Allt om avel

Har Agria ersatt kastrationen och du har Avel Guld Liv? I så fall bör du kunna få ersättning för förlorad avel. Om Agria nekat själva kastrationen är det dock svårare. Då gäller att hans problem är konstaterat ärftliga, att han själv har men pga dem och att defekten bevisligen kan komma att föras vidare till avkommorna.

Det stämmer inte (i alla fall hos Agria, andra bolag kan jag ej) som diskuterats i tråden att man inte kan få ersättning om hunden aldrig lämnat avkommor. En förutsättning för att få ersättning för sterilitet och medfödda defekter är i många fall att hunden varit avelsförsäkrad sedan innan 4 månaders ålder. Har den inte varit avelsförsäkrad sedan innan 4 månaders ålder krävs dock avkommor för att få ersättning för förlorad avelsduglighet (om det inte gäller en kastration som är ersättningbar enligt villkoren, då krävs inte heller avkommor).

Har man en blandrastik (eller oreggad) försäkrad i Agria kan man teckna en valpkullsförsäkring vilken i stort motsvarar avelsförsäkringarna för de renrasiga. Denna täcker dock enbart förvärvad sjukdom och olycksfall, inte dolt fel. För dolt fel får man teckna en separat försäkring när det gäller blandraser/oreggade. I avelsförsäkringarna silver och guld ingår dolt fel för reggade valpar.

Det var hos Agria min hane var tvungen att ha bevisad fertilitet innan det kunde betalas ut ngt. Men det var några år sedan. Han var införsäkran innan 4 mån MEN jag kan ha bytt bolag till agria (dock utan avbrott, är supernoga med sånt) efter valpperioden.
 
Det var hos Agria min hane var tvungen att ha bevisad fertilitet innan det kunde betalas ut ngt. Men det var några år sedan. Han var införsäkran innan 4 mån MEN jag kan ha bytt bolag till agria (dock utan avbrott, är supernoga med sånt) efter valpperioden.
Vad var det för fel på honom?
 
Det var hos Agria min hane var tvungen att ha bevisad fertilitet innan det kunde betalas ut ngt. Men det var några år sedan. Han var införsäkran innan 4 mån MEN jag kan ha bytt bolag till agria (dock utan avbrott, är supernoga med sånt) efter valpperioden.
Frånvaron av ersättning kan bero på bolagsbyte.
 
40 :wtf::eek::crazy: Jag gav 18,4 midsommaraftons morgon i Karlstad.

Sicket reapris! Jag har kommit undan med under 25 nån gång vet jag.. Dagtid. Här jourtid härskar inom ganska långt avstånd en enda klinik som råkar vara i en sån där härlig kedja som man inte får tala illa om.. :cautious: De har iaf monopol och kan ta vad de vill.
 
Vad var det för fel på honom?

Inget alls, han gick så småningom i avel med gott resultat. Det var bara det att jag läste på och pratade med bolaget om vad den där avelsförsäkringen (som ändå kostade en slant extra per år) egentligen innebar som jag plockade bort den.
 
Du kanske är som jag, doftkänslig? Jag kan tex inte vara i samma rum som parfymer.

Sant iofs. Parfymer jag ogillar kan få mig i princip åksjuk fast jag står still, jag får spader om lukter typ rök satt sig i kläderna osv. Graviditet med ännu känsligare näsa gjorde att jag knappt tog mig igenom Maxi.. :nailbiting:
 
Inget alls, han gick så småningom i avel med gott resultat. Det var bara det att jag läste på och pratade med bolaget om vad den där avelsförsäkringen (som ändå kostade en slant extra per år) egentligen innebar som jag plockade bort den.
Ja, på hanar som lämnat flertalet friska avkommor kan just den försäkringen ses som överflödig, det kan jag hålla med om :)
 
Angående dubbla försäkringar så tillåter inte alla bolag detta. Vi väntar på svar just nu om If tillåter att vi lägger en extra försäkring på inlåningstiken.
Gör de inte det så har vi ett stort problem.
Du bör kunna ha dubbel försäkring så länge du inte tar ut dubbel ersättning - alltså en skada/sjukdom ska enbart kunna tas ut på en försäkring. Jag måste själv kolla upp detta om jag ska säl
Jag känner också den lukten och beskriver den också som metallisk/järnig. Har heller aldrig hört om någon annan som känner det så jag trodde också länge att jag inbillade mej :o
Vad som luktar har jag ingen aning om däremot!
Jag känner lukten när dom börjat löpa - men aldrig före (blod luktar järn) :) Men det luktar inte enbart järn, utan även sunkigt blod (gammalt blod som ska väck) - en doft som inte är helt angenäm :D
 
Tack för bekräftelsen att jag inte är galen :D
Det jag pratar om är alltså en doft som kommer ca 1mån innan löp (på mina damer iaf), så det bör ju inte vara blod som luktar. Något i hormonomställningen?
Jaja, jag får försöka få en exakt tidsperiod på hur lång tid innan löpet det börjar lukta och sedan lättare kunna planera valpledigheter, och inse att jag kanske aldrig får veta VAD det är som ger lukten :D
 
Tack för bekräftelsen att jag inte är galen :D
Det jag pratar om är alltså en doft som kommer ca 1mån innan löp (på mina damer iaf), så det bör ju inte vara blod som luktar. Något i hormonomställningen?
Jaja, jag får försöka få en exakt tidsperiod på hur lång tid innan löpet det börjar lukta och sedan lättare kunna planera valpledigheter, och inse att jag kanske aldrig får veta VAD det är som ger lukten :D

Du kanske var en översexuell hanhund i ditt förra liv :angel:
 
Första frågan!
(En helt påhittad situation, har inget med några specifika hundar att göra)

Om en kull visar sig vara rätt fega och mesiga (fast skottfasta) genom MH, men sedan går och gör riktigt bra MT'n, skulle ni kunna tänka er att avla på en individ från den kullen?
Idag är många så fixerade på vad som står på papper att de inte verkar bry sig om vad de faktiskt själva kan se... Frågan man ska ställa sig är väl om man själv tycker att kullen har den mentalitet man önskar, oavsett vad som står på ett papper? Skulle man själv välja att köpa en valp från en hund med de faktiska mentala egenskaper hunden visar i vardagen (och inte bara vad den visade just vid det tillfället den dagen som den gjorde MH/MT)?
Jag hade en chowhane som flyttade till mig när han var ca 3 år. Hos sin uppfödare hade han genomgått ett MH, som på pappret inte var speciellt märkvärdigt. T ex så hade han 4 på skott. Jag levde med denna hane i nästan tio år och den hund som MH-protokollet beskrev är inte den hund jag kände. T ex så visade han inga problem vid vardagliga ljud såsom t ex åska. Hans kullsyster, som även hon fanns i min ägo, men från att hon var valp, hade godkänt karaktärsprov (där ju skott ingick), men det var hon som blev tydligt påverkad vid kraftig åska, inte hennes bror. Båda hundarna gick i avel, då de var både trevliga och friska och de lämnade båda fullt fungerande sällskapshundar med utmärkt mentalitet.
Som uppfödare så måste man ha förmåga att faktiskt själv se om en hund uppfyller ens krav för vad man strävar efter i sin avel. Oavsett om det handlar om mentalbeskrivningar/mentaltest, utställningsresultat (bara för att en hund går bra på utställning så behöver den ju inte ha den exteriör som man själv är ute efter), eller prov/tävlingsresultat (bara för att hunden gör bra provresultat så behöver den ju inte ha just de arbetsegenskaper man själv strävar efter), så måste man kunna avgöra om hunden är så bra som pappret visar.
 
Idag är många så fixerade på vad som står på papper att de inte verkar bry sig om vad de faktiskt själva kan se... Frågan man ska ställa sig är väl om man själv tycker att kullen har den mentalitet man önskar, oavsett vad som står på ett papper? Skulle man själv välja att köpa en valp från en hund med de faktiska mentala egenskaper hunden visar i vardagen (och inte bara vad den visade just vid det tillfället den dagen som den gjorde MH/MT)?
Jag hade en chowhane som flyttade till mig när han var ca 3 år. Hos sin uppfödare hade han genomgått ett MH, som på pappret inte var speciellt märkvärdigt. T ex så hade han 4 på skott. Jag levde med denna hane i nästan tio år och den hund som MH-protokollet beskrev är inte den hund jag kände. T ex så visade han inga problem vid vardagliga ljud såsom t ex åska. Hans kullsyster, som även hon fanns i min ägo, men från att hon var valp, hade godkänt karaktärsprov (där ju skott ingick), men det var hon som blev tydligt påverkad vid kraftig åska, inte hennes bror. Båda hundarna gick i avel, då de var både trevliga och friska och de lämnade båda fullt fungerande sällskapshundar med utmärkt mentalitet.
Som uppfödare så måste man ha förmåga att faktiskt själv se om en hund uppfyller ens krav för vad man strävar efter i sin avel. Oavsett om det handlar om mentalbeskrivningar/mentaltest, utställningsresultat (bara för att en hund går bra på utställning så behöver den ju inte ha den exteriör som man själv är ute efter), eller prov/tävlingsresultat (bara för att hunden gör bra provresultat så behöver den ju inte ha just de arbetsegenskaper man själv strävar efter), så måste man kunna avgöra om hunden är så bra som pappret visar.

Att vissa inte känner igen den hund MHt beskriver har ofta att göra med att deras hundar inte belastas på samma sätt i vardagen som de gör under ett MH. Detta blir ofta särskilt tydligt på hundar avlade för sällskap. MH ska ju belasta hunden så pass att man nästan provocerar fram svaghetena. Det är ju för att de hundar MHt en gång var tänkt för var de raser som var tänkta att arbeta och hålla ihop i ofta pressade situationer.

Sen tycker jag att man aldrig ska prata individ när man synar MH. Hur syskon, föräldrar och föräldrars syskon ser ut är minst lika viktigt.
Om en hund har 4 på skott och ingen annan har det kan det lika väl bero på en omständighet om öronärk, löp på gång osv. Men om det finns flera i linjerna med olika grader av skotträdsla hade jag tagit mig en rejäl funderare.
Sen beror det givetvis på vad rasen har för syfte. I min ras skulle jag gråta blod över en enda skotträdd hund. Hade jag fött upp Dvärgschnauzer så hade jag inte tagit lika allvarligt på det.
 
Jag bryr mig inte om den enskillda individens MH så mycket i avel såvida det inte är kass.
Jag la ner alla planer på avel på min schäfertik pga hennes systers brister. Min tik gjorde sedermera ett fantastiskt MH, beskrivaren som också föder upp Schäfer grattade oss och sa "Här har ni en fin avelstik"
Nopp. Blir ingen avel på henne hur fina tester hon än kommer göra.
Hennes syster är varken rädd, har någon problematik utan är en rätt käck och kul hund. Väldigt okomplicerad. Men hon är inte alls vad man önskar i en Schäfer och eftersom kullen bara blev tre individer med en på export så ville vi inte chansa och avla vidare.
 
Att vissa inte känner igen den hund MHt beskriver har ofta att göra med att deras hundar inte belastas på samma sätt i vardagen som de gör under ett MH. Detta blir ofta särskilt tydligt på hundar avlade för sällskap. MH ska ju belasta hunden så pass att man nästan provocerar fram svaghetena. Det är ju för att de hundar MHt en gång var tänkt för var de raser som var tänkta att arbeta och hålla ihop i ofta pressade situationer.

Sen tycker jag att man aldrig ska prata individ när man synar MH. Hur syskon, föräldrar och föräldrars syskon ser ut är minst lika viktigt.
Om en hund har 4 på skott och ingen annan har det kan det lika väl bero på en omständighet om öronärk, löp på gång osv. Men om det finns flera i linjerna med olika grader av skotträdsla hade jag tagit mig en rejäl funderare.
Sen beror det givetvis på vad rasen har för syfte. I min ras skulle jag gråta blod över en enda skotträdd hund. Hade jag fött upp Dvärgschnauzer så hade jag inte tagit lika allvarligt på det.
Idag gör jag gärna BPH, då det är bättre anpassat för sällskapshundar. På den tiden karaktärsprovet fanns så gjorde jag det. Jag hann med att göra det på två chowar och en mastiff innan det togs bort.
Nu i vår ska jag anmäla min mopshane (ett år) till BPH och det ska bli jätteroligt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 609
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 185
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 102
Senast: Mineur
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 854
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp