Alltid en låt i huvudet?

enough

Trådstartare
Har du nån låt i huvudet just exakt nu?
Jag verkar alltid ha ett malande soundtrack bakom mina tankar. Det är inget som stör mig, jag tycker bara det är väldigt intressant. Det är också extremt random. Som igår, kom jag först på mig med att ha ett instrumentalparti från nån gammal indie-låt jag inte kunde placera, därefter säckpipelåten som är med i Döda poeters sällskap, "White flag" med Dido, och sen när jag borstade tänderna var det "Jag vill att tomten ger mig bara hårda paket". Inga av de låtarna har jag hört på flera år vad jag vet.
Ibland kan jag lyckas tråckla ut associationsbanorna som gjort att jag fick just en specifik låt i huvudet, men ofta är det ett mysterium. Jag vaknar även alltid med musik i huvudet, men då ofta någon melodi som hjärnan verkat snickra ihop själv i min dröm.

Så hur funkar ni, har ni också det där ständiga soundtracket?
 
Inte alltid, men ganska ofta.
Senast har det varit Måns Heroes (inte hört på rätt länge) och så några olika reklamsnutt-låtar och så när jag och min kompis var till Städjan gick jag där och trallade "Vi ska bada nakna på Sergels torg... OCH LEVA LIVET UTAN SORG!" :D.
 
Nästan aldrig. Jag har till och med svårt att få fram och höra en melodi i huvudet även om jag aktivt försöker framkalla den. Det krävs en ansträngning att få "ekorrn satt i granen" att låta som det ska i huvudet.
 
Har du nån låt i huvudet just exakt nu?
Jag verkar alltid ha ett malande soundtrack bakom mina tankar. Det är inget som stör mig, jag tycker bara det är väldigt intressant. Det är också extremt random. Som igår, kom jag först på mig med att ha ett instrumentalparti från nån gammal indie-låt jag inte kunde placera, därefter säckpipelåten som är med i Döda poeters sällskap, "White flag" med Dido, och sen när jag borstade tänderna var det "Jag vill att tomten ger mig bara hårda paket". Inga av de låtarna har jag hört på flera år vad jag vet.
Ibland kan jag lyckas tråckla ut associationsbanorna som gjort att jag fick just en specifik låt i huvudet, men ofta är det ett mysterium. Jag vaknar även alltid med musik i huvudet, men då ofta någon melodi som hjärnan verkat snickra ihop själv i min dröm.

Så hur funkar ni, har ni också det där ständiga soundtracket?
Ja.

Dels vissa som dyker upp regelbundet, oftast bara med några strofer och sen andra som jag nyligen hört eller associerat till.
Just nu denna (som dök upp när de spelade Tender i Sex Education och som jag sen ramlade vidare till):

 
Jag har också typ som soundtracks som spelas i bakgrunden. Gärna flera olika låtar/sånger/visor per dag, oftast sådana låtar jag nyligen hört. Men kan även vara sånt som jag hört som liten/för länge sen. Då blir det som en melodi som jag hör men inte kan koppla ihop exakt var den hör till.

Det brukar inte störa mig, men nu i det sista, vet inte om det är taskigt att dela detta ...meen har Scatman så på huvet nu! 🤦 Ger ett smakprov ur texten nedan .... 😇

"Ba-da-ba-da-ba-be bop bop bodda bope
Bop ba bodda bope
Be bop ba bodda bope
Bop ba bodda
Ba-da-ba-da-ba-be bop ba bodda bope
Bop ba bodda bope
Be bop ba bodda bope
Bop ba bodda bope

Ski-bi dibby dib yo da dub dub
Yo da dub dub
Ski-bi dibby dib yo da dub dub
Yo da dub dub
Ski-bi dibby dib yo da dub dub
Yo da dub dub
Ski-bi dibby dib yo da dub dub

yeah, I'm the Scatman
Where's the Scatman?"
 

Häromdagen var det Arne Alligator, så jag föredrar nog denna. Tror jag :p.
"Var det där en babian som kom svingande i en lian?"
 
Jäpp, det är alltid någon melodi som snurrar i mitt huvud. Eller snarare ett par takter av en. Just nu är det en bit av refrängen ur The less I know the better (Tame Impala) Fast... Efter att ha läst inlägget av @hemlig ovan så har min hjärna shufflat över till Iko Iko 😂
 
Jag har fastnat med en melodi och text som är -cementerad- i huvudet på mig, som jag aldrig blir av med. Varje dag, när jag tänker 'vad är det för dag idag?' (- jag är konstant dagförvillad så det är en konstant fråga i mitt huvud) då tänker jag tanken med lotta på bråkmakaregatans födelsedagssång - vad är det för dag idag, är det en vanlig dag, nej det är ingen vanlig dag, för jag ska *insert aktuell aktivitet*. Gulligt ja, men jefla tjatigt och tonläget på ramsan följer humöret så det är inte alltid ett gulligt tonläge. Jag behöver resettas ibland, då försöker jag sjunga nån annan klistertrudelutt som jag istället börjar nynna på nån timme eller så. Men bråkmakarlottas födelsedag bor nog permanent i mitt huvud...Jag behöver nog terapi.... :crazy:
 
Senast ändrad:
Oftast. Sen nån vecka är det , obegripligt nog, You're too shy (Kajagoogoo). Jag gillar inte ens låten! Och kan bara en rad i refrängen! Varför?

You're too shy, shy, hush hush..... på repeat.....
 
Har alltid nån låt på hjärnan. I denna sekund har jag dragostea din tei pga memes.
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1633500296897.jpg
    FB_IMG_1633500296897.jpg
    113 KB · Visningar: 27
Spännande fråga. Jag tror jag har det alltid? Inte när jag pratar i telefon eller med folk kanske men måste faktiskt fundera över om det ändå är tyst nån gång :D.
 
Ja för det mesta. Oftast bara någon strof ur någon låt. Och inte alls sånt jag lyssnar på i vanliga fall. För några år sedan var det någon reklam för ett försäkringsbolag där de sjöng "dont you worrie about a thing". Den verkar följa mig hela livet och dyker upp i huvudet när jag är lite extra deppig.
 
Ja. Allt möjligt. Barnlåtar som dottern lyssnat på, aktuell repertoar från kören, nån gammal dänga, vad-som-helst som min hjärna associerat sig fram till. Poppar även upp diverse mer eller mindre görbara idéer och projekt konstant. Ett aldrig sinande sammelsurium pågår i min hjärna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Då hamnade man i en såndär period igen, när man inte vet vad man ska göra. I mars i år började jag på mitt nya jobb men bara efter...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 356
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp