ALLT om VIRUS o SPYWARE!

A

AnetteJT

Får du virus på din dator, prova dessa saker i denna ordning:
1. Prova först att göra en systemåterställning.
2. Avaktivera ditt Antivirusprogram (om du har något)
3. Avaktivera systemåterställning (Det är här virusen brukar lägga sig, (WINDOWS) och de vägrar att tas bort om du inte avaktiverar det först)
4. Gå in på följande länk o kör en gratis Active Scan http://www.pcm.se/int/ Denna Scan tar själv bort de enkla virusen. Och då får du samtidigt reda på vad viruset heter. Memorera detta.
5. Om inte Active Scanen klarar av att ta hand om ditt virus så ladda hem en fix (Botemedel)åt den. Denna fix söker du på ovan länk.
6. Har du fått in Sasser eller Blaster så kan du enklast ladda hem fixen från en annan dator. (Då du inte kan vara på Internet) För dig som är van datoranvändare och fått Sasser eller Blaster så bara skriver du CMD i START/KÖR när nedräknningen börjar, i CMD skriver du sedan: shutdown a och trycker enter.
7. Spara fixen på ditt skrivbord, koppla ner dig från Internet, dra ur jacket om du har modem. Dubbelklicka sedan på filen du placerade på skrivbordet.
8. Fixen kör sedan sig själv, när datorn bootat om (startat) kopplar du upp dig på nätet igen, och kör en ny active scan. Glöm inte att även denna gång avaktivera ditt Antivirusprogram. (De aktiverar sig automatiskt vid omstart)
9. Hjälper inte detta, be om mer hjälp här eller formatera om datorn…
10. Om det hjälpte, glöm inte aktivera din systemåterställning. (Om du vill ha den funktionen)

GODA RÅD OM VIRUS:Öppna aldrig filer från okänd mottagare.
Framförallt inte om de heter, I love you, Scr eller har dubbla filändelser. Typ, Doc.Doc
Är du tveksam på en fil/doc från en vän, maila tillbaka och fråga om han/hon hade skickat med något.
Se till att ha ett fullgott antivirus program på din dator som du uppdaterar minst 1gång/dag.
När det kommer allvarliga virus som kan drabba din dator, se till att ladda hem fixen, så har du den hemma om du skulle behöva den. (Kanske lite överkurs, men jag gör så, oftast för att kunna hjälpa andra.)
Hämta hem alla säkerhetsuppdateringar om du har Windows OP.



Får du Spyware på din dator:

1. Ladda hem Ad-Aware SE Personal (gratis) från denna sida: http://download.com/
2. Kör en full Scan. (Välj alla Partioner, Hela systemet)
3. Hädanefter kör du detta program helst varje kväll innan du stänger ner din dator.

Eller manuellt i denna ordning:
1. Gå in i autostarten i msconfig, genom att skriva: msconfig i START/KÖR
2. Bocka av det program som används av ditt Spyware
3. Gå in i kontrollpanelens, Lägg till/ta bort, via START
4. Leta upp ditt Spyware och ta bort det.
5. En del Spyware går inte att ta bort om du inte gör det i felsäkertläge. För att köra Windows i felsäkertläge startar du om din dator, under tiden datorn startas om trycker du på knappen F8, oavbrutet. Sen väljer du att vara administratör och köra i felsäkertläge. (Nu blir datorn jättefin *Ha Ha*) Sök nu mapp eller fil med Spywarets namn och bara deleta det, (ta bort det, alltså) Starta om datorn, när alla filer är borttagna.
6. Om detta inte hjälpte, så måste du stänga ner explorer (ibland allt utom explorer) för att ta bort det, men detta rekommenderar jag dig inte till att göra om du inte är van datoranvändare. De Spyware som inte går att ta bort med Ad-Aware kan man söka på någon söksajt. Då får man råd om hur man enklast tar bort dom.


En del Spyware ställer i dag till lika mycket skada som ett lågrisk virus gör. Se därför till att verkligen köra ett AntiSpyware program regelbundet.
 
Sv: ALLT om VIRUS o SPYWARE!

Tillägg:
För att undvika att få in spywarez från början så.
1. Ladda ALDRIG ner Kazaa.
2. Använd Mozilla Firefox så slipper du spywarez genom surfet.

För att undvika att sprida vidare epost virus:
Tanka hem en annan mail-client, t.ex. Mozilla Firebird.

Sätta lite klister på tråden?
 
Angående virustråden

Har fått virus och läste virustråden, men förstår ändå inte vad jag ska göra.
Vad är en systemåterställning och hur gör jag den?
Varför tar inte mitt virusprogram bort virusen? Det bara informerar om att si och så många filer är infekterade men inte vad jag ska göra åt det...!
Hoppas någon vill svara snabbt! TACK!
 
Sv: Angående virustråden

Varför skriver du inte i virustråden då? :confused:
System återställning startar du genom att från skrivbordet trycka F1.
Alternativt, Start/ Alla program/Tillbehör/Systemvertyg/Systemåterställning.
Välj sedan ett datum när du vet datorn fungerade.

Varför skriver ni aldrig viket virus ni får in i datorn?
Hur skall man kunna hjälpa till när man inte vet vilket virus det rör sig om?
Samt vilket antivirusskydd har du? Låter som Norton :devil: (Kunde inte låta bli)
Har du gjort en Scan som jag skrev i tråden?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Angående virustråden

Anledningen till att jag inte skrev i tråden är att jag får för mig att folk inte läser dom nålade mer än en gång... :-)
Nej har inte Norton, F-Secure, men har nu, efter hundratjugofem scanningar lyckats få den att ta det mesta. Scannen du länkade till funkar inte. Jag kommer in på sidan men kan inte starta scannen.
Att jag inte skrev vilka virus jag fått är för att jag inte vetat. Det står ju ingenstans ju... bara fått fram "it seems to be a backdoor program". Har iallafall nu lyckats få fram två namn. Det är TrojanDownloade.Win32.Agent.ae och TrojanDownloader.Win32.Stubby.c
 
Sv: Angående virustråden

System återställning startar du genom att från skrivbordet trycka F1.
Alternativt, Start/ Alla program/Tillbehör/Systemvertyg/Systemåterställning.
Välj sedan ett datum när du vet datorn fungerade.
Sparar systemet själv detta så man bara kan gå tillbaka och välja ett datum?

Vad är det för fel på Norton egentligen? Jag har både firewall och anitvirus från Norton och har inte haft några problem med virus eller intrång.
Visserligen sitter jag bakom en NAT-brandvägg (switchen har). Men servern som står på dygnet runt som kör samma Norton som ovan och det har inte varit några problem med den heller.

Det bästa är ju att ställa in antivirusprogrammet och windows update på automatisk uppdatering så behöver man inte komma ihåg det varje dag. Vill man inte installera allt microsoft släpper så går det ju bra att välja bort det innan man installerar.

Ang Adaware är det att köra update INNAN man scannar efter spyware så programmet är så uppdaterat som möjligt.
 
Sv: ALLT om VIRUS o SPYWARE!

Så fort man installerar eller gör något med systemfilerna(Vilket virus gör) så sparas en systemåterställningspunkt.
Har man tur, så kan alltså datorn återställas till innan man fick in viruset i datorn. Detta har givetvis stor betydelse på hur fort du upptäcker ditt virus, samt om det inte gjort för stor skada än...

Att tro att antivirusprogrammen uppdaterar sig varje gång man är på internet är fel. (De lagrar en fil som kan vara 2-3 dagars virus info) Man skall själv manuellt uppdatera det varje dag.

Givetvis uppdaterar man sin Ad-Awere precis som sitt AVP, fast kanske inte varje dag.

Fel på Norton? :D :angel:
Jag har ÄN inte hittat många rätt med det.
Framförallt eftersom det OFTAST inte klarar av att ta bort viruset.
(Har man tur sätts det i karantän)
Ja menar hur glad blir man? Man köper en licens.
Får reda på att man fått in virus i datorn, men AVP meddelar dig att det inte går att ta bort. Vad det vad man betalade för, infon om viruset??? :devil:
 
Sv: ALLT om VIRUS o SPYWARE!

Enligt manualen till AVP så installerar den automatiska uppdateringen "protection update" vilket är "Protection updates are files that keep your Symantec product up to date with the latest anti-threat technology". Det står även att för att få program uppdateringarna måste jag köra uppdateringen manuellt.

Detta borde väl innebära att jag är skyddad även om jag använder mig av den automatiska uppdateringen varje dag (var 4:de timme tror jag det var), och kör den manuella någon/några gånger i veckan.

Om det är som du säger så är ju den automatiska uppdateringen helt värdelös, om man som användare enbart kör den och får virus hela tiden så borde man ju tillslut vilja byta AVP eftersom det inte fungerar. Detta borde ju inte vara vad tillverkarna av AVP vill uppnå eftersom de då både förlorar pengar och anseende. :-)
 
Sv: ALLT om VIRUS o SPYWARE!

Har du fått besked på att den hämtar var 4:e H, så gör den säkert det.
Även om jag fortfarande anser att det är bättre att köra den manuellt, varje dag. Det går så fort att klicka på updates knappen. :)

Men man kan ju fråga sig om dom automatiska uppdateringarna fungerar när folk hela tiden får in virus i sina datorer. :smirk:
Och då menar jag Autoupdates för ALLA AVP...
 
Sv: ALLT om VIRUS o SPYWARE!

Erm, ta bort går väl alltid? Det är laga filerna som inte går när den säger att den sätter filerna i karantän istället. Jag har använt Norton i många år nu och har inte haft ett endaste litet ynka virus på min dator på hela tiden trots tusentals virusmail.

/Erica
 
Sv: ALLT om VIRUS o SPYWARE!

Nej , läs detta och tidigare inlägg om virus...

Funkar Norton på din dator, så är det ju bara att gratulera. :)
Själv har jag kvar min licens, men efter för mycket virus på min dator så installerade jag Norman i stället.
Sen dess har jag varit virusfri...
(Har tre betalda licenser som ligger, även Panda är OK.)
 
Sv: ALLT om VIRUS o SPYWARE!

Ja, uppenbarligen har jag haft tur isåfall, eller så har du haft otur. :smirk:

Jag har en licens för Norman men använder det inte. Den automatiska uppdateringen fungerade ju inte ett dugg där så jag förstår varför du är så negativ mot den. I övrigt så kändes det inte ens som att jag hade något antivirusprog när den inte ens brydde sig om mina virusmail. Har jag fått en extrembuggig version eller vad?? (och jo, jag har kollat alla inställningar)

/Erica
 
Sv: ALLT om VIRUS o SPYWARE!

Ja någon av oss har ju haft missflyt, men jag vet många som har problem med Norton.
Sen tycker jag Autoupdaten funkar bättre i Norman än i både Norton o Panda. Även om jag hämtar manuellt, så ser jag att den hämtar åxå.

Har man ett fungerande AVP, så skall man givetvis behålla det...
(Oavsett vad andra tycker om det)

Men du, vi kanske skulle slå i hop oss och sälja lite licenser, o konkurera ut Renkött! :p
 
Sv: ALLT om VIRUS o SPYWARE!

Jag har också Norton och har haft i flera år...och inga virus får jag heller *peppar, peppar*
 
Sv: ALLT om VIRUS o SPYWARE!

Då kan du väl hjälpa mig att få bort spionen "bonzibuddy"...
Sitter i registret..Adaware hittar inte..
Ej heller Norton..

AM
 
Sv: ALLT om VIRUS o SPYWARE!

Om du gör precis som det står under Spyware i huvudtråden så får du bort din spion.
 
Sv: ALLT om VIRUS o SPYWARE!

Vad rolig du var... :confused:
Har faktist gjort det som står och lite till. :smirk:

Den enda som hittar Buddy är Pestpatrol..
Norton går bet och Adaware och Spybot detsamma.
Ingen av dom känner av spionen.
Och någon fix finns inte.

Pestpatrol i sin tur talar då om att dom kan fixa spionen om jag köper programmet... :mad:

AM
 
Sv: ALLT om VIRUS o SPYWARE!

Njä, det har inte med det att göra... Mina små virus har gjort att jag inte han klicka på länkar. Det ända som händer är att datan hänger sig... Likadant på alla sidor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ALLT om VIRUS o SPYWARE!

Rolig, nej jag försöker bara hjälpa till...

Det som står under MANUELL borttagning funkar utmärkt!!!
(Har själv haft spionen, tog bort den windows)

Har du Ad-Awere SE?
 

Liknande trådar

Äldre jag har sett massvis av personer dammsuga sina datorer, både stationära och bärbara flera gånger. När jag gjorde det straxt innan jul...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: emlem
·
IT & mobiler Någonting har hänt och jag kan inte lösa det själv.. Någon med idéer? Min dator fungerade prickfritt på fm. Stängde av och slog på den...
Svar
13
· Visningar
3 494
Senast: Rie
·
IT & mobiler Jag har köpt en ny Acer Aspire V5-552 med 8 GB, 1 TB. Från första början har den börjat med startreparation när man trycker igång den...
Svar
11
· Visningar
1 016
Senast: dpmatte
·
IT & mobiler Jag behöver hjälp och det är nu. Jag har fått ett virus på datorn som heter HDD Low. Hittade detta info om det och ett...
Svar
5
· Visningar
1 272
Senast: Bylund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp