Allt om gallor????

Linnpan

Trådstartare
Hej på er!!
Jag har en äldre fullblods valack. Ibland, efter lite mer krävande pass får han gallor i bak kotorna. Jag har fått förklarat för mig att detta är inget farligt utan ganska normalt. Och efter en skritt tur på grusvägarna är han helt fin i benen igen.
Nu till frågan, anrika gelé, spola kallt vatten ska ju lindra och vet man med sig att man kanske tränat lite hårdare än i vanliga fall ( typ för tränare, eller hoppat) så är det tipset jag fått.
Men jag har även fått tipset att använda back on tracks stallbandage. Det är ju precis motsatsen till att kyla kotan, det ger ju massa värme.
Nu har jag i alla fall köpt dessa ( svindyra) bandage och undrar varför ska man kyla men med dessa bangade värma?
Snälla ge mig allt ni vet om gallor????
Mvh Linn
 
Jag har en gamling som blivit känsligare i sina ben. Jag använder kyllera "Swedeclay" efter ridning, så blodkärl drar ihop sig och slaggprodukter ska försvinna effektivare. Jag tycker det fungerar väldigt bra.
BoT-paddar har jag någon enstaka gång under natten, fungerar också bra, ska väl öka blodcirkulation etc. När hästen tränades/tävlades lindade jag med BoT-paddar som hästen hade i transporten, min teori var att benen skulle vara bättre "förberedda" för arbete då :)

Alltså - Kyla efter arbete och värma före arbete eller under natten.
 
Efter träningen ska du först kyla för att dämpa inflammationen från mikroblödningar som uppstår i senorna under träning.
Sedan värma efter för att hjälpa kroppen att öka blodcirkulationen för att kunna läka mikroblödningarna snabbare.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto på 16 år har för en tid sen fått en mjuk galla på utsidan av vänster framben strax ovanför kota Hon påvisar varken hälta...
Svar
1
· Visningar
1 192
Senast: Mitrolle
·
H
Hästvård Min valack på 2,5 år har lite påväxter på insidorna i kotorna fram som kompensation för en fransysk lite sned benställning. Röntgad och...
Svar
1
· Visningar
656
Senast: Helan
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 523
Hästvård Igår när jag skulle ta in min 5-åring för att tömköra, märkte jag att höger bakben var svullet/tjockt. Inga gallor, utan mer jämntjockt...
Svar
18
· Visningar
2 142
Senast: Yamima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp