Alltid lär man sig något

Status
Stängd för vidare inlägg.
För en dryg vecka sen så kraschade mitt minneskort i mobilen. Jag har backupat lite halvhjärtat då och då, men nu var det tyvärr ett tag sen och hela sommarens fotoskörd gick förlorad. En bra bit över hundra foton – puts väck. En stor del av mina sommarminnen försvann. :cry:
Jag orkar inte ta tag i det just nu, men jag har köpt en minneskortsläsare till datorn och ska testa med någon recoveryprogramvara sen när jag orkar, för att se om det överhuvudtaget går att rädda nånting...
Men jävlar anamma att jag har sett till att fixa automatisk backup av mina bilder nu. Nu backar jag till både moln och annan enhet. Men med tidigare erfarenhet i bagaget av externa backuphårddiskar som kraschat, så vet jag egentligen inte riktigt vad jag ska göra. Hur sparar man sina foton på ett säkert sätt? ALLA sina digitala foton?...

Sen har jag testat att börja lyssna på ljudböcker i mobilen i bilen när jag kör till och från jobbet. Men i min iver över att komma igång så missade jag visst att ladda ner ljudböckerna offline... Och nu har hela min mobilsurfpott för månaden redan ätits upp. :rofl: Är hänvisad till wifi resten av månaden eftersom jag är för snål för att köpa på mig mer surfpott, så nu är jag offline större delen av dagen. Annorlunda.

Har faktiskt aldrig tidigare varit i närheten av att slå i taket på mobilsurf, trots att jag använt både Spotify och Youtube och andra tjänster i mitt tycke hyfsat flitigt. Dessutom har jag för mig att jag en gång i tiden blev lovad 2GB surf på mitt abonnemang, men nu verkar dom ha ändrat till 1GB. Taskigt! Men mitt abonnemang är så oerhört gammalt att det här med mobilsurf inte ens var på tapeten när det kom - vi snackar alltså långt innan smarttelefonernas tid - och eftersom abonnemanget egentligen har upphört att finnas i utbudet för väldigt många år sen, så kan väl operatören nästan göra vad dom vill med det... :p Säger dom att det endast är 1GB som ingår så kan jag inte säga nåt emot, för jag har tyvärr inte kvar nånting som kan bevisa motsatsen.
Kanske dags att ta tag i det där med att byta abonnemang också...

Jag har i alla fall hunnit lyssna på en första ljudbok, och är nu inne på bok nr 2. Första boken blev Clara Henrys bok om mens. Detta kära ämne... :D Boken riktar sig väl kanske främst till ”nybörjarmensare”, men jag tyckte att den var riktigt underhållande. Och visst gav den även mig något. När jag fick mens så fick jag lära mig att det absolut inte var nånting man pratade om, och på den vägen fortsatte det... Jag har alltså aldrig pratat med någon om nånting rörande mens, utan alltid skämts ögonen ur mig bara av att tänka på ämnet och tyckt att mensen varit en fruktansvärt obehaglig och pinsam plåga. Såklart att jag är nyfiken på hur det funkar för andra, för jag har inte den blekaste aning! Det är först på senare år som jag har snappat upp så pass mycket om ämnet att jag förstått att det t.ex. inte är ”normalt” att inte kunna använda tampong, eller att blöda så våldsamt mycket som jag. Och såna insikter ger ändå en del förklaringar till vissa grubblerier jag har haft.

Så jag gillade boken och skrattade gott åt Claras starka personlighet och sköna stil. Tyckte att det känns hoppfullt om en sån tjej kan vara en förebild för unga tjejer av idag. :) Dessutom gillade jag att boken gav mig en annan synvinkel på vilken inställning man kan ha till mens.

Sen hoppar jag raskt mellan ämnena för nästa bok jag har börjat lyssna på är Stefan Einhorns bok om de nya dödssynderna. Jag gillar Stefans tidigare böcker och jag gillar även det jag har hört av den nuvarande. Den kanske inte griper mig på djupet, men känns lite lagom lättsam att fundera en stund kring. Det som dock stör mig mest är att det streamade ljudet är av så dålig kvalité att Stefans röst är helt sönderkomprimerad. Ibland hör jag knappt vad han säger. Synd.

Jag har också insett att jag får ge upp mitt low carb-dietförsök. Jag lyckas helt enkelt inte få min kropp att gå över till att använda fettet som bränsle. Förmodligen äter jag trots allt för mycket kolisar för att min kropp ska tvingas in i ketos. Men jag känner mig inte bekväm med att dra åt tumskruvarna ytterligare och försöka sänka kolhydratsintaget ännu mer. När jag sist körde LCHF så åt jag fortfarande både kött och fågel, vilket gjorde utbudet av vad jag kunde äta mycket bredare. Dessutom börjar det vända sig i mig av att äta fet mat och extra fett, så jag får bara inte ner det.

Nej, det funkade inte denna gång. Intressant. Jag som trodde att jag hade en ”kroppstyp” som alltid skulle svara på kolhydratsrestriktion, bara för att den har gjort det förut. Nu ska jag istället gå över till tarmhälsefokus, och till mina kompisar växterna och moffa i mig allt plantbaserat jag kan hitta. Längtar!! :D
Får se om jag kan hitta nåt annat sätt att komma åt kroppens förbränning istället.

Jaa, man lär så länge man lever...
Kul!
;)
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 939
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 167
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
490
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Dejtingtråden del 37
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp