Allt om föl!

mataii

Trådstartare
I början av juli kommer, om allt går som det ska, ett litet föl hem till mig. Ska köpa en arabsto som just nu är dräktigt och är beräknad till den 2 juni. Jag är helt grön på det här med föl, och skulle vara tacksam för alla tips och råd jag kan få.

För det första undrar jag hur ni gör vid transport av så små ungar. Vi ska hyra en transport där vi kan ta bort hela mellanväggen och fortfarande ha hel bom där fram så fölen får plats och ligga, för det antar jag är ett måste?
Resan kommer ta ca två timmar, så vi tar väl någon paus där vi bara stannar och står still, så fölisen får möjlighet till att dia, eller brukar dom klara det trots allt gung när man kör?

När dom kommer fram är det meningen att dom ska gå tillsammans med 4 andra mammor med föl, födda 14&15 april, samt 1&5 maj. Gör det något att denna lilla färsking är yngre?
Dom kommer förmodligen gå separerade först i samma hage, för att sedan släppas ihop så småningom. Hur hade ni gjort?

Oj vad långt det blir det här, hoppas ni orkar läsa!

Undrar även allt det här om vaccinering, avmaskning. Ja allt!
Ni som har eller har haft föl kan väl berätta hur ni har gjort, med allt från transportering till när ni börjar grimträna, lyfta på hovar m.m.

Tacksam för alla svar jag kan få:laugh:
 
Sv: Allt om föl!

putt putt, är det ingen som har något litet tips eller råd?
 
Sv: Allt om föl!

Hej! Jag har ett stoföl som är född 10 maj och en 1-års hingst efter samma mamma.Jag tycker det verkar som om du har bra koll hur du ska göra,hade oxå gjort så med hagarna,stona skyddar de små bra,vi satte ihop mitt sto med föl förra året med en ett okänd mamma med föl och det tog ca 2 veckor innan de helt accepterat varandra,de släppte inte till fölen så de fick hälsa innan dess.Efter det lekte de bra med varandra och stona blev bra vänner,När jag skriver detta så har du kanske redan hämtat dem men det låter bra det du skrev att kolla dem på vägen,fölen brukar dia ändå fast man kör.Lycka till med den lilla,sätt gärna ut bild på dem när de kommit hem och berätta lite om dem.finns en föltråd här ju.
:banana::banana::banana:
 
Sv: Allt om föl!

För det första så måste fölet vara minst tio dagar innan det får lov att åka transport. I början brukar stona vara väldigt vaktiga över sina föl så det är bra att du håller det nya stoet för sig tills att hon och fölet känner sig hemma. De andra fölen är ju ganska mycket äldre och kommer att i börja kanske vara lite för tuffa för det yngsta.

Hanteringen av fölet kan man börja med så fort det är fött, sedan är det inte mycket konstigare än att hantera en äldre häst. Det enda är att man tänka på att det handlar om en baby häst som precis som småbarn bara klarar av korta stunder av träning innan de tröttnar.
 
Sv: Allt om föl!

Tack för svaren!
Sjävklart lägger jag ut bilder när dom små underbaringarna kommer till mig:love:

Jag har inte hämtat dom än, det blir förmoligen inte förrän v.30, men jag står knappt ut med att vänta. Fick samtal idag från ägaren som berättade att det lilla pyret föddes idag! En pojke blev det:love: Vi kallar honom för Hallonsnutt sålänge, tills han blir stor nog att heta något "finare", dock kommer han nog alltid att vara min lilla Hallonsnutt, det riktiga namnet får nog bara stå i papperna :)

Hur gör man med vaccinering och avmaskning? När ska det ske?
 
Sv: Allt om föl!

När blev mamma vaccinerad senast och med vad? Helst ska hon vaccineras en månad innan beräknad fölning med stelkramp så att fölet också får antikroppar mot det.

Jag brukar vaccinera min fölungar när de är mellan 2-3 månader mot stelkramp och hästinfluensa.
 
Sv: Allt om föl!

För det första så måste fölet vara minst tio dagar innan det får lov att åka transport.

Hur gör man då med de stona som betäcks på 9dygns brunsten? De transporteras ju oftast till seminstation/hingst o då är sällan fölet 10dagar gammalt.
 
Sv: Allt om föl!

Finns flera alternativ
1. Man väntar tills fölet är 10 dagar
2 Man låter stoet stå hos hingsten när hon fölar
3 Man kör olagligt med fölet
4 Man lämnar fölet hemma och kör bara iväg med stoet.
 
Sv: Allt om föl!

Det vet jag inte riktigt än, men jag har för mig att hon vaccinerades med stelkramp innan fölningen.

Om man vill vaccinera mot botulism, kan man göra det samtidigt, eller gör man det inte på så små föl?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: miumiu
·
Hästhantering Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre...
Svar
4
· Visningar
1 071
Senast: eldkyss
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 863
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp