Allt om alla hästraser?

Sv Halvblod
* Varför valde du just <din hästras>?
Gillar att träna och tävla, framförallt dressyr och då är halvbloden mest lämpade. Plus att man kan hitta precis det man vill ha bland halvblod: det finns stora, små, nätta, kraftiga.. De har högst ridbarhet, d.v.s. både fysik och psyke är väl lämpade för att träna och tävla i ridsportgrenarna.

* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?
Kanon, som sagt var så finns det individer av alla sorter så man kan alltid hitta en som passar. Jämfört med ponnyer jag ridit (av diverse raser) så upplever jag halvbloden som klart "snällare", d.v.s. de ifrågasätter mindre och är samtidigt då kanske lite mesigare.
* Vad är <din hästras> bra på?
Hoppning, dressyr, fälttävlan, körning (t.ex. fyrspann) m.m.
Fungerar till allt, även tävlingar på högsta nivån och ridskolor. Är den ras som är mest avlad på ridbarhet.
* Vad är den dålig på?
Galopperar inte lika fort som fullblod. Har inte samma uthållighet i distans som araber. Travar inte så snabbt som travare. Drar inte lika tungt som kallblod.
* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
Fysiskt: lättare än kallbloden, tyngre än fullbloden. Ganska hög mankhöjd. Långbenta och högresta (moderna typen) Verkligen byggda för att prestera väl i ridsportsammanhang.
Psykiskt: Mindre ifrågasättande än t.ex. ponnyer, träningsvilliga, men i övrigt finns allt från kolugna till stirriga. Ligger även i psyket mellan kallblod och fullblod.

Om den enskilda hästen:
* Vilken ras tillhör den?
Sv Halvblod
* Hur gammal är den?
16
* Hur hög är den?
1,57 (d.v.s. liten jämfört med de flesta halvblod)
* Vilken utbildning har den?
S.T George dressyr, grundutb. hoppning
* Har den tävlat, och i så fall i vad?
plac msv b dressyr, tävlat 1.10 hoppning
 
Allmänt:
* Varför valde du just <din hästras>?
-- Fastnade för honom <connemaraponny>

* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?
-- kul! allround ras.

* Vad är <din hästras> bra på?
-- allting.

* Vad är den dålig på?
-- kommer inte på något faktiskt.

* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
-- fysiskt är den väldigt alert O pigg på nya saker om den hanteras O sköts rätt. psykiskt så är den väldigt snäll att hantera.

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
-- Devotion
* Vilken ras tillhör den?
-- Connemaraponny
* Hur gammal är den?
-- 6 år, f.1997
* Hur hög är den?
-- 139,0cm
* Vilken utbildning har den?
-- allround, mot hopp O dressyr.
* Har den tävlat, och i så fall i vad?
-- Lätt fälttävlan, LA hoppning O LA dressyr med sikte mot MSV B O FEI.
 
Allt om alla hästraser.. Det blir mkt du :crazy:

Aja.. JAg har då inte kvar denna häst för hon är utlånad på foder men jag äger henne fortfarande.....

* Varför valde du just <din hästras>?
Jag valde då en fjording, för att jag skötte och red henen på ridskolan innan så då blev det att jag köpte henne sen. För övrigt tycker ja gatt detta är en trevlig ras o så red ja första gångerna på just fjordingar

* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?
Fjordingen är en trevlig häst doch fruktansvärt envis och det gick väl itne allt för bra i början då jag hade henen för då hade hon ju gått på ridskolan i flera år och trodde att hon kunde göra som hon ville. MEn vi har ett väldigt bra socialt sammarbete..

* Vad är <din hästras> bra på?
Den är väl bra på det mesta. Den är stark o tålig och det gör att den kan köras och ridas av större människor.
Fjordingen används till de flesta ridsportsgrenar..

* Vad är den dålig på?
Det negativa kan väl vara att den är just stark och envis. det är ingen bra blandning :crazy:

* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
Jaa du... Jag vet inte redigt. Men de är väldigt starka både psykiskt och fysiskt, det är väl inte alla... Det beror ju självklart på från individ till individ menmen.. Min häst är en redig mes inombords men ändå vågar hon göra det mesta då hon litar på att jag inte utsätter henne för något :d

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
Sofia =)

* Vilken ras tillhör den?
Hon är norsk fjordhäst fasst hon är svenskfödd

* Hur gammal är den?
Hon är född -85 alltså 18 år i år

* Hur hög är den?
139,5 cm

* Vilken utbildning har den?
Nu vet jag itne redigt hur mkt hon kan då hon är utlånad, men hon kunde ganska mkt när jag hade henne. JAg är dock inte så bra på att få hästar i form så det gick väl inte så bra på den delen men hon kunde de flesta rörelser till grunden; skänkelvikning, öppna, sluta, framdelsvändning, rygga, lite bakdelsvängning...

* Har den tävlat, och i så fall i vad?
Ja hon är tävlad i hoppning upp till LB (90cm)
Dressyr har vi bara tävlat LC eftersom det inte gått så bra, men på en fjordingtävling fick vi ganska bra poäng ändå och hon fick en sjua på steget ;) (Alla här klagar på hennes steg :( )
Hon har även startat en debutant fälttävlan.
 
Allmänt:
* Varför valde du just Tori?-----> Det var en ren tillfällighet. Jag hade ingen aning om vad det var för ras utan blev kär i en häst för snart 11 år sedan och är fortfarande lika kär :D

* Hur upplever du att det är att leva med Tori?------>Underbart! Hon är för mej den perfekta hästen.

* Vad är Tori bra på?-------> Allt! Dom är bra kör hästar, bra hopp hästar, bra på dressyr, western och barock ridning. Jag har skolat om min Tori 3 gånger och hon fungerar lika bra i alla ridstilar jag har testat pluss att hon är pigg, snäll och trevlig.

* Vad är den dålig på?------> Lite väl stor häst. Måste ha stor box, stora täcken, stå på diagonalen i transporten och träns görs knappt i hennes storlek.

* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?-----> Dom är ovanligt stora, har ovnligt bra psyke och är ovanligt arbetsvilliga.

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?-----> Heide

* Vilken ras tillhör den?------> Tori

* Hur gammal är den?------> 15 år

* Hur hög är den?----> Ca 170 cm

* Vilken utbildning har den?-----> LA Hopp, Msv Dressyr, väl westernriden och lite Barock riden (har nyligen börjat med det)

* Har den tävlat, och i så fall i vad?------>Hopp,Dressyr och Western.
 
Allmänt:
  • Varför valde du just <Nordsvensk brukshäst>?

    Jag ville ha en häst som både gick att rida och köra. Jag ville också ha en häst med bra och fogligt lynne. Dessutom har jag alltid tyckt att våra nordsvenskar är otroligt vackra hästar. Väl värda mer uppmärksamhet.
  • Hur upplever du att det är att leva med <Nordsvensk brukshäst>?

    Positivt. Hästen är lätt att ha och göra med. Dock envis, men har man väl fått henne på sin sida gör hon vad som helst för en. Även om man måste testa om man slipper ibland.
  • Vad är <Nordsvensk brukshäst> bra på?

    Det mesta. Det är en verklig allroundhäst. Utmärkt att både köra och rida. Har verkligen en vilja att arbeta. ;)
  • Vad är den dålig på?

    Kanske inte världens mest ideala häst att ha till hoppning...
  • Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?

    Fysiskt: De är ju kallblod så de är ju lite tyngre med lite mer massa. Lågställda är de också. Och så har de starka och hållbara ben. Viktbärande.

    Psykiskt: Inte så sävliga som många tror om kallblod. De är pigga och raska. Men oerhört stabila i psyket. I alla fall min. Tänker efter en gång till om de blir skrämda. Sen är de dessutom fruktansvärt envisa. Men vem behöver inte vara det när man ska lossa ett lass på några ton. :confused:



Om den enskilda hästen:
  • Vad heter din häst?

    Bruarelids Gnägga (se användarbilden)
  • Vilken ras tillhör den?

    Nordsvensk brukshäst
  • Hur gammal är den?

    Nio år
  • Hur hög är den?

    154 cm
  • Vilken utbildning har den?

    Duktig på dressyr och bra att köra. Kan bl.a. skänkelvikning, bakdelsvändning, öppna.
  • Har den tävlat, och i så fall i vad?

    Nej, hon har inte tävlat.
 
Allmänt:
* Varför valde du just <din hästras>?
För att jag gillar araben som ras. De är kloka, vänliga, lättlärda och vackra.

* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?
Araben är väldigt lätt att ha att göra med. De är snälla och gillar människor.

* Vad är <din hästras> bra på?
Araben är en bra allroundhäst Den passar till det mesta. Distans är ju en gren som de speciellt har visat "framhovarna" på.

* Vad är den dålig på?
Tja... :confused:
Araben är ganska kännslig, så den är kanske dålig på att klara av en "dålig" människa.


* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
Araben har annorlunda skelettuppbyggnad än andra hästraser. Den har 17 revben, 5 ländkotor och 16 svanskotor jämfört med 18-6-18 som det är inom andra hästraser. Denna annorlunda kroppsbyggnad är orsaken till den höga/lyfta svansen som araben har. Araben är mycket viktbärande, delvis beroende på att de har förhållandevis kort rygg, men även på grund av deras mycket starka skelett.

Araben har mycket bra psyke. De är lättlärda, snälla, tålmodiga, tillitsfulla och intelligenta.


Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
Belle och Nasdaq

* Vilken ras tillhör den?
Arabiskt fullblod

* Hur gammal är den?
9 och 2 år

* Hur hög är den?
148 och ca 155 cm

* Vilken utbildning har den?
Belle är westernriden och tränad i vanlig dressyr. Nasdaq är bara två år och bara tränad från marken. Något longerad, sadel- och tränsvan

* Har den tävlat, och i så fall i vad?
Belle är tävlad i westernridning och visad på utställningar. Nasdaq är visad på utställningar.

// Anna
 
Allmänt:
* Varför valde du just <din hästras>? Jag valde väl inte egenligen (är dock väldigt nöjd).. Fick henne i present av min mamma.
* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>? Jag tror inte att det enbart har med rasen att göra, men visst, hon är väldigt social och mysig.
* Vad är <din hästras> bra på? Hon är avlad som brukshäst och kan det mesta med körning, hoppning och dressyr..
* Vad är den dålig på? Inget särskilt...
* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt? bifogar en bild istället för att beskriva henne fysiskt min häst .. Psykiskt är hon lugn och sansad men ändå pigg och framåt..

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst? Scarlett
* Vilken ras tillhör den? New forest
* Hur gammal är den? 9 år
* Hur hög är den?ca 140 cm
* Vilken utbildning har den? ingen särskild.. kan lite av varje
* Har den tävlat, och i så fall i vad? nej
 
* Varför valde du just <din hästras>? För att få en rolig rid och tävlingshäst, ville ha en tuff självständig häst som både uppskattar en heldagstur i skogen och den enorma pressen på en tävlingsbana, jag ville ha omväxling helt enkelt...
* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>? Lätt häst att ha, uppskattar d mesta och bara den får en rätt utformad foderstat och "allmän" tillsyn klarar den sig rätt bra själv. En tålig ras..
* Vad är <din hästras> bra på? Allt, mycket varierbar, fantastiska dressyrhästar, riktiga terrängmaskiner, trevliga avelshästar, fantastiska tävlingshästar. Funkar fint för lättare sulky-körning och dom flesta hoppar hyfsat (ja, faktiskt!). Annars är dom extremt bra på att springa i alla tempon tölt samt suuuupersnabb pass :D
* Vad är den dålig på? Att klara sig utan flocken, en islandshäst kräver sällskp av andra hästar.
* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt? Den får mer vinterpäls :rofl:, har två xtra växlar (gångarter), är riktiga tuffingar med stenhårt psyke, otroligt possetiva hästar som gör ALLT för den som förtjänar det!

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst? Haukur från Snällbyn, Kraka från Väbylund
* Vilken ras tillhör den? Islandshäst
* Hur gammal är den? 4 resp. 16
* Hur hög är den? 132 resp.140
* Vilken utbildning har den? Under inridning resp. Välutbildad i dressyr (LA) tävlad medelsvår hopp. Tävlad på klubbnivå i ovalbanegrenar.
* Har den tävlat, och i så fall i vad? Nej resp. Hoppning, Dressyr, Islandshäst - ovalbanegrenar (V3, T3).
 
* Varför valde du just kallblodstravare?
- Egentligen var det en slump. Jag letade efter en viktbärande häst, läste en annons och kände direkt att detta var min häst!

* Hur upplever du att det är att leva med kallblodstravare?
- Oerhört stimulerande! Jag hade inga större erfarenheter av kallblod tidigare, trots att jag ridit i över trettio år.
Maken till lättlärd och samarbetsvillig häst får man leta efter. Hon läser mig som en öppen bok - det går aldrig att lura henne!

* Vad är kallblodstravare bra på?
- Just min kallblodstravare är en ypperlig ridhästmodell. Hon har mycket lätt för samling och liksom hittar själv sin form.

* Vad är den dålig på?
- Ingenting som jag hittills kommit underfund med. :D

* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
- Fysiskt är hon ganska grov. Gångartsmässigt är hon som de flesta halvblod - mycket taktmässig och regelbunden.
Psykiskt är hon nog mer känslig än t ex halvblod.

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
- LaTexa Best. Kallas Shira eller Besten.

* Vilken ras tillhör den?
- Svensk kallblodstravare.

* Hur gammal är den?
- 11 år.

* Hur hög är den?
- 159 cm.

* Vilken utbildning har den?
- För närvarande ca LB dressyr. Men jag rider akademiskt, så jag mäter inte direkt enligt den vanliga "utbildningsskalan".

* Har den tävlat, och i så fall i vad?
- Hon har inte tävlat - än. Inte ens i trav. :D

Immer
 
Allmänt:
* Varför valde du just <din hästras>?
Jag såg inte till rasen. Hittade en häst jag ville ha och att det sen råkade vara ett varmblod spelade ingen roll.

* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?
Kan ju bara uttala mig om vad jag själv erfarat. Jag tycker att det är en ärlig ras som alltid gör sitt bästa. Den är lättlärd och trevlig. Vilket gör att det är väldigt roligt att jobba med den.

* Vad är <din hästras> bra på?
Den är ju avlad för att trava. Vet även att dom hoppar väldigt bra. Tycker själv att den passar till allt. Hästen blir vad man gör den till. Min går bäst i dressyren. Vanlig i western också.

* Vad är den dålig på?
Det beror nog mycket på individ. Den är ju en naturlig travare och har ofta svårt med galopp om den använts som travhäst(då kroppen hos en travhäst inte har muskler att galoppera). Men jag tycker inte att själva rasen är "dålig" på något. Det beror på individen och ryttaren.

* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
Som sagt är det en travare. Den har en annan extriör än de hästar som avlas för ridning. För det första har den längre kropp och rakare has. Den har även en rakare nacke. Korset sluttar ofta lite. Den kan man gå ännu djupare i hästens uppbyggnad med så mycket kunskap har jag inte.
Psykiskt? Ja, det vet jag faktist inte. Beror ju också på individen. Väldigt framåt. Ofta harmoniska i sig själva enligt mina erfarenheter.


Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
Whits David
* Vilken ras tillhör den?
Amerikanskt/Franskt varmblod
* Hur gammal är den?
Sex år (född -97)
* Hur hög är den?
ca 158 cm
* Vilken utbildning har den?
Inkörd, grundriden i dressyr/hopp. "Rai-riden".
* Har den tävlat, och i så fall i vad?
Trav, Hoppning och Dressyr
 
jag vill gärna vara med och svara på dina frågor om olika hästraser, så jag skickar ett mail till din mail om en stund! kram // cicci :banana:
 
Allmänt:
*Jag valde "min" hästras pga att jag tycker det är världens vackraste, klokaste och på alla sätt perfekta häst, temperamentet passar mig perfekt.
*Jag upplever att MÅNGA har mycket fördomar om denna rasen, troligen pga okunskap.
*Denna rase är en bra allroundhäst, men tävlar mkt framgångsrikt i distans och western på högsta nivå !
*Vad den är mindre bra på ...hm....svårt att hitta något här.. skulle kanske möjligen vara trav ? hehe
*Fysiskt är denna rasen annorlunda, av många ansedd vara världens vackraste hästras, den är inte så stor, den är smäcker och smidig som en katt. Den har ett litet vackert huvud med stora ögon, lång, vackert format hals, kort rygg, hög svansföring. Intrycket av hästen är stolt och livlig.
Psykiskt tycker jag att denna hästen tänker mycket, man märker att det rör sig saker i huvudet på den på ett sätt jag aldrig sett på andra hästar, de är stora peronligheter, på gott och ont.

*Min häst heter Riyah
*Han är ett arabiskt fullblod
*Han är 4 år gammal
*Ca 153-155 cm i mankhöjd
*Inriden för ett år sedan så han är grundriden.
*Han är tävlad... visad på arabutställningar,
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 678
Senast: Lyckan i Halland
·
Avel Detta gäller för avelssidan: Ammor finnes/efterlyses hör INTE hemma här, hur behjärtansvärt det än må vara...
Svar
3
· Visningar
22 666
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: IngelaH
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 317
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp