Allt känns förj-vligt :(

Skreppur

Trådstartare
Allt är skit just nu, det känns som om jag "glider" ifrån min häst som jag känt i ett halvår nu.. låt mig visa några punkter som förklarar varför.

1. När jag kommer till hagen så står hon först still, när jag kommer in i hagen går hon iväg. Hon står däremot still om jag går emot henne med grimma eller gos..

2. Hon var surplutt igår (det kan berott på att det var hästar runt omkring henne när hon stod uppbunden) hon piskade med svansen och lyfte bakbenet (jag höll på med henne samtidigt, så jag vet inte vad jag ska tro..)

3. Hon har blivit "rädd" när jag ska hoppa upp.. så var hon inte för ett halvår sedan. Hon backar när jag ska hoppa upp så någon måste hålla i henne. Står jag bredvid henne i hagen och ryktar/klappar och lyfter ena benet, men sätter ner det igen istället för i stigbygeln så blir hon nervös, går sidled, backar, går fram.. försöker ta sig undan..

Snälla, ger mig stöd innan jag bryter ihop.. det känns som om jag förstör henne. Snälla, ge mig råd om hur dessa 3 punkter kan förbättras, hur våra band kan stärkas, hur hon kan få förtroende för mig igen och lita på mig till 100% :cry:
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Hej!
Om du vill kan jag skicka några illustrationer om hur du kan arbeta med din häst genom kroppssrpåk för att få er samman utan våld och annat onödigt. kontakta mig genom privat meddelande om du är intresserad av illustrationerna och förklaring till dem! :)
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Jag är väldigt intresserad av hästspråk och kommunikation, har kontaktat dig :)
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Har du kollat upp så att hon inte har ont någonstans, låter som det hade kunnat vara ryggen eftersom att hon protesterar när du sitter upp?

Mvh

Camilla
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Jag tycker det låter som om hon KANSKE har ont någonstans. Standardkommentar, jag vet. :smirk:
Antingen muskulärt eller i ryggen. Har du kollat så hon inte ömmar över ryggen?
Det kan vara en orsak till att hon backar när du sitter upp.
Passar sadeln?

Hårfällning och/brunst kan också göra hästar mer känsliga för beröring. Det är ju onekligen sån årstid nu. ;)

Jag tycker du ska utesluta fysiska problem innan du tolkar det som brister i eran kommunikation och börjar åtgärda det UTAN att uesluta möjligheten att det är kroppsligt först.
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Bryta i hop för dessa små gejjor..?? Men ge det tid..ett halvår, vad är det ? Saker kommer som du inte sett men saker kan överbyggas...Herregud så många tokhästar man haft i sina dar som faktiskt blivit bra *ridhästar*...bara för jag inte bröt i hop utan gav allt en chans...Jag tycker att;: ett halvår..ja då vet ju hästen vem du är och testar lite...Ett halvår är egentligen ganska kort tid...MEN du kan ju alltid kolla upp hela hästen på en klinik...då har du ju uteslutit smärta åtminstone.
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Har detta kommit succesivt under detta halvår eller har det kommit nu på slutet? Om det kommit nu och ganska 'plötsligt' så kan ju brunst och hårfällning vara faktorer som starkt påverkar. Har det kommit smygande är väl inte det så troligt.

Men jag skulle börja med att kolla upp henne och ffa ryggen på klinik, för att vara säker på att hon inte har ont (och att om hon har ont i träna henne).
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Det har kommit ganska plötsligt, men hon fäller inte alls så mycket.
Hon rids inte med sadel, bara med ridjord.. hon kan lyfta bakbenen när man spänner den.. men sedan är hon lugn tills jag ska hoppa upp.
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Jag tror att vi människor ibland gör det svårt för oss själva i kontakten med hästarna, när vi så gärna vill bli kompisar. Det är klart man vill bli kompisar, men när vi börjar sträva efter den kontakten som ett mål snarare än en självklarhet, så uppför vi oss konstigt ur hästens synvinkel - vi ställer till dess bild av rangordningen när vi ifrågasätter oss själva, uppför oss osäkert, frågande eller kanske ledset i kontakten med dem. Prova att vara lite mer självklar i din relation till hästen en tid. Gör det ni ska göra, fråga inte så mycket, men var för den skull den vänliga matte du vill vara, gör trevliga saker osv, men tillåt inget trams. Låt hästen söka kontakt med dig och spela snarast lite nonchalant istället för att söka aktiv kontakt med den.

Sedan tror jag att din häst kanske behöver lite vila nu, kanske har arbetet gett muskelvärk, trötthet eller känts psykiskt jobbigt? Hon kanske är omotiverad? Eller så är det lite vårtrötthet (lider jag själv av) och ev fällning som gör att hon påtalar en viss motvilja. Ta en liten paus, ge lite b-vitamin och umgås lite kravlöst en vecka eller så.

Det kan ju vara läge att gå igenom kroppen också, massör eller equiterapeut kanske kan hjälpa dig att hitta ett eventuellt fel? Det du beskriver kan vara lite hårömhet, brunst-kink osv, men kan också vara hästens sätt att visa att något är obehagligt, ömt eller fel, kanske i ryggen, kanske i knäna?
Det kan ju vara uppsittningen i sig som är obekväm för hästen, och att hon försöker visa det. Kanske du kan prova sitta upp från stol t ex, och varva med att hoppa upp från höger och vänster - det minskar snedbelastningen just i uppsittningsögonblicket, något som kan göra ont.

Tänk igenom hur du vill lägga upp träningen framöver. Gör ett ungefärligt schema utifrån dina mål och hästens ålder / ork / kapacitet. Träna så att roliga uppgifter varvas med svårare eller jobbigare och vila däremellan. Förstår hon vad du vill / kräver? Klarar hon av att göra det? Får hon uppmuntran när hon gör det? Vissa hästar blir lite omotiverade när man går för långsamt fram också, när de "kan det här nu" och vill göra något nytt, visa vad de går för, få mer beröm.

Sedan allmän undran - foderstaten, hur ser den ut? Kanske vitamintillskott kan behövas framåt vårkanten när det börjar ta slut i höet? Har du gett vitlök en längre period kan det vara värt att prova att ta bort (kan ge blodbrist). Ofta visar sig resultatet av en något obalanserad foderstat med t ex proteinbrist också framåt våren till, när hästen använt reserverna under vintern, så man kan behöva justera.
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

varför tror du att det är bättre att rida utan sadel? Den fördelar trots allt trycket ganska mycket. Om hon har ont i ryggen vill säga..
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Jag håller med om allt skrållan säger men vill tillägga en sak.

Du skrev att hästen endast rids med ridgjord? Prova rid med sadel ett tag (välpassande med bred kanal) och se om det blir bättre vid uppsittning. Sadlen jämnar ut trycket från ryttaren och belastar inte ryggraden utan musklerna.
Om hästen kanske är lite muskelfattig på ryggen och man rider mkt. utan sadel kan det ge problem i ryggen.

Sen är det faktiskt ett sto du har och de kan alltid vara lite speciella. Jag tycker inte du ska ta så allvarligt på det utan låt det ta tid. Det är viktigt att hon själv bestämmer när hon vill bli mer "sällskaplig"

Känns det helt som vanligt vid ridning hade jag inte åkt till veterinär, men en välkänd och bra massör eller kiropraktor är aldrig fel att använda.

Lycka till! :)
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Skreppur skrev:
Det har kommit ganska plötsligt, men hon fäller inte alls så mycket.
Hon rids inte med sadel, bara med ridjord.. hon kan lyfta bakbenen när man spänner den.. men sedan är hon lugn tills jag ska hoppa upp.

Brunstar hon då?

Har du STIGBYGLAR på den där ridgjorden? Isf KAN du ha en anledning till reaktionerna där, det ger rätt rejält punkttryck.
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Försök ha tålamod! Vi går alla igenom olika stadier, har haft en jätte jobbig vinter med min pålle men det blir bättre!
Kan kännas hopplöst när det är som jobbigast och ni kanske skulle ta och göra lite roligare saker ett tag, gå på promenad, bara mysa i vårvädret?

Jag är inte så bra på ston men de ston jag känner bli lite bråkiga och allmänt stoiga olika perioder vid brunst, och om den reagerar på fällning också så är det inte så konstigt om den beter sig lite underligt.

Min häst är världens goaste och snällaste häst, lskar andra hästar och vill gärna vara nära dem och tar kontakt. Döm om min förvåning när han helt plötsligt börjar sparka efter andra hästar och är hur tjurig som helst?? Trots att han får B-vitamin, han mår helt enkelt inte bra vid fällning och jag tror inte det har betydelse hur mycket päls de fäller utan förändringen gör det. Även om man inte har mycket vinterpäls ska de väl byta päls?

Jag skulle ha dragit ner tempot, försökt göra annat ett tag och vänta och se om det blir bättre om några veckor.

Lycka till och om du älskar denna häst så försök stå ut!!
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Tack för alla svar, det känns bättre när man vet vad man ska göra.
Jag älskar den här pollen såsom jag aldrig älskat en häst förr. Hon får vila någon vecka/veckor. Så blir det bara mysdagar och promenader istället. Jag ska upp dit strax och bara umgås, läsa en bok för henne, känner behov av det.

Jag gör som ni tycker och provar sadel ett tag. Under ridningen är hon som vanligt, otroligt pigg och älskar snabba galopper i skogen.

Om det inte blir bättre letar jag reda på en massör.
TACK!
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Jag tror din häst uppskattar att du bara tar dig tid med henne, utan krav på ridning. Du kommer att se att du får en annan häst. Som undrar vad du håller på med.
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

kolla upp så hon inte har ont nånstans.
Låter som att hon skulle kunna ha ont i ryggen
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Mynta2 skrev:
ett halvår..ja då vet ju hästen vem du är och testar lite....

Håller med, det finns alltid en "smekmånad" när hästen lär känna dig och du lär känna hästen. När den är över så testar både du och hästen mer var gränserna går. Men det är ju jättebra att du reagerar för det är annars lätt att ev. olater skapas.

Och visst är det skönt att få höra att andra inte ser problemen som så allvarliga :)

Lycka till med din "nya" häst!!! :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Strunta i att rida och markarbeta istället. Gå ut och promenera, ta in och pyssla och släpp ut henne igen utan att kräva något.
Jag tror nog att det tog mer än ett halvår innan jag började rida min häst. Gjorde dock något varje dag. Nu litar vi på varandra till 100% och hon är verkligen tillgiven (för att vara en 12-årig surmärr :D ) Ha inte så bråttom utan låt henne få ta den tid hon behöver!
Lycka till!/L
 
Sv: Allt känns förj-vligt :(

Islandshäst, va?? Med tanke på din nick?

Har du bara haft hästen i ett halvår kan det bli både det ena o det andra, brunst, test. En bekant hade ett sto som var omöjlig att rida vid brunst. Testar gör våra islandshästar så gärna o ofta :-)

Dock är det bra att ha koll på OM hästen har ont. Enbart felaktig sadel eller felaktig skoning (ex gångartsskoning) kan ställa till med mycket problem.

Ta det lugnt ett tag, jobba med markarbete, gå t ex bara med hästen o hon får INTE gå förbi dej utan ska anpassa sig efter dina steg. Stanna, hon ska stanna, gå fram, hon går. Flytta hästen, hon ska flytta sej för enkelt tryck.

Gå över hästen, med grimma-grimskaft (långt) o handskar, gå över med t ex plastpåsar på var sida, beröm. Börja med bara handen o öka med "otäckare" saker.

Med bra markarbete o samspel får man en helt annan häst att rida! Finns otaliga böcker om detta. En favorit är "Löslongering" av Ingela Lantz Westermark som pratar mycket om samspel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 593
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp