Allt har rasat

Har både psykolog och läkare som hjälper mig. Men problemet med att vara inlagd är att jag inte får annat än medicinsk behandling och det svarar jag tyvärr inte på. ☹

Ska höra med läkaren, men just nu ligger det nog för nära i tiden.

Nä, vännerna kan bara finnas där som stöd, inte mer.
Ja, balkongräcket är det jag brukar bli inlagd för. Psykologen och läkaren frågar varje gång om jag varit ut på balkongen. Så jag inser ju faran i det. Samtidigt som jag nästan blir hög på den fullständiga kontrollen det ger.
Har du testat ect?
Jag har blivit hjälpt av det, så utifrån mina erfarenheter är det något jag kan rekommendera.
 
Tack!
Lovade läkaren idag att försöka göra det, att det var en bra start. Ger bara sjukt mycket skamkänslor att göra det och anse att jag förtjänar det. Är svårt.
Varmt vatten, god mat, bekvämt när du sover och bra böcker.

Du skulle ju inte hålla med om att andra inte förtjänar de sakerna. Det är ju inte ens något att förtjäna. Till och med i fängelse får fångarna sådant.
 
Varmt vatten, god mat, bekvämt när du sover och bra böcker.

Du skulle ju inte hålla med om att andra inte förtjänar de sakerna. Det är ju inte ens något att förtjäna. Till och med i fängelse får fångarna sådant.
Så är det såklart. Jag förstår det rent rationellt.
Men känslomässigt känner jag mig som helt värdelös som inte förtjänar bra saker. Känner mig som en dålig människa som inte bidrar med något till världen, jag bara tär på jordens resurser utan att ge något tillbaka. Har så svårt att acceptera det.
 
Ja, tyvärr. Fick 12 behandlingar utan större resultat. Fick minnesförluster så jag inte minns något som hände i våras. Min läkare vill att jag provar igen, men nej.
Ok, jag förstår. Vad synd.
Jag fick en omgång här alldeles nyligen och fick också minnesstörningar men jag fick åtminstone god effekt av behandlingen.
 
Så är det såklart. Jag förstår det rent rationellt.
Men känslomässigt känner jag mig som helt värdelös som inte förtjänar bra saker. Känner mig som en dålig människa som inte bidrar med något till världen, jag bara tär på jordens resurser utan att ge något tillbaka. Har så svårt att acceptera det.

Men varför skulle inte du bidra??
Sen behöver man inte bidra konstant, och man kan bidra på olika sätt. Du är uppenbart enormt viktig för dina vänner. Du ger dem något.
 
Ok, jag förstår. Vad synd.
Jag fick en omgång här alldeles nyligen och fick också minnesstörningar men jag fick åtminstone god effekt av behandlingen.
Ja, hade varit värt det då. Min kompis som fick det fick också bra effekt av det.
Grejen för mig är väl att jag hela tiden förstör för mitt tillfrisknande genom att vara destruktiv. Så fort jag börjar må bättre gör jag dumma saker som sänker ned mig igen.
Behöver jobba mycket mer med mig själv innan depressionen kan brytas tror jag.
 
Men varför skulle inte du bidra??
Sen behöver man inte bidra konstant, och man kan bidra på olika sätt. Du är uppenbart enormt viktig för dina vänner. Du ger dem något.
För att det händer så mycket skit i världen som jag inte ens försöker göra något åt. Förstår att jag som enskild person inte kan stoppa krig eller klimatkrisen, men samtidigt så försöker jag inte ens. Jag står bara och ser på medan världen rasar.
Så jag känner mig som en riktigt usel människa.
 
Ja, hade varit värt det då. Min kompis som fick det fick också bra effekt av det.
Grejen för mig är väl att jag hela tiden förstör för mitt tillfrisknande genom att vara destruktiv. Så fort jag börjar må bättre gör jag dumma saker som sänker ned mig igen.
Behöver jobba mycket mer med mig själv innan depressionen kan brytas tror jag.

Jag känner igen det där så mycket. Jag funkar precis likadant. Ingen sparkar så hårt på mig när jag ligger som jag själv. Ville mest bara säga att du inte är ensam :heart
 
Jag känner igen det där så mycket. Jag funkar precis likadant. Ingen sparkar så hårt på mig när jag ligger som jag själv. Ville mest bara säga att du inte är ensam :heart
Nä, är det som är problemet. Ställer oerhört höga krav på mig själv och förstör för mig när jag inte klarar av att nå dom.
 
Ja, hade varit värt det då. Min kompis som fick det fick också bra effekt av det.
Grejen för mig är väl att jag hela tiden förstör för mitt tillfrisknande genom att vara destruktiv. Så fort jag börjar må bättre gör jag dumma saker som sänker ned mig igen.
Behöver jobba mycket mer med mig själv innan depressionen kan brytas tror jag.
Vad jobbigt. Det låter som du har mycket att jobba med.
Har du blivit erbjuden DBT eller MBT?
 
För att det händer så mycket skit i världen som jag inte ens försöker göra något åt. Förstår att jag som enskild person inte kan stoppa krig eller klimatkrisen, men samtidigt så försöker jag inte ens. Jag står bara och ser på medan världen rasar.
Så jag känner mig som en riktigt usel människa.
Du vet, det där de säger på flygplan, om att man först ska sätta på sin egen syrgasmask och därefter hjälpa andra? Det är samma sak här, ingen kan begära att du räddar världen innan du kan stå på benen själv. Ta hand om dig själv är faktiskt första steget.
 
För att det händer så mycket skit i världen som jag inte ens försöker göra något åt. Förstår att jag som enskild person inte kan stoppa krig eller klimatkrisen, men samtidigt så försöker jag inte ens. Jag står bara och ser på medan världen rasar.
Så jag känner mig som en riktigt usel människa.

Är alla andra som inte aktivt räddar världen också värdelösa?

Jag vet ju att du VET saker rent logiskt och krasst. Men att det är svårt att KÄNNA det.

Men försök att behandla dig som du skulle behandla en kompis. Du måste bli din egen kompis för att må bättre tror jag. Låter ju himla käckt och lätt. I know..

För mig var det schematerapi som gav mig sista pusselbitarna för att kunna hantera mig själv och kunna börja bryta destruktiva mönster till sundare sådana.
 
Är alla andra som inte aktivt räddar världen också värdelösa?

Jag vet ju att du VET saker rent logiskt och krasst. Men att det är svårt att KÄNNA det.

Men försök att behandla dig som du skulle behandla en kompis. Du måste bli din egen kompis för att må bättre tror jag. Låter ju himla käckt och lätt. I know..

För mig var det schematerapi som gav mig sista pusselbitarna för att kunna hantera mig själv och kunna börja bryta destruktiva mönster till sundare sådana.
Både min läkare och psykolog säger att det ligger i min personlighet att vara högpresterande och ha skyhöga mål uppsatta hela tiden. Och det ställer till det för mig.
Men visst tycker jag alla ska försöka rädda världen, men är trots allt bara mig själv jag kan ställa dom kraven på.

När jag presterat något bra som jag är nöjd med är jag bästa kompis med mig själv, men annars känner jag avsky mot mig själv.
 
Både min läkare och psykolog säger att det ligger i min personlighet att vara högpresterande och ha skyhöga mål uppsatta hela tiden. Och det ställer till det för mig.
Men visst tycker jag alla ska försöka rädda världen, men är trots allt bara mig själv jag kan ställa dom kraven på.

När jag presterat något bra som jag är nöjd med är jag bästa kompis med mig själv, men annars känner jag avsky mot mig själv.

Jag har samma personlighetstyp och adhd. Och har haft de besvär som följer med den. Jag är inte klar med att jobba bort det än även om det är SÅ mycket bättre.

Just det där med att ändra sina mönster är vad schematerapi handlar om.
Finns lite info här:
http://www.cbti.se/index.php?page=dynamic&choice=view&did=59

Jag vet inte om du är i skick att läsa, om du vill läsa etc. Men det finns en jättebra bok om schematerapi, med uppgifter etc, som nu kommit på svenska. Den heter "Lev som du vill och inte som du lärt dig" och är skriven av Schematerapins grundare Jeffrey Young.
https://buuks.se/shop/lev-som-du-25...8oHJJoWuwU8JYxZ4URclT14nJHq1sMM4aAi_AEALw_wcB

Det finns nu en del utbildade Schematerapeuter i många av våra största städer.
Jag fick min terapi genom öppenpsyk, ej privat.

Jag vet inte om det är för dig. Men för mig verkar det ju som att du kan behöva lite mer hjälp med att just förändra dina mönster, triggers etc.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 676
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 025
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hej, jag är ny här så jag vet inte riktigt hur detta funkar. Jag får prova mig fram!:) Jag heter Jennifer och hundar har alltid varit...
2
Svar
28
· Visningar
3 038
Kropp & Själ Jag har sån ångest och ingen att prata med. Vill inte beklaga mig över mitt mående mer just nu till den jag gör det mest. Vill inte att...
Svar
4
· Visningar
1 244
Senast: Heelo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp