Bukefalos 28 år!

Alltid snorig

Wille

Trådstartare
Jag måste snyta mig minst en gång om dagen, ofta flera gånger. Jag har ingen rinnsnuva men får sjukt mycket snorkråkor.

Det här har jag året runt och har haft i flera år. Det är egentligen inget som besvärar mig då jag inte behöver snyta hela tiden utan bara någon gång om dagen.

Men jag undrar ju varför det är så här. Dammöverkänslig? Eller vad?
 
Det är väl ganska normalt? Eller? Jag snyter mig i alla fall Minst en gång om dagen, särskilt i duschen.
Kanske kan det hjälpa om man trimmar näshåren? Jag har tänkt göra det länge och till och med köpt en maskin men inte vågat använda den. 😅
 
Temperaturskillnader brukar få igång det för mig. Mellan ute och inne. Även blåst.

edit: läste fel, mer rinn men även det andra behövs ju ses över dagligen
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är väl ganska normalt? Eller? Jag snyter mig i alla fall Minst en gång om dagen, särskilt i duschen.
Kanske kan det hjälpa om man trimmar näshåren? Jag har tänkt göra det länge och till och med köpt en maskin men inte vågat använda den. 😅
Jag var inte snorig när jag var yngre. Vet dock inte när det här började.
 
Jag var inte snorig när jag var yngre. Vet dock inte när det här började.
Jag har också blivit mer snorig med åren tror jag, eller också reflekterade jag helt enkelt mindre över saken som ung. Att snyta sig någon gång om dagen ser jag hur som helst som helt normalt, lite hit och dit beroende på årstid, väder, aktivitet och miljö.
 
Jag är också alltid snorig. Men jag är tydligen född med för trånga näsgångar. Hamnade nånstans runt 20-års åldern hos en läkare som konstaterade det. Det var inget jag hade misstänkt direkt ("oj vilka trånga näsgångar jag måste ha" - var ingen tanke som nånsin hade passerat mitt huvud... 😄), men läkaren förklarade att med för trånga näsgångar passerar för lite luft genom näsan, och då fungerar inte flimmerhåren i näsan som de ska och transporterar bort smutspartiklar. Istället blir smutsen kvar och irriterar slemhinnan och skapar snor, sår och svullnad (och svullnaden får i sin tur flimmerhåren att fungera ännu sämre).

Nässköljningar skulle vara bra, men det klarar jag tyvärr inte (det gör för ont på mig).
Men med yogaövningar har jag lyckats lära mig slappna av i ansiktet runt näsan och fått lite lättare att andas genom näsan, och sakta tränat upp min förmåga att andas genom näsan, vilket har gjort att den funkar allt bättre.
Nu sover jag även med tejpad mun och det har verkligen gjort underverk! 😍🙏
 
Jag är så gott som alltid snorig, mer eller mindre. Har varit så, så länge jag kan minnas. Gjort allergitester och astmatest men inget sånt. Verkar bara vara sån här!
 
Jag är också alltid snorig. Men jag är tydligen född med för trånga näsgångar. Hamnade nånstans runt 20-års åldern hos en läkare som konstaterade det. Det var inget jag hade misstänkt direkt ("oj vilka trånga näsgångar jag måste ha" - var ingen tanke som nånsin hade passerat mitt huvud... 😄), men läkaren förklarade att med för trånga näsgångar passerar för lite luft genom näsan, och då fungerar inte flimmerhåren i näsan som de ska och transporterar bort smutspartiklar. Istället blir smutsen kvar och irriterar slemhinnan och skapar snor, sår och svullnad (och svullnaden får i sin tur flimmerhåren att fungera ännu sämre).

Nässköljningar skulle vara bra, men det klarar jag tyvärr inte (det gör för ont på mig).
Men med yogaövningar har jag lyckats lära mig slappna av i ansiktet runt näsan och fått lite lättare att andas genom näsan, och sakta tränat upp min förmåga att andas genom näsan, vilket har gjort att den funkar allt bättre.
Nu sover jag även med tejpad mun och det har verkligen gjort underverk! 😍🙏
Jag har också trånga näsgångar, men fick inte en sån bra förklaring av läkaren. Då vet jag varför näsan alltid känns igensvullen. Skall ta upp nässköljningar igen (tricket är att ha lagom salt vatten). Tack!
 
Jag måste snyta mig minst en gång om dagen, ofta flera gånger. Jag har ingen rinnsnuva men får sjukt mycket snorkråkor.

Det här har jag året runt och har haft i flera år. Det är egentligen inget som besvärar mig då jag inte behöver snyta hela tiden utan bara någon gång om dagen.

Men jag undrar ju varför det är så här. Dammöverkänslig? Eller vad?
Du kanske har fått tantnäsa. Välkommen i klubben! 😁
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
821
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
824
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
655
Senast: Ramona
·
IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp