Allt om alla hästraser?

B

**BORTTAGEN**

Jag heter Sara Lind och jag jobbar som frilansjournalist. Just nu ska jag skriva om hästraser - en artikel om varje hästras och av den anledningen behöver jag alla världens hästägare till hjälp.
smile.png


Jag vore tacksam om du svarade på de nedan angivna frågorna angående just din häst. För min del spelar det ingen roll om du svarar här på forumet eller om du svarar till min e-postadress (sara.lind@linema.com).

Jag hoppas att en sådan här efterlysning är okej eftersom det inte finns någon annonskategori som passar.
unsure.png


Allmänt:
* Varför valde du just <din hästras>?
* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?
* Vad är <din hästras> bra på?
* Vad är den dålig på?
* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
* Vilken ras tillhör den?
* Hur gammal är den?
* Hur hög är den?
* Vilken utbildning har den?
* Har den tävlat, och i så fall i vad?

Tack på förhand!
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej!
Allmänt: Jag har en (1)varmblodsvalack o en (2)fullblodsvalack.
*1. valde jag pga hans stora utstrålning, han e världens gosigaste häst, en riktig kompis.. jag brydde mig inte om att han var en "avdankad travare" Jag tycker att travare är lugna individer som har blivit hanterad mycket från tidig ålder, därför har jag valt att köpa två f.d. löphästar.
2. valde jag pga hans lugn o smäckerhet. Ville ha en lättare typ än travaren för att kunna tävla hoppning med i framtiden. Sen är ju naturligtvis f.d. löphästar billigare än ex. halvblod men det hade ingen betydelse för mig eftersom jag enbart var ute efter mycket hanterade hästar.

*Jag tycker att mina hästar är lätta att leva med, dom kräver iofs regelbunden motion o dom måste få tänka o använda hjärnan o inte bara kroppen men vad skaffar man annars häst för om man inte tänker aktivera dom?

*1. är jätteduktig på att stå stilla vid borstning o pyssling o är jättesnabb o uthållig när vi tävlar galopp (ja, jag tävlar lite galopp på en f.d. travare) Bara mindre sk träningstävlingar men ändå.
2. Är duktig på att gå framåt dvs han har egen motor utan att man måste driva på hela tiden o då är han bara 3 år...

*1. är dålig på att hålla sig lugn när vi är ute på roligheter såsom stranden, tävlingar osv.
2. är dålig på att lyssna på hjälper men det får man ha överseende med iom han ringa ålder..

*1. Fysiskt skiljer han sig nog inte från andra raser precis o knappt psykiskt heller skulle jag tro..?
2. Fysiskt har han mkt mindre huvud än andra raser o han är väldigt smäcker (finns dock andra hästraser som oxå är det).

Ensilt:
*1. heter Starboy Power men kallas för Gossen
2. heter Cannonball xx men kallas för Calle
*1. Varmblodig travare
2. Fullblod
*1. Är 9 år (född 94)
2. Är 3 år (född 2000)
*Bägge två är 154 cm i mankhöjd.

*Inga utbildningar alls förutom löpträning då.

*1. Har tävlat i trav o på träningstävling i galopp
2. har tävlat i galopp..
Mvh Veronika
 
* Varför valde du just <din hästras>?
Det bara blev så. Nu tycker jag att varmblodstravare är den underbaraste rasen som finns. :love:
* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?
Underbart, hon är den bästa häst som finns.
* Vad är <din hästras> bra på?
Trava :smirk:
* Vad är den dålig på?
Inget vad jag kan komma på
* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
Hon är inte byggd för att ridas på enligt vissa. Men det är ju ingen hästras. Hästar är inte till för att ridas på. Hon är däremot avlad för att trava fort. Skiljer henne från t ex halvblod.

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst? Evelyn Square
* Vilken ras tillhör den? varmblodstravare
* Hur gammal är den? 11 år
* Hur hög är den? ca 155
* Vilken utbildning har den? hon är inkörd, inriden, under utbildning inom ridningen
* Har den tävlat, och i så fall i vad? ja, hon har tävlat trav.
 
* Varför valde du just <din hästras>?
FÖR ATT JAG GILLAR SVENSKA HALVBLOD
* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?
MYCKET BRA
* Vad är <din hästras> bra på?
HOPPNING, DRESSYR,FÄLTTÄVLAN SAMT KÖRNING
* Vad är den dålig på?
ÄR EN LITE TYNGRE MODELL AV HÄST, OM MAN SKALL JÄMFÖRA EX. PÅ FULLBLOD
* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
VICKTBÄRANDE RELATIVT STARKA

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
MIGHT B SHADY OCH GOLDEN ANGEL
* Vilken ras tillhör den?
SVENSKA HALVBLOD
* Hur gammal är den?
14 OCH 2 ÅR
* Hur hög är den?
162 CM OCH IDAG CA 155 CM
* Vilken utbildning har den?
DEN ÄLDSTA ÄR UTBILDAD LA HOPPNING OCH MEDELSVÅR DRESSYR. DEN YNGRE SKALL BÖRJAS ATT RIDA IN.
* Har den tävlat, och i så fall i vad?
DEN ÄLDSTA HAR TÄVLAT LB/LB HOPPNING OCH DRESSYR. ÄVEN TRÄNAD FÖR FÄLTTÄVLAN
 
Allmänt:
* Varför valde du just <din hästras>?
Eg. skulle jag löpa ett svenskt halvblod alt. ett engelskt fullblod och tävla hoppning och lite dressyr med, men jag fick ett samtal från en tjej som hade en arab till salu så åkte jag dit och kollade mest av nyfikenhet, när jag väl träffade min blivande häst så var jag helt såld :love:

* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?
Allsidigt, det går att göra det mesta med en arab, även fast det kanske inte är på elitnivå.
Jag upplever också att araben överlag mer nyfiken på saker och ting än vad jag har upplevt andra raser.

* Vad är <din hästras> bra på?
Jag har upplevt att araber är väldigt ambitiösa hästar med hjärtat på rätt ställe. Dom har ju en extra talang för distans och galopp men dom gillar att hoppa och enligt mig ås passar dom bra för dressyr.

* Vad är den dålig på?
dålig och dålig, tror att det är svårt att peka på någonting och säga, detta är just denna rasen dålig på, men jag tror nog att en del araber kanske inte har världens bästa hoppteknik.

* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
araben är en utav de mer ädlare raserna, mycket lätt i typen. Den har också ett mindre antal ryggkotor.
Jag tror att araben är en ganska känslig häst, mycket av ryttarens/skötarens sinnelag reflekteras på hästen. Är man själv stressad reflekteras det lätt av på hästen osv.

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
Wielita
* Vilken ras tillhör den?
arabiskt fullblod
* Hur gammal är den?
8 år
* Hur hög är den?
155 cm
* Vilken utbildning har den?
hm, svårt att säga, men hon ligger nog mellan LB-LA i dressyren, hon kan bla. öppna och sluta i skritt och trav, skänkelvikningar, enkla byten, (ökningar). I hoppningen kan ihon inte spec. mkt alls, har inte hoppat så mkt men hon gillar det och vi har som mål att rida minst 110 hoppningar.
* Har den tävlat, och i så fall i vad?
aldrig tävlat, än så länge
 
Allmänt:
* Varför valde du just <din hästras>?
För att jag tycker Haflinger är vackra!

* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?
Hur bra som helst!
* Vad är <din hästras> bra på?
Hoppning!
* Vad är den dålig på?
Dålig och dålig..!Han är lite sämre på dressyr..
* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
Han är som alla andra!

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?"patcho"
* Vilken ras tillhör den?Haflinger
* Hur gammal är den?5
* Hur hög är den?145cm ca .inte slutmätt
* Vilken utbildning har den? :confused:
* Har den tävlat, och i så fall i vad?Hoppning
 
Allmänt:
* Varför valde du just <din hästras>?
Det råkade bara bli så (nu är jag arab-freak)

* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?
Roligt, min häst är ganska komisk av sig, håller på och spelar teater och leker rädd, ska stajla i hagen och kan hålla på och se himla rolig ut. Sedan är han en jättemysig häst och man kan göra det mesta med honom

* Vad är <din hästras> bra på?
Nästan allting, väldigt allsidig hästras.
Kan ju då inte användas till skogsarbete eller så, men annars kan dom det mesta, men kanske inte internationellt...

* Vad är den dålig på?
Inte mycket, ren styrka, araber är ju inte såp kraftigt byggda precis

* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?

Fysiskt: Smäcker och ädel i kroppen, kort i ryggen, hög svansföring

Psykiskt:
Har ofta mycket instinkter, har mycket energi
Är oftast lugna i lite läskiga situationer, sticker inte iväg okontrollerbart :)

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
Blitz

* Vilken ras tillhör den?
Arabiskt Fullblod

* Hur gammal är den?
8 år

* Hur hög är den?
Ca. 147 cm...? (inte slutmätt)

* Vilken utbildning har den?
Svår fråga, har ingen aning faktiskt

* Har den tävlat, och i så fall i vad?
Nej
 
Allmänt:
* Varför valde du just <gotlandsruss>?
det är en allsidig hästras som är en bra allround ponny med mycket bus i.
* Hur upplever du att det är att leva med <gotlandsrusset>?
väldigt bra, som jag skrev precis, är det en ras som är bra till hoppning, dressyr, trav, fälttävlan, ja alla sporter, detn har även blivit tävlad i western, gymkahna och voltige. det är också en viljestark ponnyras som ibland kan komma på små bus.
* Vad är <din hästras> bra på?
det jag skrev innan
* Vad är den dålig på?
vet faktskt inte
* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
?????

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
Kaiser
* Vilken ras tillhör den?
gotlandsruss
* Hur gammal är den?
18 år ( född 1985 )
* Hur hög är den?
145 ( inte helt säkra.) (han är egentligen för stor för att vara russ, men han är renrasig
* Vilken utbildning har den?
hmmmm
* Har den tävlat, och i så fall i vad?
nej
 
Hej!

Allmänt:

* Varför valde jag just <Islandshäst>?

Började rida för drygt tio år sedan på ridskola där jag började med klassisk ridning. Efter några terminer var vi några stycken som var sugna på Westernridning och fixade tränare och startade med Westernridning. Eftersom vi använde ridskolehästarna fanns det begränsning för vad vi kund lära oss och kom till den nivån att vi var tvugna att investera i utbildade westernhästar. Då det innebar en investering i den högre nivån :eek: la jag av då (tyvärr). Efter att hållit upp i tio år provade jag på Islsndshästar och kände att jag kommit rätt. Var ganska trött på ridhus och ridbanor efter den första tiden med hästar. Nu är vi ute i naturen och rör oss och upplevelsen tillsammans med hästarna är total :)


* Hur upplever jag att det är att leva med Islandshästar?

Det är lättsamt och samtidigt mer krävande eftersom det är två växlar till att hålla reda på och underhålla. Det är också en häst som är väldigt framåt (i regel, särskilt Islandsfödda) och villiga. De vi har här hemma går ute året om med utegångstall vilket underlättar hanteringen. Islandshästar är ofta uppväxta i flock och lär sig flockbeteendet från grundet och lär man sig flockbeteendet lär man sig mycket av hästarna som resulterar i att det är låttare att förstå och hantera hästen. Jag upplever också att de är generellt mindre "tittiga" när man är ute och rider vilket gör att man har större behållning av ridturen när man är ute.

* Vad är Islandshästar bra på?

Det är ju främst gångarterna och framkommligheten i svår terräng. Jag upplever att de är mindre "stirriga" än de flesta andra hästraser även om det ibland kan vara lite hallabaloo i hagen emellanåt men det är normalt för flockdjur att kolla rangordningen ibland. Måste också säga att det är en väldigt vacker häst att se på också.

* Vad är den dålig på?

Kan inte komma på så mycket mer än att hoppa höga hinder ;) Ett problem med Islänningen är ju allergin med Svinknott vilket resulterar i klåda och kallas för exem vilket det egentligen inte är. Tror att c:a 30-40% är drabbade, de som kan det mer exakt får rätta mig.

* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?

Kraftfull och livlig med "lugnt sinne" De växer upp i "vilt" tillstånd på Island vilket gör de härdiga och starka både fysiskt och psykiskt. Avvikelser förekommer på hästar födda utanför island som inte får växa upp i flock, det är ofta skillnad på Islandsfödda och födda utanför island enligt min uppfattning...... Det är definitivt ingen nybörjarhäst men eftersom de är flockvana kan man "åka" Islänningen i grupp varför de anses lämpliga som turridningshästar, på gott och ont. Men rid ut på en Islänning utan grupp så inser man att det inte är en nybörjarhäst. Vad jag upplevt är att många islandsfödda hästar har en startknapp på ryggen vilket gör att så fort man sätter sig ska man iväg men hoppar man av kan man släppa tyglarna så står den där som vilken westernhäst som helst :)

Om den enskilda hästen:

* Vad heter din häst?

Har ingen egen...än men rider och sköter tillsammans med min fru ett antal här hemma på gården. Han jag rider oftast heter Polli och har ett sinne som jag gillar. Lugn men ändå väldigt framåt.

* Vilken ras tillhör den?

Gissa ;)

* Hur gammal är den?

17 år (medelålders)

* Hur hög är den?

c:a 135 cm

* Vilken utbildning har den?

Gångarter, vilka måste tränas och underhållas.

* Har den tävlat, och i så fall i vad?

Är inte säker men tror det.....

Kunde skriva hur mycket som helst men har begränsat mig så mycket jag kunnat. Summa summarium är att jag efter 10 års uppehåll aldrig haft så kul med häst förut :D :D :D

Rolle på Österlen
 
Allmänt:
* Varför valde du just <Tinker>?
En ren slump. Jag letade medryttarhäst och grannen till mitt sommarhus hade precis skaffat ett par stycken, däribland denna Tinker.

* Hur upplever du att det är att leva med Tinkern?
Tinker är enn relativt krävande hästras. De kräver mycket intelektuell stimulans för att vara lugna och trevliga. Får hästen bara tillräckligt att göra är den hur underbar som helst, och idiotsäker.

* Vad är Tinkern bra på?
Det är en extremt intelligent häst. Den försöker alltid göra sitt bästa! Hästen känner genast av vilket humör och vilken kunskapsnivå människan är på och beter sig därefter. en nybörjare får en lugn goshäst och den duktigare ryttaren får något att bita i. Pålle fattar allt man visar efter första gången och han hittar gärna själv på "fortsättningar". Han är smart nog att förstå att saker inte är farliga, även om alla andra hästar runt omkring far som tokiga. Osv...
* Vad är den dålig på?
Tinkern är en kraftigare typ av häst. detta gör att den inte lämpar sig för de allra högsta klasserna i dressyr och hoppning. Men den klarar mycket väl den nivån som ett genomsnittligt halvblod klarar, med samma träning. Nu är de flesta Tinkrar än så länge relativt obildade, men särskilt inom akademisk dressyr börjar de komma stort pga sin naturliga förmåga till samling.

* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
Fysiskt är den kraftigare, och därför starkare och mer viktbärande. Psysiskt är det den smartaste hästras jag träffat på.

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
James
* Vilken ras tillhör den?
Tinker
* Hur gammal är den?
7 år
* Hur hög är den?
1.55
* Vilken utbildning har den?
Mest skogsriden. Är under tillridning i dressyr.
* Har den tävlat, och i så fall i vad?
Nej!

Om du vill veta mer om Tinkern, eller hitta flera Tinkerägare att prata med så kan du gå in på Svenska Tinkerhästsällskapet på www.svenskatinker.se
Eller PMa mig.
/Anna
 
Allmänt:
* Varför valde du just:Engelskt fullblod. Dom har alltid funnits runt mig. Det var min första stora häst.
* Hur upplever du att det är att leva med Engelskt fullblod. En mycket trevlig häst ras. Inte så nerviga som alla tror.
* Vad är Engelskt Fullblod bra på? En använbar häst som man kan göra vad man vill med. Men det krävs mycket tålamod och bestämdhet.
* Vad är den dålig på? Kan inte hitta några nacktdelar med Engelska Fullbod.
* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt? om man har ett Engelskat fullblod kan man räkna med att sitta på ett energi knippe om man sköter dom rätt.

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst? ItsaQueen
* Vilken ras tillhör den? Engelskt Fullblod
* Hur gammal är den? Hon är 4 år
* Hur hög är den? Ca 170
* Vilken utbildning har den? Hon har varit i löpträning.
* Har den tävlat, och i så fall i vad? Hon skulle ha startat i löp men gick sönder. Ska bil mamma till våren.
 
* Varför valde du just <din hästras>?
För att de newforestar jag träffat tidigare har varit väldigt trevliga
* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>
Väldigt lätt!!! det är sällan några problem och den är väldigt frisk, trevlig
* Vad är <din hästras> bra på?
Snälla mot barn, bra tävlingsponnyer....
* Vad är den dålig på?
Vet faktiskt inte
* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt? De är väldigt lugna(psykiskt)...Bra ben, friska(fysiskt)...

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
Benita
* Vilken ras tillhör den?
New Forest
* Hur gammal är den?
16
* Hur hög är den?
145.5cm
* Vilken utbildning har den?
La/La(kan även utföra en del svårare
skolor korrekt) samt msv.b fälttävlan
* Har den tävlat, och i så fall i vad?
La/La msv.b fälttävlan, Sm i gymkhana

:banana: :banana: :banana:
 
* Varför valde du just <din hästras>?
Welsh mountain. det bara blev så. de är så vackra och smarta.
* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?
kul! lättlärda, lite envisa(posetivt) glada, pigga busiga och kloka
* Vad är <din hästras> bra på?
Allt!
* Vad är den dålig på?
öh.. gå i trappor ( ? )
* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
dom är så snygga och smarta
Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
Simora Contessa
* Vilken ras tillhör den?
Welsh Mountain
* Hur gammal är den?
snart 22
* Hur hög är den?
119,8 när hon var ung, nu bara 119
* Vilken utbildning har den?
tränad i körning hoppning dressyr fälttävlan distans ponnytrav mm.
* Har den tävlat, och i så fall i vad?
SM i Maraton körning(Par) en Distansritt. L:C hoppning och dressyr. tävlat ponnytrav.
hennes syster heter Jewel Samantha och är en av dom bästa hopp b-ponnys i svergie! (hoppar den högsta klassen)
 
* Varför valde du just <din hästras>?
För att jag letade foderponny och hittade en connemara som skulle ut på foder och jag provred och blev kär!
* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?
De är sociala, nyfikna, stadiga, lätt uttråkade, posetiva.
* Vad är <din hästras> bra på?
Hoppa! Har tävlat LA. Och dressyr, bra gångarter!
* Vad är den dålig på?
Finns väl inget jag riktigt upptäkt än, hoppas inte på det heller.
* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
Den är mer nyfiken än andra raser tycker jag och mer soceal, träffat många av denna ras och alla lika soceala. Tycker det är en fin ponnyras i dressyr!
Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
"anonymt"
* Vilken ras tillhör den?
Connemara
* Hur gammal är den?
12 år
* Hur hög är den?
Maxad d-ponny.
* Vilken utbildning har den?
La/La
* Har den tävlat, och i så fall i vad?
Hoppning & dressyr.
 
Allmänt:

* Varför valde du just <Connemaran>?
Mamma har hållt på med connemaror sedan hon var ung så det var egentligen hon som valde våran första häst.

* Hur upplever du att det är att leva med <Connemaran>?
Bara de får leva ett riktigt hästliv, vara ute mycket, så mår de bra och är lättskötta. De är kloka och går mycket bra ihop med andra hästar.

* Vad är <Connemaran> bra på?
Det är en mycket allsidig ponny som är bra på det mesta men hoppning är väll den ridsportgren där den hävdat sig bäst.

* Vad är den dålig på?
Kommer faktiskt inte på något...

* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
Det är ju så olika från individ till individ. Men jag skulle ju påstå att de i regel är ganska stadiga ridhästar med bra takt i gången. Psykiskt är dem ganska starka, vilket kan vara både positivt och negativt beroende på hur man som ryttare kan uttnyttja det.

Om den enskilda hästen:

* Vad heter din häst?
1. Valborg
2. Grand Chief
3. Hagens Cilla

* Vilken ras tillhör dem?
Alla är connemaror

* Hur gamla är dem?
1. 19 år
2. 6 år
3. 2 år

* Hur hög är den?
1. 148 cm
2. 147 cm
3. 143 cm (blir ca 148 cm)

* Vilken utbildning har den?
1. MSV A hoppning, LA dressyr
2. LC hoppning, LB dressyr
3. Ej inriden

* Har den tävlat, och i så fall i vad?
1. Hoppning, dressyr och fälttävlan
2. Hoppning och dressyr
3. Ej tävlad
 
Nu har jag inte fått hem min pålle än, men kan ändå svara eftersom jag inte tror någon annan här har den rasen.

Allmänt:
* Varför valde du just <Camargueponny>?
Att jag bestämde mig för den rasen har jag och andra frågat mig många gånger :D Jag hade, innan jag bestämde mig, varit i Camargue 2 gånger och träffat hästarna. Jag är ej intresserad av tävling utan av att må så bra ihop med hästen som möjligt, rider "ridkonst". Deras byggnad föll mig i smaken och deras psyke likaså.

* Hur upplever du att det är att leva med <Camargueponnys>?
Ja, har ju inte levt ihop med honom, men men... Jag kan tänka mig att det blir underbart, men det hade det nog blivit med vilken häst som helst som jag fallit för.

* Vad är <Camargueponnyn> bra på?
I Camargue används de som arbetshästar och är alltså kompakta med mycket kraft i, bra psyke så att de vågar gå nära stora tjurar. De börjar dock användas utanför det området och är utmärkta hoppare och är bra på dressyr (kanske inte tävlingsdressyr, utan "barock/ridkonst"). De som vänder sig till köpare utanför camargue har en lite annan typ än de som vänder sig till gardians (cowboys) inom camargue. Jag valde en arbetstyp, kompakt med superbt psyke.

* Vad är den dålig på?
Jadu... Kapplöpning kanske...?

* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
Fysiskt - Kort rygg, sluttande/stupande kors och kort hals. Som gjord för att bära tungt, arbeta hårt och ha mycket kraft (uppåt, inte lika mycket framåt kanske). De är väldigt tåliga (föds upp "vilda" i stora flockar, där de ofta får gå orörda fram till 3 års ålder). Trots att de är ponnys (135-148 cm) klarar de av att bära en vuxen man.
Psykiskt - Väldigt lugna när de ej arbetar. När de arbetar livar de upp och har stor arbetsglädje. De flesta jag träffade på när jag letade häst verkade väldigt intelligenta.

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst? Mourven de Belugue
* Vilken ras tillhör den? Camargueponny
* Hur gammal är den? 3 år (född 10 april 2000)
* Hur hög är den? ca 140 cm
* Vilken utbildning har den? Gått vild sedan födseln.
* Har den tävlat, och i så fall i vad? -
 
Allmänt:
* Varför valde du just <irish cob>?
* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?
En fantastisk klok, okomplicerad, trygg och pålitlig häst
* Vad är <din hästras> bra på? Det är en allroundhäst som passar i de mesta sammanhang.
* Vad är den dålig på? Den kanske inte är världens snabbaste. Ingen race-häst alltså.
* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt? Den har ett speciellt och showigt utseende med ett showigt steg. Trampar under sig och går lätt i form. Den är trygg och ser inga spöken. Mycket vänlig mot andra hästar, djur och människor. Oerhört lättlärd. Den är mycket tillgiven och följer en som en hund.

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst? Jag har flera, men en hingst heter De Nanann King kallad Kungen (han är min nick-bild)
* Vilken ras tillhör den? Irish Cob
* Hur gammal är den? Han är född 1991
* Hur hög är den? Han är 148 cm
* Vilken utbildning har den? Han är körd och rids mest i skogen och fantastiskt snäll och tålig.
* Har den tävlat, och i så fall i vad? Nej
Om du vill veta mer om Irish Cob så gå in på vår Nättidning Dollymare http://hem.passagen.se/irland1
 
* Varför valde du just <varmblodig travare>?
Jag var och tittade på många hästar innan jag köpte travaren som heter Son of Ling. Jag letade efter en ridhäst och sista hästen att titta på var han. Jag tyckte att han var så vacker, så jag köpte honom, och iochmed det började jag älska travare :love:
* Hur upplever du att det är att leva med <varmblodiga travare>?
Det är väll inegn skillnad från andra raser :confused: men min är väldigt social och gosig!
* Vad är <din hästras> bra på?
Han e mkt bra på dressyr
* Vad är den dålig på?
Dålig på, hm.... det skulle i såfall vara att vara lugn. Det är han mycket dålig på, en liten räddhare i bland :D, nervig kan man också säga!
* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?
jag tycker att han är som alla andra hästar, men psykiskt så tycker jag att han är mer orädd när det gäller nya platser!

Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?
Son of Ling
* Vilken ras tillhör den?
Svensk varmblodig travare
* Hur gammal är den?
10 år
* Hur hög är den?
159cm (lika lång som jag :D)
* Vilken utbildning har den?
Travhäst från början, nu dressyrhäst
* Har den tävlat, och i så fall i vad?
Tävlat i trav, funderar på att debutera i dressyr till hösten!
 
* Varför valde du just <din hästras>?

Det blev så. Jag var ute efter en westernriden häst
och han var perfekt.


* Hur upplever du att det är att leva med <din hästras>?

Anser inte att det är någon skillnad från någon annan ras.
Den skillnaden som finns är olika från idivid till
individ.


* Vad är <din hästras> bra på?

Han är en läromästare och otroligt trygg i sig själv.
Han är bra på att hjälpa ryttaren och är oerhört
sammarbetsvillig. Bra för mig som sadlat om från dressyr
till western.


* Vad är den dålig på?

Att vara elak

* Vad skiljer den från andra hästraser - fysiskt respektive psykiskt?

Fysiskt så är han kraftig, men ändå smidig. Psykiskt
är han trygg i sig själv och är alltid glad och positiv


Om den enskilda hästen:
* Vad heter din häst?

Golden kallas han

* Vilken ras tillhör den?

Quarter

* Hur gammal är den?

Han är född 1992

* Hur hög är den?

Drygt 160-165 cm

* Vilken utbildning har den?

Behärskar byten i vart fjärde, slid stop, spin

* Har den tävlat, och i så fall i vad?

Nej
 
Ska försöka svara på dina frågor. :D
*valde honom inte efter ras utan för att han är en väldigt trevlig häst.
*Det är helt underbart att ha en arab,dom är väldigt personliga.
*Vara ärliga,lyssnar bra,lätt lärda mm
*Kan vara lite pepplig i´bland men inget som man inte står ut med=)
*Uthållig som sjutton,personliga tycker jag att dom är.

*Animusz"Musse"
*Polsk Arab
*17 år
*150cm
*Distans och barock
*Distans.............3 sm guld och masa andra goda resultat

Så då har jag försökt,hoppas att jag var till nån nytta.Ha det gott.
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 646
Senast: Lyckan i Halland
·
Avel Detta gäller för avelssidan: Ammor finnes/efterlyses hör INTE hemma här, hur behjärtansvärt det än må vara...
Svar
3
· Visningar
22 658
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: IngelaH
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 313
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp