Allt lukta konstigt!!!

P

prallan

Helt apropå luktar allt konstigt!! Nu för ca 10 min sen. Hittar inget när jag googlar, någon som har någon idé?

Alltså, min näsa/hjärna säger fel!
 
Verkar bero på min förkylning.... Extremt jobbigt iaf... Inget jag rekommenderar....
 
@prallan Omedelbart när du sade att du var förkyld kände jag ett "Jaha, jamen dåså." Är det inte någonting megadunderkonstigt skulle jag inte oroa mig alls om jag var du.

Trodde alla upplevde liknande under fökylning, särskilt nästäppa. :)
 
@prallan Omedelbart när du sade att du var förkyld kände jag ett "Jaha, jamen dåså." Är det inte någonting megadunderkonstigt skulle jag inte oroa mig alls om jag var du.

Trodde alla upplevde liknande under fökylning, särskilt nästäppa. :)
Jag tappar lukt- och smaksinnet när jag är täppt. Men jag har aldrig haft sådana lukthallucinationer någon gång förr. Helt sjukt!
 
Jag tappar lukt- och smaksinnet när jag är täppt. Men jag har aldrig haft sådana lukthallucinationer någon gång förr. Helt sjukt!

Är du verkligen orolig att det kan vara något annat bör du naturligtvis ringa och fråga, men själv kan jag i alla fall uppleva att saker och ting smakar eller luktar som vax och andra otrevligheter.
 
När jag är förkyld blir det så för mig också. Även om jag varit på semester med nya smaker/ bara ätit en viss typ av mat/diet ett tag så kan både lukt och smaksinnet bete sig "märkligt" ett tag.
Jag tänker att lukt och smak inte är konstanta utan kan förändras utifrån hur vi mår/ vad vi gör och äter etc.
 
Jag känner ofta jättestark klordoft när jag blir förkyld. Riktigt märkligt.
Jaa!
För mig var det inte att saker luktade annorlunda, utan allting hade en kaskad av mängder med helt random dofter. Jämför med att du ska dra ett rött streck men formar ett hav av regnbågar 🌈🤯
 
Jag har alltid haft superbra lukt/smaksinne, även förr när jag var rökare, men för ett par år sedan förlorade jag plötsligt en stor del av den förmågan. Allt smakade lamt och ”utspätt” och jag fick jättesvårt med att laga mat och krydda rätt. Har vant mig lite nu men saknar såklart många doft- och smakupplevelser, exempelvis doften av nytvättade sängkläder, nyskurade golv och framförallt favoritmaten.

För ett tag sedan dök ytterligare en konstighet upp. Vissa sorters mat har en bismak/doft som inte alls är angenäm. Det är nästan som en metallisk smak i kombination med rå lök och den dyker upp i korv, kokt ägg, kaviar mm. Jag kan liksom inte spåra smaken till ett speciellt ämne men det handlar bara om animaliska produkter. Jättemärkligt!
 
Jag har alltid haft superbra lukt/smaksinne, även förr när jag var rökare, men för ett par år sedan förlorade jag plötsligt en stor del av den förmågan. Allt smakade lamt och ”utspätt” och jag fick jättesvårt med att laga mat och krydda rätt. Har vant mig lite nu men saknar såklart många doft- och smakupplevelser, exempelvis doften av nytvättade sängkläder, nyskurade golv och framförallt favoritmaten.

För ett tag sedan dök ytterligare en konstighet upp. Vissa sorters mat har en bismak/doft som inte alls är angenäm. Det är nästan som en metallisk smak i kombination med rå lök och den dyker upp i korv, kokt ägg, kaviar mm. Jag kan liksom inte spåra smaken till ett speciellt ämne men det handlar bara om animaliska produkter. Jättemärkligt!

Min kollega förlorade sitt smakssinne totalt under en period, visade sig bero på svamp på tungan.... Skulle kunna vara något liknande? Han medicinerades och blev helt bra igen.
 
Min kollega förlorade sitt smakssinne totalt under en period, visade sig bero på svamp på tungan.... Skulle kunna vara något liknande? Han medicinerades och blev helt bra igen.
Det har jag faktiskt ingen aning om. Men borde inte det synas eller kännas på något annat sätt i så fall?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Zacci
·
Kropp & Själ Jag står i kö för att chatta med sjukvårdsupplysningen, men frågar så länge. Jag behöver en remiss till öron-, näsa-, halsmottagningen...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: FrDrake
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
956
Senast: tanten
·
Fordon Skulle köpa kylarvätska idag och blev tillfrågad på macken om jag skulle ha röd, grön eller blå vätska? Killen bakom disken sa att det...
Svar
17
· Visningar
1 162
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp