Allt har rasat

Jag har samma personlighetstyp och adhd. Och har haft de besvär som följer med den. Jag är inte klar med att jobba bort det än även om det är SÅ mycket bättre.

Just det där med att ändra sina mönster är vad schematerapi handlar om.
Finns lite info här:
http://www.cbti.se/index.php?page=dynamic&choice=view&did=59

Jag vet inte om du är i skick att läsa, om du vill läsa etc. Men det finns en jättebra bok om schematerapi, med uppgifter etc, som nu kommit på svenska. Den heter "Lev som du vill och inte som du lärt dig" och är skriven av Schematerapins grundare Jeffrey Young.
https://buuks.se/shop/lev-som-du-25...8oHJJoWuwU8JYxZ4URclT14nJHq1sMM4aAi_AEALw_wcB

Det finns nu en del utbildade Schematerapeuter i många av våra största städer.
Jag fick min terapi genom öppenpsyk, ej privat.

Jag vet inte om det är för dig. Men för mig verkar det ju som att du kan behöva lite mer hjälp med att just förändra dina mönster, triggers etc.
Tack för tipset. ❤

Ska prata om det med min psykolog och se om det är något för mig.
Känns just nu som att jag är för djupt nere i depressionen för att kunna ta till mig terapi. Behöver komma upp lite på något sätt först.
 
Tack för tipset. ❤

Ska prata om det med min psykolog och se om det är något för mig.
Känns just nu som att jag är för djupt nere i depressionen för att kunna ta till mig terapi. Behöver komma upp lite på något sätt först.

Förstår det! Tänkte om det iaf kan kännas skönt att det kan finnas saker man inte provat. Som en slags hopp länge fram iaf.
 
Grejen för mig är väl att jag hela tiden förstör för mitt tillfrisknande genom att vara destruktiv. Så fort jag börjar må bättre gör jag dumma saker som sänker ned mig igen.
Behöver jobba mycket mer med mig själv innan depressionen kan brytas tror jag.

Åh, jag känner igen mig i detta..

Jag ser att andra tipsat om EMDR i tråden, och det hjälpte mig att sluta sabotera för mig själv så som jag gjorde innan. Det hjälpte mig att sortera bland mina trauman och då försvann mycket av den skuld jag bar på.
Även om EMDR (såklart) ensamt inte löst allt så gjorde det under för hur jag tar mig an saker nu, och har gjort att jag kan tillgodogöra mig vård bättre än innan under svårare perioder.
 
Åh, jag känner igen mig i detta..

Jag ser att andra tipsat om EMDR i tråden, och det hjälpte mig att sluta sabotera för mig själv så som jag gjorde innan. Det hjälpte mig att sortera bland mina trauman och då försvann mycket av den skuld jag bar på.
Även om EMDR (såklart) ensamt inte löst allt så gjorde det under för hur jag tar mig an saker nu, och har gjort att jag kan tillgodogöra mig vård bättre än innan under svårare perioder.
Låter som att det kan vara en bra terapiform!

Vore skönt att slippa förstöra för mig själv hela tiden, så less på det nu.
 
Både min läkare och psykolog säger att det ligger i min personlighet att vara högpresterande och ha skyhöga mål uppsatta hela tiden. Och det ställer till det för mig.
Men visst tycker jag alla ska försöka rädda världen, men är trots allt bara mig själv jag kan ställa dom kraven på.

När jag presterat något bra som jag är nöjd med är jag bästa kompis med mig själv, men annars känner jag avsky mot mig själv.
Fast att rädda världen, vad innebär det egentligen? För mig innebär det att jag gör något bra för någon nära och kära, eller för någon kollega. I min vardag alltså. Små fina saker som vi gör för andra får en stor effekt på världen i stort - "ripple effect". Är min teori.
 
Fast att rädda världen, vad innebär det egentligen? För mig innebär det att jag gör något bra för någon nära och kära, eller för någon kollega. I min vardag alltså. Små fina saker som vi gör för andra får en stor effekt på världen i stort - "ripple effect". Är min teori.
Har väl orimligt höga krav på mig själv att jag tror jag ska kunna stoppa krig typ. Känner mig så otroligt hjälplös inför det jag hör och läser på nyheterna och är egoistisk som inte gör något när så många lider.
Förstår att det inte är rationella tankar, men jag trampar ändå på mig själv för att jag är så otroligt lät som inte gör något.
 
Sov okej inatt tack vare en massa piller. Men grät när jag vaknade och låg kvar gråtandes ett par timmar. Känns bara så otroligt hopplöst nu.
Men duschade varmt iaf, men fick ta en stesolid för att klara av det.

Ska hem till en vän vid lunch idag, hoppas jag inte gråter bort dagen där utan kan vara ett vettigt sällskap.
Vi ska väl försöka leta lägenhet eller hus tillsammans, så det är iaf något att se fram emot.
 
Fast att rädda världen, vad innebär det egentligen? För mig innebär det att jag gör något bra för någon nära och kära, eller för någon kollega. I min vardag alltså. Små fina saker som vi gör för andra får en stor effekt på världen i stort - "ripple effect". Är min teori.

Precis - ingen kan rädda världen helt på egen hand @parellikusken, men vi kan alla på vårat lilla sätt vara med att göra den till ett bättre ställe! Vilket jag är 100% säker på att du gör genom att vara en omtänksam och trevlig människa. Varför ska du ha högre krav på dig än alla andra? Och även krav som är fullkomligt omöjliga att uppnå?

Dessutom stämmer det så bra det som @Gnapp skriver, att prio ett är att ta hand om dig själv, om du känner att du vill bidraga mer aktivt (vilket - som du nog vet - 99,9% av människorna på jorden inte gör...) i att "rädda världen" så MÅSTE du börja med att "rädda" dig själv.
 
Precis - ingen kan rädda världen helt på egen hand @parellikusken, men vi kan alla på vårat lilla sätt vara med att göra den till ett bättre ställe! Vilket jag är 100% säker på att du gör genom att vara en omtänksam och trevlig människa. Varför ska du ha högre krav på dig än alla andra? Och även krav som är fullkomligt omöjliga att uppnå?

Dessutom stämmer det så bra det som @Gnapp skriver, att prio ett är att ta hand om dig själv, om du känner att du vill bidraga mer aktivt (vilket - som du nog vet - 99,9% av människorna på jorden inte gör...) i att "rädda världen" så MÅSTE du börja med att "rädda" dig själv.
Jag förstår ju att det är som du skriver.
Samtidigt får jag panik över hur världen ser ut och känner mig så maktlös. Är svårt att ta in att jag inte kan göra något. Men ja, det hänger väl ihop med depressionen.

Samtidigt kan jag se det jag faktiskt gör, jag är väldigt engagerad i folkbildning på olika sätt och livslångt lärande. Vilket jag tror är en pusselbit. Så absolut, något litet gör jag.
 
Jag förstår ju att det är som du skriver.
Samtidigt får jag panik över hur världen ser ut och känner mig så maktlös. Är svårt att ta in att jag inte kan göra något. Men ja, det hänger väl ihop med depressionen.

Samtidigt kan jag se det jag faktiskt gör, jag är väldigt engagerad i folkbildning på olika sätt och livslångt lärande. Vilket jag tror är en pusselbit. Så absolut, något litet gör jag.

Just det, du gör din lilla bit. Det finns en sång jag hörde när jag var liten som går såhär (på norska): "Alle hav består av dråper - vi kan sammen sette spor". Dvs var och en av oss är endast en liten droppe, men om vi alla går ihop så blir vi ett stort hav.

Försök att ge dig själv cred för den viktiga lilla pusselbit du är. Det räcker mera än väl! 🤗
 
Folkbildning och livslångt lärande är ju grejen ❤ Det jobbar jag med på övergripande nivå och jag sätter mitt hopp till folkbildningen när det gäller mycket av värde. Bara det att vissa partier ser den som ett stort hot säger en massa. Du är värdefull @parellikusken , dels för det du gör såklart men framförallt för att du ÄR.
 
Ja, jag försöker väl göra en del förändrade saker. Är väl att jag känner att jag inte räcker till och borde göra mer.

Varit hos en vän idag och mest bara slappat, pratat lite, legat i varsin ände av soffan och sovit, legat och lyssnat när han spelat gitarr och så har vi planerat vår nyårsfest.
Blev lite känslomässig på vägen hem så grät i bilen och ett tag när jag kom hem.

Men nu gråter jag inte längre och funderar på att åka hem till en annan vän ikväll för att slippa vara ensam. Klarar inte av ensamhet just nu.
 
Ja, jag försöker väl göra en del förändrade saker. Är väl att jag känner att jag inte räcker till och borde göra mer.

Varit hos en vän idag och mest bara slappat, pratat lite, legat i varsin ände av soffan och sovit, legat och lyssnat när han spelat gitarr och så har vi planerat vår nyårsfest.
Blev lite känslomässig på vägen hem så grät i bilen och ett tag när jag kom hem.

Men nu gråter jag inte längre och funderar på att åka hem till en annan vän ikväll för att slippa vara ensam. Klarar inte av ensamhet just nu.
Dina vänner verkar tycka väldigt mycket om dig. Något rätt gör du, det är uppenbart!
 
Ja, hade varit värt det då. Min kompis som fick det fick också bra effekt av det.
Grejen för mig är väl att jag hela tiden förstör för mitt tillfrisknande genom att vara destruktiv. Så fort jag börjar må bättre gör jag dumma saker som sänker ned mig igen.
Behöver jobba mycket mer med mig själv innan depressionen kan brytas tror jag.
När jag mådde som sämst, även om det inte var lika illa, så var jag samtidigt rädd för att börja må bättre. Inte logiskt (och klart värt mer att må bra), men så var det. Jag vet inte exakt varför. Kanske för att det var välbekant, kanske för att det som fick mig att må dåligt samtidigt inte fick sluta vara viktigt.
 
När jag mådde som sämst, även om det inte var lika illa, så var jag samtidigt rädd för att börja må bättre. Inte logiskt (och klart värt mer att må bra), men så var det. Jag vet inte exakt varför. Kanske för att det var välbekant, kanske för att det som fick mig att må dåligt samtidigt inte fick sluta vara viktigt.
Så är det väl lite också ibland, mest att jag känner inte förtjänar att må bra. Så trycker ned mig själv igen när jag har bra dagar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 676
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 025
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hej, jag är ny här så jag vet inte riktigt hur detta funkar. Jag får prova mig fram!:) Jag heter Jennifer och hundar har alltid varit...
2
Svar
28
· Visningar
3 038
Kropp & Själ Jag har sån ångest och ingen att prata med. Vill inte beklaga mig över mitt mående mer just nu till den jag gör det mest. Vill inte att...
Svar
4
· Visningar
1 244
Senast: Heelo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp