Alltid dyster prognos vid hovledsinflammation?

ztsu

Trådstartare
Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer för att sedan dömas ut. Det är min största mardröm, men min magkänsla säger mig att det är precis så det kommer bli för oss. :(

Min tant är 16år gammal. Hon är väldigt inåttåad (såpass att det var svårt att röntga pga de fick inte benet att vara tillräckligt rakt) och har därför ett väldigt "stört" rörelsemönster. Hon har en historik av hältor fram, jag vet dock inte om hon haft just hovledsinflammation tidigare. Hon har även lindrig hovbroskförbening (jag vet att det inte behöver "betyda" något, men det är ändå en del i hennes sjukdomshistoria).
För fyra veckor sedan blev hon halt. På klinik visade hon inget mer vid böjprov, men på böjt spår. Röntgades i all oändlighet. Ordinerades vila och promenader. I måndags var vi på återbesök och då var hon bättre men fortfarande halt. Efter ett flertal bedövningar sprutades hon med kortison och tuppkam.

Hon har under det 1,5 året jag känt henne alltid haft svårt att balansera sig i ridningen och går lätt på bogarna. Det tog flera månader av träning för instruktör 1-2 gånger i veckan för mig att ens hitta knapparna till hennes takt. Hon har under den här tiden också haft svårt att galoppera och bryter till trav. Jag har tänkt att hon inte varit stark nog, men efter 1,5 års välplanerad, varierad ridning borde hon orka galoppera mer än ett varv på fyrkanten. Min medryttare har hoppat henne en del, vilket hon älskar, och då blir hon pigg och stark, men klarar ändå inte att hålla galoppen. Någon vecka eller så innan hon blev halt nu var de iväg på hopptävling, och då bokstavligt talat gick hon igenom hindren. Flera gånger. Hon tvärnitade inte, hoppade inte åt sidan, hon hoppade inte alls utan gick rätt igenom. Jag borde ha fattat redan då att något var fel, och kanske gjorde jag det. Jag tyckte inte att det kändes normalt, för hon är en sådan häst som hoppar allt i alla lägen. Vid longeringen på kliniken (jag longerar inte så ofta hemma) var hon ovillig att springa i vänster varv och försökte byta till höger. Hon har knakande leder och är ganska stel överlag. När vår hovslagare skulle slå på nya skor när hon stått i sjukhage en vecka bara var det enormt stor skillnad mot hur hon brukar vara. Han fick pausa emellanåt eftersom hon inte klarade av att stå i den ställningen. Hon är i vanliga fall pigg och glad, men har blivit en riktig suris nu. Hon har också börjat stegra och bete sig när vi är ute och promenerar.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, känner bara att jag måste skriva av mig. Vad tror ni om hennes chanser? Är det dömt att misslyckas? Jag vill som sagt inte hålla på att behandla i all evighet om prognosen ser dålig ut, det känns inte respektfullt mot henne. Samtidigt vill jag inte förlora min bästa vän. Jag vet att jag kanske överreagerar, hon har bara varit halt i fyra veckor och sprutats en gång (kortison+tuppkam), men jag känner mig så himla ledsen. :(

Kanske någon har en solskenshistoria att dela med sig av? Som för att ge lite pepp.
 
Sv: Alltid dyster prognos vid hovledsinflammation?

Vad säger veterinären då?

Jag har inte råkat ut för hovledsinflammation själv men några vänner har.
Det har tyvärr inte slutat lyckligt i de fallen :(

Att hon är sur och stegrar och har sig tror jag beror på att hon har ont.
Det är fruktansvärt jobbigt att ha ont hela tiden, det tär på både kroppsspråk och humör.
 
Sv: Alltid dyster prognos vid hovledsinflammation?

"Problemet" är väl att det är rejält svårt att vara säker på att det verkligen bara är en hovledsinflammation som är problemet. Det är inte helt lätt att BARA bedöva själva leden. Jag vet en del som det inte gått bra för med hovledsinflammation - där hovarna obducerats när hästen tagits bort. Det har INTE bara varit en ledinflammation som varit problemet har det visat sig med facit i hand.

Jag har haft två behandlade för det. Den ena hade en uttalad, upprepad hältproblematik och både hovbroskförbening och även problem från strålbensområdet alt senan. Hon svarade fint när hon både fick behandling av hovlederna OCH kring hovbrosken. Det höll dock inte i slutänden, tyvärr.

Den andra behandlades en gång för flera år sedan i båda hovlederna. Aldrig haft problem sen dess *peppar peppar, ta i trä*

Dock kräver hovledsinfl ofta mer än en behandling, så häng inte läpp än. Bäst att bedöma prognosen för just din häst är nog din veterinär - hemskt svårt försöka översätta från någon annan hästs reaktion. Men det behöver inte vara kört.

Vilken bedövning är det som släckt hältan??
 
Sv: Alltid dyster prognos vid hovledsinflammation?

Vilken bedövning är det som släckt hältan??

Hon bedövades först i mitten, då var hon fortfarande halt men betydligt mindre. Sen bedövades hon på utsidan, och då blev hon mer(?!) halt. Därefter bedövades insidan och då försvann hältan nästan helt, men hon var fortfarande inte helt ohalt.
 
En av mina första hästar fick det i tre ben, behandlades en gång och blev helt återställd. Jag har idag en häst som jag köpte efter han blivit utdömd för det. Säljaren T-märkte och jag köpte för restbeloppet. Den hästen har jag haft nu i 11 år och visst han är ingen fullgod ridhäst men promenad rids då och då och lever ett gott liv. Han hade säkert kunnat ridas mer än vad vi har gjort men han köptes som terapihäst och har annat arbete så att säga.
 
Min häst har haft det en gång, förvisso lätt variant, men halt blev hon. Hon var ok efter en behandling och har aldrig fått det igen. Hon fick det antagligen efter att klafsat runt i lera en hel vinter, något hon inte var van vid.
 
Sv: Alltid dyster prognos vid hovledsinflammation?

"Problemet" är väl att det är rejält svårt att vara säker på att det verkligen bara är en hovledsinflammation som är problemet. Det är inte helt lätt att BARA bedöva själva leden. Jag vet en del som det inte gått bra för med hovledsinflammation - där hovarna obducerats när hästen tagits bort. Det har INTE bara varit en ledinflammation som varit problemet har det visat sig med facit i hand.

Vad för något har framkommit då?

Står nämligen med en häst som har "hovledsinflammation" nu. Anledningen till situationstecknen är att vi inte kan säga att det är det till 100% bara att han var halt vid kontroll och att det kunde härledas till hö-hov, låg hälta. Fick kortisonspruta i hovleden och sedan hem på metacamkur och vila. Vi har åb om ca 2 veckor.

Det jag däremot grämer mig i är att vi inte kunde hitta något sådär att ta på..röntgen felfri och då hela underbenet ink alla vinklar i hoven dvs underifrån, framifrån, bakifrån. Ingen svullnad, ingen puls, ingen värme. Det som kunde konstateras var att hältan var låg och att när vi la bedövning i hovleden (ganska centralt) så släcktes hältan ut.

Det enda som var anmärkningsvärt var att det kom upp mycket ledvätska när kortisonsprutan skulle ges, så troligtvis sitter/satt en galla där inne.

Men som veterinären sa, "det ser för bra ut för att vara det"

Tankar?
Hästen är 23 år ska tilläggas.

Jag har inte kollat honom än hemma då jag vill "röra" så lite som möjligt under vilan och att underlaget på ridbanan är dåligt för att kolla på volt. Skritt på rakt spår går bra eftersom att vi promenerar ett par dagar i veckan.
 
Tillägger att just hovledsinflammation verkar vara ett ganska brett begrepp?
Verkar ju kunna vara allt från vrickning till mer allvarligare överansträngningar, eller?
 
Det är ju samma för alla ledinflammationer. Det är en inflammation i leden, som kan ha uppstått av en rad olika saker (vrickning, stukning, överansträngning, underlag etc).

Sedan kan ju även fler områden vara berörda, senor, ligament etc om det handlar om yttre våld.
 
Det som det varit i de fall jag vet när man obducerat efteråt (eller i nåt fall magnetröntgat redan innan) så har det ju varit skador på andra vävnader i hoven, ligament, senor, brosk osv. Oftast har strålbensområdet varit involverat men inte alltid.
Det är ju inte helt ovanligt man ser det i andra leder heller, men där har man oftast större möjlighet (eller åtminstone benägenhet?) att gå in och kolla med artoskopi osv och upptäcker det.

Antar det är lite lättare att avgränsa bedövningen i större leder med, även om man ju nästan alltid får med "lite på köpet", men hoven så är det ju enormt många strukturer på liten yta och otroligt svårt bedöva bara exakt det man vill och absolut inget annat.
 
Det som brukar bedömas dystert i fråga om hovledsinflammationer är dels att det är ytterst viktigt hur man hanterar konvalecensen , då hästen absolut måste hållas på plant underlag och belasta hovleden rakt och jämnt, även när man sen börjar sätta igång den uppsuttet. Utöver det behöver hela hästen vara i balans osv.
Jag ska vara ärlig utifrån det du redovisat att har hästen inte korrekt exteriör och har haft så mkt problem så är det nog inte superlättvindigt att man tror det kommer gå jättebra. Det man ska tänka på med en så låg hälta på en icke exteriört korrekt häst är dessutom att den lägre hältan oftast kommer från högre upp. Hovledsinflammation har pga detta blivit lite av en "slaskdiagnos" senare åren.
Om jag hade varit i din sits hade jag krasst pressat veterinären på dennes åsikter om utsikter och odds osv. De brukar vara ärliga och rättframma om man ställer tydliga frågor på det sättet.

Lycka till!
 
Vi har en kille som haft hovledsinflammationer på båda fram. Han rids idag fullt ut och har dom senare åren tränats rätt hårt. Nu är han pensionär och lever livet som läromästare åt sin medryttare :love:

Han blev halt, åkt in på klinik och fick domen knä, kot och hovledsinflammationer.
Behandlades om och om igen (ägde honom ihop med en annan tjej som inte riktigt hade rätt inställning till igångsättning, vilket jag såhär i efterhand tror har en del med återfallen att göra)

Tillslut så köpte mamma ut den andra ägaren, red igång försiktigt efter ett sista försök med behandling samt tog ut en kiropraktor som hittade en EXTREM låsning i korset. Hästen i princip lade sig ner när han behandlades.
Sen dess har han varit haltfri och aldrig haft några som helst återfall.
I hans fall var inflammationerna sekundärskador som ingen veterinär brytt sig om att kolla upp.
Jag är även fast besluten att många fall av dessa skador är detsamma ...

Men där har du våran solskenshistoria :up:
 
Som mackan tror jag det var sagt, låga hältor fram är otroligt ofta sekundärskador som kommer från bakdelen eller ryggen. Förutom rena traumaskador undrar jag om jag kan dra mig till minnes en enda häst jag vet om (alltså inte bara läst om utan känner i verkligheten) som haft en "ren" låg ledhälta fram utan att det förr eller senare visat sig bero på problem i "andra änden".

Sen kan problemet verkligen vid första anblicken se ut att sitta fram. Jag har t ex en som har artros i båda sina framkotor. Artrosen är sekundär efter en överbelastning av traumaskada, men om han kom in på en klinik och var halt fram, man röntgar och upptäcker artros - så det skulle vara extremt lätt att anta att "där, där är felet". Artrosen utvecklades och upptäcktes som fyraåring, han är omröntgad som sex- eller om det var sjuåring och den hade ökat lite men inte förändrats något direkt. Han har varit halt flera gånger under åren (han är åtta i år). Inte en enda gång har det suttit fram. Det har varit gånger han hoppat kråka nedför löpargången vid böjprov fram, och haft på sin höjd en markering bak. T ex den gången jag var beredd att dö. IDIOTHALT på böjprov fram, 4 grader från carpus ena fram och 2 grader från kotorna båda fram, bak hade han en 1-gradig reaktion från hasleden på ena bak.

Han åkte hem behandlad i båda haslederna. Inget annat. Ingen behandling alls fram. Jag var skeptisk, jag var väldigt skeptisk. 3 v senare på ÅB var alla böjreaktionerna fram borta. Utan behandling. (Däremot tragglade vi med den här hasleden både länge och väl och det såg mörkt ut ett tag).

"Min" klinik är otroligt envisa dels med att släcka all hälta" (då det ofta dyker upp saker när man får bort en), och dels med att hitta/försöka hitta grundorsaken. Men en annan klinik kanske hade vänt på steken, ansett att så starka reaktioner fram och små bak, problemet sitter fram. Behandlat fram, inte svarat, behandlat om, inte svarat, slagit ut...
 
Tack för alla era svar, tankar och erfarenheter. Skönt att det finns några solskenshistorier där ute!
:banana:

Jag har funderat mycket fram och tillbaka idag, såklart. Svårt att låta bli att fundera när man är i den här situationen. Mina tankar går i banorna kring om detta kan bero på hennes benställning, att hennes ben liksom tackar för 16 år av trogen tjänst nu. Veterinären tror att hovledsinflammationen uppstått pga ett yttre trauma. Jag hoppas såklart det, för då känns det som att det finns goda möjligheter för henne att bli frisk. Men om det inte är så då? Jag hörde på tv idag att belastningen är ett ton när hästen sätter ner hoven i trav, det känns som en enorm belastning för en häst med normal benställning och hur mycket värre blir det för en med sneda ben? Vad har ni för tankar kring detta? Det kanske tom finns någon här som sitter inne på fakta?

Bifogar två bilder där ni kan se hur hennes ben ser ut både när hon står stilla och i arbete. Visserligen ligger vi på volt på ridbilden, men jag tror ändå ni får ett hum.

hovar01_535033b42a6b225ceb5288e3.jpg


hovar04_535033c8ddf2b304c8a5ef8f.jpg
 
Här är två bilder till för att illustrera det hela. Vad tycker ni om mina "jämna" stigläder på översta bilden förresten? :D:laugh::eek:

hovar02_535033bd9606ee169fd6a8a6.jpg


hovar07_535033da9606ee1744f00ad4.jpg
 
Det som det varit i de fall jag vet när man obducerat efteråt (eller i nåt fall magnetröntgat redan innan) så har det ju varit skador på andra vävnader i hoven, ligament, senor, brosk osv. Oftast har strålbensområdet varit involverat men inte alltid.
Det är ju inte helt ovanligt man ser det i andra leder heller, men där har man oftast större möjlighet (eller åtminstone benägenhet?) att gå in och kolla med artoskopi osv och upptäcker det.

Antar det är lite lättare att avgränsa bedövningen i större leder med, även om man ju nästan alltid får med "lite på köpet", men hoven så är det ju enormt många strukturer på liten yta och otroligt svårt bedöva bara exakt det man vill och absolut inget annat.

Vet du i fall man i det fallet sett några förändringar eller konstigt på struktur vid röntgen, eller annan metod?

Just eftersom att vårt utlåtande fr 4 veterinärer av plåtarna var "han ser ju ut som en 6åring.." Så man blir ju lätt lite uppgiven att inte direkt kunna se vad felet är. Plåtarna skickades dessutom till annan klinik eftersom att man tyckte det var så märkligt, en uppenbar hälta på en 23årig häst och man hittar ingenting.

Vidare ang sekundärskador diskuterade jag detta på plats då han bla haft lätt att låsa sig i korset men detta symptom har inte funnits nu och att jag har tidigare erfarenheter just att man riktat in sig för hårt på nåt som varit sekundärt ville jag försäkra mig om att man inte missar sådant..iaf sa veterinärern att hältan är tydligt att den kommer lågt och att hon koncentrerar hältan till hoven.

Jag hoppas innerligt att vi får svar vid åb..ikväll var han halt igen så det går verkligen upp och ner. Dessvärre är det ingen herre heller som man kan hålla i sjukhage allt för länge, suck. Han stod i den i 2 veckor och under tiden slutade han äta i ren depression så det gick inte att hålla honom på så liten yta..så i detta fallet får jag tyvärr ta att han ev förvärrar skadan för att det går inte att hålla honom så och på köpet är han redan så ointresserad av mat :(

Känner mig verkligen i ett låst läge..och ursäkta för halvt trådkap, men jag håller med ursprungsinlägget lite..det känns hopplöst iom att hovledsinflammation verkar vara så himla diffust..åtminstone får man ju lätt den uppfattningen
 
Nej det syntes inget på vanlig röntgen på dem.

Usch, det låter inte lovande för vår del isf om vi inget hittar nästa vända :(

och dessa hästar har inte haft andra symptom förutom hälta? (min är ju inte varm, svullen, öm eller har puls någonstans eller är stel/orörlig på annat ställe i kroppen)
 
Det syntes inget på vår röntgen heller @Dandylinn
Min häst blev heller inte helt haltfri trots tre olika bedövningar i hovleden. Det hela känns som du säger väldigt diffust. Därför jag funderar på om det har med hennes inåttåning att göra.
 
Usch, det låter inte lovande för vår del isf om vi inget hittar nästa vända :(

och dessa hästar har inte haft andra symptom förutom hälta? (min är ju inte varm, svullen, öm eller har puls någonstans eller är stel/orörlig på annat ställe i kroppen)

Börja inte gräva än. Det är inte ovanligt hovledsinfl behöver mer än en behandling för att svara.

Nej inga sådana symptom som svullnad osv. Inga symptom "utanpå" helt enkelt. Men hälta, från hovområdet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 621
Senast: Takire
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp