Allt om Australian Shepherd!!!

gerd

Trådstartare
Hej!!

Jag har total förälskat mig i dessa hundar:love: och har funderingar på att köpa en till våren.
Behöver dock lite råd från er som verkligen kan rasen, i fall det är en lämplig ras för mig, efter vad jag har hört och läst mig till så verkar det vara en perfekt ras för mig. Men som sagt vill jag ha er mening:bump:

Jag bor på en stor häst gård och har en hund nu. Har umgåtts och haft hund sedan jag var liten.
Min tanke med hunden är att den ska kunna vara med på det mesta, ridning, arbete på gården, långa promenader, lydnads träning / agility.

Kort sagt så vill jag ha en aktiv hund som även klarar vissa dagar med att bara få slappa lite hemma på gården..

Vad tror ni, kan en aussie va nåt för mig??


Sen hade det vart jätte kul om ni här inne som har aussie, vill berätta lite om era hundar och vad ni gör med dem!! Hade vart jätte kul om ni ville visa lite bilder oxå!!:bump:

hade vart jätte glad för svar/ Sofia
 
Senast ändrad:
Sv: Allt om Australian Shepherd!!!

Visst är de otroligt vackra! :love: Jag älskar den rasen och ska bestämt ha en när vi skaffar hus/gård. Senast jag kollade fick jag dock höra att mentaliteten inte är den bästa, på grund av snäv avelsbas. Så det får du vara noga med! Jag vet att det finns åtminstone en här på forumet men jag har glömt bort namnet :p, får väl se om det dyker upp någon!
 
Sv: Allt om Australian Shepherd!!!

Avelsbasen är stram o drar åt olika håll, en del avlar på utseendemeriter, andra på bruksmeriter o andra avlar på vallningsmeriter, sen finns det dom som säger sig avla på Dual Purposehunder.
Kolla MH på föräldradjur o syskon noga, mentaliteten är extremt ojämn.
Men vacker är den, tyvärr.

mvh
 
Sv: Allt om Australian Shepherd!!!

Jag har uppfattat det som att dom har en del problem med ljudrädsla med..
Dom jag har träffat har vart trevliga, dock:) En som har haft väldiga sjukdomsproblem med ett par av sina, tyvärr:(
 
Sv: Allt om Australian Shepherd!!!

Okej. Tack för era svar!:bow:
Då ska man alltså kolla upp lynne och mentalitet extra noga.

Om det är någon som har tips på bra linjer eller uppfödare så får ni gärna PM:a mig, vet inte om man får skriva ut uppfödare här..

Snälla fortsätt dela med er av era erfarenheter:banana:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 481
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 265
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 897
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 386
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp