Allt om kaniner....

Tobbis

Trådstartare
Hej!
Jag undrar ALLT om kaniner så alla som har något klokt kaninskötselråd att skriva får gärna skriva här i fall jag missat något.

Jag undrar varför det står i min förvisso uråldriga kaninskötselbok att man inte får ger kaniner blött gräs? Att fuktigt gräs kan mögla kan jag förstå men skulle det liksom kunna vara skadligt på något vis att ge kaninen regnvått ett daggfuktigt gräs?

I samma bok står det att kallt foder är farligt. Så om det är högsommarvärme som vi nu haft i Sverige så vore det farligt att ge kaninerna frysta grönsaker?

Sen undrar jag vad man kan hitta på för- tillverka själv eller köpa- för leksaker till kaniner? Tygtunnel(för katter) finns, men idag på zoobutiken så verkade det mest hamsterinriktat med leksaker.

Vilket underlag i buren är att föredra? Motivera gärna?

Är det fel att ha tidningspapper? Ens i kisslådan i buren?

Finns det någon här som har en HELT rumsren kanin? Hur gick ni till väga med att träna/locka fram detta beteende?

Hur ofta bör man klippa klorna på kaniner?

Hur blir man kompis med en kanin så att den förstår att man skall vara kompisar?

Hur och när uppfostrar man den?

Vilka grenar och växter kan man ge den att äta med fördel? Vilka grönsaker? Finns det grönsaker man skall undvika? Bär och frukter?

Hur vet man att höet man köper till höst och vinter(på sommaren äter de väl gräs?) har bra kvalitet?

När trillar testiklarna ner på en hankanin?

Kan man ge kaniner pasta och ris? Havregryn?

Som ni kanske märker, så vill jag gärna bombaderas med kunskaper om hur man sköter en kanin bäst. Jag har googlat men blivit mest förvirrad. Berätta gärna om era största misstag och era största visdomar.

Jag undanber mig dumförklaringar av andra skribenter i denna tråd, men hoppas att alla med kanin vill skriva och berätta om vad ni har för kaniner och vad ni anser att en kanin behöver.

Hur börjar man med kaninhoppning?

Måste kaniner ha stamtavla för att ställas ut?

Bör man vaccinera och försäkra sin kanin?

Kommer två kastrerade hanar överens för det mesta?

:-)
 
Gräs med vatten på är inte farligt, dvs fuktigt gräs. Kanske de menar de att färskt gräs som ligger kan börja jäsa och bli dåligt? Annars förstår jag inte vad de menar..

Man kan ju undvika att ge mkt fryst foder, men nån enstaka grönsak i varmt väder är ingen fara. I det vilda måste ju kaniner äta frostigt gräs osv. Säkert även snö för vätska. Men stora isiga bitar i magen är ju inte så bra för någon.

Leksaker är jag dålig på. Gångar, hålor och hyllor tycker de om. :)

I innebur? Hampa, det är naturvänligt, giftfritt och luktar ingenting till skillnad från spån. Lättare att mocka också. Finns på storbal på granngården.

Tidningspapper går säkert, men det blir dålig lukt. Sen tycker kaniner om att kissa i material som de kan gräva i, halm är bäst enligt mina, eller hö.

Jag har en sjukt rumsren kanin. Det där verkar de ha med sig från födseln, en del är rumsrena, andra inte.

När det behövs. :p det beror på kaninen, desd miljö, hur mkt den rör sig och på vilket underlag. Kolla dem varannan vecka om du har innekanin. Mina klipper jag nästan aldrig, utekaniner i gårdar.

Jag brukar sitta hos kaninerna dagligen. Bjuda på gott och bara vara där. Så kommer de till mig. En del vill kela, andra vill bara ha mat.

Jag korrigerar om de bits, då blockerar jag/pittar undan. Annars tycker jag inte de behöver uppfostras.

Ge helst ekologiska grönsaker. Jag ger sällan grönsaker alls, bättre med grönt som finns ute. Ger sällan gräs i första hand utan hellre grenar med löv och andra växter. Tussilagoblad älskar dom.

Personligen tror jag att det inte är superviktigt vad det är för hö men det ska såklart vara fräsht och lukta gott. Sen ser jag på kaninernas hull och välmående.

Vid könsmognad? Runt 4-6 mån. Ren gissning från min sida.

Jag gör det inte, havregryn går bra i små mängder. Jag undviker onaturlig föda i alla former då kaniner gar känsliga magar.

Sen finns det nog lika mkt åsikter som människor. Man får skaffa sig en egen uppfattning.

Kaninhoppning har jag aldrig hllt på medmen der finns föreningar och klubbar för det, det är en bra början

Jag kan tyvärr inget om utställningar.

Om du har en utekanin i ett myxomatos-drabbat område tkr jag man ska vaccinera mot det, annars nej. Försäkringar är billiga och värda att ha på sällskapskanin.

Två kastrerade hanar funkar ofta ihop. Men alla ihopsläpp brukar innebära lite stök så det får man räkna med.

Jag själv har gotlandskaniner i genbank. Fn 5 honor och en hane. De bor ute i gård, honorna tillsammans och hanen intill. Jag tycker att det är viktigt att kaniner har sällskap av artfrände och har utrymme att röra sig, gräva, hoppa, springa.
 
Jag kan svara på utställningsfrågor:
Det finns 1 klass där du inte behöver ha stamtavla, men jag ser inte riktigt vitsen att ställa ut en kanin utan stamtavla. Utställningar är i grunden till som ett kvitto på att uppfödarens avel går åt rätt håll.

Är du intresserad av utställningar och avel ska du köpa din kanin av en välkänd uppfödare. SKAF heter riksförbundet.

Hoppningens riksförbund heter SKHRF. Vill du tävla seriöst i hoppning är det bäst att köpa din kanin av en välkänd hopp-uppfödare.

Kvalitét på hö är samma som för häst: det ska vara odammigt och lukta fräscht (inte svamp eller surt). Näringsmässigt är det analys som gäller om du vill veta kvalitén på den biten. Kaninen ska ha fri tillgång till hö.

Kraftfoder behövs sällan till sällskapskaniner, det är lätt att ge för mycket och orsaka fetma. 1 matsked av ett foder med hög fiberhalt räcker bra till de flesta. Strunta i havregryn och annat, satsa på ett färdigt kraftfoder av hög kvalitét istället. Cuni Complete, Cuni Pro och Oxbows brukar jag rekommendera till nybörjare då de har väldigt säkra värden och är lätta att gå tag på.
 
Hej! Tack för svaren :-). Jag undrar även kring olika raser, att bortsett från storlek så vad är fördelen med de olika? Är en dvärgvädur lugnare än en dvärgkanin? Vad är det för skillnad på dvärgvädur rex och dvärgvädur satin? Finns det även dvärgvädur vanlig...? Hur ordnar ni som har stora kaniner det för dem? Jag har fått för mig att redan små kaniner har högt utrymmesbehov och undrar då hur ni gör som har belgisk jätte och fransk vädur? Men alla som har en speciell ras får gärna skriva och berätta vad som är det bästa med rasen och om och varför ni kanske skulle vilja ha en annan ras och vilken i sådana fall? Då jag mest är på stadiet- kaniner som kaniner. Men med viss uppfattning om att det finns små kaniner och stora kaniner...
 
Hej! Tack för svaren :-). Jag undrar även kring olika raser, att bortsett från storlek så vad är fördelen med de olika? Är en dvärgvädur lugnare än en dvärgkanin? Vad är det för skillnad på dvärgvädur rex och dvärgvädur satin? Finns det även dvärgvädur vanlig...? Hur ordnar ni som har stora kaniner det för dem? Jag har fått för mig att redan små kaniner har högt utrymmesbehov och undrar då hur ni gör som har belgisk jätte och fransk vädur? Men alla som har en speciell ras får gärna skriva och berätta vad som är det bästa med rasen och om och varför ni kanske skulle vilja ha en annan ras och vilken i sådana fall? Då jag mest är på stadiet- kaniner som kaniner. Men med viss uppfattning om att det finns små kaniner och stora kaniner...
När det kommer till raser och stl så är det där mest en smaksak. Och vem man köper av. Det finns såklart trevliga individer inom alla raser. Det är nog viktigare att välja rätt uppfödare som har rätt typ av föräldradjur och rätt individ för dig att köpa.

Skillnaden på rex och satin kan jag ej svara på tyvärr.

En större kanin behöver såklart mer utymme för att kunna sträcka ut när de rör sig. Det bästa tycker jag, för alla kaniner och raser, är att ha så mkt utrymme att de dagligen kan hoppa och springa. Tex en gård i anslutning till buren som de har tillgång till på dagarna eller dygnet runt. Jag har mina utekaniner i gårdar som de har tillgång till dygnet runt.

Jag har gotlandskaniner därför att det är en svensk lantras som är sund och frisk och har kvar många naturliga instinkter och beteenden. De tar väl hand om sina ungar, de är goda födosökare och gjorda att äta det som finns i vår svenska fauna, och de är mkt lättfödda och klarar sig på lite. De är anpassade efter vårt klimat och väder och tål att vara utomhus året om. Därför valde jag gotlandskaninen. Dessutom behöver rasen hjälp att bevaras, så jag är genbank.

Gotlandskaniner är en ras med mkt variationer. Vikten hos olika individer kan variera från 2,5 kg till över 4 kg. Olika linjer har lite olika form och exteriör - även om de ju inte får avvika stort från den allmänna standarden såklart. De kan ha alla möjliga färger och teckningar och eftersom att man inte färgavlar kan de bära på alla möjliga färganlag. Den är i allmänhet en aktiv ras, som är framåt och nyfiken. Sen finns individuella skillnader och personligheter. Jag tycker själv att mina är sociala och nyfina, väldigt framåt. Min avelshane följer en i hälarna hela tiden, hoppar upp i knäet och klättrar på barnen när de är i gården - och räds inte alls över deras glädjeskrik. Han är en väldigt rolig individ. :)

Om jag skulle titta på en annan ras skulle det vara mellerudskanin som är en mkt utrotningshotad svensk lantras. De är ngt mindre än gotlandskaninen, ska också vara lugnare i sättet, föder mindre kullar och kan endast vara holländartecknade eller albino till färgen. Jag tycker att holländarteckning är så fint. I övrigt har den ju samma goda anpassning till vårt klimat, fauna, de är lättfödda, friska, sunda som gotlandskaninen.

Om jag ville ha en innekanin skulle jag nog titta på hermelinkanin eller dvärgvädur. Mindre raser som avlas för sällskap.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 060
Däggdjur Jag var i djuraffären och kikade på kaninungarna, gick förbi något som liknande ett akvarie och kikade i det. Och där sprang det runt...
Svar
17
· Visningar
7 175
Senast: Lajne
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 851
Senast: ebba85
·
T
Övr. Djur Om en vecka skall jag resa med min kanin och jag skulle gärna vilja ha tips och råd. Kanske någon som har rest förrut kan berätta hur...
Svar
8
· Visningar
7 592
Senast: ninni_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp