allt vill jag veta!!!

H

Hopphopp

jag har en liten fråga..
jag är gravid med mitt första barn och tänkte fråga er som fått barn nyligen.. som har det i färskt minne:p

när det kör igång.. hur känns det då?
jag har väldigt ont i magen och i svanken.. känns nästan som mensvärk ungefär..
och ibland känns det som en stråle eller vad man kan kalla det som går från mitten av magen ner mot höfterna och "dit". är det bara för barnet rör sej eller är det på g?
den ligger med huvudet neråt och har sjunkit ner.. är i v 36 + 2.


och sen skulle jag vilja ha massa tips och råd om allt som har med ett nyfött barn att göra!!:laugh: precis allt!!!
 
Sv: allt vill jag veta!!!

Tyckte det var som mensvärk som kom och gick
som sedan blev starkare och starkare.
när sonen var på väg ut kändes det att han licksom tröck neråt.
 
Sv: allt vill jag veta!!!

ok.. men det är så det känns.. det kommer ibland.. men det är mest i ryggen.. svanken..


ingen mer som fött nyligen?
 
Sv: allt vill jag veta!!!

Problemet är ju att värkkänningar kan komma veckor innan bebisen kommer, eller så börjar de timmen innan ...

Jag hade som molande mensvärk och ett tryck nedåt i 2-3 dygn, det kunde mola i några timmar och sen försvann det så var det inte mer. Trycket nedåt kom också och gick. Inget av det gjorde direkt ont, det bara var där.

När det väl var dags (v 38+0) så vaknade jag på natten och fick supermensvärk som höll i sig nån minut och sen avtog. Det blev starkare och mer definierat (dvs ont, och sen inte ont alls, sen skitont etc). När DET väl startade var hon ute på några timmar. Men det kan ju hålla på i dygn också. Det är så individuellt att det är svårt att säga mer än så ...

Det som strålar ner är nog att bebis sjunker djupare och djupare ner i bäckenet :) Det är bra, men behöver inte betyda på g, tyvärr.

Krystvärkar fick jag beskrivet nån gång att det är som att kräkas fast neråt :D Det är en ganska bra beskrivning, det är liksom reflexer i ryggmärgen, inget man riktigt styr. Man missar inte en krystvärk direkt :D

Lycka till !!
 
Sv: allt vill jag veta!!!

Strålningen kan vara när barnet fastnar i bäckenet. Alltså att den inte är ruckbar längre.

Det kändes som mensvärk när mitt startade, jag hade haft ont lite hela tiden i två dagar men på onsdagen började det göra mer ont i samband med sammandragningarna. På eftermiddagen tyckte jag de började komma mer regelbundet och hade då 6 minuter mellan värkarna. Det gjorde inte speciellt ont förrän flera timmar efter, tror det var när öppningsarbetet började på riktigt.

Så var det för mej i alla fall.
 
Sv: allt vill jag veta!!!

Tips och råd glömde jag svara på. Det tar ett par veckor innan man blir någorlunda sej själv igen (fast ingenting blir sej likt). När man är nyförlöst och ungen ammar non stop känns en tripp till Ica som en färd till månen ungefär. Men det blir enklare ganska snabbt.
Ta det lugnt och lär känna bebisen. Se till att få tillräckligt med sömn. Be andra laga mat till dej. Drick mycket.
Bebisen i början vill mest äta och sova. Det är helt normalt att äta en gång i timmen eller att sova 5 timmar i sträck. Om bebisen blir lugn av att amma - då vill den amma. Bra grepp är a och o när du ammar. Om bebisen har ont i magen är superman-positionen superbra.
En sjal är guld värd - min har alltid somnat i den även om han haft ont i magen eller varit gnällig. Det är dessutom bekvämt. Om du inte vill ha en sjal, skaffa en ergonomisk sele.
Det blir mycket lättare snabbt och efter ett tag är det bara roligt hela tiden :love:
 
Sv: allt vill jag veta!!!

jag har haft det så här ett tag nu.. en vecka ungefär men igår och idag har det blivit tydligare eller starkare eller vad man ska säga..

fick åka in för tre veckor sen för jag hade sammandragningar och var öppen lite så fick sprutor och så för att det skulle sluta för det var för tidigt.den är vänd och har legat så sen då jag var inne, men fixerar den sej inte förrens nu då? när jag känner "strålningarna"?
 
Sv: allt vill jag veta!!!

Det är jätteolika när den fixerar sej, min gjorde det inte alls, andra gör det jättetidigt.
 
Sv: allt vill jag veta!!!

Jag hade en skum känsla att nu är det på gång, 4 timmar senare gick vattnet och efter ytterligare 1 timme kom värkarna.
Jag kunde bara sitta och ligga på sida annars gjorde de jätte ont över hela magen.

Rasmus var knappt ruckbar i v.35 och när han fixerade sig kändes de som nån gjorde tusen nålar inne i muffen eller körde upp något frätande syra i urinröret! Alltid på kvällen precis innan jag somna och det gjorde riktigt ont.
På slutet så kändes de även i jumskarna, som han typ körde ut sina händer där å tog tag i nerverna för att hålla sig kvar där inne ett tag till ;)
 
Sv: allt vill jag veta!!!

Jag blev ju snittad (planerat) så jag kan inget säga om hur förlossningen sätter igång. Kan bara påminna dig om att komma ihåg att OM allt inte går som det ska så kan snitt bli aktuellt. Det kan vara bra att vara åtminstone lite medveten om det så att det inte blir värsta "traumat" om det skulle ske.

Om små bebisar finns ju massor att säga. Mina "tips":
* Var beredd på att bebisen sover massor massor massor i början. Det är helt normalt. Passa på och sova själv när bebisen sover! Och om du inte är trött: gör sånt du vill göra själv, snart nog är bebben större och kräver mer uppmärksamhet när h*n är vaken mer

* Många bebisar låter väldigt mycket. Och då menar jag inte skrik utan "knorrningar" och stön. Jag har pratat med flera som upplevt samma sak och nästan alla trodde (som min sambo) att det var något fel på barnet. Det är det inte; de låter bara en hel del.

* Om du tänker amma så var beredd på att det kan ta lite tid för både dig och barnet att komma på hur man gör. Passa på att be BB- personalen om hjälp att se till att barnet ligger rätt och får rätt grepp om bröstvårtan. Fel grepp orsakar lätt såriga bröstvårtor med smärta som följd. Var beredd också på att amma ofta i början. Härda ut; det blir bättre!! Barnet kan också suga lääänge på bröstet. Behovet minskar också så småningom. Mina bröst läckte mycket i början. Amningsinlägg är en höjdare! Och jag köpte små "koppar" på apoteket att fånga upp mjölken i från det bröst som inte ammades.

* Ha bebisen nära dig/er så mycket som möjligt. Det är mysigt och gör bebisen lugn och trygg.

* Bebisar kan bajsa väldigt mycket. Var beredd på många blöjbyten. Vi kör med tvättlappar från Coop som är av skumgummi. De är vita (till skillnad från Apotekets som är gula dvs samma färg som barnbajset ungefär). Tvätta bara med vatten eller kanske med olja. Ev någon salva om barnet är röd i stjärten.

* I början kan dygnsrytmen vara bakvänd för barnet. Låt barnet styra dygnet i början (första månaderna). Så småningom rättar det till sig. Ibland kan man ha turen att barnet sover ordentligt på nätterna redan från början. Men en del barn är vakna mestadels på nätter och sover på dagarna. Ha tålamod!

* Kläder: om ni inte redan köpt massor. Köp inte för mycket i strl 50/56 - den växer ur det inom max 2 månader. Jag vill slå ett slag för omlottbodies. Då slipper man dra något över huvudet på lilla bebisen. Bodies är överhuvudtaget det bästa plagget. Byxor o tröja halkar bara upp eller ner på kroppen.

Over and out. Lycka till med bebis!!! :love:
 
Sv: allt vill jag veta!!!

Oj, bra tips :bow:
Hade jag behövt läsa innan jag fick min, speciellt om att bebisar låter så mycket :D I början trodde jag att hon grät och/eller hade ont i magen när hon knorrade ... nu vet jag att hon bara ligger och snackar!!
 
Sv: allt vill jag veta!!!

får jag fråga varför du gjorde snitt?
jag vill egentligen också göra det..men här får man inte det om det inte händer något eller man verkligen verkligen inte vill göra vanligt..
så det blir väl att föda vanligt.. vet inte riktigt varför jag inte vill det.
vet att det är mkt säkrare och bättre för mamman och barnet att inte göra det men känns ändå tryggare på nått vis..'

tack för jättebra tips!!:laugh::bow:

mer mer mer!!!:bump:
 
Sv: allt vill jag veta!!!

Jätte bra :bow:

Rasmus pep i början, speciellt när jag amma, eller han sov, lät precis som han inte fick någon luft! Men de berodde på att brosket i näsan och ner i svalget fortfarande var mjukt, de försvann efter några veckor.
 
Sv: allt vill jag veta!!!

kl

Jag hade små förvärkar i flera veckor innan förlossningen och jag tänkte varje kväll att "nu är det kanske dags"
Den enda kvällen som jag inte kände något speciellt var den då det satte igång :D
Vettnet gick i duschen och jag fattade ingenting. :rofl:
 
Sv: allt vill jag veta!!!

Min hade fixerat sig men det tröck ändå neråt som f*n efter det. BM sa att hon grävde sig längre o längre ner när det stack så. Och kanske var det därför hon kom så snabbt sen, hade inte så långt kvar :D
 
Sv: allt vill jag veta!!!

Äsch då... vad ni smickrar mig! Så märkvärdigt var det väl inte mitt svar?

Jo, jag gjorde snitt för att barnet låg i säte. Vi försökte vända honom, men det gick inte och då bokades snitt vilket numera är "standard" för förstföderskor med barn i sätesläge. Hade jag varit envis och propsat på att föda vaginalt hade jag säkert fått prova (efter röntgen av bäcken för att kolla att utrymme finns), men vi tyckte nog att det kändes bättre med planerat snitt än att åka in för vaginal födsel och ändå riskera akutsnitt.

Jag skulle helst velat föda vaginalt; det är trots allt det mest naturliga och säkra. Snitt är (enligt vår BM på BB) den största bukoperation man kan göra. Nu gick allt prima för mig/oss. Både med bebisen och själva läkningen efteråt.
 
Sv: allt vill jag veta!!!

ok.. vad bra att det gick bra för er..!!



en sak jag tänkt på är när man ammar på natten så säger många att dom ligger i sängen och typ halvsover samtidigt..
men hur ligger man då? går det ligga på rygg så barnet ligger på magen eller får den inte i sig nått då?
eller är det på sidan man får ligga?vilket bröst suger bebisen på då? det understa borde det väl vara?

kanske korkad fråga men aja!!!:angel:
 
Sv: allt vill jag veta!!!

Det är det allra bästa sättet att amma tycker jag. Jag kan inte amma sittande utan ligger ner hela tiden.

Nu kommer jag med mina filmer igen, men kolla denna, efter ca halva filmen. (Den är lite långdragen men är till för Sams fanclub så ha tålamod). På filmen hörs det också hur de låter, typ som om han håller på att kvävas. Han är 4 veckor i filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=TBwCbhd6FsU

Så här ser vi ut när vi ammar och lyssnar på talbok
 
Sv: allt vill jag veta!!!

Jag lyckades aldrig ligga och amma, fattar inte hur folk bär sig åt?
Jag brukade palla upp kuddar så att jag satt i sängen.
Bästa amningsplatsen tycker jag att gungstolen var, perfekt att sätta upp fötterna på medarna då hade bebisen bra stöd från mina ben.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 855
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 784
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 907
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp