är supervid därav fåret under. Jag vill att han ska ha utrymme att fylla ut manken än mer än vad han redan gjort förstås.

Hullet när jag köpte honom, som synes på övre bilden har det hänt en hel del :)
42771939_10215285906652845_3522462160175235072_n.jpg
 
Igår red jag i ridhuset för att känna mer på sadeln. Hade fårskinn plus extrapadd över manken (dubbelvikt Eskadronpad), banangjord med ludd som var väldigt elastisk och förbygeln var på. Hängslen och livrem tror jag det här kallas :D. I början var jag rätt skeptisk och jag hittade inte riktigt ridning eller känsla. Å andra sidan har jag inte ridit honom riktigt på nästan två månader, så det är väl inte så konstigt. Men så helt plötsligt klickade det bara till och jag hittade position och balans! Traven blev lätt att sitta i och ffa kunde jag rida på framåt och helt separera handen från kroppen sas. Helt makalöst bra känsla!

Gjorde några galoppfattningar ur trav där jag fick problem i julas. Fick två sparkar men sen var det som om han insåg at inget tog emot och tog all skänkel som galoppskänkel och gjorde jättefina fattningar (fast han inte skulle :p). Så ska rida i den ett par gånger till, men än känns det lovande :).

De rör sig uppepå ryggen men det är mer att den följer hans rörelse. Ingen päls ruggad och är nöjd med hur den låg efter ridningen. Förbygeln ligger absolut inte an hårt. Tycker även att det sur ut som om sadeln sittpunkt matchar hans?
52312470_10216223023080170_3916405425376854016_n.jpg
 
Igår red jag i ridhuset för att känna mer på sadeln. Hade fårskinn plus extrapadd över manken (dubbelvikt Eskadronpad), banangjord med ludd som var väldigt elastisk och förbygeln var på. Hängslen och livrem tror jag det här kallas :D. I början var jag rätt skeptisk och jag hittade inte riktigt ridning eller känsla. Å andra sidan har jag inte ridit honom riktigt på nästan två månader, så det är väl inte så konstigt. Men så helt plötsligt klickade det bara till och jag hittade position och balans! Traven blev lätt att sitta i och ffa kunde jag rida på framåt och helt separera handen från kroppen sas. Helt makalöst bra känsla!

Gjorde några galoppfattningar ur trav där jag fick problem i julas. Fick två sparkar men sen var det som om han insåg at inget tog emot och tog all skänkel som galoppskänkel och gjorde jättefina fattningar (fast han inte skulle :p). Så ska rida i den ett par gånger till, men än känns det lovande :).

De rör sig uppepå ryggen men det är mer att den följer hans rörelse. Ingen päls ruggad och är nöjd med hur den låg efter ridningen. Förbygeln ligger absolut inte an hårt. Tycker även att det sur ut som om sadeln sittpunkt matchar hans?
52312470_10216223023080170_3916405425376854016_n.jpg
Sadelns lägsta punkt ser ut att vara någorlunda där hästens är i alla fall :) fungerar detta är det ju bara att fortsätta med det tills han byggt upp sig mer och då leta efter ngt bättre igen :).
 
Sadelns lägsta punkt ser ut att vara någorlunda där hästens är i alla fall :) fungerar detta är det ju bara att fortsätta med det tills han byggt upp sig mer och då leta efter ngt bättre igen :).
Ja, jag räknar inte med att han kommer kunna ha den här för alltid, förhoppningsvis ska det hända mycket mer med hans kropp :D!
 
Igårkväll red jag i sadeln igen och har helt bestämt mig för att köpa :). Har lite svårt att hitta balansen först i den, men desto mer jag kommer till ridning desto mer hjälper den mig. Riktigt bra känsla när jag väl hittar min position! Koop verkar supernöjd och känns nästan lite förvånad ibland att det inte är något som tar emot. Min skänkel blir mer stilla också.

Film från september i Equipen:
 
Spontan tanke, jag skulle välja en sadel med så lite material som möjligt vid bogen till en häst med så rejält bogparti. Både för stabiliteten och rörelsefriheten. Sadeln på bilden har ju väldigt framskurna vulster. Tvärtom är bättre, särskilt när hästen ska samla sig. Det finns en anledning varför barocksadlar är skurna som de är.
 
Spontan tanke, jag skulle välja en sadel med så lite material som möjligt vid bogen till en häst med så rejält bogparti. Både för stabiliteten och rörelsefriheten. Sadeln på bilden har ju väldigt framskurna vulster. Tvärtom är bättre, särskilt när hästen ska samla sig. Det finns en anledning varför barocksadlar är skurna som de är.
Förstår helt din tanke. Jag får se hur denna sadeln funkar framöver, samlande arbete ligger långt i framtiden med denna hästen eftersom han först och främst måste slappna av, hitta avspänning och vi måste hitta en bra kommunikation. Det kan mycket väl ta flera år och så länge han är nöjd med att gå i den här sadeln får han göra det :). Jag är ju rätt petig så känner jag att han bli hindrad av den, får jag leta annat.
 

Liknande trådar

Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 677
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
3 948
Senast: Carraa
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
1 896
Senast: Maoam
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 499
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp