Bukefalos 28 år!

Allt om chiapudding

svea

Trådstartare
Högt ärade och allvetande Buke, berätta allt jag behöver veta om chiapudding. Google må vara min vän, men det är er jag litar på.
 
Högt ärade och allvetande Buke, berätta allt jag behöver veta om chiapudding. Google må vara min vän, men det är er jag litar på.
Godaste receptet på chiagröt kommer från Pom och Flora, jag gör denna jätteofta!
Till advent tillsätter jag även saffran, och när andan faller på tillsätter jag kakao istället. Brukar faktiskt även ha i russin för att jag tycker att det är gott.

1⁄2 dl chiafrön
2 dl havredryck
2 dl mandelmjölk
1 dl havregryn
1 dl kokosflingor
2 krm malen ingefära
2 krm malen kanel
2 msk tärnade, torkade aprikoser
2 tsk blå vallmofrön
(+ vaniljpulver kanske 1 krm?)

Blanda allt i en kanna/bunke och ställ i kylen några timmar eller över natten. Jag brukar röra om en gång efter ca 30 min-1 timme. Detta ger två stora portioner eller fyra små. Håller i några dagar i kylskåpet så ibland gör jag dubbelt recept så har jag frukost/mellanmål till flera dagar, man kan behöva tillsätta lite extra vätska bara när den stått ett tag.

Det går för övrigt bra att ha i enbart havremjölk eller enbart mandelmjölk som vätska (så länge den totala mängden är 4 dl). Ibland byter jag ut hälften mot bara vatten, blir gott det med!

Jag toppar med nötsmör, frukt och bär (frysta, tinade går jättebra), granola och en klick yoghurt.
Mums!
 
Jag gör på 1,5 dl mjölk och 2 msk chiafrön, plus lite lagom med vaniljpulver. Rör ihop, rör ihop en gång till efter en kvart. In i kylen. Morgonen efter krossar jag lite hasselnötter och slänger på lite frysta blåbär som tinar lagom till att jag äter det på jobbet. Gott :d
 
Godaste receptet på chiagröt kommer från Pom och Flora, jag gör denna jätteofta!
Till advent tillsätter jag även saffran, och när andan faller på tillsätter jag kakao istället. Brukar faktiskt även ha i russin för att jag tycker att det är gott.

1⁄2 dl chiafrön
2 dl havredryck
2 dl mandelmjölk
1 dl havregryn
1 dl kokosflingor
2 krm malen ingefära
2 krm malen kanel
2 msk tärnade, torkade aprikoser
2 tsk blå vallmofrön
(+ vaniljpulver kanske 1 krm?)

Blanda allt i en kanna/bunke och ställ i kylen några timmar eller över natten. Jag brukar röra om en gång efter ca 30 min-1 timme. Detta ger två stora portioner eller fyra små. Håller i några dagar i kylskåpet så ibland gör jag dubbelt recept så har jag frukost/mellanmål till flera dagar, man kan behöva tillsätta lite extra vätska bara när den stått ett tag.

Det går för övrigt bra att ha i enbart havremjölk eller enbart mandelmjölk som vätska (så länge den totala mängden är 4 dl). Ibland byter jag ut hälften mot bara vatten, blir gott det med!

Jag toppar med nötsmör, frukt och bär (frysta, tinade går jättebra), granola och en klick yoghurt.
Mums!

Tack! Låter inte som något för mig, men någon annan kanske har glädje av receptet!
 
Är det bara min mage som hysteriskt ilsket protesterar mot chia? Har försökt göra chiapudding, gott så klart, men magen får spader totalt och magknipet är INTE att leka med.

Någon som känner igen sig?
 
Högt ärade och allvetande Buke, berätta allt jag behöver veta om chiapudding. Google må vara min vän, men det är er jag litar på.
Jag gör med havredryck och vaniljsocker. Sen kan jag gärna blanda i frysta hallon/blåbär/mango etc. Har också testat med choklad-havredryck. Det var helt ok!

Tycker jag håller mig mätt hyfsat länge på chiapudding.
 
Är det bara min mage som hysteriskt ilsket protesterar mot chia? Har försökt göra chiapudding, gott så klart, men magen får spader totalt och magknipet är INTE att leka med.

Någon som känner igen sig?
Min mår snarare bättre av det. Brukar ha i några teskedar psylliumhusk också, det gillar min IBS-mage.
 
Är det bara min mage som hysteriskt ilsket protesterar mot chia? Har försökt göra chiapudding, gott så klart, men magen får spader totalt och magknipet är INTE att leka med.

Någon som känner igen sig?
Hm. Bäst man börjar med smakportion, då. Jag har bara provat en tesked som smakprov på frukostbuffé. Tack för varningen!
 
Min mår snarare bättre av det. Brukar ha i några teskedar psylliumhusk också, det gillar min IBS-mage.
Jag har ännu inte fått diagnosen IBS, verkar inte som om det är prioriterat att sätta diagnos på min krångliga mage. Den har krånglat sedan tidig tonår minst, så funderade på om det var därför den inte verkar gilla chiapudding. Gav upp när resultatet blev samma varje gång.
 
Hm. Bäst man börjar med smakportion, då. Jag har bara provat en tesked som smakprov på frukostbuffé. Tack för varningen!
Ja det hade jag gjort, och att vara medveten om att om magen reagera så kanske det är det. :)
Hoppas dock att allt funkar fint, det finns mycket gott med chia!
 
Är det bara min mage som hysteriskt ilsket protesterar mot chia? Har försökt göra chiapudding, gott så klart, men magen får spader totalt och magknipet är INTE att leka med.

Någon som känner igen sig?
Jag mår tvärtom bra av det. Men jag har bara besvär med magkatarr. Tycker det lägger som skön bomull i magen.
 
Hrm... Jag har avfärdat chia som hypad smaklös gegga. Har alltså aldrig köpt och gjort själv, bara smakat en sked från en kompis.

Kanske skulle jag testa. Måste kolla om den är ok för mina njurar bara.
 
Hrm... Jag har avfärdat chia som hypad smaklös gegga. Har alltså aldrig köpt och gjort själv, bara smakat en sked från en kompis.

Kanske skulle jag testa. Måste kolla om den är ok för mina njurar bara.

Min plan är att röra ner en sked hallonsylt.
 
Numera äter jag det sällan men det var guld när gastroparesen var som värst. Det var en av väldigt få saker jag kunde äta då. Jag blandade 2 msk i yoghurt bara. Rörde om och ställde in i kylskåpet i minst en kvart.
 
Chiapudding är för mig ett djävulens påfund.. Konsistensen är horribel och då är jag ändå en sån som i princip kan äta allt för överlevnad😂 Det är säkert kanon och själva smaken kan man ju göra åt vilket håll man vill, men resten.. Har testat i mandelmjölk ihop med vanilj, bär och frukt men nej.. I gröt så blir det som klibbigt stenhårt?
Håller mig till linfrö:D
 
Är det bara min mage som hysteriskt ilsket protesterar mot chia? Har försökt göra chiapudding, gott så klart, men magen får spader totalt och magknipet är INTE att leka med.

Någon som känner igen sig?
Hur mycket började du med? Jag hade inte börjat med en hel chiapudding precis utan börjat med typ en halv tesked och ökat försiktigt. Jag har 2 dl chiafrö i det bröd jag gör och för mig är det inga problem men de som inte är vana vid chiafrön kan reagera på det brödet. Det är ändå bröd på nästan 1,5 liter vätska men endel kan känna av det ändå.
 

Liknande trådar

Mat Allvetande buke! När jag gick i grundskolan 2001-2011, så serverades på fredagar alltid soppa och mjukt bröd. Det bästa var de fredagar...
Svar
7
· Visningar
649
Senast: cambodia
·
IT & mobiler Google är verkligen inte min vän i det här fallet, men allvetande Buke brukar ju kunna lösa det mesta! ✊✊ Jag har googlat på lite...
Svar
1
· Visningar
592
Senast: Keb71
·
Hemmet Detta är en vägglampa i glas efter mina morföräldrar och jag älskar den! 😍 Tyvärr är den inte märkt någonstans och det enda jag vet är...
Svar
6
· Visningar
609
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp