Alltid ensam - varför

Erika Lundström

Trådstartare
Varför interagerade / connectade aldrig min häst med andra hästar. Hon gnäggade efter dom men i flock blev hon alltid utstött och ensam. Gjorde ont i mitt hjärta att se. Är det medfött? Hon var ranglåg ja
 
Har en sån, han medverkar i flocken på sitt eget vis. Känner man dem inte kan man lätt tro att han är utanför, men jag tror helt ärligt han bara har annan personlighet. Sådan som hela tiden har lite lågaffektivt bemötande av allt och alla.

Härligt ändå att se första dagen med min nya häst. Det hann knappt gå en kvart innan de två kliade manke på varandra. Kan tänka mig att vissa hästar också är lite introverta/vill ha umgänge på sina egna villkor. Sedan är det ju också lätt att missa en del relationer hästarna emellan, vi är ju inte med dem jämt.
 
Min är likadan. Så undfallande att andra hästar jagar henne bara "på skoj". Vissa hästar har hon kunnat gå med, men jag har inte under snart 11 år sett henne klia på en annan häst. Hon verkar liksom nöjdast med att hänga en bit ifrån alla andra hästar...

Hon kan ibland "mopsa" lite mot 88 cm shettis, mopsar han tillbaka flyttar hon dock på sig. Jag har börjat misstänka att hon helt enkelt inte riktigt uppskattar andra hästars sällskap. Men vad vet jag...
 
Vi har också en sån. Han går undan för alla dom andra fast dom är snälla mot honom. Det tydliga ledarstoet låter honom till och med äta från samma hög med hö som hon. Visst att han kan leka lite med den andra valacken ibland och på nätterna sover ofta alla i ligghallen men oftast så står han för sig själv i nåt hörn i hagen och pillar efter grässtrån. Han verkar helt enkelt trivas med att vara ifred och uppfattas som lite introvert mot andra hästar.
 
Har en sådan häst. Han klarar inte av att interagera med de andra. Blir alltid bråk eller missuppfattningar och de vill inte vara med honom alls. Jag tror det beror på att han inte är uppfödd i flock och är lite känslig och dramatisk. Han är sällskapssjuk och blir själaglad när han får människotid. Han vill hela tiden stå i centrum och väldigt signalkänslig på ett angenämt sätt. Kanske är det rasbundet? Han är ensam PRE och de andra är nordsvenskar.
 
Vi har haft två såna ston. De ena tog vi över när hon var 16 år ungefär. Hon hade i hela sitt liv alltid gått ensam pga av hon var elak mot andra hästar. Hon tålde knappt sina fölungar när de passerade en viss ålder. Den andra var en avkomma till de första stoet. Hon fick flytta ifrån sin mamma vid drygt 6 månaders ålder pga av mamman började attackera henne. Hon gillade aldrig riktigt andra hästar heller förutom en gamla valackar gick bra. Men tror att de hade med och göra att de aldrig mopsade sig med henne. Där i mot var hon en kärleksfull mamma till sina två föl hon fick.

Alla hästar är olika precis som vi. Vi har en nu hon gillar att ha hagkompisar men de måste hålla sig på sin kant.
 
@mackan PREn känslig, reaktiv, kvickfotad med mkt energi. De andra avvaktande, men nyfikna, funderar istället för att reagera och knuffas hellre än stegrar eller springer. De ter sig lite bekväma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 883
Senast: Seaside
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
619
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 706
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 872
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp