Allt om Berlin!

qwerty

Trådstartare
Ska iväg på en weekend snart till Berlin! Har varit där för många år sedan så det ska bli kul att se staden i vuxen ålder. Mitt sällskap har aldrig varit i Tyskland öht.

Därför vill jag ha era bästa Berlin-tips! Vilka sevärdheter är bäst? Något bra restaurangtips? En speciell bar/klubb vi borde kolla in? Bästa shoppingcentret? Något annat vi inte bör missa?

Skulle även vilja veta om det finns någon hästsportbutik i Berlin. Kanske något märke som är billigare där än här? Eller bara allmänt en bra butik?

Hur tar man sig lättast från flygplatsen? Finns det speciella kort man kan köpa för att åka tunnelbana/buss hur mycket man vill?

Tacksam för alla tips! Ser verkligen fram emot denna resa. Dels älskar (ok låter verkligen fel i detta sammanhang men ah ni fattar nog..) jag allt som har med andra världskriget att göra. Och dels känns Berlin underskattad och oupptäckt, "alla" som åker på weekend väljer ju gärna klassiker som London och Paris.

Tack på förhand! :D
 
Sv: Allt om Berlin!

Jag har inte tid att skriva något längre nu, men kan i alla fall säga att kollektivtrafiken är superb! Bodde hos min släkt ett par zoner ut (de har samma zonsystem som de flesta andra städer där man betalar utifrån hur många zoner man vill röra sig i) och köpte ett 7-dagarskort förra gången som man kan åka hur mycket man vill på. Det gick på typ 300 kr så ett för centrala Berlin över en weekend kostar nog betydligt mindre. Det går att åka kollektivt redan från flygplatsen, även om det kanske tar en liten stund och man får byta lite för att hamna i rätt ände av staden. Och eftersom det är en stad som har alla möjliga transportsätt så går det enkelt att ta sig även om man (som jag) envisas med att leta små undangömda second hand-butiker över precis hela staden.
 
Sv: Allt om Berlin!

Nu var det ett par år sedan jag var i Berlin/Tyskland men det här minns jag i alla fall:
- Buss går att ta till/från flygplatsen.
- "Lafayette" är ett varuhus modell dyrt, tänk NK
- "Butlers" är ett måste om du gillar inredning/prylar!
- Om ni är intresserade av att gå upp i riksdagskupolen (hett tips!) så gör det på kvällen. På dagen är kön oändligt lång, men när mörkret lagt sig så minskar kön men utsikten är fortfarande riktigt häftig. När vi var där kunde vi se ett stort fyrverkeri bland annat.
- "Judiska monumentet" är ett måste! Under torget finns även ett museum.
 
Sv: Allt om Berlin!

Vad gillar du för typ av bar/klubb? :)

Håller med de andra om att kollektivtrafiken är superbra, vi köpte varsitt åkkort på flygplatsen och tog sen buss till stan. Vi landade på Tegel, nära och bra!
Jag hade bara lite svårt att förstå mig på systemet med S-bahn och U-bahn och gick ibland ner på fel plattform (mot fel håll) och fick springa upp igen och ner på rätt ställe :P London tyckte jag var lättare att förstå mig på faktiskt :D
 
Sv: Allt om Berlin!

Simon-Dach-strasse hamnade jag av en slump på, det var kanontrevligt när jag var i Berlin en sensommarkväll.. massor av restauranger med uteserveringar, kanongod mat till trevligt pris och goda drinkar. Lite barer och bohemisk känsla. Rekommenderas!
 
Sv: Allt om Berlin!

Är precis hemkommen från en långweekend/skolresa till Berlin, så hoppas att jag kan tillföra någonting :)

Det beror ju lite på vad för typ av sevärdheter du är intresserad av att se, men Brandenburger Tor är ju klassiskt, även Berlin muren (finns en 2 km sträcka som också är ett "konstgalleri"), sen finns det ju en hel del muséer, t.ex. ett över DDR.
Hästbutikerna verkade ligga mest sydväst om Berlin, "vanlig" shopping fanns det lite var stans, men vid en S/U-bahn (tåg/tunnelbane) station som hette Zoologische Garten (= Zoologiska trädgården) hade de väldigt mycket i alla fall :) Om man gillar Primark finns det en som ligger vid U-bahn (tunnelbane) stationen Walther Schreiber Platz.

Från flygplatsen, och överhuvudtaget i Berlin, tar du dig lättast med kollektivtrafik. S-bahn (pendeltåg) går ca. var 5:e minut och U-bahn (tunnelbana) går så gott som hela tiden. Även om man inte kan tyska är det lätt att hitta då det är väldigt tydligt skyltat med stationer, linjer osv.

Det enda som kan vara ett litet minus är att knappt ens de unga (unga = 30 år och yngre) kan så mycket engelska...
Dock är dialekten man talar i Berlin väldigt enkel för svenskar att förstå, då den enligt mig (som visserligen kan tyska, men ändå), låter som en korsning av rikstyska, som i sig är den "lättaste" dialekten, och svenska. Ja, det är möjligt att klara sig med svenska i Berlin, jag lyckades till och med beställa en "varm choklad med vispgrädde" bokstavligen en sömnig förmiddag :p

Hoppas du får en riktigt trevlig resa! :)
 
Sv: Allt om Berlin!

Det praktiska med Berlin är att alla "måsten" ligger inom promenadavstånd (undantaget East Side Gallery): Bradenburger Tor, "Monumentet över de mördade judarna" (rekomenderas skarpt!), riksdagen, Hitlers bunker och Tiergarten. Även tv-tornet på Alexanderplatz ligger på promenadavstånd om man gillar vyer (själva torget Alexanderplatz är mest stressigt). I samma område hittar man även många av de stora museerna, för den som gillar sådant.

Flygplatserna är väl anknutna. Från Schönefeld kan man ta S-bahn hela vägen in. Från Tegel går det bussar in till både Alexanderplatz och Zoologischer Garten. Ang. biljetter så är det nästan enklast att kolla på hemsidan bvg.de (finns på engelska).

Vad gäller restauranger och barer så kryllar stan av dem. Vart ska ni bo någonstans? Kollektivtrafiken är outstanding men det är en stor stad (speciellt i väst-östlig riktning) och det tar ändå sin lilla tid att åka från ena änden av den till den andra. Jag kan överlag rekommendera att ni håller er till östra delarna (Prenzlauer Berg, Friedrichshain, östra Mitte och Kreuzberg).

/Fd. Berlin-bo :D
 
Sv: Allt om Berlin!

Erotikmuseet! Har inget med Andra världskriget att göra men är sjukt intressant. Tyckte jag i alla fall :p

Sedan finns det ett vaxmuseum också, det minns jag dock inte vad det heter.

Vill du åka rundtur kan du ta t ex hop on hop off-bussarna. Då kan du hoppa av om du ser något du tycker verkar intressant och hoppa på en senare buss. Rätt värt om man vill titta på de klassiska sevärdheterna :)
 
Sv: Allt om Berlin!

kl

Tusen tack för era svar! Intressanta och roliga tips! Ska verkligen ta till mig av dem.

Angående var vi ska bo så har vi inte bokat hotell ännu! Så jag vet inte heller vilket område som är bäst? Har googlat lite och många verkar tycka om Mitte och Kreuzberg, men vad säger ni bukare? :-) Väst eller öst i övrigt?

Ang barer/klubbar så gillar vi "vanliga" ställen där det är "normalt" folk, dvs inte super-överklass men inte heller ett läskigt sunkhak trettio kvarter utanför stan, om ni förstår ;-) Ös, drinkar och bra/ny musik!

Men som sagt tack för alla tips! Kommer ni på mer är det bara att fylla på! :D
 
Sv: Allt om Berlin!

Jag var i Berlin på studieresa med skolan för ett par år sedan och då var vi på DDR Museet som var jätteintressant. Mycket och ta på och pilla med vilket vi uppskattade. Vi var även på Checkpoint Charlie museet vilket jag inte rekomenderar att besöka om det är varmt ute, vi höll på att dö av värmeslag där inne.

Annars får man ju inte missa Primark om man är i Berlin, underbar affär :love:
 
Sv: Allt om Berlin!

Jag hade inte valt att bo i kreuzberg. Vi blev påhoppade av ett antal ihärdiga män som ville sälja droger och inte tog ett nej. Allmänt läskigt. Var ändå där två ggr för vi var på hårdrocksklubb där :D
Vi bodde jättenära zoologiska, kanonbra, kan leta upp namnet på hotellet :-)
 
Sv: Allt om Berlin!

Jag bor helst i Mitte. Gångavstånd till nästan allt och den del av staden som har mest äldre bebyggelse. Flera sevärdheter och bra shopping i kvarteren ikring.

Förutom tidigare tips så är Museum insel med alla häftiga museer värt ett besök.

Bästa fikat är Afternoon tea på hotel Adlon (granne med Brandenburger Thor) en upplevelse. Klart överkomlig lyx. (Adlon är ett av Berlins finaste hotell)

Guidad visning på Tempelhofs nedlagda flygplats är verkligen något extra. Berättar mycket om Hitlers vansinniga idéer men också om hur det var under kommunisttiden och luftbron då Västberlin var avskuret. Byggnaderna är verkligen speciella.
 
Jag planerar en resa till Berlin, så jag tänkte putta upp den här tråden för att se om det går att få lite mer tips! :)
 
Jag åker till Berlin i morgon kväll och undrar hur det ser ut med kortbetalningen där? Är det lätt att betala med kort och ffa - kan man betala med kort utan kod? Jag har tyvärr slarvat bort min och kan således endast betala med signering :(
 
Jag åker till Berlin i morgon kväll och undrar hur det ser ut med kortbetalningen där? Är det lätt att betala med kort och ffa - kan man betala med kort utan kod? Jag har tyvärr slarvat bort min och kan således endast betala med signering :(

I Tyskland är det alltid bäst att ha lite kontanter på sig. Kort är inte lika vanligt som här hemma. Men i Berlin borde väl kort funka okej. Vet dock inte hur det är att betala med signering
Men ta med kontanter.

Kom hem från Tyskland i söndags och på såna ställen det var givet att ha kort på hade dom det inte.
 
Vi gick på rundtur med Berlin Underground/Berliner Unterwelten och det var SÅ HÄFTIGT! I övrigt så minns jag mest att de hade mycket (roligt) nattliv och att vi såg många prostituerade :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp